Gå til innhold

Mange tråder om ensomhet...snu det til noe bedre..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mange klager om ensomhet, stadig vekk i media. Det er på tide å snu om på det, vi lever ikke i noe sosialt samfunn i Norge. Vi er ekstremt lukket og veldig lite imøtekommende som mennesker. Stort sett svært negative og nedbrytende til hverandre. Utrolig materialistiske, alt måles i ting, penger og fasade. De fleste Nordmenn er utrolig kjedelig.

Du ser jo hvor sjokkert mange utenlandske studenter er som kommer til Norge hvor vanskelig det er å bli kjent med noen, måten vi lever på.  Vi har mye å lære av andre kulturer når det kommer til samhold.

Som "ensom" i Norge bør man bygge opp seg selv, bli selvstendig som menneske. Klare seg selv, trives i eget selskap. Trist å se enslige ikke reise på ferie til andre land når de har muligheten; sitter heller hjemme i mangel på å ha noen å reise med. Dette er jo trist, en reise alene vil være en personlig utvikling. Åpner en ny verden, da blir det kjedelige hverdagståkepratet du holder på med hjemme virkelig kjedelig.

Å ikke ha nære venner er også en fordel med tanke på at du slipper å forholde deg til noen, du kan gjøre hva du vil selv uten at noen bryr seg eller kritiserer deg.

Å ikke ha kjæreste er også en fordel, man er fri. Slipper også å bruke tid eller bli kjent med din partners venner.

Kan bruke tid på hobbyer.

Bestemmer over egen økonomi.

Vi har flott natur som kan brukes til turer alene, balsam for sjelen.

Kan lage den maten du vil spise selv,

Listen er lang med fordeler å være "ensom"....snu det noe positivt! 🙂 

Anonymkode: 25350...085

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Gjest Kjærlighetsbarn98
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi er ekstremt lukket og veldig lite imøtekommende som mennesker. Stort sett svært negative og nedbrytende til hverandre. Utrolig materialistiske, alt måles i ting, penger og fasade.

Du ser jo hvor sjokkert mange utenlandske studenter er som kommer til Norge hvor vanskelig det er å bli kjent med noen, måten vi lever på.  Vi har mye å lære av andre kulturer når det kommer til samhold.

Enig i dette! 

Skrevet

Å være ensom er ikke et valg, alene derimot... 

Skrevet

Grunnen til at jeg er ensom, er fordi jeg er så syk. Så jeg ikke har kunnet opprettholde vennskapene mine. Familie har jeg ikke. Jeg er egentlig veldig sosial, hatt mange venner, er vel hun som alltid ble venn med de utenlandske. Stort sett alltid vært i forhold. Så det er ikke mitt valg. Nå består jo livet bare om å komme seg gjennom hver dag. Og ensom er jeg jo. Finne meg kjæreste er ikke aktuelt nå, da jeg er såpass syk, at jeg ikke ønsker å være en belastning for noen. Men jeg ønsker med jo både kjæreste og venner.

Anonymkode: 4f157...10b

Skrevet

Bra formulert og en inspirasjon for de som er ensomme.Man kan være ensom fordi man er alene,eller ensom i sammen med andre. Ensomhet er ikke noe man velger,men jeg tror det er tiltak man kan gjøre selv også,for å bedre sin situasjon.
Det bør ikke være slik at man konkluderer med at man er ensom,og ferdig med det.
Dersom man klarer å komme seg ut av huset,bli en besøksvenn,delta i frivillig arbeid,ta noen kurs,bli med i interessorganisasjoner. Ikke sikkert at noe av dette passer for den som er ensom,men de fleste er vel interessert i noe, og kan se på evt. muligheter til å bli kjent med andre via dette.
Når det gjelder å være alene,helt enig i det du skriver om det.

Skrevet

Å være alene er ikke det samme som ensomhet. Man kan være alene uten å være ensom, og man trenger ikke nødvendigvis å være alene for å kjenne på ensomhet. Jeg synes egentlig det er litt tåpelig å se alle disse lettvinte utveiene mot ensomhet. "Triksene" som nevnes på NRK er å jobbe med seg selv, spandere på andre, gjøre en aktivitet, gjøre det en liker, snakke om det, skrive ned tanker og å ha tillit til andre. Ja, okei? En tredjedel av studenter er ensomme. I mitt kull på 130 studenter vil det si at rundt 43 av dem opplever ensomhet. Det er ikke bare de med de dårligste forutsetningene i samfunnet som sliter med ensomhetsfølelsen og det er ikke bare å snu det med noen enkle grep. Jeg har for eksempel en venninne som jeg vet er ensom i studiebyen. Hun drar hjem til foreldrene så ofte hun kan, trives ikke i studiegruppen hun har blitt plassert i og tar jevnlig initiativ til faglige og sosiale ting som hun får avslag/ikke blir svart på. Hun har en aktivitet en dag per uke og har studentverv. Hun er en ganske åpen person. Ingen kan da mene at hun ikke prøver eller ikke tar tak i situasjonen. Det er ikke slik at ensomme personer bare er en gruppe tiltaksløse latsabber som sutrer over ensomhet uten å løfte en finger. 

Anonymkode: 174da...5ad

• Liker 4
Skrevet
12 minutter siden, Nettvenn skrev:

Bra formulert og en inspirasjon for de som er ensomme.Man kan være ensom fordi man er alene,eller ensom i sammen med andre. Ensomhet er ikke noe man velger,men jeg tror det er tiltak man kan gjøre selv også,for å bedre sin situasjon.
Det bør ikke være slik at man konkluderer med at man er ensom,og ferdig med det.
Dersom man klarer å komme seg ut av huset,bli en besøksvenn,delta i frivillig arbeid,ta noen kurs,bli med i interessorganisasjoner. Ikke sikkert at noe av dette passer for den som er ensom,men de fleste er vel interessert i noe, og kan se på evt. muligheter til å bli kjent med andre via dette.
Når det gjelder å være alene,helt enig i det du skriver om det.

Hei, det er sant, ensomhet er en følelse. Alene er noe annet. Men som du skriver, de fleste kan gjøre noe bedre ut av livet sitt. De fleste er også interessert i noe! Er utrolig lite som skal til for å løfte livet og livsgnisten litt.

Selv har jeg ingen venner, men gjør ting hver dag som gjør livet ok 🙂 Velger å fokusere rett vei, det hjalp meg ut av negativt mønster. Å synes synd på seg selv er det verste, samtidig det med å fokusere på å få seg en partner. Det bryter også ned mye mentalt, så det kuttet jeg helt ut. Nå setter jeg pris på tiden alene, med avbrekk av enkle ting som er litt "sosialt". Delta på noe med andre mennesker uten at det er personlig.

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å synes synd på seg selv er det verste

Enig,det gjør bare følelsen verre.  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...