AnonymBruker Skrevet 9. desember 2018 #1 Skrevet 9. desember 2018 Jobber på sykehjem, vi har 30 minutters ubetalt pause. De som røyker går ut etter pausen og røyker, i 10 minutter. Og gjerne etter vi er ferdige i stell og frokost, ved 9 30 tiden, 10 min da og. Og sammen med seinvaktene når de kommer. Noen dager er de ute hele 9 ganger utenom pausen. På seinvakter er det likt. Mens de er ute så jobber jo andre på avd. Det er irritasjon for oss andre og det lukter ille av dem, som pasientene reagerer på. Vet at sjefen vil slå hardt ned på dette hvis hun får vite det, det vil bli litt ugrei stemning. Bør vi andre si i fra eller la være?? Anonymkode: 6f4c1...958
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2018 #2 Skrevet 9. desember 2018 Kanskje dere skal ta det opp med røykerne uten å blande inn sjefen først? Anonymkode: a89f8...bc7 6
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2018 #3 Skrevet 9. desember 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Kanskje dere skal ta det opp med røykerne uten å blande inn sjefen først? Anonymkode: a89f8...bc7 Noen sa det til dem, at nå var pausen over og at vi måtte jobbe. Ble ikke hørt, men baksnakket etterpå. Anonymkode: 6f4c1...958 4
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2018 #4 Skrevet 9. desember 2018 La være. Det er smålig. Hilsen ikke-røyker. Anonymkode: b6604...c28
Gjest Dævendøtte Skrevet 9. desember 2018 #5 Skrevet 9. desember 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jobber på sykehjem, vi har 30 minutters ubetalt pause. De som røyker går ut etter pausen og røyker, i 10 minutter. Og gjerne etter vi er ferdige i stell og frokost, ved 9 30 tiden, 10 min da og. Og sammen med seinvaktene når de kommer. Noen dager er de ute hele 9 ganger utenom pausen. På seinvakter er det likt. Mens de er ute så jobber jo andre på avd. Det er irritasjon for oss andre og det lukter ille av dem, som pasientene reagerer på. Vet at sjefen vil slå hardt ned på dette hvis hun får vite det, det vil bli litt ugrei stemning. Bør vi andre si i fra eller la være?? Anonymkode: 6f4c1...958 Hadde sagt i fra, spesielt når du sier at sjefen slår hardt ned på dette. Ikke så koselig å lukte røyk når man jobber på sykehjem. Dette er ikke sladring, dette er å ta hensyn til alle.
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2018 #6 Skrevet 9. desember 2018 Jeg har tatt et sånt problem opp med de da gjaldt. Det funket ikke, opplevde at det ble enda verre. Virket som om de ville provosere og derfor gikk ut oftere og gjerne to og tre stk samtidig. Ble baksnakket og egentlig motarbeidet etter det. Tok det opp med sjefen, det funket heller ikke. Noen er i stillinger de ikke burde være i, når man er mer opptatt av å være venner med ansatte på fritiden enn å faktisk ha et skikkelig arbeidsmiljø så får det heller være. Anonymkode: a28ec...bf0 7
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2018 #7 Skrevet 9. desember 2018 Er det bare fordi det er irriterende at du ønsker å si i fra til sjefen, eller er det andre årsaker? Anonymkode: 4ce8f...724 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2018 #8 Skrevet 9. desember 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det bare fordi det er irriterende at du ønsker å si i fra til sjefen, eller er det andre årsaker? Anonymkode: 4ce8f...724 Vel, er jo ikke rettferdig at de skal ha så mange pauser hele tiden bare fordi de røyker? Også må de andre gjøre enda mer enn de, fordi de ikke røyker. JA, det er irriterende. I tillegg så lukter det grusomt, jeg som pasient eller kollega hadde reagert da jeg ikke takler røyklukt Anonymkode: 5dc62...155 26
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2018 #9 Skrevet 9. desember 2018 Hadde sagt i fra. Røyking er ekkelt. Og utrolig unødvendig når man jobber med pasienter. Anonymkode: c5bb2...7fc 11
Gjest hind Skrevet 9. desember 2018 #10 Skrevet 9. desember 2018 45 minutter siden, AnonymBruker said: La være. Det er smålig. Hilsen ikke-røyker. Anonymkode: b6604...c28 Enig, hilsen en annen ikke-røyker. Det er vel også slik at røykerne faktisk jobber mer effektivt fordi de føler på at de må ta igjen tiden de bruker på røyking. Jeg tror på alvor at vi har mye mer å vinne på å ta tak i skravling i arbeidstiden. DER går det bort mye tid som kunne vært brukt til arbeid. Jeg unngår helst å ansette de mest ekstroverte fordi de prater bort så mye verdifull tid, og ettersom de sjelden snakker med seg selv stjeler de også av andres arbeidstid. Tid er penger.
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2018 #11 Skrevet 9. desember 2018 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: La være. Det er smålig. Hilsen ikke-røyker. Anonymkode: b6604...c28 Har du noen gang jobbet på et sykehjem? Det er ikke smålig. Hvis det TS forteller at de forsvinner opptil 9 ganger er sant bør de si i fra til sjefen. Det hindrer de andre å få gjort arbeidsoppgavene sine. De fleste som har jobbet på sykehjem vet at det er viktig å alltid ha noen på avdeling. Hva om det ringer nød på en annen avdeling og ts er alene fordi hennes kollega er ute å røyker? TS dette bør du ta opp med sjefen. Si at du ikke ønsker å lage dårlig stemning på avdelingen. Hos oss nevner leder støtt og stadig om reglementet rundt røyking. Her er det kun lov til å røyke i ubetalt pause og man må skift fra arbeidsklær. Anonymkode: 26982...916 18
altflyter Skrevet 9. desember 2018 #12 Skrevet 9. desember 2018 Slik var det på min gamle jobb. Hatet det. Problemet er ikke at folk røyker, men at røykerne får minst 30 min mer pause enn oss andre i løpet av en dag. Jeg gikk til sjefen og spurte om jeg også kunne ta meg 10min pause en gang i timen for å legge meg nedpå. Problemet var det samme som for deg ts. Når røykerne tok en blås, måtte jeg jobbe som en gal for å holde fortet. Min sjef tok faktisk tak i det og krevde at de brukte lunsjen sin på røyking. Vi hadde rett og slett ikke bemanning til at folk bare kunne forsvinne ut i tide og utide. Mange av ikke røykerne endte faktisk opp sykemeldte fordi de måtte ta unna arbeidsmengden til røykerne når de forsvant... Det handler ikke om å være smålig. Man får ikke betalt for å røyke. Skal røykerne få en ti-minutter en gang i timen, må alle få det, og det går Ikke. 24
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2018 #13 Skrevet 9. desember 2018 Husker jeg hadde dette problemet på forrige arbeidsplass. Røykerne gikk ut kanskje 10 min opp til 6 ganger i løpet av dagen 😮 Det er en hel time de er borte. Ikke greit for oss andre. Sjefen var en av dem, og jeg en av få som ikke røyket, så ble ikke noe bedre Anonymkode: d29e5...ec7 4
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2018 #14 Skrevet 9. desember 2018 Er det kommunalt? Mange kommuner har i reglene at offentlige områder er tobakksfrie. Dvs at man ikke kan røyke i arbeidstiden, eller på kommunens eiendom. Slik er det i Oslo kommune iallefall. Da jeg jobbet på sykehjem, var det greit for leder at de som røyka gjorde det i egen ubetalte pause, men da måtte de skifte til private klær først. Tar seg ekstremt dårlig ut at uniformen lukter røyk når man jobber med helse. jeg ville tipset leder, og skrevet avvik på bemanning. Når noen er ute så ofte går det ut over beredskapen. Kanskje det er rolig i det de går, men plutselig er det et fall eller håndgemeng eller rømning og da trenger man alle hendene som er satt på vakt. Anonymkode: 46e24...2a8 9
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2018 #15 Skrevet 9. desember 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det kommunalt? Mange kommuner har i reglene at offentlige områder er tobakksfrie. Dvs at man ikke kan røyke i arbeidstiden, eller på kommunens eiendom. Slik er det i Oslo kommune iallefall. Da jeg jobbet på sykehjem, var det greit for leder at de som røyka gjorde det i egen ubetalte pause, men da måtte de skifte til private klær først. Tar seg ekstremt dårlig ut at uniformen lukter røyk når man jobber med helse. jeg ville tipset leder, og skrevet avvik på bemanning. Når noen er ute så ofte går det ut over beredskapen. Kanskje det er rolig i det de går, men plutselig er det et fall eller håndgemeng eller rømning og da trenger man alle hendene som er satt på vakt. Anonymkode: 46e24...2a8 Har man ubetalt pause, kan ingen nekte de å forlate arbeidsplassen for å røyke. Anonymkode: 4ba98...8d1 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2018 #16 Skrevet 9. desember 2018 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vel, er jo ikke rettferdig at de skal ha så mange pauser hele tiden bare fordi de røyker? Også må de andre gjøre enda mer enn de, fordi de ikke røyker. JA, det er irriterende. I tillegg så lukter det grusomt, jeg som pasient eller kollega hadde reagert da jeg ikke takler røyklukt Anonymkode: 5dc62...155 Det går jo an å kutte ned på pausene. På jobben våres så røyker jeg, men likevel gjør jeg mer enn de andre. Er effektiv, skravler ikke så mye, bruker ikke tid ved kaffemaskinen, går ikke på do så ofte og holder fokus lengre. Så for min del tar jeg meg noen røykepauser i løpet av dagen med god samvittighet (bortsett fra når det kommer til helsa mi). Røyklukten kan alltids minimeres med håndvask, "røykejakke", tyggis og godlukt. Enkelte har en utrolig dårlig onde andre lukter veldig svette, så er ikke bare røykere som stinker. Anonymkode: 4ce8f...724 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2018 #17 Skrevet 9. desember 2018 Jeg hadde ikke tatt det opp mer røykerene. Jeg hadde tatt det opp med sjefen. Grunnen for det er at du fort kan bli hun som sladret til sjefen når den tid kommer. Og det vil du jo ikke. Det er sjefens oppgave å ta opp slike ting på en ok måte. På min forrige arbeidsplass fikk vi som ikke røykte gå tidligere noen dager. Alle synes det var rettferdig. Men så jobbet vi ikke med helse og vakter, så det var enkelt for oss å komme på den løsningen. Anonymkode: 99299...163 9
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2018 #18 Skrevet 9. desember 2018 Ingen som hadde sagt noe på min røyking i alle fall. Her kommer sjefen og sender meg på pause. Til tross for røyken jobber jeg inn mer enn ikke-røykerne i løpet av en dag. For 15-16 år siden når jeg jobbet på sykehjem pleide jeg å sette meg ned med beboerne, ta en røyk og høre på historier fra langfart, hardt arbeide og gode gamle tider. Anonymkode: f9238...d6f
altflyter Skrevet 9. desember 2018 #19 Skrevet 9. desember 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det går jo an å kutte ned på pausene. På jobben våres så røyker jeg, men likevel gjør jeg mer enn de andre. Er effektiv, skravler ikke så mye, bruker ikke tid ved kaffemaskinen, går ikke på do så ofte og holder fokus lengre. Så for min del tar jeg meg noen røykepauser i løpet av dagen med god samvittighet (bortsett fra når det kommer til helsa mi). Røyklukten kan alltids minimeres med håndvask, "røykejakke", tyggis og godlukt. Enkelte har en utrolig dårlig onde andre lukter veldig svette, så er ikke bare røykere som stinker. Anonymkode: 4ce8f...724 Hvis du tror tyggis og parfyme dekker over lukten, så har du røykt for lenge... Det hjelper overhodet ikke. Det kommer an på hva man jobber med, men på min gamle arbeidsplass, så kunne man ikke ta igjen tapt arbeid. Man blir bare en for lite og måtte jobbe dobbelt så fort for å ta unna... Der var det ikke tid til skravling eller kaffepauser, så vi som ikke røykte, slet oss rett og slett syke på grunn av røykepausene til folk. Derfor ble sjefen nødt til å slå ned på det. Kanskje du har en arbeidsplass hvor det går opp i opp, men i mange jobber, så er det ikke slik. Både der jeg jobbet og der ts jobber lar ikke det seg gjøre og oppleves forferdelig urettferdig. Hvem kunne ikke tenke seg 6 ekstra pauser i løpet av en dag? 18
Djungelvrål Skrevet 9. desember 2018 #20 Skrevet 9. desember 2018 (endret) 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jobber på sykehjem, vi har 30 minutters ubetalt pause. De som røyker går ut etter pausen og røyker, i 10 minutter. Og gjerne etter vi er ferdige i stell og frokost, ved 9 30 tiden, 10 min da og. Og sammen med seinvaktene når de kommer. Noen dager er de ute hele 9 ganger utenom pausen. På seinvakter er det likt. Mens de er ute så jobber jo andre på avd. Det er irritasjon for oss andre og det lukter ille av dem, som pasientene reagerer på. Vet at sjefen vil slå hardt ned på dette hvis hun får vite det, det vil bli litt ugrei stemning. Bør vi andre si i fra eller la være?? Anonymkode: 6f4c1...958 Hvis noen tar ubetalte pauser over en gang i timen skal du selvsagt si fra om det! Høres ut som om dere har en rolig og grei arbeidsplass hvis folk har tid til det. Endret 9. desember 2018 av Peonjenta 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå