Gå til innhold

De ønsker seg ingenting.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 23 år og student. Min familie består av mor (60), far (59), mormor (89), farmor (83), tante (58) og onkel (62).

Alle disse har god råd, og kjøper seg hva enn de vil resten av året. De har alt. Jeg sliter sånn med at det er forventet at vi kjøper julegaver til hverandre, men ingen av de ønsker seg noe som helst. I tillegg får jeg dyre og fine gaver av dem, da jeg faktisk har ting jeg ønsker meg, som jeg ikke nødvendigvis har råd til selv. 

Det lille de ønsker seg får de gjerne av noen andre, og jeg ser ikke helt noe poeng i å gi noe de allerede får av noen andre, eller noe de får det samme av hvert år...

Hva gjør jeg egentlig? Jeg syntes dette er utrolig vanskelig, men jeg føler at julegaver til dem bare blir tull..

Anonymkode: 12832...153

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis de har det meste, hva med spiselig julegave? Gavekurv med kaffe/te, konfekt og/eller annet de liker.. Bruker å være populære 

Anonymkode: 9f150...3c7

• Liker 16
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvis de har det meste, hva med spiselig julegave? Gavekurv med kaffe/te, konfekt og/eller annet de liker.. Bruker å være populære 

Jeg ga det til min tante og onkel i fjor, og det slo virkelig an. Jeg tenkte å gjøre det i år også, men det kjennes litt rart ut å skulle gi det samme i gave flere år på rad (men alle andre gjør jo det, så det får nesten være).

Skrevet

Til folk som har alt og ikke ønsker seg noe pleier jeg å gi spiselige gaver eller opplevelser eller velværegreier som uansett blir brukt opp

Anonymkode: 456f1...cc4

Skrevet

Spiselige gaver, alkohol, kino/teaterbilletter, gavekort på restaurant/kjøpesenter...

Anonymkode: a3511...ef7

Skrevet

Til folk som har alt og ikke ønsker seg noe pleier jeg å gi spiselige gaver eller opplevelser eller velværegreier som uansett blir brukt opp

Anonymkode: 456f1...cc4

Ingen av dem liker velværeprodukter, og spiselige greier handler de inn i mengder til seg selv i julen.. Opplevelser er ingen av dem interessert i å dra på (teater, kino, kafe, ut å spise, hoppe i strikk, kjøre "langt" til f.eks et marked, ferie...), pluss det er ofte dyrt..

Skrevet

Spiselige gaver, alkohol, kino/teaterbilletter, gavekort på restaurant/kjøpesenter...

Anonymkode: a3511...ef7

Alkohol får de jo gjerne av andre - føler det er dumt å gi enda en flaske (upersonlig) vin, når jeg vet de uansett får 4-5 flasker vin fra før. Spiselige gaver er litt så som så - de kjøper inn mat i overflod i julen selv. Kino/teaterbilletter har de ingen interesse av, gavekort på butikker sier de de ikke vil ha da det aldri blir brukt, og gavekort på restaurant koster jo en del (bør dekke et helt måltid for 2)

Skrevet

Bøker til mor, far, tante og onkel, mormor og farmor kan få hansker.

Anonymkode: 852c8...563

• Liker 1
Skrevet

Gavekort

Frisørtimer, middag ute, abonnement på blader eller aviser

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Alkohol får de jo gjerne av andre - føler det er dumt å gi enda en flaske (upersonlig) vin, når jeg vet de uansett får 4-5 flasker vin fra før. Spiselige gaver er litt så som så - de kjøper inn mat i overflod i julen selv. Kino/teaterbilletter har de ingen interesse av, gavekort på butikker sier de de ikke vil ha da det aldri blir brukt, og gavekort på restaurant koster jo en del (bør dekke et helt måltid for 2)

Ikke verre enn hva dere gjør det til selv. En god restaurant med god mat for to er helt flott.

Just now, AnonymBruker said:

Jeg ga det til min tante og onkel i fjor, og det slo virkelig an. Jeg tenkte å gjøre det i år også, men det kjennes litt rart ut å skulle gi det samme i gave flere år på rad (men alle andre gjør jo det, så det får nesten være).

Det gjør sikkert ikke noe :) Det er mange som gjør det sånn. Da farmor levde og var i stand til å kjenne barn, barnebarn og oldebarn igjen så fikk hun gjennom flere år en liten fotobok med bilder av oss. I tillegg til bilder skrev vi evt. opplysninger om ditt og datt som for eksempel at (min søster) hadde fått seg kjæreste og det er han som er sammen med henne på dette bildet.

• Liker 1
Skrevet

Jeg stemmer også for gavekurv. Jeg kjøper også det til sånne som aldri ønsker seg noe :P

Fyll opp med f.eks spekemat, litt eksklusiv sjokolade, en god olivenolje osv osv osv. 

Skrevet

Hva med å bake noe? Kjøp rimelige "norgesglass" på Ikea, og fyll opp med julens småkaker som du baker selv. Rødt bånd rundt, og pakk inn :) Dette gjør jeg til de som ikke trenger eller vil ha noe i min familie. Alltid en suksess :) 

Anonymkode: 09843...a88

• Liker 11
Skrevet

Vi er også en del voksne i familien med ok råd. Men vi har blitt enig om at alle må ønske seg noe. 
Hos oss går det i "forbruksvarer". Det er helt greit, 
I år ønsker jeg meg ullsokker. Dette kunne jeg så klart ha kjøpt meg selv, men sokker er kjekt å gi og få :)

Vi kjøper også spiselige varer, ja man har sikkert kjøpt inn nok selv, men det ligger fint i skapet til sommeren også. 
Stearinlys, servietter og flax-lodd. 
Det blir som å bytte litt på tingene, men da har vi hvertfall fått lagt noe under treet. 

• Liker 2
Skrevet

Vel, i år får pappa en pakke Fishermans friend og et slips som blinker og spiller en julesang. Mamma får favorittlypsylen og en digital rubdeteller for håndarbeid. Budsjettet er stramt, fantasien er dårlig og ingen ønsker seg noe som helst 🤣

Anonymkode: 16627...28f

• Liker 8
Skrevet
4 timer siden, Millimani skrev:

Gavekort

Frisørtimer, middag ute, abonnement på blader eller aviser

Ikke verre enn hva dere gjør det til selv. En god restaurant med god mat for to er helt flott.

Det gjør sikkert ikke noe :) Det er mange som gjør det sånn. Da farmor levde og var i stand til å kjenne barn, barnebarn og oldebarn igjen så fikk hun gjennom flere år en liten fotobok med bilder av oss. I tillegg til bilder skrev vi evt. opplysninger om ditt og datt som for eksempel at (min søster) hadde fått seg kjæreste og det er han som er sammen med henne på dette bildet.

Ja, en god restaurant med god mat for to er helt flott - men i mitt studentbudsjett så blir det plutselig en god del penger.

• Liker 2
Skrevet

Har du flere søsken kan dere jo gå sammen om gavene? Det har vi gjort flere ganger. 

Skrevet

Lage sursild og ha i et fint glass, eller annen slags sild?  En spennende bok, pocketbok er ikke så dyrt. Det fins bøker som er til å fylle ut og gi tilbake, noen av dem heter «til min bestemor», «til min bestefar». Så fyller de ut om sin barndom, ungdom osv.  Hva med en morsom pusleleke, de finnes i flere prisklasser, har sett det i bokhandelen.  

Anonymkode: 67728...2a1

Skrevet

Til folk som ikke ønsker seg noe, er kaffe/te/krydder osv en fin gave. Det er tanken som teller! Selv om du ga kaffe i fjor, så kan du fint gi det i år også :). Bare velge et annet merke, kanskje. 

Anonymkode: c2c1f...f8f

Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du flere søsken kan dere jo gå sammen om gavene? Det har vi gjort flere ganger. 

Nei, det er bare meg..

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lage sursild og ha i et fint glass, eller annen slags sild?  En spennende bok, pocketbok er ikke så dyrt. Det fins bøker som er til å fylle ut og gi tilbake, noen av dem heter «til min bestemor», «til min bestefar». Så fyller de ut om sin barndom, ungdom osv.  Hva med en morsom pusleleke, de finnes i flere prisklasser, har sett det i bokhandelen.  

Anonymkode: 67728...2a1

Ingen av de liker sild. Mor er den eneste som leser, hun fikk 3 bøker i fjor. Både mormor og farmor fikk boken "Boken om meg" i fjor - og den likte de ikke i det hele tatt. Spesielt mormor spurte hvorfor i all verden hun fikk den boken - det var jo "mange punkter hun ikke kunne fylle ut".

Puseleke? Til hvem, katten?

Skrevet

Her gjør jeg det enkelt og går for den spiselige varianten i år. Lagde karameller for en tid tilbake, så gir de rundt til besteforeldrene. Har også noe julebakst jeg tenkte gi siden de ikke baker like mye selv lengre. Slenger på et duftlys oppå der. Da ble det både rimelig og fin gave til de som har alt og ikke gir spesifikke ønsker.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...