Gå til innhold

Hva spiser dere nordlendinger på julaften?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Regner ikke med alle spiser torsk eller er det mest vanlig?

Anonymkode: 78ac0...cdd

Skrevet

Ribbe og pinnekjøtt, medisterkaker, saus, rød og surkål osv. 

Torsk er hverdagsmat

Anonymkode: de6ac...447

Skrevet

Det er da sørlendingene som er kjent for å spise torsk, ikke nordlendingene? De nordlendingene jeg kjenner spiser enten ribbe (de fleste), lutefisk eller mølje (basert på kjøttkraft). 

• Liker 3
Skrevet

Det er sørlendinger som tradisjonelt sett spiser fersk torsk på julaften. 

For 3-4 genereasjoner siden var det også vanlig julemat i Rogaland, altså sør på vestalandet.

Anonymkode: df907...443

• Liker 2
Skrevet

Min familie har tradisjon for kveite, mens min samboer er vant til pinnekjøtt. Eksmann vant til ribbe. Naboen lutefisk. Så vanlig kokt torsk er ikke julemat for meg, men det betyr ikke at ingen nordlendinger spiser det. En tidligere arbeidskollega fra ei lita øy på nordlandskysten 'må' ha juletorsk en eller annen gang i romjula. 

Anonymkode: 9c0b9...e62

Skrevet

Jeg er vant til kalkun, men vi har nå gått over til ribbe. Omtrent samtlige nordlendinger jeg kjenner spiser ribbe på julaften (og så kjenner jeg én som spiser pinnekjøtt). Jeg vet ikke om noen som spiser torsk (det er hverdagsmat). 

Skrevet

Pinnekjøtt, og det spiser de fleste jeg kjenner. Mange spiser ribbe, men lutefisk tidligere på dagen.

Anonymkode: ea9e6...7c0

Skrevet

Jeg har vokst opp med å spise ribbe til kvelds og grøt tidligere på dagen. Familien til samboeren bruker å servere både ribbe og kalkun samtidig.

Har ikke hørt noen her si at de spiser fersk torsk, men vet noen spiser lutefisk.

Skrevet

Pinnekjøtt.

Anonymkode: b8d0f...b77

Gjest Solsmil
Skrevet

Ribbe. Har aldri hørt om noen nordlendinger som spiser torsk, det er hverdagsmat.

Skrevet

Ribbe av selvskutt isbjørn. Tok an på trappa te naboen rett utafor Tromsø. Mack-øl og måseegg som tilbehør 

Anonymkode: 98df5...f4e

• Liker 7
Skrevet

I år blir det for andre gang juletorsk. 
Ribbe har vært tradisjonen, og hatt pinnekjøtt en del ganger. 
Juletorsk i år og i fjor fordi jeg spiser hos bror og svigersøs, og ingen av dem spiser kjøtt. 

Skrevet (endret)

Æ et feskepinna!

Endret av QueenOfTheSidewalk
Skrevet
10 minutter siden, QueenOfTheSidewalk skrev:

Æ eter fiskepinnar .

Æ et feskepinna

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, frekvens skrev:

Æ et feskepinna

Takk :P

Skrevet
12 minutter siden, QueenOfTheSidewalk skrev:

Takk :P

Hehe😊

Skrevet

Ribbe. 

Anonymkode: 311bc...7f8

Skrevet

Torsk er i bestefall skikkelig mandagsmat🙈 hadde jeg fått servert kokt torsk på julaften hadde jeg begynt å gråte tror jeg😂 

Vi har pinnekjøtt å ribbe😁 

Anonymkode: 39d4a...17c

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...