AnonymBruker Skrevet 10. desember 2018 #1 Skrevet 10. desember 2018 For et års tid siden fikk jeg påvist melkeintoleranse, og kuttet/byttet ut melkeprodukter ganske over natta. Ellers spiser jeg egentlig det samme som før. Etter dette er det som om maten bare forsvinner ut av systemet på null tid. Jeg kan spise 3 grove brødskiver til lunsj klokka 11, men når klokka bikker 13/13.30 rumler det i magen igjen, og jeg må spise minst 2 brødskiver for å bli mett slik at jeg holder ut til middag i 16-17-tiden. Jeg spiser alltid 2 brødskiver eller 3 knekkebrød til frokost. Kollegaene mine spiser mindre til lunsj (2 skiver/3 knekkebrød/havregrøt), og dette holder til de er ferdig på jobb. De tuller liksom med meg hvis jeg ikke spiser igjen rundt det tidspunktet, og lurer på om det ikke snart er tid for lunsj nr. 2... Tullingen kan jeg leve med, for jeg spiser jo når jeg er sulten, men det er sulten i seg selv jeg plages med. Kjæresten min spiser mye mindre, han greier seg med 2 brødskiver på en hel arbeidsdag, men jeg må altså ha MYE mer for å holde ut og spise større porsjoner for å bli mett. Jeg har prøvd flere ganger å ta dette opp med legen, men han er mer interessert i andre ting og kommenterer ikke dette så mye. Derfor har jeg tenkt at det kanskje ikke er så viktig, men jeg er jo bekymret for at det er noe i systemet som skurrer. Selv om jeg har kuttet ut melkeprodukter sliter jeg fortsatt periodevis med de samme mageplagene som før (vondt i magen, løs mage). Det kostholdsendringen egentlig har gjort er å fjerne oppblåstheten og magen har blitt "mindre" pga. mindre luft. Jeg ble grundig utredet for matallergier, så jeg vet at det ikke er andre matvarer enn melk som skaper problemer. Vekta har holdt seg stabil det siste året til tross for at jeg spiser mer, men i starten gikk jeg ned nesten 5 kg på 2 måneder uten "innsats" (jeg skjønner jo at det nok var pga. en plutselig endring i kosthold). Jeg trener på treningssenter ca. 2-3 ganger i uka, men ikke slavisk og ikke hard trening. Dette gjorde jeg også før jeg fikk påvist matintoleranse. Kom på helt på slutten her at jeg også har slitt med "kronisk" tørre lepper det siste året. Drikker mye vann i løpet av dagen, og bruker leppepomade om natta (ikke om dagen). Vet ikke om det er relevant... En typisk dag ser omtrent slik ut: Frokost - 2 grove brødskiver/3 knekkebrød med skinke/leverpostei/makrell i tomat/kyllingpålegg Lunsj 1 - 3 grove brødskiver/4 knekkebrød med skinke og egg/leverpostei/makrell i tomat/kyllingpålegg + grønnsaker av noe slag Lunsj 2 - 2 grove brødskiver/3 knekkebrød med samme pålegg som over Middag - Varierer selvfølgelig, men ofte noe med pasta/ris/potet og kjøtt + saus Kveldsmat - som regel 3 knekkebrød med pålegg (Går mye i brødmat og karbohydrater med andre ord...) Noen andre som har det sånn, eller som har hatt det og fant en løsning? Det er så slitsomt å hele tiden skulle tenke på mat og neste måltid... Anonymkode: 200af...b4c
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2018 #2 Skrevet 10. desember 2018 Dette var jo som en eksamensoppgave...? Svaret er veldig enkelt, for lite fett i kosten. Jeg mener da fordelingen mellom fett/karbo/protein, ikke totalt næringsinntak. Anonymkode: 03440...955 3
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2018 #4 Skrevet 10. desember 2018 Forslag til hvordan jeg kan få MER fett i kosten? Jeg bruker jo melkefritt smør på maten, og leverpostei, egg og makrell er vel ikke så fettfritt? Anonymkode: 200af...b4c
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2018 #5 Skrevet 10. desember 2018 Just now, AnonymBruker said: Forslag til hvordan jeg kan få MER fett i kosten? Jeg bruker jo melkefritt smør på maten, og leverpostei, egg og makrell er vel ikke så fettfritt? Anonymkode: 200af...b4c Majones Anonymkode: 03440...955
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2018 #6 Skrevet 10. desember 2018 Liker ikke majones... Anonymkode: 200af...b4c
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2018 #7 Skrevet 10. desember 2018 Peanøttsmør og avokado. Anonymkode: 51373...8ba 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2018 #8 Skrevet 10. desember 2018 3 minutter siden, AnonymBruker said: Liker ikke majones... Anonymkode: 200af...b4c Olje, nøtter osv. Du skjønner vel selv hva som inneholder fett? Anonymkode: 03440...955 2
Duckie Skrevet 10. desember 2018 #9 Skrevet 10. desember 2018 Jeg er absolutt ikke en av de som mener lavkarbo kurerer alt, men du spiser jo voldsomt mye brød- og kornmat. Hva med å variere litt mer? Jeg blir personlig god og mett av brødskiver, men kjenner mange som føler seg mye mer mette etter å spise mer protein- og/eller fettholdig måltider. 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2018 #10 Skrevet 10. desember 2018 Fordi du hele tiden stimulerer hormonenene som styrer sulten. Kanskje er du også insulinresistent. Anonymkode: afbd3...366 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2018 #11 Skrevet 10. desember 2018 Bytt ut de enorme brødmengdene med noe annet. Og kutt ned karbohydratnivået på middagene. Spis mer grønnsaker og frukt. Anonymkode: 73543...379 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2018 #12 Skrevet 10. desember 2018 For det første har du et alt for dårlig sammensatt kosthold. Videre utgjør ikke det du spiser så mange kalorier i grunn. Er heller ikke uvanlig at du ikke greier å gå fra kl 11 til 17 uten å spise, det er lenge mellom. Til slutt ser jeg ikke poenget med å sammenligne deg så voldsomt med alle andre. Vi er alle bygd forskjellig, spis når du er sulten! Anonymkode: 1a377...f97
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2018 #13 Skrevet 10. desember 2018 Syns egentlig du spiser ganske bra. Hva med å bytte ut brødlunsjene med ett mer middagsaktig måltid/varm lunsj i stedet for alle de skivene? Kjøre opp næringstettheten med volumet ned. Har legen sjekket mineraler/vitaminer i det siste? Tenkte på at du kanskje kompenserer for et eller annet du er lav på. Anonymkode: 6b258...24e
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2018 #14 Skrevet 10. desember 2018 Selincro. Anonymkode: e5ea9...fc4
FrodeF Skrevet 10. desember 2018 #15 Skrevet 10. desember 2018 Du må iallfall ikke sammenligne deg med kjæresten din. At små jenter ikke trenger mer enn 2 skiver i løpet av en dag er vanlig. Ellers så spiser du for lite mat og for mye brød/knekkebrød.
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2018 #16 Skrevet 10. desember 2018 Matintoleranse kan gi ekstrem ulvehunger. Jeg har gått rundt så sulten hele mitt liv at jeg har grått meg i søvn hver eneste dag, men så tok jeg virkelig fatt i kostholdet mitt for å finne ut hva som har gjort meg syk (helt andre problemer enn sulten) og dermed forsvant sulten på kjøpet. Man kan ta så mange allergitester man vil hos legen uten å få særlig mange reelle svar. De tester ikke for alt, det er plenty av falske negative tester og de tester dessuten bare for enkelte typer allergi og aldri for intoleranser. Den eneste måten å få reelle svar på er rett og slett å teste ting for ting enten inn i kosten eller ut av kosten. Nå har jo problemet ditt oppstått etter at du kuttet ut melk. I tillegg til de mulige forklaringene du får lenger opp her (for lite fett etc) kan jeg gi deg to mulige forklaringer til. Den ene er at du når du fjernet melka fra kosten puttet inn nye ting (for eksempel andre pålegg eller melkerstatningsprodukter) eller at du økte mengden av noe du ikke vet at du tåler dårlig. Den andre mulige forklaringa er at du nå, når magen fungerer litt bedre fordi melka er borte, merker andre symptomer bedre og at kroppen dermed sender signalene sterkere. Legen min sier det med matallergi og -intoleranser er som å skrelle en løk. Du får ikke tilgang til lag nummer to før lag nummer en er fjernet osv. Kanskje er det umulig å merke at man får ulvehunger av havre dersom melk samtidig gjør en stinn, mett og kvalm. Eller at man får diaré av rug hvis man blir forstoppet av soya. Kanskje legger man knapt merke til at man får ødemer i knærne av tomat når man får så migrene av sjokolade at man uansett knapt beveger seg opp av senga. (Tilfeldige eksempler.) Det første jeg ville sett på var om noen av påleggene du spiser nå er nye for deg og om du har byttet merke på brød eller knekkebrød. Er det for eksempel mer havre i det du spiser nå? En av de klassiske intoleransesymptomene på nettopp havre er nettopp ulvehunger. Anonymkode: a817b...877 2
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2018 #17 Skrevet 10. desember 2018 At legen din ikke er opptatt av kostholdet er fordi de fleste leger ikke kan noe særlig om det. Det er helt vanlig å reagere på kornmat, særlig i de mengdene og den frekvens du spiser. Korn inneholder endel ting kroppen ikke er bygd for å håndtere, som skaper trøbbel i tarmen og hindrer opptak av nøringsstoffer. https://www.amymyersmd.com/2017/06/the-problem-with-grains-and-legumes/ https://paleoleap.com/what-is-wrong-with-grains/ I tillegg mangler du godt fett i kostholdet dittt, og sjansen er stor for at du får for lite protein. Du er altså feilernært. Spis mer animalsk fett og protein, mindre karbohydrater, og kutt ut kornmat. Anonymkode: afbd3...366 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2018 #18 Skrevet 10. desember 2018 Proteinmangel er virkelig lite sannsynlig med et kosthold bestående av så mye grovt korn (og frø?), kjøtt og fisk. Anonymkode: a817b...877 4
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2018 #19 Skrevet 10. desember 2018 Om du ikke går opp i vekt betyr det at du ikke spiser mer enn du forbrenner. Du trenger altså den næringen du får i deg. Jeg spiser selv ganske mye, og gjerne mer enn deg og jeg har vært slank hele livet. Har nok en mye mer aktiv livsstil enn de fleste, så det er årsaken for min del. Anonymkode: fbb04...7ed
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2018 #20 Skrevet 10. desember 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Proteinmangel er virkelig lite sannsynlig med et kosthold bestående av så mye grovt korn (og frø?), kjøtt og fisk. Anonymkode: a817b...877 Så mye? Noe kjøttpålegg og en middag er vanligvis ikke mye, med mindre ts spiser en pakke skinke til hvert måltid og 3 kyllingfileter e.l. til middagen. Korn er ikke en god proteinkilde for mennesker. Animalsk protein gir dessuten bedre metthetsfølelse. Anonymkode: afbd3...366
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå