Gjest Anonymous Skrevet 31. mars 2005 #1 Skrevet 31. mars 2005 Ser på zett at en butikk rimelig nært meg har en ledig stilling, og jeg får vel gi det et forsøk Hva må jeg tenke på? Det står "personlig fremmøte" og det er ikke noe tlf nr eller liknende, skal jeg bare gå ned å spørre? Har nesten ikke hatt arbeid tidligere (pga angst har jeg rett å slett ikke våget meg ut av huset, lang historie, er nå friskere enn jeg var, og prøver nå bare å smle nok mot til at jeg virker "normel" på et jobbintervju ). Så jeg har kun hatt en liten vaskejobb tidligere, den sluttet jeg i (pga flytting) for ca et halvt år siden. Hadde og noe via aetat som jeg ikke husker hva het i tenårene pga at jeg sluttet skolen (fikk ca 160 kr dagen mot å jobbe hel dag) i et halvt år. Jeg har nettopp meldt flytting her til komunen, men planlegger i utgangspunktet å bli her resten av livet da min forlovede har jobb her Jeg har uoffisielt bodd her i ca et halvt år. Dette er en jobb jeg faktisk tror jeg både kan trives i og faktisk gjøre bra. Håper bare jeg våger meg ned og ikke får et nytt annfall... (Har hatt flere små i løpet av uka pga at jeg vet jeg MÅ ned der, ellers går ting snart til helvete) Kan noen forklare meg mest mulig steg for steg hva jeg kan forvente meg? Jeg er totalt ukjent med denne verdenen, jeg har vært i ett "jobbintervju" før (vaskejobben), og der var jeg eneste søker Jeg husker ingenting om hvordan ting foregikk der, jeg har rett å slett blackout.
lillesky Skrevet 31. mars 2005 #2 Skrevet 31. mars 2005 Jeg har jobbet i blomsterbutikk! Der var det også personlig fremmøte. Så jeg dro dit med søknad og cv, og hun som eide butikken tok i mot den. Det var alt i første omgang. Jeg vil anbefale deg å skrive søknad og cv og ta det med ned ("Hei, jeg så den ledige stillinga og har tatt med meg søknad og cv"). Så ringte hun og lurte på om jeg ville komme på intervju, og det ville jeg jo! På intervju snakket vi om jobben, hva jeg har gjort tidligere, hvorfor jeg ville jobbe i blomsterbutikk. Ikke noe skummelt (lett for meg å si kanskje)! Det var som en vanlig samtale mellom to mennesker. Også var det jo så koselig der, med blomster overalt. Jeg tror det er viktig at du liker blomster og gir uttrykk for det. Og gjerne si at du vil lære mer om det. Og si at din samboer er jobb der. Ta deg eventuelt en tur ned først og smugkikk gjennom vinduet, de ser sikkert ikke skumle ut de som jobber der! Lykke til! Fortell gjerne hvordan det går!
Gjest Anonymous Skrevet 3. april 2005 #3 Skrevet 3. april 2005 Personlig oppmøte: Ta på deg klær du er komfortable i, ikke overpyntet, men heller ikke en sliten dongeri bukse. Litt farge på antrekket som du kler, kan være en god ide. Ha med deg en liten søknad og evt. CV. På dagbladet.no ligger det en oversikt over hvordan en CV kan se ut. Viktigste er nok at brevene er ryddige og rett skrevet og at du skriver hvorfor du ønsker jobben. Din motivasjon er nesten det viktigste av alt, ikke nødvendigvis erfaring og kvalifisering. Vil råde deg til å møte tidlig om morgenen. Da er det nok stille i butikken. Er det mye folk, kan du spørre når du skal komme tilbake. Hils pent, si navnet ditt og spør etter daglig leder. Fortell at du så annonsen på Zett og at du gjerne vil søke. Har daglig leder tid, tar dere kanskje en liten prat. I første omgang vil han/ hun nok bare danne seg et inntrykk av deg, lese søknaden og så ringe deg for et senere intervju. Hvis dere prater, prøv å være naturlig og vennlig. Smil! Vær ærlig, men ikke for detaljert og personlig. Fortell hvorfor du ønsker jobben. Hvorfor butikk? Hvorfor blomster? Prøv å være konkret og engasjert. Det er ikke skummelt i det hele tatt. De i butikken ønsker å ansette en og blir glad når du kommer som søker. Lykke til.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå