Gå til innhold

Lukt og tiltrekning

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor viktig er lukt for deg når det kommer til tiltrekning?

Spør fordi jeg har fått en oppvåkning! Mitt forhold til lukt har alltid vært at vond/ubehagelig lukt er skikkelig turnoff, mens alle andre lukter er greie og etterhvert som man blir sammen med og glad i en mannn, så blir hans lukter bedre og bedre - jeg blir glad i de også. 

Men nå har jeg fått en bekjent med en lukt som bare...wow! Virker som om den går rett til hjernen på meg, hjertet slår fortere, pusten blir tyngre, alt det der... Føler rett og slett at jeg er tiltrukket på grunn av lukten! Han er for all del attraktiv på andre måter også, men ikke sånn at jeg ville snudd meg etter han akkurat. Men lukten gjør meg helt besatt av å få han...

Hvor crazy er dette?

Anonymkode: 3c011...ad6

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjemi :)

Jeg merker det med lukt mye, to forskjellige menn kan lukte svette, så er den ene turn on og den andre off. Snodig, men interessant. I utgangspunktet er jo ikke svettelukt noe særlig digg.

• Liker 6
Skrevet

Bare damer som kan få seg til å tro på noe slikt. Dere er morsomme. Sitter foran solnedgangen og drømmer om hvor mirakuløst det er at solen skinner akkurat rett på dem!

Anonymkode: 0fbb6...591

Skrevet (endret)

😍 😂

Endret av Akvarium85
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare damer som kan få seg til å tro på noe slikt. Dere er morsomme. Sitter foran solnedgangen og drømmer om hvor mirakuløst det er at solen skinner akkurat rett på dem!

Fordi vi leser og får med oss ting 😏 Kanskje du skal lese deg opp litt, da dette er noe vitenskapelig som det faktisk er blitt bevist at stemmer. Det er blitt forsket en del på dette med lukt, kjemi og tiltrekning. Les litt mer, så kanskje du lærer noe. Isteden for å være så surmaga og bitter.

Anonymkode: d1956...51b

• Liker 10
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi vi leser og får med oss ting 😏 Kanskje du skal lese deg opp litt, da dette er noe vitenskapelig som det faktisk er blitt bevist at stemmer. Det er blitt forsket en del på dette med lukt, kjemi og tiltrekning. Les litt mer, så kanskje du lærer noe. Isteden for å være så surmaga og bitter.

Anonymkode: d1956...51b

Er verken surmaga eller bitter, synes bare dere er morsomme som tror på så mye rart, spesielt dersom dere leser det et eller annet sted. Menn er mer praktiske, og dette har ingen praktisk betydning, derfor ler jeg med god samvittighet av dere.😂

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er verken surmaga eller bitter, synes bare dere er morsomme som tror på så mye rart, spesielt dersom dere leser det et eller annet sted. Menn er mer praktiske, og dette har ingen praktisk betydning, derfor ler jeg med god samvittighet av dere.😂

Hvilken praktisk betydning har det å sitte på kvinneguiden klokken 9 på en mandag? 😂😂😂

Sånn, tilbake til tema takk! Hilsen TS.

• Liker 4
Skrevet

Dette er jo forsket masse på og bevist både i dyreverdenen og blandt mennesker at har mye å si for valg av partner. Ikke hvor god parfymen er men om man tiltrekkes av hverandres kroppslukt. Kvinner og menn har dufthormoner som tiltrekker noen individer mer enn andre, en som passer deg i lukt trenger ikke å passe en annen osv. 

Det er dette som er kjemi, reaksjonen to stoffer  (kroppslukter) skaper når de forbindes med hverandre. Det er ikke crazy men helt naturlig. 

Har bare møtt to stk i livet jeg blir kåt og trygg av bare lukten til. En lukt som ikke kan beskrives for den er på en måte luktløs også. Nrk hadde jo også forholdseksperiment på dette hvor kvinnen på jakt etter make skulle lukte hver mann i blinde,  og også på deres urin. Menn på sin side lukter ofte på kvinners hår og truser for å kjenne disse feromonene og noen ganger er det bare perfect match. 

Anonymkode: ae41f...81a

• Liker 6
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken praktisk betydning har det å sitte på kvinneguiden klokken 9 på en mandag? 😂😂😂

Sånn, tilbake til tema takk! Hilsen TS.

Det er dette tråden din handler om ts, du spør om hvor viktig det er, og hvor crazy det er, og jeg svarer. Dere er forvirret nok mht til kjærlighet og forelskelse, skal dere nå gå rundt med nesa i sky og sniffe etter svar? 

Svaret mitt er derfor at dette er mer crazy enn viktig. 

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er dette tråden din handler om ts, du spør om hvor viktig det er, og hvor crazy det er, og jeg svarer. Dere er forvirret nok mht til kjærlighet og forelskelse, skal dere nå gå rundt med nesa i sky og sniffe etter svar? 

Svaret mitt er derfor at dette er mer crazy enn viktig. 

Men holdningen din viser jo kunnskapsløshet ;) 

• Liker 3
Skrevet

Jeg har det sånn sjæl. Det skjedde faen meg seinest i dag. 

Gjest Noenlundelikefremt
Skrevet

Jeg hadde samme aha-opplevelsen med dama mi. Er som om luktene hennes stemmer helt perfekt for meg, mener helt seriøst at jeg fysisk kjenner at det skjer noe oppe i hjernen når jeg lukter huden og håret hennes, det er terapi, avslapning eller sykt sykt sykt tennende - alt til sin tid. 

Har hatt gode forhold og god sex før også uten dette aspektet, men når jeg først har opplevd det vet jeg at det kan bety latterlig mye.

Skrevet

Det er jo også sånn at kvinner lukter annerledes når hun er mest fruktbar i syklusen sin og det er da menn syns at kvinnen er mer tiltrekkende. 

Så det er ikke crazy at man tiltrekkes av lukt. 

Anonymkode: 1aa05...d92

• Liker 2
Skrevet
18 timer siden, Ella Ellefantella skrev:

Men holdningen din viser jo kunnskapsløshet ;) 

"Holdningen" viser kunnskapsløshet? Er det kunnskapsløshet at jeg ikke tror på den praktiske betydningen av denne forskningen rundt luktfaktoren? Forskning viser også at enkelte menneskeraser er mindre intelligente enn andre, her har vi igjen en type forskning uten praktisk betydning. Fordi nyansene er så små, og interferensen er så stor, at kunnskapen har ingen verdi i praksis.

Forskning kan bevise mye, men forskning skal også tolkes, og aller helst kunne anvendes. At menn tenner på lukten fra trusa til ei jente er utvilsomt riktig, det kan de fleste, også jeg, bekrefte ut fra empiri. Men det blir noe helt annet enn å velge en spesiell partner ut av en stor gruppe. Forskjellen fra jente til jente blir her en nyanse uten stor betydning. Det blir alt for mye interferens til at det skal ha en praktisk betydning. 

Skrevet
På 10.12.2018 den 9.06, AnonymBruker skrev:

Visste du at strippere som ikke går på pillen tjener mer penger på lapdance når dei har eggløsning...? Det er forsi mannfolka merker det. Og vi er ikke som apekatter som får rød rumpe når vi har eggløsning.

Anonymkode: 60221...afb

• Liker 3
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Visste du at strippere som ikke går på pillen tjener mer penger på lapdance når dei har eggløsning...? Det er forsi mannfolka merker det. Og vi er ikke som apekatter som får rød rumpe når vi har eggløsning.

Anonymkode: 60221...afb

Det visste jeg ikke, vet ikke om jeg tror på det heller. At menn blir kåte av lukten av kvinner tror jeg som sagt på.

Skrevet

Det handler vel om feromoner. Luktsubstanser som ubevisst oppfattes. Disse påvirker oss i større eller mindre grad, og kan påvirke tiltrekning, tenning og lyst blant annet.

Jeg mener å huske at de blant annet bidrar til at kvinner i menstruerende alder som bor sammen, etter hvert vil kunne oppleve at syklusen samkjøres - det handler om den ubevisste primitive 'konkurransen' om en partner. Hos ulvene ses dette ofte ved at i magre år er det kun ledertispen som får løpetid - hun er den med de beste genene og som dermed har førsterett til å få valper.

Hunder er nok hakket mer styrt av feromoner enn mennesker, all den tid hannhunder er villige til å gå gjennom mye rart om de lukter en tispe med løpetid. Og la meg ikke gå inngående inn på remjende hannkatter og kjetter med løpetid!

Men at det påvirker oss mennesker i større og mindre grad? Helt klart. Om vi på grunn av vår rasjonelle logikk er i stand til å overstyre primitive instinkter? Jepp. 

Anonymkode: 88eb7...e92

• Liker 2
Skrevet

Enkelte lukter så frastøtende, selv som nydusjet, at man aldri kunne kysset de på kinnet engang. Selv bak deo eller parfyme/ after shave er det en svak eim av noe skikkelig udelikat. Mens andre klarer jo ikke å ha illeluktende gymsokker omtrent. 

Dette er visstnok basis kjemi i underbevistheten som gjør at vi skal spore innpå gener som er langt fra våre egne eller noe slikt, slik at barna vi eventuelt får sammen er bedre utrustet. Det funker jo ikke alltid, når fettere og kusiner blir sammen for eksempel er det en systemfeil i dette. Og de som mener de ikke kjenner noen lukt har samme systemfeil, eller en utrolig dårlig luktesans. For på dette planet er vi visstnok nesten sporhunder. 

Anonymkode: 105ba...004

• Liker 6
  • 3 uker senere...
Skrevet

Det er feromonene som utskilles som gjør at vi tiltrekkes mer av noen enn av andre. Vi tiltrekkes av partnere med mest mulig ulikt immunforsvar som oss selv, fordi det øker sjansen for at avkommet blir levedyktig og robust.

Anonymkode: d59ec...87c

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...