AnonymBruker Skrevet 9. desember 2018 #1 Skrevet 9. desember 2018 Hei, Vi har arvet et nydelig, rustikk bord med tilhørende skjenk. Bordet er mørkebrunt og hadde en anelse rødt/mahogny i seg, derfor har vi slipt det godt ned med slipemaskin. Nå er det kun brunt, matt og ser veldig kult ut, men vi kan selvsagt ikke ha det slik (man ser jo at det er slipt). Vi hadde tenkt å male det grått, men.....grått er etterhvert på vei ut, og bordet er naturlig brunt (heltre, fransk mørk eik) (...og ja jeg har hatt en tråd om dette for lenge siden her, hvis noen husker...) Nå vurderer vi å beholde det brunt, for jommen ble det fint i stuen vår, selvom veggene er grå! Stolene er også rustikke med lintrekk i beige...så det går veldig fint sammen. Spørsmålet er.....nå som bordet er slipt ned, matt og fint, hva behandler vi det med for at det skal beholde mattheten? Vi må jo ta noe over, slik at slipingen ikke ses og det blir noe jevnere? Finnes det matt beis? eller finnes det noe annet vi kan ta over, og samtidig beholde brunfargen,spillet i treet og mattheten? Elsker det rustikke opp mot det ellers nokså "ekslusive" vi har av interiør....(eks, antikk lysekrone, mye ekte sølv rundt forbi osv...) Kom veldig gjerne med tips her,for jeg trenger det veldig :) Takk takk! Anonymkode: 5b8da...1d0
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2018 #2 Skrevet 9. desember 2018 Kan vel bruke olje i stedet for beis Anonymkode: 7932b...8e9 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2018 #3 Skrevet 9. desember 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Kan vel bruke olje i stedet for beis Anonymkode: 7932b...8e9 Det har jeg ikke tenkt på. Er det farge i slik olje? og blir det da like matt? Takk Anonymkode: 5b8da...1d0
Belima Skrevet 9. desember 2018 #4 Skrevet 9. desember 2018 https://www.ifi.no/hardvoksolje-oljen-som-blir-som-en-lakk Kanskje du kan bruke den jeg linker til over.
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2018 #5 Skrevet 9. desember 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det har jeg ikke tenkt på. Er det farge i slik olje? og blir det da like matt? Takk Anonymkode: 5b8da...1d0 Du kan få naturelle oljer og du kan få oljer som gjør treverket mørkere (og sikkert også lysere, men jeg er ikke ekspert og bruker bare olje på hagla og det er derfor jeg vet jeg kan få treet mørkere i utseende med mørk olje). Slike oljer gir ikke noen blank overflate, men det blir nok ikke like matt som det er når det er nedpusset. Anonymkode: 7932b...8e9
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2018 #6 Skrevet 9. desember 2018 9 minutter siden, Belima skrev: https://www.ifi.no/hardvoksolje-oljen-som-blir-som-en-lakk Kanskje du kan bruke den jeg linker til over. Aha, hardvoksolje? Aldri hørt om, men takk. Jeg har lest og det ser bra ut, men det viktigste for meg er at det fortsatt er matt, ikke blankt. Jeg skal sjekke ut på Fargerike e.l takk for tips!! 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kan få naturelle oljer og du kan få oljer som gjør treverket mørkere (og sikkert også lysere, men jeg er ikke ekspert og bruker bare olje på hagla og det er derfor jeg vet jeg kan få treet mørkere i utseende med mørk olje). Slike oljer gir ikke noen blank overflate, men det blir nok ikke like matt som det er når det er nedpusset. Anonymkode: 7932b...8e9 Dette visste jeg heller ikke. Tusen takk - jeg skal sjekke det ut! Flott å få tips her inne altså Anonymkode: 5b8da...1d0
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2018 #7 Skrevet 10. desember 2018 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei, Vi har arvet et nydelig, rustikk bord med tilhørende skjenk. Bordet er mørkebrunt og hadde en anelse rødt/mahogny i seg, derfor har vi slipt det godt ned med slipemaskin. Nå er det kun brunt, matt og ser veldig kult ut, men vi kan selvsagt ikke ha det slik (man ser jo at det er slipt). Vi hadde tenkt å male det grått, men.....grått er etterhvert på vei ut, og bordet er naturlig brunt (heltre, fransk mørk eik) (...og ja jeg har hatt en tråd om dette for lenge siden her, hvis noen husker...) Nå vurderer vi å beholde det brunt, for jommen ble det fint i stuen vår, selvom veggene er grå! Stolene er også rustikke med lintrekk i beige...så det går veldig fint sammen. Spørsmålet er.....nå som bordet er slipt ned, matt og fint, hva behandler vi det med for at det skal beholde mattheten? Vi må jo ta noe over, slik at slipingen ikke ses og det blir noe jevnere? Finnes det matt beis? eller finnes det noe annet vi kan ta over, og samtidig beholde brunfargen,spillet i treet og mattheten? Elsker det rustikke opp mot det ellers nokså "ekslusive" vi har av interiør....(eks, antikk lysekrone, mye ekte sølv rundt forbi osv...) Kom veldig gjerne med tips her,for jeg trenger det veldig Takk takk! Anonymkode: 5b8da...1d0 Du finner ingen olje i verden som gjør denne oppgaven. Om bordet "ser slipt" ut så er du ikke ferdig med slipingen. Så da finner du frem sandpapir i 100, 140 og 180 og sliper med dem etter tur til det ikke viser at bordet er slipt. Så oljer du. Anonymkode: 1c22a...234 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2018 #8 Skrevet 10. desember 2018 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Du finner ingen olje i verden som gjør denne oppgaven. Om bordet "ser slipt" ut så er du ikke ferdig med slipingen. Så da finner du frem sandpapir i 100, 140 og 180 og sliper med dem etter tur til det ikke viser at bordet er slipt. Så oljer du. Anonymkode: 1c22a...234 Jo men litt av den slipte effekten vil vi også ha, for da ser det mer slitt og eldre ut. En olje e.l vil vel jevne det noe? Ts Anonymkode: 5b8da...1d0
K.B. Skrevet 10. desember 2018 #9 Skrevet 10. desember 2018 Tung oil, eller "gun stock oil" om du vil. Du finner det på steder som selger våpen som f.eks XXL. Evt bare søk opp på nett og bestill en halvliters dunk. Tung er ofte mattere en f.eks linolje, Danish oil osv.
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2018 #10 Skrevet 10. desember 2018 Er møbelsnekker. Jeg bruker Herdins Lakkbeis Aqua på på mahogny. Da får du en fin glans over det. i tillegg kan du be om å få til den fargen du ønsker deg. Anonymkode: f817d...758
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2018 #11 Skrevet 10. desember 2018 Vi hadde furusjenk som vi pusset ned og oljet. Siden vi ønsket en fin finish pusset vi helt til 320 sandpapir, men 120 skal være nok. Deretter oljet vi med en rest ufarget gulvolje vi hadde fra tidligere. Dette ble virkelig nydelig, treverket ble helt silkematt, men samtidig fikk vi hentet fram gløden i treverket. For å si det sånn, hvis alle hadde behandlet furumøblene sine slik vi gjorde med denne sjenken hadde ikke furu hatt så dårlig rykte! Anonymkode: d9822...55d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå