Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

j

Endret av brokkoli2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du bør snakke med styret, ikke bare de andre som bor der. Dama høres ikke stabil ut 😶

Anonymkode: 7d9fd...6bc

• Liker 11
Skrevet

Hersketeknikk. Du er ny, hun utnytter det. Alliér deg med naboene slik du har gjort, og kontakt styret slik at du har ditt på det rene. Da kan du si til henne neste gang at hun kan ta det opp med dem om hun har problemer, og at du ikke kommer til å akseptere at hun snakker slik til deg.

Du kan også ringe på til henne og spørre om å ta en prat, da du ønsker et godt naboforhold. Er hun fremdeles bitch så henvis til det over.

Veldig vanlig at folk som har bodd i et borettslag lenge tror de har herskerett over nye beboere - lurt å sette seg i respekt med én gang (been there).

• Liker 14
Skrevet

Den dama er nok et problem for alle.

• Liker 10
Skrevet

Hvis hun har et problem så kan hun ta det med styret.

Også sier du det rett til trynet hennes neste gang og går din vei.

Bare fordi hun er i 40åra og du er fersk myndig betyr ikke at hun skal få lov til å overkjøre deg totalt.

Stå litt opp for deg selv.

• Liker 4
Skrevet

Ikke la deg herse med. Når de andre lufter hundene, kan selvsagt du også gjøre det. Bare plukk opp etter hunden, så går det fint. Hun prøver seg på hersketeknikk og er sikkert en plage for de andre også. 

Anonymkode: 9965b...855

• Liker 4
Skrevet

Det er nok borettslagets troll du traff. Ikke la deg herse med! Hun klager sikkert på alt og alle!

Anonymkode: 2ec8f...5c7

• Liker 5
Skrevet

Be hun flytte til månen, er nok ikke folk som kan plage henne der ☺️

Anonymkode: 55b90...f60

Skrevet

Neste gang sier du bare "Dette blir for dumt, jeg gidder ikke stå og høre på deg." Så går du bare rolig vekk fra henne. 

Sånne folk blir som regel helt satt ut når noen påpeker at de faktisk ikke er forpliktet til å høre på dem.

• Liker 6
Skrevet

Sånne folk finner du overalt i borettslag og sameier. Du må bare vise henne at hun ikke er sjefen. 

Anonymkode: 5f9e1...a67

Skrevet (endret)

Ikke la deg herse med, men det kan være en fordel å kanskje kontakte styret eller ihvertfall lese gjennom husordensreglene. 

Jeg forstår godt du ønsker å leke med hunden på plenen, i deres hage, men min spørsmål er: er det regnet som fellesareal eller er det regnet som deres hage, dvs ikke som fellesareal?

Grunnen til at jeg spør er rett og slett fordi selv om det kun er lek, er det mange borettslag som forbyr både lek og lufting på fellesområdene. Selv sitter jeg i styret i borettslaget jeg bor i, og vi har flere saker på dette. Selv om noen gjør en ting, betyr jo ikke at det er greit eller ikke. Hos oss er det ikke lov med lufting eller lek på fellesområdene. Det skal også søkes styret om man ønsker å ha dyr, men hund i særdeleshet.

Jeg holder ikke med denne gamle, sure damen, men det kan uansett være verdt å merke seg hva som er greit eller ikke i borettslaget. Vi sliter f.eks mye med hundeeiere som brytere reglene om lufting, lar hundene gjøre fra seg i busker, bed og lekeplassene, og det er ikke noe særlig (dvs at de f.eks slenger hundeposene fra seg eller ikke plukker opp i det hele tatt). Det er jo grunnen til at regelen finnes i utgangspunktet. Selv om du kun mener å leke, så tenker ikke alle som deg, og da blir reglene gjeldende alle. Dessverre. 

Uansett, lykke til, og damen ville jeg glatt oversett.

Endret av SPOCA
  • Liker 5
Skrevet

Jeg ville absolutt luftet hunden der! Og drite i denne naboen!

Veldig fint at du ønsker en fin tone med naboen din, og repekterer andre folk Oppfører deg fint osv osv.

Men husk dette: Du er fortsatt ung, og tru meg, slike mennerker som naboen din vil ikke endre seg! Du må lære deg å stå opp for deg selv.

Ingen kan nekte deg å lufte hunden din i fellesgården. Gjør som du vil, men husk å stå opp for deg neste gang! Ikke la deg bli tråkket ned på.

Denne naboen din har helt sikkert andre problemer enn hunden din...

Anonymkode: 0c27b...e52

• Liker 1
Skrevet

Du kan ikke tenke på å flytte pga denne damen, slike finnes overalt. Kjefter hun på deg så får du bare gi henne beskjed om at hun får ta det til styret. Samtidig skriver du brev til styret og forteller hvordan hun holder på. Selv om du kanskje bryter en regel du ikke vet om så er det ikke hennes oppgave å ta det med deg og ihvertfall ikke på en slik måte. 

Jeg har også opplevd slik dame da jeg var nyinnflyttet. Gang nummer to da hun skulle kjefte på meg så så jeg bare på henne og sa; du var jo en ordentlig solstråle før jeg snudde meg og bare gikk. Ikke finn deg i slik oppførsel. 

• Liker 1
Skrevet
13 timer siden, brokkoli2 skrev:

Jeg og samboer kjøpte leilighet og flyttet inn for ca 3 måneder siden, i noe som kan beskrives som små blokker. Det er en flere store hager her, noe jeg syntes er veldig fint med tanke på at vi har en valp på 4 måneder, som leker mye. Men det som skulle bli veldig fint, ble helt forferdelig for oss.. 

Den første dagen jeg var her hadde jeg tantebarnet mitt på 3 år på besøk. Vi gikk ut for å leke med valpen i hagen. Kastet ball etc (i bånd). Da kommer en sur og grinete dame fra terassen sin og roper at jeg ikke skal lufte hunden min der på fellesområdene, og roper skjellsord etter meg. Jeg blir veldig sjokkert, og sier at jeg nettopp har flyttet inn og ikke luftet han, bare lekte. Hun ender samtalen med å mumle noe surt og gå inn igjen.. Dette endte også med at den stakkars lille gutten på 3 år ble redd og begynte å hylgråte. 
Jeg tenkte at selvfølgelig forstår jeg at man ikke skal la hundene her gjøre fra seg i felleshagen, og at henne kanskje misforstod og ikke visste at jeg bodde der.
Litt senere den dagen, så jeg at naboene hadde hundene sine ståendes ute i hagen i langline. De både bæsjet og tisset ute i hagen, og jeg forstod ikke hvorfor hun reagerte så kraftig på at valpen min var i hagen da??? Jeg snakket litt med en av de andre hundeeierne her, og han sa det ikke var noe å bry seg om, og at jeg kunne lufte hundene bak bygningen om det ble et stort problem m nabo.

I dag skjedde det igjen. Jeg og sambo stod og tømte søpla, og jeg har valpen i bånd ved siden av meg. Det er mørkt og jeg ser ikke at nabo kommer, før hun får ropt til meg: "Kan du se til å fjerne den bikkja di så jeg får gått forbi?!" Jeg sier "jaja selvfølgelig! beklager, jeg så ikke at du kom!" og er hyggelig mot henne, til tross for at hun var veldig frekk i både tonefall og blikk. Også begynner hun å kjefte og si at jeg får "la vær å lufte kjøteren på fellesområdet" og at jeg må gå til skogen (som tar 15 minutter å gå til) hver gang valpen skal tisse.. Det er snakk om en 4 måneder gammel valp, han klarer ikke å holde seg helt bort dit, og han må også ut hver gang etter han har sovet, spist, eller lekt. Hun sier også at ingen andre lufter hundene sine der, da svarer jeg med at jeg ser hver eneste dag at de andre hundene her blir luftet på samme sted, og at jeg til og med har hatt en prat med dem, og at det burde være likt for alle. Da får jeg et frekt svar ropt til meg, og hun går. 
Hadde hun sagt ifra til meg på en fin måte, hadde det vært noe helt annet. Men hun er direkte frekk. Jeg er bare 18 år, og hun er vel rundt 40.. Jeg mener at man ikke skal behandle mennesker sånn, uansett. At det skal gå an å være hyggelige med folk selvom man har et problem med noe. Men jeg er alikevell uenig, og mener at det ikke er noe å klage på, at valpen min tisser inne i en liten skog ved parkeringsplassen.. Det skal også sies at det er veldig høy snø der han tisser. De andre naboene lufter hundene sine rett utenfor i felleshagen og ved parkeringsplassen der vi pleier å gjøre det.

Hvorfor kan de andre naboene lufte hundene sine hvor dem vil, men ikke jeg? Vi må få lov til å leke med valpen i hagen VÅR... 

Jeg har prøvd å smile, være blid og hyggelig hver eneste gang jeg har møtt henne. Hun sier ikke hei tilbake, ser stygt på oss og får oss virkelig ikke til å føle oss velkommen. Jeg har allerede sett på nye leiligheter, fordi jeg gruer meg til hver gang jeg skal gå ut døra. Vennene mine, andre naboer/bekjente som har bodd her før sier jeg bare skal ignorere henne når hun er frekk, men det er også vanskelig å ikke tenke på.. Jeg hadde virkelig håpet på et trivelig naboskap, men hva gjør man når det blir det stikk motsatte?? Hva mener dere, og har noen opplevd noe lignende før? 

Hunde eiere er ofte plagsomme og tror at alle like hunden deres, så hold hunden din unna andre mennesker som ikke spør om de kan få snakke med den. Det betyr at du er proaktiv. 

Snakk med styret og spør om hvilke regler som gjelder for hundehold. Forhold deg til disse. 

Når det gjelder den sure naboen så kan du jo ringe på og finne ut om det er en grunn til at hun er sur. Vis til reglene for hundehold dersom hun er urimelig. 

Anonymkode: 4a7db...8a9

Skrevet

Kanskje hun er redd for hunder?

Anonymkode: 81f64...24a

Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da går det an å si fra om det på en rolig og sivilisert måte.

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Man kan likevel velge å kommunisere med andre mennesker på en normal, høflig måte, og ikke gå rett i «angrepsmodus» som utgangspunkt for kommunikasjon.

Anonymkode: 70a32...203

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...