Gjest Albbas Skrevet 10. desember 2018 #21 Skrevet 10. desember 2018 21 minutter siden, addict said: Helt riktig, ulønnet perm må taes direkte etter foreldrepermisjon og ikke avbrytes med ferie eller avspasering. Der gjelder heller ikke for delvis uttak, og man må ha fastsatt dato for å returnere på jobb. Hva betyr dette? At hvis man har ulønnet permisjon tre dager i uka, så gjelder ikke disse reglene? Da teller det som "vanlig" ulønnet permisjon, og ved eventuell sykdom er det kun de to dagene i uka man jobber man får sykepenger for? Mannen og jeg hadde planlagt at han skulle ta gradert permisjon, og jeg være hjemme ulønnet de andre dagene, men det er altså ikke lønnsomt HVIS jeg blir syk? 65% sykepenger er jo bedre enn 2/5... Syns det er så teit at det er så mye feilinformasjon ute om dette her. Man kan jo ikke henvende seg noe sted og være trygg på at den som svarer kjenner til reglene.
addict Skrevet 10. desember 2018 #22 Skrevet 10. desember 2018 8 minutter siden, Albbas skrev: Hva betyr dette? At hvis man har ulønnet permisjon tre dager i uka, så gjelder ikke disse reglene? Da teller det som "vanlig" ulønnet permisjon, og ved eventuell sykdom er det kun de to dagene i uka man jobber man får sykepenger for? Mannen og jeg hadde planlagt at han skulle ta gradert permisjon, og jeg være hjemme ulønnet de andre dagene, men det er altså ikke lønnsomt HVIS jeg blir syk? 65% sykepenger er jo bedre enn 2/5... Syns det er så teit at det er så mye feilinformasjon ute om dette her. Man kan jo ikke henvende seg noe sted og være trygg på at den som svarer kjenner til reglene. Det stemmer, det gjelder kun for 100% uttak og ikke for gradert uttak. Du har ikke rett på delvis ulønnet permisjon og vil derfor ikke gå inn under det samme lovverket som kun omfattet lovfestet rett til permisjon. Gradert ulønnet er en avtale mellom arbeidtaker og arbeidsgiver og arbeidsgiver kan i teorien nekte deg å ta ut gradert ulønnet permisjon, det er ikke noe du kan kreve.
addict Skrevet 10. desember 2018 #23 Skrevet 10. desember 2018 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor kan du ikke være hjemme? Fars uker kan du være hjemme. Det er bare fellesdelen det er krav om mors aktivitet Anonymkode: a8a3f...073 Hvorfor i all verden skulle man være interessert i å være hjemme samtidig med far uten lønn bare for å gå hjemme og surre? Dyreste ferien jeg har hørt om. Man utvider permisjon med ulønnet for at barnet skal kunne begynne senere i barnehage, ikke bare for å få fri. 1
Ny Bruker Skrevet 10. desember 2018 #24 Skrevet 10. desember 2018 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi planlegger at jeg (mor) skal være hjemme med barnet i to måneder med ulønnet permisjon ut over min del av foreldrepengeperioden. Finnes det en stønad man kan motta da? Kontantstøtte er vel først etter at barnet fyller ett år. Pappaen jobber i 100% stilling, om det er relevant... Anonymkode: 29e9c...e92 Jeg skal ta 8 mnd. ulønnet etter min og fellesperioden. Er nå 5 mnd. gravid og begynte å spare til den ulønnede perioden da jeg fant ut jeg var gravid og da jeg kartla hvordan permisjonen skal være frem til barnehagestart. De siste 4 mnd. før barnehage skal jeg også motta 7500 kr i tillegg, men ellers er det noe vi må dekke selv.
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2018 #25 Skrevet 10. desember 2018 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor kan du ikke være hjemme? Fars uker kan du være hjemme. Det er bare fellesdelen det er krav om mors aktivitet Anonymkode: a8a3f...073 Ok, jeg trodde det gjaldt også fars periode. Jeg skal uansett ikke ta ulønnet permisjon samtidig med at far har permisjon. Det tenker jeg er unødvendig kostbart. I løpet av fars permisjon skal jeg uansett ta ut ferie, og vi får flere uker sammen da. Anonymkode: 29e9c...e92
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2018 #26 Skrevet 10. desember 2018 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Anbefaler å lese KOMMENTARENE på denne artikkelen 🙂 man har fortsatt rettigheter og pensjon, men om man tjener over en viss sum. Men nei, om man velger ulønnet permisjon, så kan man ikke få pengestøtte til det. Nav anbefalte ikke meg å ha ulønnet, siden de ikke kunne bistå med noe støtte før etter ett år på barnet. Anonymkode: 68341...45e Det er vel ingen, hverken NAV, advokater, politikere eller foreldre som anbefaler å ta ulønnet perm. Men hvilke valg har man da? Veldig mange er ikke klar etter 7 mnd, enten det gjelder barnehageplass, amming eller what not.. Så da blir det ulønnet da Anonymkode: ef7cf...50e 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2018 #27 Skrevet 11. desember 2018 Kan en ide være å sikre seg med ekstra forsikringer i den perioden man er i ulønnet permisjon? Jeg skjønte ikke ut i fra denne tråden om man får 65% av lønnen etter 14 dager hvis man er i ulønnet over 4 uker.. Ja eller nei? Anonymkode: 055f8...204
Gjest Albbas Skrevet 11. desember 2018 #28 Skrevet 11. desember 2018 3 minutter siden, AnonymBruker said: Kan en ide være å sikre seg med ekstra forsikringer i den perioden man er i ulønnet permisjon? Jeg skjønte ikke ut i fra denne tråden om man får 65% av lønnen etter 14 dager hvis man er i ulønnet over 4 uker.. Ja eller nei? Anonymkode: 055f8...204 Ja, hvis du tar ulønnet permisjon i tråd med kravene i loven, dvs rett etter foreldrepermisjonen, uten opphold.
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2018 #29 Skrevet 11. desember 2018 17 minutter siden, Albbas skrev: Ja, hvis du tar ulønnet permisjon i tråd med kravene i loven, dvs rett etter foreldrepermisjonen, uten opphold. Så flott, takk for svar. 🙂 Anonymkode: 055f8...204
Gjest Mass Skrevet 11. desember 2018 #30 Skrevet 11. desember 2018 Har dere mulighet for å legge vekk en del penger nå slik at dere har disse i de to månedene du er i ulønnet perm? Tror ikke at det er andre løsninger økonomisk sett.
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2018 #31 Skrevet 11. desember 2018 10 timer siden, Mass skrev: Har dere mulighet for å legge vekk en del penger nå slik at dere har disse i de to månedene du er i ulønnet perm? Tror ikke at det er andre løsninger økonomisk sett. Ja, det er det vi planlegger å gjøre. Legger av fram til permisjon og gjennom permisjonstida som er betalt. Vi klarer oss greit (kunne ikke tatt ubetalt permisjon om vi ikke hadde råd), men siden jeg er veldig lite kjent med NAVs støtteordninger, tenkte jeg å spørre oraklene på Kvinneguiden Anonymkode: 29e9c...e92
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå