AnonymBruker Skrevet 9. desember 2018 #1 Skrevet 9. desember 2018 Er jo rett og slett trist. Svenskene har dobbelt så stort utvalg. Samme med danskene. I spania Og USA har de enormt med utvalg på for eksempel carrefour og walmart. Ikke rart de som kommer hit tror de Norske matvarebutikkene er kiosker. Anonymkode: 2489e...7cf 8
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2018 #2 Skrevet 9. desember 2018 I feel you! Passer på storhandel når jeg er over grensa til Sverige! Anonymkode: 3c382...200 2
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2018 #3 Skrevet 9. desember 2018 Enig. Utvalget av frossen frukt og grønt er håpløst! Finnes ikke frossen mais Anonymkode: 65821...951 3
Biloba Skrevet 9. desember 2018 #4 Skrevet 9. desember 2018 Fordi nordmenn vil ha billige varer, og det ikke er nok marked til å satse på kvalitet og utvalg de fleste steder. 19
spøkelset Skrevet 9. desember 2018 #5 Skrevet 9. desember 2018 Når jeg går i matbutikkene og det bugner av alt mulig frukt og grønt, så tenker jeg på hvor heldige vi er som kan gå og plukke røde epler og mango fra åpen disk i desember. Synes ikke det er "forferdelig" dårlig utvalg. 30
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2018 #6 Skrevet 9. desember 2018 Fordi maten vi spiser normalt ikke inneholder så mye fancy ingredienser. Andre land er mere multikulturelle og har en annen matkultur så de må ta inn andre typer matvarer. Tilbud og etterspørsel. Anonymkode: de04c...682 3
Morpheus Skrevet 9. desember 2018 #7 Skrevet 9. desember 2018 Fordi nordmenn er noen vanedyr med tunellsyn. De skal bare ha kjøtt i fra gilde og meieriprodukter fra Tine. Kjøttkaker hber tirsdag og grøt hber lørdag. Dukker det opp noe nytt i matvarebutiklen. Så er det skummelt og skal hvertfall ikke prøves. Lidl kom jo og doblet utvalget i Norge. Men det var så skummelt at ingen rurde å handle der. Så de ga opp. 12
Aragorn ll Elessar Skrevet 9. desember 2018 #8 Skrevet 9. desember 2018 Ikke nok konkurranse alt kontrolleres jo av noen få bedrifter 11
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2018 #9 Skrevet 9. desember 2018 Jeg er en del i Frankrike, og jeg blir trist når jeg går innom carrefour og handler, og sammelikner det med butikkene her til lands. Jeg var en tur i Romania i sommer - samme sak. Hyllemeter på hyllemeter med varer vi har 1-3 å velge mellom her til lands. Jeg vet ikke svaret på spørsmålet ditt, men jeg ser noen svare pris: vel, rumenerne er gjennomsnittlig fattige, likevel har butikkene deres bugnende utvalg av varer. Anonymkode: 8d575...4dd 7
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2018 #10 Skrevet 9. desember 2018 Jeg pleier å dra på utenlandske butikker å handle. Men så er det jo litt etter Hva man liker å lage av mat. Utenom det er deg sinnsykt dårlig. Og unødvendig dyrt. Anonymkode: bcba6...ff7
Salvie Skrevet 9. desember 2018 #12 Skrevet 9. desember 2018 16 minutter siden, spøkelset skrev: Når jeg går i matbutikkene og det bugner av alt mulig frukt og grønt, så tenker jeg på hvor heldige vi er som kan gå og plukke røde epler og mango fra åpen disk i desember. Synes ikke det er "forferdelig" dårlig utvalg. Det er bra mye frukt og grønt som ikke går i gjennom nåløyet. Her jeg bor har jeg anledning til å dra på diverse utenlandske forretninger for å handle inn ting jeg ikke finner andre steder, men det er ikke alle som har mulighet til det. Jeg er enig i at utvalget i norske matbutikker er dårlig. Som @Eugene Onegin sier så er det kun noen få som styrer utvalget, blant annet Norgesgruppen. 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2018 #13 Skrevet 9. desember 2018 Prøvd deg på bygda da ts? etter å ha vært i Oslo føler du det samme når du kommer til bygda. Men jeg er enig, Norge er trist i forhold til Sverige. Men det er jo mye her og. Men det som er så irriterende med norge er at de alltid går tilbake til det vanlige trygge og kutter ut den nye varen som var mye bedre. Er dritt lei av at norge er opptatt av billig produksjon. Jobbet på en restaurant og kundene likte maten og ting var mer hjemmelaget, men så var det noe som fikk nye eiere, og det ble mer kunstig mat istedet. Jeg er dritt lei av Hälsans kök. Quorn er mye bedre, men nå virker det som man må til Sverige for å få det... Anonymkode: dcd18...0b4 3
Cuntzilla Skrevet 9. desember 2018 #14 Skrevet 9. desember 2018 Mye på grunn av harde forhandlinger mellom kjedene og leverandørene om priser og hylleplasseringer og diverse. Orkla og Landbruket vil presse ut konkurrenter, og kjedene selv ønsker å presse ut leverandører med egne merkevarer. Norgesgruppen eier f. eks. Joh. Johansson kaffe, så du får ikke Evergood og Ali på Coops butikker, imens Norgesgruppen ikke vil selge Coop kaffe osv. NRK har en kul dokumentar om dette som het Matvarekrigen eller noe sånt, nå er det lenge siden jeg så den men den handler bl.a. om hvordan Hval sjokolade ble presset ut av Orkla/Nidar gjennom forhandlinger med kjedene. Man kan bruke forbrukermakten for å øke utvalget, det er jo eksempler hvor bl.a. Rema har prøvd å skvise ut Hatting til fordel for egne merkevarer eller Coca-Colas produkter fordi de ikke fikk rabattene de ville ha eller noe, men forbrukerne har krevd det tilbake i hyllene. Det var jo også en sak hvor Landbruket/Tine prøvde å få kastet Synnøve Finden ut fra kjøledisken, det ble det jo rettsak av. Men sånt skjer jo på bakrommet hele tiden, rene mafiavirksomheten 🤪 Bestevennstrategien til Rema var vel også litt dette, få kjemperabatter mot at de brukte få leverandører. Epic fail å fortelle det til kundene, eller måten de kommuniserte det på var iallfall mindre heldig. Pluss de kastet ut Mack i Nord-Norge, du kødder ikke med ølet til folk. 15
Djungelvrål Skrevet 9. desember 2018 #15 Skrevet 9. desember 2018 Fordi vi er for få. Hadde Norge hatt dobbelt så mange innbyggere hadde utvalget vært bedre. 4
Biloba Skrevet 9. desember 2018 #16 Skrevet 9. desember 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg er en del i Frankrike, og jeg blir trist når jeg går innom carrefour og handler, og sammelikner det med butikkene her til lands. Jeg var en tur i Romania i sommer - samme sak. Hyllemeter på hyllemeter med varer vi har 1-3 å velge mellom her til lands. Jeg vet ikke svaret på spørsmålet ditt, men jeg ser noen svare pris: vel, rumenerne er gjennomsnittlig fattige, likevel har butikkene deres bugnende utvalg av varer. Anonymkode: 8d575...4dd Vi også kunne hatt det om vi ikke valfartet til Rema 1000 som har som konsept å ha lite utvalg. Problemet er ikke at vi ikke har kjøpekraft, men at vi vil bruke liten del av kjøpekraften på mat og husholdningsvarer. Nordmenn prioriterer heller bostandard og ferier, blant annet, og nedprioriterer både tid og penger til matlaging. Mye matlagingskunnskap ble nok også borte når Toro gjorde sitt inntog. 7
Ginavn Skrevet 9. desember 2018 #17 Skrevet 9. desember 2018 1 time siden, Morpheus skrev: Fordi nordmenn er noen vanedyr med tunellsyn. De skal bare ha kjøtt i fra gilde og meieriprodukter fra Tine. Kjøttkaker hber tirsdag og grøt hber lørdag. Dukker det opp noe nytt i matvarebutiklen. Så er det skummelt og skal hvertfall ikke prøves. Lidl kom jo og doblet utvalget i Norge. Men det var så skummelt at ingen rurde å handle der. Så de ga opp. Enig. Husker mobbinga av Lidl. Var i utlandet og der har de Lidl, og fortsatt merker jeg denne skepsisen til Lidl, så det sitter langt inne. Men Lidl er bra! Skal jeg finne opp noe, skal det i hvert fall IKKE være noe som skal ut i matbutikkene, fordi folk kommer ikke til å kjøpe det. Tragisk. Tror også nordmenn er redde for å prøve noe som ikke er norsk hvis de kommer over det i butikken. Franske poteter kan gå an, men kjøtt fra Polen?!?! Nei, da blir det heller et stykke som er grønt og fullt av mark, men det er i det minste fra Gilde 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2018 #18 Skrevet 9. desember 2018 Dagligvarekjedene har alt for stor makt og fyller butikkene med deres egne lavprismerker, fordi det er det de tjener mest på. Anonymkode: 1782b...e74 5
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2018 #19 Skrevet 9. desember 2018 41 minutter siden, Peonjenta skrev: Fordi vi er for få. Hadde Norge hatt dobbelt så mange innbyggere hadde utvalget vært bedre. Nemlig. For det første er vi for få folk her i landet til at vi kan et enormt utvalg. Når folk i tillegg ikke vil bruke penger på mat og kun handler det som er på tilbud (eller harry-handler i Sverige), så sier det seg jo selv at vi ikke kan ha så bra utvalg. Anonymkode: 69594...4ee 3
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2018 #20 Skrevet 9. desember 2018 1 minutt siden, Ginavn skrev: Enig. Husker mobbinga av Lidl. Var i utlandet og der har de Lidl, og fortsatt merker jeg denne skepsisen til Lidl, så det sitter langt inne. Men Lidl er bra! Skal jeg finne opp noe, skal det i hvert fall IKKE være noe som skal ut i matbutikkene, fordi folk kommer ikke til å kjøpe det. Tragisk. Tror også nordmenn er redde for å prøve noe som ikke er norsk hvis de kommer over det i butikken. Franske poteter kan gå an, men kjøtt fra Polen?!?! Nei, da blir det heller et stykke som er grønt og fullt av mark, men det er i det minste fra Gilde Nå har faktisk norsk kjøtt utmerket kvalitet da. Kjøper alltid norsk kjøtt fordi jeg er opptatt av god dyrevelferd og lavt antibiotikabruk. Anonymkode: 1782b...e74 13
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå