Gå til innhold

Lime sammen pepperkakehus, med hva?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Spiser aldri et pepperkakehus som har stått fremme, så kan limes med hva som helst for min del. 

Anonymkode: 4c703...f83

Skrevet

Bruker også limpistol. 

Anonymkode: d65bf...60e

Skrevet

Skjønner ikke støvhysteriet med at en ikke kan spise pepperkakehus. Som barn husker jeg det var kjempestas!

• Liker 2
Skrevet
10 minutter siden, Trampe skrev:

Jeg bruker også limpistol. Limremsene er veldig enkle å få av, bare å ta tak i enden og dra forsiktig, så kommer hele remsa av. Sitter det en rest igjen er det jo bare å brekke vekk den biten. Uansett spiser barna helst taket, for det er jo der pynten sitter, og hjertene som henger i vinduene. De har ikke hatt lim på seg.  

Nå blir jeg vel hengt pga kjemikalier, men jeg tror nok barna mine får i seg langt verre ting enn et par pepperkakebiter med mikroskopiske limrester på. De spiser både sand, fargekritt og limstifter og alt mulig bare man snur ryggen til, og har aldri blitt syke. 

Pynter dere bare taket? Her sier ikke ungene seg ferdige før alt er dekket! Et år kollapset huset under nonstop og seigmenn...

Vi har brukt både melis med eggehvite og smørbukk med hell. Syns det var enklest med melisen, men begge deler går greit så lenge man monterer uten hjelp av barnehagebarn, haha!

• Liker 1
Skrevet

Ikke rart at vi har matsvinn når folk pynter et pepperkakehus kun for å kaste det senere 🙄

Anonymkode: 5ce44...8e1

• Liker 5
Skrevet
35 minutter siden, Hactar skrev:

Pynter dere bare taket? Her sier ikke ungene seg ferdige før alt er dekket! Et år kollapset huset under nonstop og seigmenn...

Vi har brukt både melis med eggehvite og smørbukk med hell. Syns det var enklest med melisen, men begge deler går greit så lenge man monterer uten hjelp av barnehagebarn, haha!

Neida, men taket er jo størst, og der er det plass til mest pynt 😁 Har man spist et tak eller to er man såpass kvalm at man ikke går løs på vegger også...

• Liker 1
Skrevet
18 timer siden, Trampe skrev:

Jeg bruker også limpistol. Limremsene er veldig enkle å få av, bare å ta tak i enden og dra forsiktig, så kommer hele remsa av. Sitter det en rest igjen er det jo bare å brekke vekk den biten. Uansett spiser barna helst taket, for det er jo der pynten sitter, og hjertene som henger i vinduene. De har ikke hatt lim på seg.  

Nå blir jeg vel hengt pga kjemikalier, men jeg tror nok barna mine får i seg langt verre ting enn et par pepperkakebiter med mikroskopiske limrester på. De spiser både sand, fargekritt og limstifter og alt mulig bare man snur ryggen til, og har aldri blitt syke. 

Det er pga ikke ingrediensene i limet jeg ville unngått, men fordi størknet smeltelim kan sette seg fast i hals/tarm. 

Det er jo også lettere å la barna være med å bygge når man ikke har varmt lim. Jeg skjønner egentlig ikke vitsen med limpistol når man har melis og eggehvite.. 

Anonymkode: bdf8e...cad

Skrevet
18 timer siden, Joppeline skrev:

Skjønner ikke støvhysteriet med at en ikke kan spise pepperkakehus. Som barn husker jeg det var kjempestas!

Enig. Hvis man syns støv fra eget hjem på en kjeks er ekkelt, hvordan stiller de seg til å spise hos andre, på kafé/restaurant, hel-og halvfabrikata etc.. ;) 

• Liker 1
Skrevet

Melis og eggehvite

Anonymkode: 127d6...0dc

Skrevet
20 timer siden, Shopgirl2014 skrev:

Mange bruker smørbukk-karameller smeltet på lav varme, men jeg har ikke prøvd det selv. Verdt et forsøk :) 

Testa det i helga. Smørbukkfugepølse funka som bare det!

Anonymkode: ddeaf...f33

• Liker 1
Skrevet
18 timer siden, Joppeline skrev:

Jeg kan jo, å jeg har gjort det. Men det frister liksom lite med halvmyk pepperkake med støv på. Det var kjempestas da jeg var barn å, å når den tid kommer at jeg har egne barn så skal de få spise det de vil av et pepperkakehus. 

Anonymkode: 4c703...f83

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er pga ikke ingrediensene i limet jeg ville unngått, men fordi størknet smeltelim kan sette seg fast i hals/tarm. 

Det er jo også lettere å la barna være med å bygge når man ikke har varmt lim. Jeg skjønner egentlig ikke vitsen med limpistol når man har melis og eggehvite.. 

Det skjønner jeg godt, og jeg er veldig nøye med å fjerne alle limbiter på de delene som skal spises 👍🏻 Det som måtte være igjen er da usynlig og dermed kun kjemikalierester. 

Om vi hadde laget ett hus hadde jeg nok brukt noe annet, men jeg lager ofte opp mot ti. I år har vi 13 bygninger. Da er limpistol veldig kjekt å ha! Av samme grunn blir sukker noe herk. Jeg har aldri fått dreisen på å holde temperaturen på den greia der. Enten blir den sort eller klumpete etter et hus eller to, så å montere alle tar jo mange dager. 

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Testa det i helga. Smørbukkfugepølse funka som bare det!

Anonymkode: ddeaf...f33

Smørbukkfugepølse er notert for julens Scrabble-turnering! 

• Liker 1
Skrevet
På 9.12.2018 den 19.29, AnonymBruker skrev:

Ikke rart at vi har matsvinn når folk pynter et pepperkakehus kun for å kaste det senere 🙄

Anonymkode: 5ce44...8e1

Mat som har stått framme i ukesvis blir ødelagt og blir selvsagt kastet.  Hvem orker å spise harskt og støvete knust pepperkakehus?

Skrevet
På 9.12.2018 den 19.09, AnonymBruker skrev:

Dr. Oetker Baking Glue. Helt nytt produkt, tror jeg. Har ikke prøvd det selv. Noen som har prøvd?

image.jpeg.c8feb2c579d4d44e55e7da751445792d.jpeg

Anonymkode: cbf7d...ab3

Vi har satt sammen huset vårt med den i år. Det står enda iallefall :)

Annonse
Skrevet

Superlim 

Anonymkode: 715ab...d60

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...