Gå til innhold

Indirekte tap dekkes ikke av Biltema?! (Bilbatteri)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg hadde startvansker på bilen og tenkte at nytt batteri skulle løse problemet. Gikk til Biltema og kjøpte batteri (med garanti), monterte og kjørte. Men bilen fortsatte med å ikke alltid få start.

Så jeg sendte bilen på verksted. Batteriet var jo nytt,så jeg tenkte at problemet lå et annet sted.

Verksted fant ut at bilen hadde ingen anmerkninger, og testet til slutt batteriet som viste seg å være defekt. 

Biltema gir meg gjerne pengene tilbake for batteriet/nytt batteri. Men er det riktig at jeg skal ta hele regninga for verkstedsoppholdet? 

På nettsidene til Biltema står det at de ikke dekker indirekte tap/skader.

Anonymkode: ee7e8...252

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, Biltema har ikke noe ansvar der. 

Anonymkode: 579f0...ec3

• Liker 7
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Jeg hadde startvansker på bilen og tenkte at nytt batteri skulle løse problemet. Gikk til Biltema og kjøpte batteri (med garanti), monterte og kjørte. Men bilen fortsatte med å ikke alltid få start.

Så jeg sendte bilen på verksted. Batteriet var jo nytt,så jeg tenkte at problemet lå et annet sted.

Verksted fant ut at bilen hadde ingen anmerkninger, og testet til slutt batteriet som viste seg å være defekt. 

Biltema gir meg gjerne pengene tilbake for batteriet/nytt batteri. Men er det riktig at jeg skal ta hele regninga for verkstedsoppholdet? 

Biltema kan ikke gjennom en slik klausul stille deg dårligere enn hva som følger av forbrukerkjøpsloven, se lovens paragraf 3 første ledd. Foreligger det en mangel ved kjøpsgjenstanden, har du krav på erstatning, jf. paragraf 33, jf. paragraf 26. Erstatningens størrelse begrenses likevel til det tapet selger med rimelighet kunne forutsett som en mulig følge av at bilbatteriet var defekt, jf. paragraf 52. Tilfellet ditt ligger nok i grenseområdet og er vanskelig å ta stilling til uten nærmere å kjenne til de konkrete forholdene. Jeg ville nok forfulgt saken videre. 

Anonymkode: 60c99...9b7

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for innspill!

Skrevet (endret)

Umulig for Biltema å vite hva du har gjort med batteri. Kortsluttet, Overladet ( Vdr. Tid/Amp. -evt. Spenning )

Overbelastet ( Last, "Krevd" for mye av... ) Sier ikke du har gjort, men  D e  kan ikke vite, så hvis de vil, ...

Hadde tatt pengene for Batt. -Og tatt regninga, J e g. Fri verden vi lever i, så ditt valg. ( Advokat er D y r t ... )

A,(CAVE:Fnatt)

Endret av Sliten&kjørt51
Skrevet

Men bilen din hadde jo startvansker i utgangspunktet, så batteriet fra biltema forårsaket ingenting (men løste heller ingenting).

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Les forbrukerkjøpsloven. Der ser du at indirekte tap ikke dekkes, noe Biltema og de aller fleste andre har sikret seg med å informere om på sidene sine i tillegg. 

Du skulle gått tilbake til Biltema og fått testet at batteriet var ok, før du satte bilen på verksted. Eller fått målt batteriet et annet sted. 

Surt, men slik er det. 

Anonymkode: 91f35...bb4

• Liker 2
Skrevet

Å, ok. Melding mottatt. Surt ja. Takk for deres innspill!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...