AnonymBruker Skrevet 9. desember 2018 #1 Skrevet 9. desember 2018 Lønner det seg å jukse litt på CVen? Anonymkode: 340f3...7bc
Knirke Skrevet 9. desember 2018 #2 Skrevet 9. desember 2018 Kommer helt an på hva du mener med «jukse». Man kan pynte på sannheten, men å skrive ting som er direkte løgn skal man vokte seg vel for.
Ullvott Skrevet 9. desember 2018 #3 Skrevet 9. desember 2018 Norge er et lite land og det er fort gjort å bli gjennomskuet hvis du lyver på CV-en. En slik løgn vil forfølge deg i arbeidslivet, gi deg et (velfortjent) dårlig rykte og være vanskelig å komme seg vekk fra. Det er mye lettere å pådra seg et dårlig rykte enn å kvitte seg med det, for å si det slik! Konsekvensene er altså rimelig alvorlige for deg, så det lønner seg virkelig ikke. 3
Thyra Skrevet 9. desember 2018 #4 Skrevet 9. desember 2018 Dersom du fører opp arbeidserfaring eller utdannelse som ikke stemmer, hva gjør du om arbeidsgiver ønsker å se attester og vitnemål?
Gjest Mass Skrevet 9. desember 2018 #5 Skrevet 9. desember 2018 En ting jeg tenker om folk som jukser er at de ikke har skjønt det. De hadde ikke hatt den innsikten, eller potensiale til å få større innsikt, jeg hadde sett etter.
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2018 #6 Skrevet 10. desember 2018 En ting er å "skryte på seg" ekstra, men hvordan er det hvis man velger å la være å ta med ting på CV'en? Feks en jobb man begynte i men ikke trivdes med. Forventer arbeidsgiver at man har med ALT, eller bare det som er mest relevant? Anonymkode: 774c2...c26
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2018 #7 Skrevet 10. desember 2018 1 minutt siden, AnonymBruker said: En ting er å "skryte på seg" ekstra, men hvordan er det hvis man velger å la være å ta med ting på CV'en? Feks en jobb man begynte i men ikke trivdes med. Forventer arbeidsgiver at man har med ALT, eller bare det som er mest relevant? Anonymkode: 774c2...c26 Du bestemmer helt på egen hånd hva du vil ha med i din CV. Det er forresten vanlig å spisse CV mot den jobben man vil ha. Altså fremhever man ulike ting avhengig av hva man søker på. Anonymkode: 1fee0...bad 1
Gjest AnonGangerTo Skrevet 10. desember 2018 #8 Skrevet 10. desember 2018 Det lønnet seg for Sigve Brekke, sjef i Telenor! Han fikk mye omtale i media. Ingen konsekvenser for han. Når det er sagt, a lyve på CVen sin er det dummeste du kan gjøre. Jeg tenker kun på det å tilføye erfaring eller utdannelse du ikke har. Man kan fjerne stillinger som ikke er relevante for den jobben du søker på. Personlig utelater jeg ingen, da alle bidrar til en eller flere krav til stillingen.
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2018 #9 Skrevet 10. desember 2018 Å pynte litt på CVen er ikke så uvanlig, men tror folk bød tenke over hvor store skader de kan påføre om de lyver på CVen. Opplevde selv flere luringer som har løyet såpass at det ville kunne bli fare for menneskeliv om de ikke ble oppdaget tidsnok. Anonymkode: e0286...250
K.B. Skrevet 10. desember 2018 #10 Skrevet 10. desember 2018 Jeg vil påstå at majoriteten strekker sannheten litt nå de skriver CV. Siden "alle" gjør det, så har det på en måte blitt normen, men hvis du legger til utdanning eller jobberfaring du ikke har, så tror jeg det er noe av det dummeste du kan gjøre. Det var sikkert mer vanlig før da det ikke var like lett å faktasjekke søkeren.
Gjest AnonGangerTo Skrevet 10. desember 2018 #11 Skrevet 10. desember 2018 14 minutter siden, AnonymBruker said: Å pynte litt på CVen er ikke så uvanlig, men tror folk bød tenke over hvor store skader de kan påføre om de lyver på CVen. Opplevde selv flere luringer som har løyet såpass at det ville kunne bli fare for menneskeliv om de ikke ble oppdaget tidsnok. Anonymkode: e0286...250 Skremmende! Når jeg jobbet i oljebransjen hadde vi en ingeniør som ikke kunne arealet til et sirkel. Når jeg fikk ansvaret for å sjekke om han virkelig tok ingeniørutdannelse, var det umulig for meg å sjekke det da vedkommende hadde tatt det i et fjernt land i Afrika. HR sjekket aldri om ingeniøren tok utdannelsen før ansettelsen. Kompisen til ingeniøren var av samme ulla og fra samme land, men med flere "utdannelser" på CVen. Igjen, vanskelig å bekrefte. Disse to tjente nærmest 650 tusen i året. Da bedriften gikk konkurs, flyttet de til andre land i Europa og fikk seg jobb.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå