AnonymBruker Skrevet 9. desember 2018 #1 Skrevet 9. desember 2018 Bergen er jo en ganske stor by i utstrekning/areal, så hvorfor er sentrum i Bergen så liten i forhold til størrelsen på hele byen (stor-Bergen)? Bergen er ikke en veldig liten by i forhold til Oslo i areal men allikevel er Bergen sentrum mye mindre enn Oslo sentrum. Hvorfor er det sånn? Anonymkode: 3a561...7b4 2
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2018 #3 Skrevet 9. desember 2018 Tja, det er jo noen geografiske avgrensninger som er ganske naturlige, da. Anonymkode: e6197...979 2
Carrot Skrevet 9. desember 2018 #4 Skrevet 9. desember 2018 Trenger det være større? For meg er Bergen helt "perfekt" som den er som by, jeg kan ikke skjønne at størrelsen på sentrum egentlig betyr så mye men at det er innholdet som teller? Det "mangler" liksom ikke noe i Bergen som for eksempel Oslo har? 5
Honey Dew Skrevet 9. desember 2018 #5 Skrevet 9. desember 2018 Synes den er helt passelig, men den kommer nok til å krympe i årene fremover
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2018 #6 Skrevet 9. desember 2018 Vel, det har jo ganske mye med byens geografiske utforming å gjøre da. Fjellene og den omkringliggende sjøen danner en naturlig grense for hvor mye sentrum kan vokse. Bysentrum er allerede veldig tettpakket, noe som merkes på forurensing og grå skylag over byen hver vinter. Bergen har store forsteder og bydeler utenfor sentrum, mens Oslo ikke har hatt noe geografisk problem med å breie selve sentrum utover. Det er for øvrig stor størrelsesforskjell på Bergen og Oslo befolkningsmessig også. Sentralt i Oslo bor det ca 667.000, mens Bergen har 278.000. Det er en stor forskjell, og jo flere mennesker som bruker byens bysentrum, jo større har den grunnlag for å utvide i form av kontorer, handel og uteliv. Anonymkode: 1b022...a0b 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2018 #7 Skrevet 9. desember 2018 14 minutter siden, Carrot skrev: Trenger det være større? For meg er Bergen helt "perfekt" som den er som by, jeg kan ikke skjønne at størrelsen på sentrum egentlig betyr så mye men at det er innholdet som teller? Det "mangler" liksom ikke noe i Bergen som for eksempel Oslo har? Man kunne jo brukt mer tid/reist oftere til sentrum om det hadde vært større. Men siden sentrum er liten er det ikke så veldig mange nye steder å dra til. Anonymkode: 3a561...7b4 1
Cuntzilla Skrevet 9. desember 2018 #8 Skrevet 9. desember 2018 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bergen er jo en ganske stor by i utstrekning/areal, så hvorfor er sentrum i Bergen så liten i forhold til størrelsen på hele byen (stor-Bergen)? Bergen er ikke en veldig liten by i forhold til Oslo i areal men allikevel er Bergen sentrum mye mindre enn Oslo sentrum. Hvorfor er det sånn? Anonymkode: 3a561...7b4 Bergen er en liten by i forhold til Oslo jo, den er jo under halvparten så stor. Og regner du stor-Bergen vs Stor-Oslo så er det vel over 1,5 mill. som bor i sistnevnte. Jeg vet ikke hva som går under stor-Bergen, men hele Hordaland fylke er jo bare 500 000 innbyggere, så over tre ganger så stort.
Carrot Skrevet 9. desember 2018 #9 Skrevet 9. desember 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Man kunne jo brukt mer tid/reist oftere til sentrum om det hadde vært større. Men siden sentrum er liten er det ikke så veldig mange nye steder å dra til. Anonymkode: 3a561...7b4 Om man bor i Oslo er det heller ikke så "mange nye steder" etterhvert..
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2018 #10 Skrevet 9. desember 2018 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: . Anonymkode: 3a561...7b4 Gjør du det her for å bumpe tråden din? Anonymkode: d97a8...8ca 2
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2018 #11 Skrevet 9. desember 2018 3 minutter siden, AnonymBruker said: Man kunne jo brukt mer tid/reist oftere til sentrum om det hadde vært større. Men siden sentrum er liten er det ikke så veldig mange nye steder å dra til. Anonymkode: 3a561...7b4 Ingen har lyst til å dra til Bergen sentrum uansett. Det tar lang tid da det som regel ikke går direktebusser inn lengre fra der folk bor, samt at bussen er dyr og går sjelden, og bil kan man heller ikke kjøre inn siden det koster en formue med parkering og bomringer nå. Det er politikerne som har vedtatyt at Bergen sentrum skal dø, og det er egentlig helt greit siden det finnes mange andre fine steder i Bergen man kan dra til. Anonymkode: a93ef...669 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2018 #12 Skrevet 9. desember 2018 Akkurat nå, Cuntzilla skrev: Bergen er en liten by i forhold til Oslo jo, den er jo under halvparten så stor. Og regner du stor-Bergen vs Stor-Oslo så er det vel over 1,5 mill. som bor i sistnevnte. Jeg vet ikke hva som går under stor-Bergen, men hele Hordaland fylke er jo bare 500 000 innbyggere, så over tre ganger så stort. Jeg skrev i AREAL/UTSTREKNING ikke Befolkningstall. 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Gjør du det her for å bumpe tråden din? Anonymkode: d97a8...8ca Ja. Anonymkode: 3a561...7b4 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2018 #13 Skrevet 9. desember 2018 2 minutter siden, Carrot skrev: Om man bor i Oslo er det heller ikke så "mange nye steder" etterhvert.. Ja, det er sant egentlig, men synes det hadde vært bedre med et større bysentrum. Anonymkode: 3a561...7b4 1
Cuntzilla Skrevet 9. desember 2018 #14 Skrevet 9. desember 2018 (endret) 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg skrev i AREAL/UTSTREKNING ikke Befolkningstall. Ja. Anonymkode: 3a561...7b4 Dersom areal er det viktigste så bør du vel heller lure på hvorfor Kautokeino sentrum ikke er som Manhattan med kilometervis med butikker, utesteder og hoteller. Endret 9. desember 2018 av Cuntzilla 4
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2018 #15 Skrevet 9. desember 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ingen har lyst til å dra til Bergen sentrum uansett. Det tar lang tid da det som regel ikke går direktebusser inn lengre fra der folk bor, samt at bussen er dyr og går sjelden, og bil kan man heller ikke kjøre inn siden det koster en formue med parkering og bomringer nå. Det er politikerne som har vedtatyt at Bergen sentrum skal dø, og det er egentlig helt greit siden det finnes mange andre fine steder i Bergen man kan dra til. Anonymkode: a93ef...669 Helt enig. Anonymkode: 3a561...7b4 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2018 #16 Skrevet 9. desember 2018 1 minutt siden, Cuntzilla skrev: Dersom areal er det viktigste så bør du vel heller lure på hvorfor Kautokeino sentrum ikke er som Manhattan med kilometervis med butikker, utesteder og hoteller. Men det bor jo ikke så veldig lite folk i Bergen da. Bergen Sentrum kunne ha vært større? Anonymkode: 3a561...7b4
Cuntzilla Skrevet 9. desember 2018 #17 Skrevet 9. desember 2018 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men det bor jo ikke så veldig lite folk i Bergen da. Bergen Sentrum kunne ha vært større? Anonymkode: 3a561...7b4 Nå er ikke jeg veldig inni hvordan de avgrenser hvilke strøk som kalles sentrum eller ei, men det er vel ofte der det i hovedsak er handel, servering, kulturinstitusjoner osv og ikke så mye boliger. Hadde det vært en større befolkning der så hadde vel den type virksomhet bredd seg ut over et større areal tenker jeg, sentrum blir vel fort akkurat så stort som det er bærekraftig å være i forhold til hvor mange som bruker det, det være seg byens innbyggere eller pendlere og besøkende. Det handler jo også om arealmessige begrensninger såklart, men nå vet jeg ikke om det hadde vært noe bærekraftig å helle sement i Vågen og bygget en opera og artige kontorbygg der heller. Bergenserne hadde også halshugget deg og satt hodet ditt på en påle på Ulriken om du hadde gjort det, så det er jo og med i byplanleggingen. Men sånn uansett så er det ikke så sikkert behovet er der altså. Bare du går en vanlig lørdag på Karl Johan vs Torgalmenningen så ser du jo uten å tenke på å telle engang hvor utrolig mange flere mennesker det er i Oslo sentrum. Der er det også mye mer servering, kontorer, butikker, teater etc. å finne utenfor sentrum, fordi det er behov/marked for det. Oslo sentrum er vel heller det som kunne vært større. Det er bare mange flere folk der altså, det er Ålborg vs København liksom. Eller verre, til Ålborg er det vel mange flere som har en fin kjøreavstand, imens vestlandet er noe jævlig kronglete greier geografisk og det kollektive tilbudet der er jo helt elendig. Jeg er vestlending selv forøvrig og har bodd i Bergen og elsket det, så er ikke en hoven drittlending fra Oslo her altså
Pianomann Skrevet 9. desember 2018 #18 Skrevet 9. desember 2018 Ett sentrum er ikke «liten».. ett sentrum er lite.. Bergen er omgitt av fjell. Så derfor kan ikke sentrum vokse. Derfor er Bergen sentrum lite. 2
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2018 #19 Skrevet 9. desember 2018 Bergen har ikke noe sentrum lenger. Sentrum er overtatt av sigøynere som tigger cash og junkiene som ble jaget fra Nygårdsparken. Skjønner ikke hvordan noen av dem overlever, da den symbiosen neppe generer penger til noen av partene. Anonymkode: 8450d...eb7
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2018 #20 Skrevet 9. desember 2018 10 minutter siden, Pianomann said: Ett sentrum er ikke «liten».. ett sentrum er lite.. Bergen er omgitt av fjell. Så derfor kan ikke sentrum vokse. Derfor er Bergen sentrum lite. Et (ikke ett) sentrum er lite, ja. Anonymkode: 4228f...f21 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå