Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, 

Vi bor i en blokk med mange leiligheter. I en av dem bor det en mann som ikke er helt normal kan man si. Vet ikke hvilken diagnose han har, men alle som bor her vet at han ikke er 100 %. Det vet vi også fordi han ikke er i jobb og kommunens helsetjeneste er ofte innom. Sånn sett har vi ikke så mye direkte kontakt med denne mannen, ser han sjeldent. Det er ikke det som er problemet. 

Problemet er at denne mannen virker litt skummel. Alltid sur. Har sett han bære ut søpla svært lettkledd. Mannen røyker inne og det er ekstremt skittent hos han både inne og ute. Veranndaen så tidligere ut som en søppeldynge helt til noen klaget på dette. No er det noe bedre.. det aller største problemet er selve lukta. Det lukter så gæli inne i leiligheten at alle andre som bor her merker det i fellessinngangen. Svært ofte må vi åpne dørene bare for å lufte ut. 

Så har det vært noen episoder som vi og andre naboer har klaget på. F.eks bråk, en gang så jeg denne mannen gå ut på fellesparkeringen og kjeftet på bilene. Han var veldig irritert på bilene og krangla med dem. 

Han har flere katter inne som aldri er ute.. hvor mye han steller til dem kan man sikkert spørre seg, men mulig at lukta kommer fra kattene også. 

Alt i alt har denne mannen fått flere klager på seg til styret allerede. Nå foreslo en nabo å ha en underskriftskampanje og sende til styret i håp om å finne mannen ett nytt bosted. Jeg kan også si at dette er en familieområde med mange småbarn i området. 

Hva mener dere? Bør man prøve å få han omplassert? Jeg har sympati for folk med diverse diagnoser og synnes litt synd på dem enkelte ganger, men han her er litt skummel.. og uforutsigbar.

Anonymkode: 28405...0ef

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje styret kan sende en bekymringsmelding til kommunens helsetjeneste?

• Liker 8
Skrevet

Det å ha en underskriftkampanje er jo helt idiotisk. Det styret må gjøre er å ta kontakt med kommunens helsetjeneste, slik at de kan sette inn noen tiltak. 

Anonymkode: 02737...a87

• Liker 4
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det å ha en underskriftkampanje er jo helt idiotisk. Det styret må gjøre er å ta kontakt med kommunens helsetjeneste, slik at de kan sette inn noen tiltak. 

Anonymkode: 02737...a87

Ja jeg tenkte heller noe slikt. Mulig de kan forbedre noe. Men samtidig vet jeg at det sjeldent blir gjort noe. Mannen har en rekke.klager på seg fra før, men ting er likedan. Lite er forandret.

Skrevet

Dere må ikke ha en underskriftskampanje.

Snakk med styret, og så tar de kontakt ned kommunen.

Dere må skulle mellom det som er skadelig, og det som bare er annerledes. 

Dyrehold som ikke er ihht dyrevelferdsloven, manglende renhold og hygiene som kan tiltrekke skadedyr osv,må han få hjelp til. 

At han ser annereledes (skremmende) ut, snakker høyt til biler osv, må man leve med.

Anonymkode: 3a7a5...9e4

• Liker 5
Skrevet

Styret kan også sende en bekymringsmelding til Mattilsynet vedr kattene.

Da kan de komme på hjemmebesøk, og se til at dyrene får det stellet/pleien de skal ha.

Det er kun Mattilsynet som kan gi noen pålegg/vedtak som gjelder dyrevelferd.

Om ikke styret ønsker å kontakte Mattilsynet, så kan du/dere gjøre det selv. Man kan også være anonym..

• Liker 1
Skrevet

Sannsynligvis driter og tisser kattene utover og han rengjør vel ikke dette. Det er nok dette dere lukter.

Anonymkode: bf303...109

Skrevet

Det som er problemet her, er kattene og lukten. Her bør dere kontakte mattilsynet. At han går lettkledd, snakker med biler og er sur, er ikke til noen belastning for naboer, og teit å tenke at han er skummel pga det. 

Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener dere? Bør man prøve å få han omplassert? Jeg har sympati for folk med diverse diagnoser og synnes litt synd på dem enkelte ganger, men han her er litt skummel.. og uforutsigbar.

Det er et menneske det er snakk om, ikke en gatehund noen har tatt til seg!! Ut i fra denne formuleringen virker det som du har særdeles lite empati (og sympati) og en skremmende holdning til andre mennesker... 

ellers sier jeg som de andre, meld bekymring til styret som kan ta det videre, men ikke ved å bruke en underskriftskampanje. Hvordan hadde du følt det hvis noen satt i gang noe slikt mot deg?

og hvis det er så fryktelig sjenerende for deg å ha en slik nabo, står du fritt til å omplasssere deg selv.

Anonymkode: bb8e1...d02

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er et menneske det er snakk om, ikke en gatehund noen har tatt til seg!! Ut i fra denne formuleringen virker det som du har særdeles lite empati (og sympati) og en skremmende holdning til andre mennesker... 

ellers sier jeg som de andre, meld bekymring til styret som kan ta det videre, men ikke ved å bruke en underskriftskampanje. Hvordan hadde du følt det hvis noen satt i gang noe slikt mot deg?

og hvis det er så fryktelig sjenerende for deg å ha en slik nabo, står du fritt til å omplasssere deg selv.

Anonymkode: bb8e1...d02

Det var ikke jeg som ville starte en underskriftskampanje, men en annen nabo. Jeg tenker mer i den retningen at mannenn burde få mer hjelp fra kommunen. Noe som mange her foreslår også. Jeg har allerede sagt til naboen at jeg skulle tenke over saken, for jeg visste ikke helt hva jeg skulle svare der og da.

Skrevet

Uten at jeg skal sette diagnoser på folk, så virker det som han er psykisk syk eller lignende. Dere kan klage på lukta, dere kan klage på rotet, sende melding til mattilsynet angående kattene (noe dere absolutt bør gjøre), men en underskriftskampanje for å få han vekk synes jeg er drøyt. Om han ser aldri så skummel ut, så er ikke det noe argument om det skulle oppstå en sak ut av det. 

Anonymkode: ed692...062

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...