Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg søker etter råd om en veldig ubehagelig situasjon på arbeidsstedet mitt. Vil ikke gi ut for mye detaljer mtp fare for å bli gjenkjent. 

Jeg jobber i en bedrift med få ansatte, der det er flere avdelinger. I avdelingen jeg jobber i er vi en håndfull ansatte som jobber tett. Vi har noen goder på jobben som vi får benytte oss av, som vi får svært rimelig og utover det får vi ellers gode rabatter. 

Jeg la merke til ikke lenger etter jeg begynte i denne jobben, at den ene kollegaen (la oss kalle han Even) min tok seg til mye av disse godene og enten gikk hjem uten å betale for seg eller betalte mye mindre enn det det kostet. Jeg stusset selvfølgelig litt over dette, men siden jeg generelt er godtroende tenkte jeg at han kanskje hadde en egen avtale med sjefen, siden de er gode venner (også privat) så jeg lot det ligge. 

Men etter noen uker spurte jeg forsiktig de andre kollegaene mine om de hadde lagt merke til dette, noe de bekreftet. Den ene sa at dette var noe som hadde foregått veldig lenge, og hun turde ikke å ta det opp med sjefen pga deres nære forhold. Hun fortalte meg også om en konflikt hun hadde med Even, som hun tilslutt gikk til sjefen med. Sjefen løste dette med å pakke inn anklagene, type "hun har det vanskelig for tiden, så du må være snill med henne", istedenfor å ta det opp skikkelig. Konfliktsjy leder med andre ord, som gjør det hele veldig vanskelig. 

Med tiden har denne "naskinga" blitt verre og verre, og i det siste har det tatt helt av - det er snakk om for flere tusen i uka som han bare tar til seg uten å betale for seg, eller som han skriver ned og liksom skal betale for senere, ofte er lappen kastet, uten at noen av oss andre har fått kontrollert (etter regler skal en annen sjekke kvittering/ta betaling av betalende ansatt) eller så er bare en brøkdel av det som har blitt tatt betalt til "skampris". Vi har forsiktig konfrontert han flere ganger, men han har alltid en forklaring eller en unnskyldning og er veldig påstående (han er av den typen som "aldri" tar feil og ikke tar til seg kritikk). 

Jeg føler veldig på et moralsk ansvar å si ifra om dette, siden dette er direkte underslag, men i tillegg er dette blitt et stort irritasjonsmoment blant oss andre ansatte og det blir snakket mye om. Det er synd, for ellers er det en veldig fin arbeidsplass med godt miljø. 

Har noen av dere opplevd noe lignende, og har noen gode råd å gi ift å gi beskjed? Eller bør jeg bare la det ligge til sjefen oppdager det selv (hvis det skjer)? 

Anonymkode: 55a58...60f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skriv lapp til sjefen og skriv ned hva fyren tar. Du trenger ikke signere. 

Anonymkode: b0ad7...e26

• Liker 5
Skrevet

Hadde gått til sjefen, eller sjefen til sjefen, og rapportert dette. Han bør anmeldes for et slikt forhold, eller få fyken.

• Liker 1
Skrevet

Stjeling uansett hvor han jobber. Burde meldt fra til noen som kan ordne opp. Ikke akseptabelt og rimelig useriøs type. 

Anonymkode: 56abc...02c

Skrevet
6 minutter siden, spøkelset skrev:

Hadde gått til sjefen, eller sjefen til sjefen, og rapportert dette. Han bør anmeldes for et slikt forhold, eller få fyken.

Ja enig - det han gjør er jo straffbart. 

Gjest shadowofthewind
Skrevet

Du bør ta det opp med sjefen/ledelsen. Man vil jo selvfølgeliig ikke ha følelsen av å være den som sladrer, men det er det eneste riktige i denne saken. Din kollega kan ikke fortsette slik.

Skrevet

Den eneste jeg kan gi beskjed til er nemlig denne sjefen, siden dette er en privat bedrift.. Hadde det ikke vært for vennskapet deres hadde det ikke vært tvil om hva jeg hadde gjort. Men når disse to er nære venner som er med hverandre på fritiden, vært forlover for den andre i bryllup, har barn på samme alder som også er venner osv gjør det hele svært vanskelig og ubehagelig. :(

Har dere noen tips til hvordan jeg kan ta det opp? Og hvordan jeg eventuelt kan bevise det? Siden lapper og kvitteringer er kastet blir det lett ord mot ord... 

Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker said:

Skriv lapp til sjefen og skriv ned hva fyren tar. Du trenger ikke signere. 

Anonymkode: b0ad7...e26

Jeg hadde faktisk tenkt å begynne å skrive ned hva som blir tatt, men å levere dette anonymt tror jeg ikke vil fungere siden sjefen garantert ville spurt rundt hvem som har levert det inn og funnet ut hvem, siden vi er få ansatte. Da ville jeg heller sagt fra personlig. :)

Skrevet

En dame ved navn Even ? Mhmmm 

Anonymkode: fb05b...e9c

• Liker 2
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

En dame ved navn Even ? Mhmmm 

Ts

• Liker 2
Skrevet

Jeg skjønner ikke at det plager deg så mye. Jeg ville latt det ligge. Det er tross alt sjefens problem, ikke deres.

Anonymkode: 39a4c...0ee

Skrevet

Jeg ville kontaktet økokrim, du vet jo ikke om sjefen er med på dette..  

Anonymkode: 2cfa7...206

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ts

Du røper i teksten at dette er snakk om en dame, ikke mann 

• Liker 3
Skrevet

Går det utover deg på noen måte? Hvis ikke, så ville jeg samlet alle sammen, gitt sjefen beskjed (viktig at dere er flere som står sammen) en gang, og deretter latt det være med det. Hvorfor? Nasking er i utgangspunktet leders ansvar, og så lenge dere har gitt beskjed om at dere har mistanke om at det foregår, så har dere gjort deres. 

Anonymkode: 9c068...0b6

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du røper i teksten at dette er snakk om en dame, ikke mann 

Nei sjefen sa til Even at "hun hadde det vanskelig så han måtte være snill med henne", istedenfor å ta tak i konflikten som var mellom "hun" og Even. 

Anonymkode: 2cdbe...d23

• Liker 3
Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg foreslår at dere samler dere to eller tre stykker og går til sjefen. Og så etterlyser dere hva reglene er for disse godene og om det kan være at Even har misforstått dem? Ja, jeg vet han stjeler, men nå er målet å få sjefen ut av "vennesonen" og inn i sjefsrollen med Even. Her gir dere han en mulighet - uten at dere viker på at de reglene sjefen hevder gjelder tydeligvis ikke blir håndhevet slik av Even.

For det første kan ikke sjefen hevde at alle som påpeker regelbrudd har en vanskelig periode - derfor er et lurt å være flere. Dessuten kan det godt være at sjefen ser dette veldig godt men er litt gissel av Even - da gir dere han nå en mulighet.

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei sjefen sa til Even at "hun hadde det vanskelig så han måtte være snill med henne", istedenfor å ta tak i konflikten som var mellom "hun" og Even. 

Anonymkode: 2cdbe...d23

Det stemmer, ser nå at det var litt klønete formulert. 😅 Men noen må jo misforstå med vilje for å lage avsporinger og oppmerksomhet vekk fra hva tråden handler om. 😛

Ts

• Liker 3
Skrevet
5 minutter siden, Blondie65 said:

Jeg foreslår at dere samler dere to eller tre stykker og går til sjefen. Og så etterlyser dere hva reglene er for disse godene og om det kan være at Even har misforstått dem? Ja, jeg vet han stjeler, men nå er målet å få sjefen ut av "vennesonen" og inn i sjefsrollen med Even. Her gir dere han en mulighet - uten at dere viker på at de reglene sjefen hevder gjelder tydeligvis ikke blir håndhevet slik av Even.

For det første kan ikke sjefen hevde at alle som påpeker regelbrudd har en vanskelig periode - derfor er et lurt å være flere. Dessuten kan det godt være at sjefen ser dette veldig godt men er litt gissel av Even - da gir dere han nå en mulighet.

Dette var et godt tips! Skal prøve å foreslå dette for kollegaene mine. :)

Ts

Skrevet

Jeg som sjef hadde ikke vært så fornøyd om det viser seg at mine ansatte, en god venn i tillegg, hadde stjålet.

Skrevet

Jeg er god venner med sjefen min, og han er da ekstra streng mot meg, dette ville han absolutt ikke akseptert. Har du en ryddig sjef skal det være rom for å legge dette frem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...