Gå til innhold

Problem mht. Lånekassen. Bo i utlandet.

Anbefalte innlegg

Gjest SumoBryter
Skrevet

Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Jeg har studielån, har flyttet til utlandet. Til Stor Britannia.

Lånekassen holder på å gjøre meg sprø med sine krav om byrokratiske papirer.

Jeg kan ikke jobbe akkurat nå for det første fordi om jeg jobber vil vi ikke få råd til mat etter å ha betalt barnepass regningene og studielån osv... Og for det andre fordi jeg er gravid.

Jeg har skrevet flere brev til lånekassen om min situasjon, men får alltid samme svar. Jeg får betalingsutsettelse pga. jeg er hjemme med små barn, men må sende inn ligning for å bevise manglende inntekt om jeg vil slippe renter.

Jeg har tre ganger ringt skattekontoret her og forklart at jeg trenger å bevise at jeg ikke er i arbeid og tjener penger, men får alltid samme svar, det kan jeg ikke få fordi i StorBritannia har de ikke register over folk som ikke er i arbeid og tjener penger. Altså en slik papir vil være umulig å få tak i. Jeg har også spurt om de vær så snill kunne skrive et brev til meg som det står at de ikke kan gjøre dette på, men svaret har vært Nei!

Jeg har skrevet og forklart og snakket med lånekassen på telefon om dette gitt dem telefon nummer til skattekontoret her osv... Likevel er alltid svaret at hvis jeg vil slippe rentene må de ha en ligning.

Bevis for samboerens inntekt har jeg sendt, selv om han mener at de ikke har noe med hans inntekt å gjøre.

Jeg får nå hele tiden renter på renter på renter og jeg syns det er urettferdig for vi tjener ikke over grensa, men jeg har ikke mulighet for å bevise det.

Nå redder vel graviditeten meg litt slik at de kan la meg være i fred en stund, men for å få legeærklæring om min graviditet må jeg betale legekontoret over 1000kr.

Er det noen som har erfaringer med lignende og vet noe jeg ikke vet og noe ingen har tidligere klart å forklare meg?!

Videoannonse
Annonse
Gjest SumoBryter
Skrevet

setter pris på svar. Om noen for eksempel vet om lånekassebyrokratiet. Hvis det er umulig for meg å unngå renter bare fordi byrokratiet her er annerledes, så føler jeg faktisk at lånekassen er nærmest en kriminell utpressings organisasjon.... :roll:

Skrevet

Nå vet ikke så mye om lånekassen, men siden de ber om ligningen din. Skatter du til Norge og jobbet du ikke i 2003? Så får du sende over den til dem. Og snart kommer jo ligningen for 2004 også.

Gjest Anonymous
Skrevet
Nå vet ikke så mye om lånekassen' date=' men siden de ber om ligningen din. Skatter du til Norge og jobbet du ikke i 2003? Så får du sende over den til dem. Og snart kommer jo ligningen for 2004 også.[/quote']

Nei jeg skatter ikke til Norge, jeg har utvandret, og Nei jeg jobbet ikke i 2003. Jeg var student...

Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre....

Urettferdig om jeg må betale flere titusner av kroner bare fordi jeg bor i et land med annerledes byrokrati.

Gjest Anonymous
Skrevet

I England finnes det "family planning clinics" der må du jo kunne få en lege attest gratis?

Gjest Samme gjest som over
Skrevet

Og få deg en appointment på tax office i England. Forklar situasjoenen og ikke gå før du får et brev som bekrefter det du trenger.

Gjest sumobryter ikke innl.
Skrevet
I England finnes det "family planning clinics" der må du jo kunne få en lege attest gratis?

Jeg får ringe de og spørre.

Gjest meg igjen
Skrevet
Og få deg en appointment på tax office i England. Forklar situasjoenen og ikke gå før du får et brev som bekrefter det du trenger.

Ja det var jo et forslag, jeg får ringe og spørre, men hittil har de vært veldig avvisende, skjønner som oftest ikke bær av hva jeg snakker om og viser ingen forståelse for problemet mitt...

Gjest Samme gjest som over
Skrevet

Ja det var jo et forslag, jeg får ringe og spørre, men hittil har de vært veldig avvisende, skjønner som oftest ikke bær av hva jeg snakker om og viser ingen forståelse for problemet mitt...

Kanskje du ikke trenger å si hva det gjelder? Bare si at du vil ha en avtale. Ofte lettere å få til sånne ting inperson. I allefall verdt et forsøk!

Gjest Anonymous
Skrevet

Se på reglene for rentefritak:

http://www.lanekassen.no/templates/Forskri..._8436.aspx#8537

Du sier jo at du ikke kan jobbe fordi du er hjemme og passer barn. Da er det jo svært sannsynlig at dise barna er under 10 år. Dersom samboeren er far til disse barna så må jo han inntekt dokumenteres uansett hva han mener selv om dette. Dette ser du i pkt. 8.6.

Hvert år får man vel en likning i Storbrittania også? Eller en bekreftelse på at man ikke har skattet det siste året/hatt inntekt? Da er det jo bare å sende inn denne når du mottar bekreftelsen ved skatteoppgjøret? Eller får dere ingen ting når dere ikke har hatt inntekter?

Jeg kan imidlertid ikke se noe sted at det står at graviditet er grunn til rentefritak. Fødsel derimot er det, og du får vel fødselattest uten å betale så mye?

Har ikke Storbrittannia arbeidskontorer eller vikarbyråer eller steder man kan registrere seg som arbeidssøker?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...