Gå til innhold

Forsikring og ansvar ved ødelagte hvitevarer i ny bolig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Er ny boligeier som flyttet inn i første, egeneide leilighet for ca. én måned siden. I helgen sviktet oppvaskmaskinen, som jeg bare har brukt 3-4 ganger (dette ville vel blitt 4. gangen, om den hadde virket). Jeg vet ikke hva det skyldes, ingen tips i bruksanvisningen funker, så jeg må jo få tak i en reparatør ila. uken. Men det som blir spørsmålet er om en slik reparasjon, evt. kjøp av ny oppvaskmaskin, er noe man muligens kan få dekket på boligkjøperforsikring eller annen forsikring? Og har selger noe ansvar dersom det viser seg at dette skyldes at man ikke har behandlet den slik den bør, over lengre tid? Jeg tenker spesielt på muligheten for at noe har begynt å gå tett i maskinen mens forrige eier har hatt leiligheten, og at min lille bruk kun har vært "siste dråpe", da 3 vask umulig er nok til å tette maskinen helt..

Takk for svar :)

Skrevet

Nei, dette må man regne med når man kjøper brukt bolig med brukte hvitevarer. Eierskifteforsikring blir ikke aktuelt før mangelen er vesentlig ift kjøpesum, og da regner man at det minimum skal være 10 % av kjøpesum før dette er aktuelt. Men hvitevarer er uansett ikke i den kategorien. 

Anonymkode: 8e52a...8bc

• Liker 4
Skrevet

Hvor gammel er maskinen da? 

Anonymkode: 5c0d1...074

• Liker 1
Skrevet

Lite sannsynlig. Det ødelagte skal være en viss prosent av boligverdi før det kan kreves dekket.

Dessuten er det dessverre slik hvitevarer er, plutselig tar de kveld. Og det er vanskelig å bevise at det er på grunn av feil bruk. Og gjerne er går de alle med kort tida mellomrom. 

Hvor gammel er forresten oppvaskmaskina?

Anonymkode: 5ffc0...f35

• Liker 1
Skrevet

Nei. Veldig mye nei.

Anonymkode: fda05...9b2

Skrevet

Billige oppvaskmaskiner går jo istykker etter bare 6-7 år. Sånn er det blitt, dessverre. 

Og reparatør koster mer enn å kjøpe ny...

Anonymkode: 1c71e...a84

• Liker 1
Skrevet

Ingen som har noen formening om slikt kan gå på innboforsikring? Kommer kanskje an på hvor feilen ligger..?

Vet ikke hvor gammel maskinen er, men det er nok såpass at alt av reklamasjonsrett o.l. har gått ut.

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og reparatør koster mer enn å kjøpe ny...

Anonymkode: 1c71e...a84

Isj gjør det virkelig det altså..? Vil det koste så mye å bare få noen hit for å se på det og det viser seg at det er en enkel feil, eller kommer den store regninga først om de avdekker en større feil og de blir nødt til å ta den med seg e.l.?

Skrevet

Jeg kjenner ikke alle innboforsikringer i Norge, men kan ikke tenke meg at det på noen måte er dekka der (da ville prisene vært mye høyere), men du må jo sjekke din egen forsikring for å finne ut.  Det er jo en grunn til at Elkjøp og andre selger spesifikke forsikringer på hvitevarer i salgstidspunktet. 

• Liker 1
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner ikke alle innboforsikringer i Norge, men kan ikke tenke meg at det på noen måte er dekka der (da ville prisene vært mye høyere), men du må jo sjekke din egen forsikring for å finne ut.  Det er jo en grunn til at Elkjøp og andre selger spesifikke forsikringer på hvitevarer i salgstidspunktet. 

Skal sjekke det ut ja, det nevnes ikke spesifikt i vilkårene (kun fryser og kjøleskap som nevnes spesielt), men får ta kontakt med de til uka da. Uansett interessant å få litt innblikk i hva man kanskje kan forvente. Takk! :)

Skrevet

Hva som dekkes av innbo er jo helt ekstremt forskjellig. 

Min dekker hvitevarer ved plutselig skade, men ikke slitasje eller alder. 

• Liker 1
Skrevet
8 timer siden, Supernelle skrev:

Hei!

Er ny boligeier som flyttet inn i første, egeneide leilighet for ca. én måned siden. I helgen sviktet oppvaskmaskinen, som jeg bare har brukt 3-4 ganger (dette ville vel blitt 4. gangen, om den hadde virket). Jeg vet ikke hva det skyldes, ingen tips i bruksanvisningen funker, så jeg må jo få tak i en reparatør ila. uken. Men det som blir spørsmålet er om en slik reparasjon, evt. kjøp av ny oppvaskmaskin, er noe man muligens kan få dekket på boligkjøperforsikring eller annen forsikring? Og har selger noe ansvar dersom det viser seg at dette skyldes at man ikke har behandlet den slik den bør, over lengre tid? Jeg tenker spesielt på muligheten for at noe har begynt å gå tett i maskinen mens forrige eier har hatt leiligheten, og at min lille bruk kun har vært "siste dråpe", da 3 vask umulig er nok til å tette maskinen helt..em 

Takk for svar :)

Når maskinen fungerte ved overtakelse, så er ikke selger ansvarlig for at du har uflaks og står med en ikke fungerend oppvaskmaskin. 

Hadde du flyttet inn i en ny leilighet med flett nye hvitevarer, ville du hatt garanti. Det har du ikke når du kjøper brukt. 

Å ta hjem en reperatør på en eldre oppvaskmasskin, er neppe regningssvarende. Der kan lett gå både 2 og 3 tusen kroner. I januar vil du nok på salg kunne finne en ny oppvaskmaskin til omtrent samme prisen som en repeatør i desember. 

Irriterende uføaks kalles dette i dagligtale.

Anonymkode: 1cbe2...482

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så har du en egenandel på flete tusen kroner mer enn en oppvaskmaskin koster. 

Skrevet

Når du har overtatt eiendommen, går risikoen for slike feil over på deg, se avhendingslovas paragraf 2-4. Dette innebærer at feil som oppstår etter overtakelse ikke kan gjøres gjeldende overfor selger som en mangel såfremt selger ikke har unnlatt å gi eller har gitt uriktige opplysninger, eller at eiendommen er i vesentlig dårligere stand enn forespeilet. Terskelen for det sistnevnte er imidlertid høy, pluss/minus 5 % av kjøpesummen. 

Anonymkode: f1417...aab

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Når du har overtatt eiendommen, går risikoen for slike feil over på deg, se avhendingslovas paragraf 2-4. Dette innebærer at feil som oppstår etter overtakelse ikke kan gjøres gjeldende overfor selger som en mangel såfremt selger ikke har unnlatt å gi eller har gitt uriktige opplysninger, eller at eiendommen er i vesentlig dårligere stand enn forespeilet. Terskelen for det sistnevnte er imidlertid høy, pluss/minus 5 % av kjøpesummen. 

Her snakker de om bolig med medfølgende hvitevarer. Du svarer som om hvitevarene er kjøpt brukt. To vidt forskjellige saker.

Skrevet

Da jeg solgte bolig sist fikk jeg melding fra ny eier 1, 5 år etter overtakelse om at platetoppen var gåen. Da klarte jeg å finne frem kvitteringen ved å ringe forhandler og oppgi tidspunkt for kjøp, og det viste seg at det var 1 mnd igjen på garantien. Så de fikk ny faktisk. 

Med andre ord kan du ta kontakt med selger og høre hvor gammel den er og hvor den er kjøpt. :)

Anonymkode: 96806...e21

• Liker 1
Annonse
Skrevet
11 timer siden, Supernelle skrev:

Ingen som har noen formening om slikt kan gå på innboforsikring? Kommer kanskje an på hvor feilen ligger..?

Vet ikke hvor gammel maskinen er, men det er nok såpass at alt av reklamasjonsrett o.l. har gått ut.

Isj gjør det virkelig det altså..? Vil det koste så mye å bare få noen hit for å se på det og det viser seg at det er en enkel feil, eller kommer den store regninga først om de avdekker en større feil og de blir nødt til å ta den med seg e.l.?

Nei dette er ikke en forsikringssak. Innboforsikring dekker plutselig skade. Dette må du betale selv.

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her snakker de om bolig med medfølgende hvitevarer. Du svarer som om hvitevarene er kjøpt brukt. To vidt forskjellige saker.

Nei, avhendingsloven regulerer kjøp av bolig. Jobber for øvrig som advokat med spesialisering innen kontraktsrett.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...