Gå til innhold

Fritidsaktiviter og «frivillige» dugnader

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurte på om du noen gang har meldt barna av en aktivitet som barna elsker fordi at den «frivillige» dugnaden blir for mye. Jeg kjenner jeg får lyst til å spy av alt som heter idrett og disse «frivillige» dugnadene som du bare blir satt opp på, mens du nærmest blir uthengt om du ikke kan. Jeg har mailet og sagt i fra flere ganger at jeg kan ikke la barna være alene til over midnatt på en hverdag, men det blir ikke hørt. Nå vurderer jeg å si at vi bare må slutte.

Anonymkode: 58fa8...821

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurte på om du noen gang har meldt barna av en aktivitet som barna elsker fordi at den «frivillige» dugnaden blir for mye. Jeg kjenner jeg får lyst til å spy av alt som heter idrett og disse «frivillige» dugnadene som du bare blir satt opp på, mens du nærmest blir uthengt om du ikke kan. Jeg har mailet og sagt i fra flere ganger at jeg kan ikke la barna være alene til over midnatt på en hverdag, men det blir ikke hørt. Nå vurderer jeg å si at vi bare må slutte.

Yesss jeg har sagt til far (vi er ikke sammen) at siden han meldte på korpset så må han ta dugnadene. Det er dopapir som skal selges, loppemarked, kiosker i huet og røva som trenger folk, kveldsmat 1 dag i uka som går på rullering, arrangementer på kveldstid som trenger vakter, kaker som skal bakes, det skal arrangeres julegrøt og julespill og kretssamlinger og ting som trenger folk hele tida og i tillegg så skal undene følges opp på øving, konkurranser, kostymer og hjemmeøving.

Hadde nu ungen brent for det og virkelig ønsket å gå på det så greit nok, men han er bare med fordi han vil gå i 17. maitoget. I tillegg har han idrett som skal følges opp (dette og dugnadsarbeidet som følger har jeg ikke noe imot da ungen virkelig har interesse for det og jeg støtter gjerne opp under noe som holder han aktiv, engasjert og ute i frisk luft. I tillegg er det bare en brøkdel i forhold til korpset).

• Liker 3
Skrevet

Vi har ikke meldt av - men vi har sørga for å aldri melde på.

Pga situasjonen her hjemme, med alvorlig kronisk sykdom på en av foreldrene, og perioder med svært mye overtidsarbeide hos den andre - typisk fram mot årsavslutning. Så har vi rett og slett ikke mulighet. Alle aktiviteter som krever stor grad av foreldreinvolvering og dugnader må dessverre utgå.

Og det er i grunn noe det burde bli tatt en diskusjon på - hvor høy terskelen for å delta er blitt, og hvor mange som rett og slett blir utelukka. 

Våre går heller på timer på privat dansestudio - hip hop klassene har vært veldig gøy :) og det koster oss mindre i kroner og øre også, selv om årsavgiften kanskje er littegrann høyere, så er det også kun det vi betaler. Null utgifter til kurs, samlinger, turneringer, uniformer osv. Ikke en eneste dugnadstime heller. 

Anonymkode: 14140...cac

• Liker 1
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg for min del spyr nesten av alle de som synes det er en selvfølge at "dette får noen andre ta seg av".  I de fleste aktivitetene for barn så er det behov for frivillig arbeid, ellers ville prisen for å delta  bli altfor høy. Mange ser ikke ut til å forstå at medlemskontingenten ikke dekker alt, eller så gir de bare f... og ser ut til å mene at det er greit at det er andre foreldre som skal sørge for at barna deres får et greit tilbud. 

Jeg har to barn, som nå er ferdige med alle disse aktivitetene og det er skremmende å se hvor lite mange foreldre engasjerer seg i barnas aktiviteter. Mannen min har vært frivillig fotballtrener for to aldersklasser i åtte år, jeg har hatt ukentlig vakt på ungdomsklubben her i fem år, og i tillegg kommer alle de vanlige dugnadene vi har stilt opp på. Godt under halvparten av foreldrene gidder ikke engang stille på disse dugnadene, som stort sett er to ganger i løpet av et år. Vi har til tider syntes det har blitt litt mye gjennom disse årene, men det er jo kul umulig å rekruttere flere som kan yte noe.

At en og annen ikke kan bidra er greit, at noen må skippe en og annen dugnad er greit, men at mange foreldre ikke ikke engasjerer seg i det hele tatt gjennom barnas oppvekst, det er ikke greit. Faktisk er det litt drittsekk-oppførsel å overlate all jobben til andre!

Anonymkode: b0e67...666

• Liker 8
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg for min del spyr nesten av alle de som synes det er en selvfølge at "dette får noen andre ta seg av".  I de fleste aktivitetene for barn så er det behov for frivillig arbeid, ellers ville prisen for å delta  bli altfor høy. Mange ser ikke ut til å forstå at medlemskontingenten ikke dekker alt, eller så gir de bare f... og ser ut til å mene at det er greit at det er andre foreldre som skal sørge for at barna deres får et greit tilbud. 

Jeg har to barn, som nå er ferdige med alle disse aktivitetene og det er skremmende å se hvor lite mange foreldre engasjerer seg i barnas aktiviteter. Mannen min har vært frivillig fotballtrener for to aldersklasser i åtte år, jeg har hatt ukentlig vakt på ungdomsklubben her i fem år, og i tillegg kommer alle de vanlige dugnadene vi har stilt opp på. Godt under halvparten av foreldrene gidder ikke engang stille på disse dugnadene, som stort sett er to ganger i løpet av et år. Vi har til tider syntes det har blitt litt mye gjennom disse årene, men det er jo kul umulig å rekruttere flere som kan yte noe.

At en og annen ikke kan bidra er greit, at noen må skippe en og annen dugnad er greit, men at mange foreldre ikke ikke engasjerer seg i det hele tatt gjennom barnas oppvekst, det er ikke greit. Faktisk er det litt drittsekk-oppførsel å overlate all jobben til andre!

Anonymkode: b0e67...666

Bullshit argument, og dytter hele skylden over på foreldrene - uten å i det hele tatt se på om det faktisk er urimelige krav som settes. 

For min påstand er, at det virkelig har gått alt for langt, i utnyttelsen av foreldre som "frivillig" arbeidskraft for å finansiere enkeltes skyhøye ambisjoner om hva et lag/klubb/korps skal delta på, gjennomføre osv. Det er ikke legitimt å være de som vil sette på bremsene for galskapen - da går en rett på angrep om at "du er en dårlig forelder" og bryr seg ikke om barna sine. 

Det er klubbene selv som fyrer opp under denne galskapen, og det er på høy tid at en begynner å gå litt i seg selv. Aktiviteter for barn hverken trenger eller er ønskelig at skal drives på semi-profesjonelt nivå. For ikke å snakke om at i idrett, så går det meste av dugnads-inntektene heller ikke til barna - men rett til voksenlaget og deres proff-satsing, lønninger til administrasjon og voksen-trenere osv. Hadde i hvert fall hoveddelen av de innsamlede midlene faktisk kommet barna til gode. Men neida. "Fæle. fæle foreldre".

Og når det nærmest blir en halvdagsjobb i "frivillig" arbeide - per barn - så sier det seg selv at det begynner å bli en alt for stor byrde. 

For som sagt, vi kjøper heller timer hos en privat aktør (dansesenter) - og det er faktisk ikke spesielt mye dyrere enn kontigenten til et idrettslag. De har også leie av lokaler, administrative utgifter og alle instruktører er lønna ansatte, men klarer seg fint uten å basere seg på gratisarbeide fra foreldre. 

• Liker 8
Skrevet

Vi meldte ungen av fotball fordi det ble for mye dugnader. Han var ikke kjenleknteressert i fotball uansett, da vet jeg ikke om jeg hadde hatt samvittighet til det. Men planen var at han skulle gå der, helt til vi oppdaget hvor mye dugnader det var. Nå går han på svømming uten en eneste foreldreoppgave. Dugnader passer ikke for alle familier. Når vi er inne på det vil jeg også si at jeg er drittlei idrettslag som selger ting på dørene i tide og utide. Da vi selv fikk utdelt lodd fra fotballen som vi MÅTTE selge, valgte vi heller å betale for dem selv. 

Anonymkode: eecb3...4c1

• Liker 5
Skrevet

Ja, vi meldte av håndball. 

Vi hadde hørt at korps hadde mange dugnadstimer i løpet av året, men det var ingenting sammenlignet med håndballgruppen. (50 timer i året for korpset, 150 timer for håndballen)

Og det verste var at de fleste dugnadstimene vi la igjen til håndballklubben ikke kom laget hun spilte på til gode.  Nei, vi jobbet "frivillig" i timesvis for klubbens topplag, og måtte betale tusenvis av kroner i tillegg for lagets opplegg.

Anonymkode: 1a0bd...45e

• Liker 2
Skrevet

Vi meldte barn av korpset pga stor arbeidsmengde for foreldrene.

Hvorfor MÅ barna ha kake på hver eneste øving? Hvorfor må korpset på tur til Spania, og familiene må legge opp egen høstferie etter dette, og selge dopapir og stå garderobevakt på konferanser og messer i helger. 17. mai-arrangementet var helt hårreisende. Alle måtte bake tre festkaker hver. Det sto presisert at det ikke gikk an med vanlig langpanne-kaker, det måtte være kaker i flere lag. Dugnadene krever at begge foreldrene er med på 17. mai. Du får tildelt nattevakter i garderoben på konserter og festivaler. Mange overnattinger i helgene, der du virkelig blir skult på hvis du som forelder ikke er med og ligger over og jobber med vasking/matlaging/pass av fremmede barn.

Når du hørte korpset "vårt" spille, ble du usikker på om du skulle le eller gråte. Korpset var altså mye effekter og lite innhold.

Samtidig var det dyrt. 1100 i halvåret til korpset. Pluss 3000 i halvåret til kulturskolen for instrumentopplæring. Pluss selvfølgelig kostnader for instrumenter, noter, overnattinger her og der, etc.

Jeg gikk i korps som barn, det var ingen kake på hver øvelse. Det var en eller to korpsturer i året. Med buss til nabokommunene der vi overnattet på skoler på stevne. Likevel hadde vi det gøy. Less is more!

Det finnes mange aktiviteter for barn som er dugnadsfrie. Heldigvis. Nå for tiden der begge foreldre er i full jobb, og barna har flere fritidsaktiviteter, spiser slike dugnadstunge aktiviteter for mye av vårt overskudd i familien.

Anonymkode: e3a99...9a6

• Liker 5
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og det verste var at de fleste dugnadstimene vi la igjen til håndballklubben ikke kom laget hun spilte på til gode.  Nei, vi jobbet "frivillig" i timesvis for klubbens topplag, og måtte betale tusenvis av kroner i tillegg for lagets opplegg.

Det der er en uting, altså. Har vært borti det vi også, at ungene må gå rundt og selge lodd til inntekt for "klubben", altså at herrelaget i 3. divisjon skulle kunne reise land og strand rundt med buss. Håpløst!

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gikk i korps som barn, det var ingen kake på hver øvelse. Det var en eller to korpsturer i året. Med buss til nabokommunene der vi overnattet på skoler på stevne. Likevel hadde vi det gøy. Less is more!

Anonymkode: e3a99...9a6

Mitt inntrykk er at mye slike greier pushes av overivrige foreldre/styremedlemmer. Vår datter spilte i orkester, som i alle år hadde hatt samme sommeravslutning- de dro til en lokal fornøyelsespark og spilte konsert der, mot å få komme gratis inn og leke i parken etter konserten. Supert opplegg og ungene var fornøyde.

Så kommer det en mail fra en mor som synes det er såååå trist at de ikke har noen "ordentlig" sommeravslutning med foreldre (dette er altså et orkester som har hatt X antall konserter gjennom semesteret uansett), og vips har hun trommet sammen en komité, bedt alle holde av en hel lørdag på toppen av alle de andre vi har holdt av, satt opp foreldrene i Excelark der jeg havnet i quizgruppa og mannen min i bespisningsgruppa. Jeg minner om at barna altså var fornøyd med slik det var før ;) Men foreldre som stadig skal uppe servicen, plutselig kan du ikke ha en enkel øvelse på tirsdagskvelden uten kake og oppskåret frukt og dette må gå på omgang... altså, det går an å gjøre ting enkelt?!

Jeg er i prinsippet både dugnadsvillig og har stor forståelse for at noen ganger må dugnad til for at ting skal gå rundt, men jeg synes virkelig at alle idrettslag og aktiviteter burde bestrebe seg på å holde det til det som er nødvendig. Det er ikke like lett for alle å stille på alt, særlig ikke når det blir snakk om mange timer flere ganger i halvåret.

Heldigvis finnes det alternativer hvis det er umulig å få kabalen til å gå opp.

Anonymkode: 26cbc...bdf

• Liker 9
Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, vi meldte av håndball. 

Vi hadde hørt at korps hadde mange dugnadstimer i løpet av året, men det var ingenting sammenlignet med håndballgruppen. (50 timer i året for korpset, 150 timer for håndballen)

Samme her👍

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

For ikke å snakke om at i idrett, så går det meste av dugnads-inntektene heller ikke til barna - men rett til voksenlaget og deres proff-satsing, lønninger til administrasjon og voksen-trenere osv. Hadde i hvert fall hoveddelen av de innsamlede midlene faktisk kommet barna til gode. Men neida. "Fæle. fæle foreldre".

Ikke vet jeg hvilket lag eller idrett du snakker om men i klubben vår er det ingen ansatte og da heller ingen kostnader til administrasjon og klart skille mellom aldersbestemte lag og de voksne lagene.

Skrevet

Her går vi på svømming og karate og der slipper vi dugnad. :)Her hadde det vært relativt uaktuelt å begynne på noe som krever innsats hjemmefra. Jeg er alene og har verken tid eller lyst til å styre på med noe ekstra på fritiden.

Men hadde det nå vært slik at barnet mitt ikke ønsket annet enn å begynne på fotball og det var det som skulle til for å få han fornøyd så måtte jeg jo bøyd meg i støvet og gjort det som forventes... Men er såå takknemlig for at han liker slike ting man kan betale seg ut av. 😊🤗

• Liker 1
Skrevet

Ja, vi måtte melde et av barna av fotballen fordi de hadde så mange dugnader i tillegg til at alle foreldrene ofte måtte stille opp i forbindelse med cuper og kamper. Med to voksne i krevende yrker og flere barn som skulle ha sitt strakk ikke tiden til, så da valgte vi å melde av i stedet for å bli de foreldrene de andre irriterte seg over. Vi hadde gjerne betalt oss ut av det for at ungen skulle få fortsette, men det var dessverre ikke mulig.

Skrevet

Kjenner jeg er ekstra glad for vårt idrettslag og fotballgruppa.  Det er dugnad en gang i året på idrettsplassen. Helt frivillig å stille opp på. De har en idrettsdag i året, også frivillig å hjelpe til på. Man må stå i kiosken en gang i løpet av sesongen. Har du flere barn, så slipper du for hvert barn  en gang holder. Er det vanskelig å gjennomføre den dagen du er satt, er det enkelt å bytte vakt, eller gi den bort, uten at noen skuler på deg. Ingen fancy kaker, ingen loddsalg som går andre lag i klubben til gode. 

Det er lov å si ifra om det er blir for mye, og prøve å endre det! Det er mest sannsynlig flere foreldre som kjenner på at det blir mye! Dere burde gå sammen og endre på det. 

Selv om jeg og har bevisst unngått korps, siden jeg har hørt mye skrekkhistorier om dugnadene der.. 😅

Anonymkode: 6712f...9fe

Skrevet

Det passer selvsagt ikke alltid. Men jeg synes det er trist med familier der det aldri passer å stille opp. 

Det blir faktisk ikke skirenn uten løypevakter og tidtakere, det blir ingen kiosk under fotballturneringen hvis ikke foreldre står der og steker vafler, det blir for lite penger i korpskassa uten loppemarked, og noen må faktisk være vakt i håndballhallen om kveldene. 

Når det er sagt, synes jeg den type dugnader nevnt over er mye lettere å motivere seg til enn div salgsjobber. Det synes jeg er en uting. Ikke alle har nettverk som gjør at de får solgt masse. Mange ender med å kjøpe kakeboksen, loddene, dopapiret eller bursdagskortene selv. Og da blir jo det faktisk dyrere enn om man bare skulle betalt den delen av prisen som går rett til idrettslaget.

Anonymkode: d1655...626

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...