Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen her som velger å avstå fra Jule-feiring? 

Ikke fordi du er feks muslim eller buddhist - men fordi du ikke liker å feire jul? 

Jul er jo egentlig en merkelig miks av kristen og hedensk feiring. 

Du som ikke liker jul, ikke feirer jul - hva er dine årsaker? Og hva gjør du i  stedet ? 

Anonymkode: 5177d...b5c

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen innspill her ? 

Skrevet

Jeg har et dårlig forhold til julefeiring. Mor og far forlot hverandre da jeg gikk i barnehagen, og siden da har jeg måttet byttet på julaften mellom de annenhvert år. Ikke nok med det, nærmest hver eneste dag i romjulen har det vært middagsselskaper i hytt og pine mellom mine egne besteforeldre og de i stefamilien. Så jeg har et elsk/hat-forhold til juletiden, hvor jeg ser fram til all "fritiden", men føler meg som en kasteball mellom middager. Hvert eneste år er det forbanna dritt å kjøpe gaver og bli mast på om å komme på middager, noe som føles som en smertefull kabal å legge opp, med min egen familie og nå kjærestens familie. I år blir det mindre middager for jeg har sagt nei til et par invitasjoner, men neste år er jeg fast bestemt på å "feire" julaften hjemme foran TV. Det frister å lyve på meg omgangssyke allerede i år for å få fred og ro.

Anonymkode: d146b...5f6

• Liker 2
Skrevet

Fordi jeg ikke har familie og synes julen bare er masete. Er jo bare butikk alt sammen, det er ikke lenger noen feiring på en måte. Du må gi gaver folk ikke trenger for høffelighets skyld, og masse usunn mat. 
Orker ikke pynte heller.. det er liksom bare for en mnd..

Anonymkode: 86675...3b7

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville gjerne sluppet. Synes gaver og besøk er stress. Feirer med familien fordi jeg ikke har så mye valg, det ville blitt ramaskrik. Synes bare pynting og gaver og alt det der er så dødskjedelig. Synes heller ikke julemat er noe spesielt, og det virker alltid som om kvelden aldri tar slutt... 

• Liker 3
Skrevet

Takk for svar!! Da er jeg ikke alene om slike tanker. Ts

Skrevet (endret)

Aldri likt sånt Stress, Bursdag (Lite unntak for Norge, -17 Mai, -Men da Alltid i Nordmarka, flagg på Teltet...) ...

Folk Dør, -i "JULA" Mi. Viktige / Nære Folk... (E.g. Bare Søs. -igjen). Jul, -GÅ VEKK !

A.(CAVE.Fnatt)

Endret av Sliten&kjørt51
Gjest Lexie Grey
Skrevet

Jeg gruer meg til jul hvert år fordi jeg har en angstlidelse som blir enda større i juletiden. Det evinnelige presset om å feire jul, være glad og smile uansett fordi det er jul, stille opp i selskaper og være så vanvittig takknemlig er et press som er tyngende. Det er også en type familiesituasjon nå som gjør det ekstra vanskelig. Men så lenge jeg ikke bor for meg selv har jeg ikke så mye valg enn å henge med. Drømmejula for meg hadde vært alene med katten og/ eller kjæresten i sofakroken med kosebuksa på, pizza og film (ikke julefilm..) og bare hatt en vanlig kosekveld. Null julemiddag, gaver eller noe som helst julaften-aktig. 

Skrevet

Jeg begynner å bli mektig lei. Det er mas og stress og dyrt. Vi har dårlig råd. Eneste jeg liker er snø og pynt. 

Vi kunne hatt det hyggelig, men mammas overkill tåler om hvor mye hun elsker julen og at det ikke er religiøst, men hedensk og at alt skal være som det alltid har vært, jeg føler jeg må gå på pinne for at hun ikke skal klikke. 

Nå har vi fått barn og vi har sagt ja til å komme på middag på julaften, men thats it. Men neste år skal hun vel begynne å gi kalendre og julifisere barnet mitt og påføre stresset videre og bli sur fordi vi ikke orker. 

Jeg orker ikke. Det er så mye kulturelt press og fordommer dersom vi ikke orker. 

Menger oss heller med Jehovas vitner og muslimer. Da slipper vi det julestresset 

Anonymkode: 435af...401

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...