Gå til innhold

Problem med tastaturet på MacBook Pro - noen som har vært borti lignende?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en 15" MacBook Pro med retina display (2015 modell, kjøpt i november 2016). Tastaturet har plutselig begynnt å oppføre seg merkelig, så skriver dette med eksternt tastatur. Noen av "symptomene":

• Høyre "cmd" tast fungerer ikke
  • Enter tasten fungerer kun til linjeskift
  • Flere av bokstavene på nederste rekke (mot space-baren) kommer kun frem som stor bokstav, til tross for at verken Caps Lock eller shift er på.
  • C-tasten fungerer ikke i det hele tatt

Noen som har vært borti lignende? Hva ble evt. løsningen? Håper jo det er noe som kan repareres, på garanti eller uten alt for stor kostnad, siden maskinen ikke er veldig gammel og kostet over 20.000 kr ny.

Anonymkode: 6c422...a8e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ikke hvordan det er med akkurat 2015-modellen du har av MacBook Pro. Men når batteriet er i ferd med å ryke kan det ese ut og presse mot tastaturet, slik at tastene ikke fungerer som de skal. Jeg vet ikke om nyere modeller har dette problemet i samme grad som tidligere modeller. Nå skriver du at maskinen din er kjøpt for omlag to år siden. Batteriet burde holde lenger enn det, men jeg vil anbefale deg å sjekke med Eplehuset hvis det forverrer seg de neste dagene.

Skrevet
1 minutt siden, Klossmajor skrev:

Jeg vet ikke hvordan det er med akkurat 2015-modellen du har av MacBook Pro. Men når batteriet er i ferd med å ryke kan det ese ut og presse mot tastaturet, slik at tastene ikke fungerer som de skal. Jeg vet ikke om nyere modeller har dette problemet i samme grad som tidligere modeller. Nå skriver du at maskinen din er kjøpt for omlag to år siden. Batteriet burde holde lenger enn det, men jeg vil anbefale deg å sjekke med Eplehuset hvis det forverrer seg de neste dagene.

Dette skulle jeg også til å si. Jeg har hatt noe av det samme problemet, bare at for meg var det touchpaden som ikke virket. For min del ble løsningen å kjøpe ny Mac, men nå var min 6 år gammel så det hadde jeg tenkt å gjøre uansett. Ville ikke synes det var en akseptabel løsning etter to år. Jeg ville tatt den med på Eplehuset og sjekket.

Skrevet (endret)
14 minutter siden, Solsmil skrev:

Dette skulle jeg også til å si. Jeg har hatt noe av det samme problemet, bare at for meg var det touchpaden som ikke virket. For min del ble løsningen å kjøpe ny Mac, men nå var min 6 år gammel så det hadde jeg tenkt å gjøre uansett. Ville ikke synes det var en akseptabel løsning etter to år. Jeg ville tatt den med på Eplehuset og sjekket.

På eldre maskiner der batteriet var større enn hos nyere modeller, vil både touchpad og tastaturet bli påvirket hvis batteriet ekspanderer. Nyere modeller mener jeg har et fysisk mindre batteri, så presset vil kanskje fordele seg litt annerledes. Uansett vil et batteri som ryker etter to års tid kunne byttes vederlagsfritt gjennom garantien. Dessverre har Apple gjort det vanskeligere å ta ut batteriet selv på nyere modeller.

Endret av Klossmajor

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...