AnonymBruker Skrevet 10. desember 2018 #1 Skrevet 10. desember 2018 Synes dere det er bra, eller blir det for mye Afrika i Norden? Jeg kjenner at jeg blir provosert. Men jeg kjemper i mot. Afrikanere er kunder like mye som alle andre, og Afrikanere er nøyaktig like mye verdt som alle andre. Men likevel, kjenner jeg at jeg synes det er provoserende dumt, skal vi liksom venne oss til Afrikanere i Norden? Men, for all del, jeg bryr meg ikke veldig, men jeg synes det er nesten barnslig hvor viktig det er for alle å puffe Afrikanere fram over alt. Skal vi skjemmes over å være hvite vi nå da? Men jeg har også sett hvite blonde plakatdamer overalt i varmere strøk, så vi får kanskje smake vår egen medisin. Jeg synes begge fenomenr er litt merkelig. Anonymkode: 7ad53...394 3
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2018 #2 Skrevet 10. desember 2018 Syns det er litt påfallende noen ganger, at det blir gjort et poeng av hudfargen liksom. Syns særlig nettbutikken til Zara virker å ha en fetisj på mørk hud for tiden. Nå er ikke Zara en nordisk kjede da, men likevel. Anonymkode: d3f4c...866 13
Jadzia Skrevet 10. desember 2018 #3 Skrevet 10. desember 2018 De fleste kleskjeder er internasjonale, dermed har de også modeller med ulikt utseende. De knipser bilder som blir brukt i hele verden, eller hele europa. De skal og presentere alle som er mulige kunder, både mørke, hvite og blå for den sakens skyld. Så hva er problemet? Verden har aldri vært så multikulturell som den er nå, og mange grenser er visket vekk for lengst. Hvorfor skal det da plage meg om gensermodellen er svart eller hvit? Kunne ikke brydd meg mindre. Det viktige er at den sitter pent. 43
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 10. desember 2018 Populært innlegg #4 Skrevet 10. desember 2018 Hvordan klarer du å tolke deg frem til at du skal skjemmes over å være hvit fordi noen andre er brun? Merkelig mentalitet. Det finnes alle slags mennesker over alt i verden, og enda mer blandet kommer det til å bli. Det er jo en syk mentalitet å dømme andre mennesker på hudfargen. Anonymkode: 7b32c...b92 60
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 10. desember 2018 #5 Skrevet 10. desember 2018 Helt ærlig, så bryr jeg meg lik null, om dette.
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2018 #6 Skrevet 10. desember 2018 Den internasjonale teorien holder ikke helt dessverre. Cubus er ikke særlig aktuelt utenfor Norden. Hudfarge spiller ingen rolle, neim , men hvorfor da plutselig fokusere på mørk hudfarge i Norden? Anonymkode: 7ad53...394 4
Gjest Autofyll Skrevet 10. desember 2018 #7 Skrevet 10. desember 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan klarer du å tolke deg frem til at du skal skjemmes over å være hvit fordi noen andre er brun? Merkelig mentalitet. Det finnes alle slags mennesker over alt i verden, og enda mer blandet kommer det til å bli. Det er jo en syk mentalitet å dømme andre mennesker på hudfargen. Anonymkode: 7b32c...b92 Enig. Dette må man bare vende seg til - uansett hvor «hardt» det er. Vi lever ikke på tidlig 1900-tallet. Derfor er det å være og å se nordisk ut noe helt annet enn før. Noen er adopterte også- eller halv afrikansk, halvt norsk. Da dominerer ofte det mørkhudede genet som får en til å fremstå som mindre «typisk» nordisk utvendig. Skal f eks. De som er halvt norsk/ halvt asiatisk/afrikansk ikke få lov til å fronte et nordisk merke fordi de ikke er bleke i huden? Så ja, merkelig mentalitet. Her må man lære seg å se det vakre i alle hudfarger. Mørkhudede har fått oppleve nok diskriminering- hvorfor skal de bli usynliggjort? I Afrika er store deler av områdene kolonisert- derfor er det mange hvite afrikanere. Så, beklager. Du høres litt trangsynt ut, Ts, men du skal få lov til å ha din mening. For meg er det å være norsk å ha norske verdier - ikke å være blek og lyshåret.
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2018 #8 Skrevet 10. desember 2018 4 minutter siden, Jadzia skrev: De fleste kleskjeder er internasjonale, dermed har de også modeller med ulikt utseende. De knipser bilder som blir brukt i hele verden, eller hele europa. De skal og presentere alle som er mulige kunder, både mørke, hvite og blå for den sakens skyld. Så hva er problemet? Verden har aldri vært så multikulturell som den er nå, og mange grenser er visket vekk for lengst. Hvorfor skal det da plage meg om gensermodellen er svart eller hvit? Kunne ikke brydd meg mindre. Det viktige er at den sitter pent. Fordi vi er i Norge og modeller skal representere folket, en pen versjon av folket. Utenlandske kjeder som opererer internasjonalt bryr jeg meg ikke så mye om, selv om de stort sett har hvite som hovedkundegruppe. Verre med norske kjeder som MÅ bruke andre enn hvite modeller for ellers blir de anklaget for rasisme og å være lite inkluderende. Norge er et hvitt land. Det er ikke unaturlig med hvite modeller for en norsk kjede. 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan klarer du å tolke deg frem til at du skal skjemmes over å være hvit fordi noen andre er brun? Merkelig mentalitet. Det finnes alle slags mennesker over alt i verden, og enda mer blandet kommer det til å bli. Det er jo en syk mentalitet å dømme andre mennesker på hudfargen. Anonymkode: 7b32c...b92 Det er bare her i Europa og USA og andre vestlige land det kommer til å bli flere av andre mennesker. Multikultur, globalisme og mangfold betyr egentlig bare mindre hvite mennesker. Japan, hva da, doblet flyktningekvoten sin fra 5 til 10 stk i år, eller noe sånt. Det er bare hvite land som trenger "diversity". Hvor ofte hører du at det er for få hvite folk i Afrika? Eller for få hvite i Asia? Anonymkode: e37b9...48f 5
Gjest Autofyll Skrevet 10. desember 2018 #9 Skrevet 10. desember 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Norge er et hvitt land. Det er ikke unaturlig med hvite modeller for en norsk kjede. Det er bare her i Europa og USA og andre vestlige land det kommer til å bli flere av andre mennesker. Multikultur, globalisme og mangfold betyr egentlig bare mindre hvite mennesker. Japan, hva da, doblet flyktningekvoten sin fra 5 til 10 stk i år, eller noe sånt. Det er bare hvite land som trenger "diversity". Anonymkode: e37b9...48f Her fremstår du rasistisk og det er ikke akseptert. Norge er ikke et hvitt land så det er sagt. Flytt til Oslo, du. Hva i alle dager har pigmenter i huden noe å si for folket? Tillegger du også mørkhudede egenskaper som lyshudede ikke har? Mener du at pigmentene gjør en forskjell i den man er? Prinsippet å være i mot det multikulturelle kan jeg forstå, Norge kunne ha godt av å bevare sine egne verdier enda mer og stå for de. Men norske verdier er IKKE å være hvit og ekskludere mørkhudede, mener jeg. Hvite mennesker skal være stolte av seg selv- uten å føle seg truet av mennesker med mørk hud. Hvite mennesker skal heller ikke føle seg presset til å bli brun i huden sin eller skamme seg. Farge tells ikke og vi er alle fine som vi er. 👱🏽♀️👧🏿👦🏽🧒🏻
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2018 #10 Skrevet 10. desember 2018 Jeg forstår ikke hvor du får dette "skjemmes over å være hvite" fra, men jeg kan forstå at afrikanske modeller kanskje ikke treffer 100%. Jeg jobber med markedsføring og her i Norge bruker jeg materiell med modeller som har et mer nordisk utseende. Det har ingenting å gjøre med at noen er bedre enn andre, ei heller at vi ikke er multikulturelle - det er vi jo, spesielt i byene. Årsaken er rett og slett at den gjengse norske kunden skal kjenne seg igjen. Det kommer dog an på hva man selger, og når det gjelder Cubus etc så er det egentlig ganske fint at noen går foran med modeller av ulik hudfarge, eller Dove som bruker modeller med ulik størrelse også videre. Anonymkode: bc0e0...558 3
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2018 #11 Skrevet 10. desember 2018 3 minutter siden, Autofyll skrev: Enig. Dette må man bare vende seg til - uansett hvor «hardt» det er. Vi lever ikke på tidlig 1900-tallet. Derfor er det å være og å se nordisk ut noe helt annet enn før. Noen er adopterte også- eller halv afrikansk, halvt norsk. Da dominerer ofte det mørkhudede genet som får en til å fremstå som mindre «typisk» nordisk utvendig. Skal f eks. De som er halvt norsk/ halvt asiatisk/afrikansk ikke få lov til å fronte et nordisk merke fordi de ikke er bleke i huden? Så ja, merkelig mentalitet. Her må man lære seg å se det vakre i alle hudfarger. Mørkhudede har fått oppleve nok diskriminering- hvorfor skal de bli usynliggjort? I Afrika er store deler av områdene kolonisert- derfor er det mange hvite afrikanere. Så, beklager. Du høres litt trangsynt ut, Ts, men du skal få lov til å ha din mening. For meg er det å være norsk å ha norske verdier - ikke å være blek og lyshåret. Huff så mye tull du skriver, "merkelig mentalitet og usynliggjort osv". Jeg har mange afrikanske venner, som jeg er i kontakt med hver eneste dag, og de er kjekke og greie som bare det. Men jeg er selv norsk og bor i Norge, da må det være lov til reagere på at modellene i butikken er Afrikanske. Anonymkode: 7ad53...394 3
Gjest Autofyll Skrevet 10. desember 2018 #12 Skrevet 10. desember 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: men hvorfor da plutselig fokusere på mørk hudfarge i Norden? Anonymkode: 7ad53...394 Fordi vi er mangfold. Norden er mangfold. Norden er ikke «bare» hvitt. Vi er alle nyanser.
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2018 #13 Skrevet 10. desember 2018 Det handler om representasjon. Det er mange mørkhudede mennesker som bor i Norden, hvorfor skal ikke de også være representert? Synes det var en merkelig ting å henge seg opp i.. Ja takk til større mangfold hos nettbutikker! Anonymkode: bafc4...331 15
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2018 #14 Skrevet 10. desember 2018 3 minutter siden, Autofyll skrev: Fordi vi er mangfold. Norden er mangfold. Norden er ikke «bare» hvitt. Vi er alle nyanser. Nei,men slik det er i dag har vi alle mørke krøller og brune øyne,hvor er mangfoldet? Hvor er de rødhårete? de med fregner?albinoene? de med brunt hår? blå øyne?grønne øyne? osv. Anonymkode: 7ad53...394
Gjest Autofyll Skrevet 10. desember 2018 #15 Skrevet 10. desember 2018 (endret) 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Huff så mye tull du skriver, "merkelig mentalitet og usynliggjort osv". Jeg har mange afrikanske venner, som jeg er i kontakt med hver eneste dag, og de er kjekke og greie som bare det. Men jeg er selv norsk og bor i Norge, da må det være lov til reagere på at modellene i butikken er Afrikanske. Anonymkode: 7ad53...394 Jeg syns at dine afrikanske venner som du er i kontakt med hver dag er veldig svake hvis de mener at de selv som mørkhudete ikke skal få lov å stille som modeller i et nordisk klessmerke. Her må du gå inn i deg selv og dine holdninger. Tenk om du hadde en drøm om å bli modell, men måtte flykte fra landet ditt fra krig og nød. Så stiller du opp som modell i Afrika dit du måtte flykte til (bare et scenario), så sier de «nei, du får ikke representere noen av merkene her fordi du er hvit». Se for deg at din rase også hadde blitt undertrykt i flere 10 år. Hvordan hadde du følt deg? Jeg forstår tankegangen din , Ts. Men å stå for et «hvitt» Norge, høres ut som den reneste nordiske motstandsbevegelse her. Endret 10. desember 2018 av Autofyll
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2018 #16 Skrevet 10. desember 2018 Alle leser rasisme, mentalitet og nei til mangfold her. Jeg har ALDRI sagt nei til Afrikanske modeller,men at nordiske butikker skal domineres av Afrikanere synes jeg er mer enn merkelig. Det er mange av dere som bør gå i dere selv her, dere har mistet all kritisk sans. Verden er ikke sort hvitt. Anonymkode: 7ad53...394 4
Gjest Autofyll Skrevet 10. desember 2018 #17 Skrevet 10. desember 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei,men slik det er i dag har vi alle mørke krøller og brune øyne,hvor er mangfoldet? Hvor er de rødhårete? de med fregner?albinoene? de med brunt hår? blå øyne?grønne øyne? osv. Anonymkode: 7ad53...394 Ja, da kan du kritisere de for å ikke ha mangfold da, men i verden så er det mest vanlig med med sort hår og brune øyne. Mener du at på den nettsiden du så på så var det KUN mørkhudede? I såfall er det kritikkverdig for å ikke skape mangfold, ja.
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2018 #18 Skrevet 10. desember 2018 5 minutter siden, Autofyll skrev: Jeg syns at dine afrikanske venner som du er i kontakt med hver dag er veldig svake hvis de mener at de selv som mørkhudete ikke skal få lov å stille som modeller i et nordisk klessmerke. Her må du gå inn i deg selv og dine holdninger. Tenk om du hadde en drøm om å bli modell, men måtte flykte fra landet ditt fra krig og nød. Så stiller du opp som modell i Afrika dit du måtte flykte til (bare et scenario), så sier de «nei, du får ikke representere noen av merkene her fordi du er hvit». Se for deg at din rase også hadde blitt undertrykt i flere 10 år. Hvordan hadde du følt deg? Jeg forstår tankegangen din , Ts. Men å stå for et «hvitt» Norge, høres ut som den reneste nordiske motstandsbevegelse her. Her ser vi hvor ille det er egentlig, jeg har aldri sagt eller skrevet noe i nærheten av dette. Ikke rart det er kriger i verden. Anonymkode: 7ad53...394 2
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2018 #19 Skrevet 10. desember 2018 Kan du komme med noen konkrete eksempler? Kan virkelig ikke huske å ha sett en eneste nordisk nettbutikk med kun mørkhudede modeller. Anonymkode: bafc4...331 11
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2018 #20 Skrevet 10. desember 2018 Eneste mulighetene er enten må man være stolt over hudfargen sin, eller så må man skamme seg? Det kan ikke være en mindre viktig del av det å være menneske. Da har man issues. Anonymkode: 7b32c...b92 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå