Kinn Skrevet 9. desember 2018 #1 Skrevet 9. desember 2018 (endret) Har voksen ungdom som er medisinert med Strattera for ADHD. Er det andre her inne som bruker denne medisinen og kan fortelle om erfaringer? Ungdommen min har store søvnvansker og er nok mer nedstemt/deprimert enn vanlig, men fungerer alikevel bedre på dette preparatet enn å ikke bruke noe. Har prøvd Ritalin og det fungerte ikke, så er ikkje så mange andre alternativ. Endret 24. juli 2019 av Kinn
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2018 #2 Skrevet 9. desember 2018 Har han prøvd concerta? Min sliter litt med søvn, og har fått Melatonin av legen. Anonymkode: ee083...9d8
Gjest Kjærlighetsbarn98 Skrevet 9. desember 2018 #3 Skrevet 9. desember 2018 Hva med å spørre om det er mulig å bytte medisin? Har han prøvd Ritalin?
Gjest Kirsebæra Skrevet 9. desember 2018 #4 Skrevet 9. desember 2018 Ritalin (kortidsvirkende) og concerta (langtidsvirkende) inneholder virkestoffet methylfenidat. Om det ikke fungerer optimalt kan man be om å prøve Elvanse, inneholder virkestoffet deksamfetamin. Også langtidsvirkende. Ca 10-12 timer. Det er ofte en god løsning om Concerta/Ritalin ikke fungerer. Strattera har jeg ingen erfaring med. Det og Intuniv er jo ikke-sentralstimulerende så vet bare det gjerne tar en stund før de når terapeutisk effekt, men det ofte ikke er en match for alle ADHD-pasienter.
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2018 #5 Skrevet 9. desember 2018 Gå til fb sider om adhd der går du info fra de som vet og har erfaring. Ser der er sparsomt m det her. Anonymkode: d7eb3...4ae
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2018 #6 Skrevet 10. desember 2018 Mannen min bruker strattera. Depresjone er en del av bivirkningene. Mannen min har til tider vært veldig deppa, men fikk tilskudd av d-vitamin som gjorde at det ble bedre. søvnvansker har han alltid hatt, men han sier selv at det er bedre med strattera enn Ritalin. Av alle medisintyper han har tatt synes han strattera fungerer best. Han ble veldig flat i følelsene på Ritalin og fikk veldig mye bivirkninger på conserta. Han har så vidt jeg vet ikke forsøkt elvanse. Anonymkode: 3b62f...503
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2018 #7 Skrevet 11. desember 2018 elvanse eller attentin er de med færrest bivirkninger og best effekt. Anonymkode: f0888...c44
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2019 #8 Skrevet 2. februar 2019 Har best erfaring med Elvanse. Ritalin ble for mange bølgedaler ila en dag, depotkapsler. Concerta bare gjorde meg deppa underlig nok. Samme virkestoff. Med Elvanse har jeg fått det bedre med meg selv og familie, samt kan hvile, men sliter fortsatt med å komme i gang og skifte aktiviteter. Tåmodighet er ikke problem. Bevarer roen og tenker klart når kid går i vranglås feks. Litt avflating med Elvanse, tidvis utmattelse, men bedre enn de andre. Også redusert potens. Mann 38, diagnose 36. Anonymkode: f213c...dc5
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2019 #9 Skrevet 2. februar 2019 Samme som over: Sover godt om jeg legger meg i tide! Ganske «usynlig» medisin, går så rolig ut av kroppen at jeg knapt merker nedturen. Fra inntak til at jeg merker den ca 2 timer. Ergo nesten umerkelig ubehag og onset. Sånn sett «usynlig». Ritalin var rask og hard på, og rask og har ut. Anonymkode: f213c...dc5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå