Gå til innhold

Undulater

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har overtatt to undulater. De var 7 mnd når de kom til oss og har vært hos oss i 5 mnd. De gamle eierene sa at de pleide å la de fly fritt på badet innimellom.

Etter de kom til oss har de fått ha døren til buret åpen dag og natt. De sitter som regel på taket til buret og går inn igjen når de er sulten eller vil sove. Jeg er litt bekymret for at de får for lite mosjon siden de ikke flyr så mye og sitter helst i ro. De har noen få ganger flydd ut av stuen de står i og inn på andre rom, men det begynner å bli en stund siden nå.

Hva kan jeg gjøre for å få de til å fly mer og utforske ting? Jeg er redd de skal bli deprimerte og syke av å sitte i ro hver dag. 

Anonymkode: 4af36...b50

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge de har muligheten så er det ikke så mye du kan gjøre. Å jage på de kan i verste fall ta livet av de. Mine hadde alltid "idiot-byger". De fløy som bare julig og alt var texas i 5 minutter, før de satt seg tilbake på gardinstanga og observerte oss. Skjer det aldri med dine?

Anonymkode: d2291...e81

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så lenge de har muligheten så er det ikke så mye du kan gjøre. Å jage på de kan i verste fall ta livet av de. Mine hadde alltid "idiot-byger". De fløy som bare julig og alt var texas i 5 minutter, før de satt seg tilbake på gardinstanga og observerte oss. Skjer det aldri med dine?

Anonymkode: d2291...e81

De tar seg innimellom en eller to runder runt hele stua før de setter seg på taket igjen, kanskje et par ganger om dagen. Som regel skjer det når jeg står for lenge og prater med de eller tar hånden fram mot de, men ikke alltid. Er redd for at de kanskje ikke føler seg trygg nok til å utforske.

Skrevet

Det går heeelt fint, høres ut som at de koser seg. De flyr når de ønsker selv. 

• Liker 2
Skrevet
4 timer siden, *nordby* skrev:

Det går heeelt fint, høres ut som at de koser seg. De flyr når de ønsker selv. 

Håper du har rett! Tenker også på mosjon, at de blir mye stillesittende. Men at de trives er tross alt det viktigste. Som en over her sa, jeg kan vel ikke begynne å jage de rundt heller. Jeg hadde vel sett for meg glade fugler som fløy overalt, men det trenger selvfølgelig ikke være noe galt selv om de sitter i ro mye av tiden.

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Håper du har rett! Tenker også på mosjon, at de blir mye stillesittende. Men at de trives er tross alt det viktigste. Som en over her sa, jeg kan vel ikke begynne å jage de rundt heller. Jeg hadde vel sett for meg glade fugler som fløy overalt, men det trenger selvfølgelig ikke være noe galt selv om de sitter i ro mye av tiden.

Jeg er oppvokst med undulater, de er egentlig ganske late 😂 Men når de skravler så er de veldig fornøyde!

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, *nordby* skrev:

Jeg er oppvokst med undulater, de er egentlig ganske late 😂 Men når de skravler så er de veldig fornøyde!

Det gjør de, så da er de vel fornøyde. 😊 Takk for svar!

Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det gjør de, så da er de vel fornøyde. 😊 Takk for svar!

Tror også at de er fornøyde, slik som du beskriver dem. Når undulater virkelig koser seg pleier de å sitte med et bein gjemt i fjærdrakten og de gjør seg gjerne også litt mer "ballformet" om du skjønner hva jeg mener. Det er også et klart tegn på at de føler seg trygge og trives. 🙂

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, KikiEco skrev:

Tror også at de er fornøyde, slik som du beskriver dem. Når undulater virkelig koser seg pleier de å sitte med et bein gjemt i fjærdrakten og de gjør seg gjerne også litt mer "ballformet" om du skjønner hva jeg mener. Det er også et klart tegn på at de føler seg trygge og trives. 🙂

Godt å høre. 😁 De virker jo forsåvidt fornøyde, steller seg, spiser mye forskjellig og synger. Er bare det at jeg ikke har hatt noe med fugler å gjøre tidligere så jeg vet ikke helt hva som er vanlig. 😊 Er jo blitt så glad i de selv om de ikke er håndtam så jeg vil ikke at de skal mistrives eller bli syke. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...