AnonymBruker Skrevet 9. desember 2018 #1 Del Skrevet 9. desember 2018 Jeg er helt blå på alt som har med PC og gjøre. Trenger en ny PC da min gamle har tatt kvelden etter mange år. Har egentlig ikke penger til PC nå, så en billig variant er et krav. Likevel må den jo fungere til mitt bruk. Skal være student fram til sommeren, så PC-en må fungere til oppgaveskriving og lagring av skolearbeid. Ellers bruker jeg PC kun til Facebook, søke opp nettsider, lese mail og den slags. Har altså ikke behov for å laste ned svære programmer/spill eller lignende. Trenger heller ikke redigeringsprogrammer eller den slags. Fant denne PC-en som var ganske billig: https://www.elkjop.no/product/data/barbar-pc/11331/hp-stream-14-cb087no-14-barbar-pc-hvit Men er dette egentlig en "bra" PC? For mitt forbruk? Den var jo ganske mye billigere enn andre PC-er, så blir litt skeptisk. Skjønner lite av produktinformasjonen, så håper noen kan hjelpe meg! Anonymkode: ae845...251 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2018 #2 Del Skrevet 9. desember 2018 Ja, den vil fungere til ditt formål, men ikke forvent deg for mye. Den er et verktøy som får jobben gjort, men ikke noe mer enn det. Ser at den har 64 GB harddisk som ikke er veldig mye og windows tar også en litt av plassen på den disken så du har ikke så mye plass til å lagre programmer og dokumenter. Hvis du skal bruke den til å lagre viktige dokumenter vil jeg anbefale på det sterkeste å kjøpe et par minne pinner til en rimelig penge og ha backup av dokumentene dine på dem. Anonymkode: daf29...c71 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2018 #3 Del Skrevet 9. desember 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, den vil fungere til ditt formål, men ikke forvent deg for mye. Den er et verktøy som får jobben gjort, men ikke noe mer enn det. Ser at den har 64 GB harddisk som ikke er veldig mye og windows tar også en litt av plassen på den disken så du har ikke så mye plass til å lagre programmer og dokumenter. Hvis du skal bruke den til å lagre viktige dokumenter vil jeg anbefale på det sterkeste å kjøpe et par minne pinner til en rimelig penge og ha backup av dokumentene dine på dem. Anonymkode: daf29...c71 Jeg er vant med å lagre viktige dokumenter på flere plasser enn bare på PC-en. Lagrer dem i en mappe på Fronter, slik at jeg har tilgang til dem uansett hvilken PC jeg bruker. Men er 64GB veldig lite? Som sagt laster jeg ikke ned noe annet enn jeg må til mitt forbruk. På min gamle PC står det "Minne: 4 GB 1600 MHz DDR3" Har aldri opplevd for lite plass på den gamle PC-en. Og den har jeg brukt til skolearbeid og alt slikt helt siden 2013. Anonymkode: ae845...251 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2018 #4 Del Skrevet 9. desember 2018 22 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg er vant med å lagre viktige dokumenter på flere plasser enn bare på PC-en. Lagrer dem i en mappe på Fronter, slik at jeg har tilgang til dem uansett hvilken PC jeg bruker. Men er 64GB veldig lite? Som sagt laster jeg ikke ned noe annet enn jeg må til mitt forbruk. På min gamle PC står det "Minne: 4 GB 1600 MHz DDR3" Har aldri opplevd for lite plass på den gamle PC-en. Og den har jeg brukt til skolearbeid og alt slikt helt siden 2013. Anonymkode: ae845...251 Da har du allerede en god løsning på lagring Vet ikke om jeg forstår deg rett, men 64 gb er haddisken og 4 gb er (arbeids)minne. Altså to ulike ting. Minnet på den du vuderer har større kapasistet (ddr3 vs ddr4) enn din gamle. I praksis betyr det at minnet vil kunne arbeide raskere slik at hvis du f. eks har word og nettleser åpne samtidig vil du kunne oppleve at det pc ikke er så treg. At den klarer å gjøre flere ting samtidig på en bedre måte. Når hovedbruken er internett og dokumentskriving er det du bruker den til så er 64 gb harddisk nok. En word-fil er bare noen KB eller MB så du kan lagre mange hundre(kanskje 1000) word-filer på 64 GB. Tror det er et helt greit kjøp til ditt bruk. Mange har kjøpt pcèr med kraft og ytelse de egentlig ikke trenger og derfor har betalt mer enn de har trengt(meg selv inkludert). Et lite tips kan være å avinstallere programmer(hp programvare) du ikke trenger og slå av innstillinger som gjør at pc blir tregere og tar opp plass. F. eks slå av gjennomsiktighet på vinduer og endre ytelses-instillinger som vist på bildet. Søk opp "speed up windows 10" så finnes det haugevis med guider på youtube. Anonymkode: daf29...c71 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
@lphamale Skrevet 9. desember 2018 #5 Del Skrevet 9. desember 2018 Ikke en PC jeg ville finne på å kjøpe, men nå kommer alt an på hvilken behov du har (altså hva PC'en skal benyttes til). Jeg ville gått for en dyrere og bedre spesifisert PC dersom jeg var deg. Men nå er jeg en som handler kvalitet fremfor å jakte pris, gjelder for øvrig alt jeg handler. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2018 #6 Del Skrevet 9. desember 2018 14 minutter siden, @lphamale skrev: Ikke en PC jeg ville finne på å kjøpe, men nå kommer alt an på hvilken behov du har (altså hva PC'en skal benyttes til). Jeg ville gått for en dyrere og bedre spesifisert PC dersom jeg var deg. Men nå er jeg en som handler kvalitet fremfor å jakte pris, gjelder for øvrig alt jeg handler. Jeg vil jo selvfølgelig at PC-en skal holde til det jeg trenger den til (den må altså ha noe kvalitet). Men akkurat nå har jeg rett og slett ikke penger til noe veldig dyrt. Dersom PC-en kommer til å bli ødelagt innen kort tid pga. dårlig kvalitet vil jeg jo likevel ikke kjøpe den. Hva er ulempene med denne PC-en? Anonymkode: ae845...251 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
@lphamale Skrevet 9. desember 2018 #7 Del Skrevet 9. desember 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg vil jo selvfølgelig at PC-en skal holde til det jeg trenger den til (den må altså ha noe kvalitet). Men akkurat nå har jeg rett og slett ikke penger til noe veldig dyrt. Dersom PC-en kommer til å bli ødelagt innen kort tid pga. dårlig kvalitet vil jeg jo likevel ikke kjøpe den. Hva er ulempene med denne PC-en? Anonymkode: ae845...251 Ulempen med denne PC'en er først og fremst ytelsen og begrensningene denne medfører, dessuten er det jo også slik at PC'er (som mobiltelefoner) ofte oppleves tregere etter hvert som de fylles med oppdateringer, programmer og filer. Det er også slik at applikasjoner med tid også blir tyngre og tyngre å kjøre grunnet at bilder, filmer m.m. får høyere oppløsning etc., ergo blir en så beskjeden PC som dette raskere utdatert. Men dersom du ikke skal benytte denne til tyngre oppgaver, som multimedia og spill etc. så kan den jo duge en stund. Med litt datakunnskaper så kan du jo gjøre tiltak som gjør at denne perioden blir forlenget. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2018 #8 Del Skrevet 9. desember 2018 18 minutter siden, @lphamale skrev: Ulempen med denne PC'en er først og fremst ytelsen og begrensningene denne medfører, dessuten er det jo også slik at PC'er (som mobiltelefoner) ofte oppleves tregere etter hvert som de fylles med oppdateringer, programmer og filer. Det er også slik at applikasjoner med tid også blir tyngre og tyngre å kjøre grunnet at bilder, filmer m.m. får høyere oppløsning etc., ergo blir en så beskjeden PC som dette raskere utdatert. Men dersom du ikke skal benytte denne til tyngre oppgaver, som multimedia og spill etc. så kan den jo duge en stund. Med litt datakunnskaper så kan du jo gjøre tiltak som gjør at denne perioden blir forlenget. Takk for svar Jeg har dessverre ingen datakunnskaper Jeg laster ikke ned filmer, spill e.l. Det eneste jeg må laste ned et eksamensprogrammet vi bruker gjennom universitetet. Og så må jeg jo ha Office-pakke installert, samt Spotify. Ellers lagrer jeg kun dokumenter på PC-en. Ikke bilder, filmer etc. Anonymkode: ae845...251 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2018 #9 Del Skrevet 9. desember 2018 Ville heller betalt litt mer og kjøpt denne https://www.power.no/data-og-tilbehoer/baerbar-pc/lenovo-v110-156-i3-6006u-8-gb-128-gb-baerbar-pc/p-979381/ Anonymkode: 294ce...2bf 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2018 #10 Del Skrevet 9. desember 2018 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ville heller betalt litt mer og kjøpt denne https://www.power.no/data-og-tilbehoer/baerbar-pc/lenovo-v110-156-i3-6006u-8-gb-128-gb-baerbar-pc/p-979381/ Anonymkode: 294ce...2bf Men er ikke det litt stor skjerm? Er vant med 13" fra før. Vil ikke ha så mye større skjerm enn det jeg er vant med Anonymkode: ae845...251 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2018 #11 Del Skrevet 9. desember 2018 Og hva er best av Windows og Chrome? Er vant med Chrome. Anonymkode: ae845...251 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2018 #12 Del Skrevet 10. desember 2018 Hovedfordelen med Chrome er at det er billigere. Det er beregnet for å være på nett hele tiden, og kan være begrensende hvis ikke du er det. Hvis du har klart deg med Chrome til nå er det sikkert godt nok til den neste PCen du skal ha også. Husk å se på vekt også, den du ble anbefalt med 15,6" skjerm er nesten en kg tyngre. Anonymkode: ac89f...da8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zzyzx Skrevet 11. desember 2018 #13 Del Skrevet 11. desember 2018 Det er ikke sikkert du kan bruke Chromebook til skoleeksamen på universitetet du går på, så det er noe å tenke på. Du sier du er vant med Chrome, mener du da nettleseren Chrome, eller ChromeOS? Det er to veldig forskjellige ting. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
herremann Skrevet 11. desember 2018 #14 Del Skrevet 11. desember 2018 (endret) On 12/9/2018 at 4:06 PM, AnonymBruker said: Ville heller betalt litt mer og kjøpt denne https://www.power.no/data-og-tilbehoer/baerbar-pc/lenovo-v110-156-i3-6006u-8-gb-128-gb-baerbar-pc/p-979381/ Anonymkode: 294ce...2bf dette er et vanvittig mye bedre kjøp. TS: den pcn er med 15.6" skjerm, pcn som du selv titter på er 14". kanskje bittelitt uvant at den er litt større, men den yter vanvittig mye bedre. ta deg en tur på butikkene og titt på de. sammenligne størrelse vs ytelse. Endret 11. desember 2018 av herremann 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå