AnonymBruker Skrevet 9. desember 2018 #1 Skrevet 9. desember 2018 Jeg har begynt å trene og selv om jeg skal ned i vekt så sliter jeg med å få i meg nok mat slik at jeg ikke ligger mer enn 500 kcal i underskudd. Hva burde jeg gjøre? Er det greit å bruke for eksempel majones, smør og helmelk og olje for å få opp kaloriinnholdet i maten eller finnes det bedre måter å gjøre det på? Og hva med vekten? Kommer jeg til å gå ned i vekt om jeg spiser de overnevnte matvarene? Anonymkode: 3bbc4...2e8
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2018 #3 Skrevet 9. desember 2018 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Spise. Anonymkode: 9ac87...e85 Glemte å nevne at jeg veldig lett blir kvalm og ikke klarer å spise mer enn det jeg gjør. Anonymkode: 3bbc4...2e8
tirben Skrevet 9. desember 2018 #4 Skrevet 9. desember 2018 Skjønner ikke problemet! Du skal ned i vekt og orker ikke spise så mye? Er ikke det bra da? Da går du vel ned da. 3
Thyra Skrevet 9. desember 2018 #5 Skrevet 9. desember 2018 De fleste som skal ned i vekt sliter med å få i seg lite nok mat. Hvor mye spiste du før, da? Tydeligvis for mye, siden du har behov for å gå ned i vekt. Selv om du har begynt å trene, trenger du vel ikke å spise mer enn du gjorde før når du skal ned i vekt? Om du spiser majones, smør og helmelk, spiller vel ikke så stor rolle, det er det samlede kaloriinntaket som teller. 2
karella Skrevet 9. desember 2018 #6 Skrevet 9. desember 2018 (endret) Jeg ville sagt ja til produkter med mer fett som du nevner, evt avokado. Vet hvordan det er med å slite å presse i seg mat når man ikke er sulten. Prøv et ekstra mellommåltid med for eks knekkebrød eller en ekstra skive når du kan. Men da blir det fort 500 ekstra kalorier så greit å lese seg opp på næringsinnhold og vekt/gram i dette Men du skriver ikke noe om hvor mye du trener så er litt vanskelig å si Endret 9. desember 2018 av karella
blåtimen Skrevet 9. desember 2018 #7 Skrevet 9. desember 2018 Peanøttsmør! Sunt fett, en del proteiner og veldig kaloririkt slik at en skje eller to drar opp kaloriene mye.
Pinkee Skrevet 9. desember 2018 #8 Skrevet 9. desember 2018 Hvor stort underskudd har du? Og, hvordan har du beregnet behovet? Hvor lenge har du trent? For mange så vil matinntaket regulere seg selv etter hvert når man begynner å trene, så lenge man ikke nekter seg mat. Er det kvalmen som gjør at du ikke får i deg nok kcal? Har du vært til lege med kvalmen?
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2018 #9 Skrevet 9. desember 2018 Når mannen slanka seg sleit han med det samme og fikk råd om å ha et tynt smørlag på skiva, evt litt majones eller italiensk salat. Det hjalp for han og ødela ikke på vektnedgangen. Anonymkode: 43bae...cfe
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2018 #10 Skrevet 9. desember 2018 Utnytt det at du har dårlig matlyst nå, så går du ned i vekt litt raskere. Anonymkode: 27dc2...057 4
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2018 #11 Skrevet 9. desember 2018 Du behøver jo ikke å «spise opp» de kaloriene du forbrenner når du trener om du skal ned i vekt Anonymkode: 1eb83...0d4 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2018 #12 Skrevet 9. desember 2018 25 minutter siden, tirben skrev: Skjønner ikke problemet! Du skal ned i vekt og orker ikke spise så mye? Er ikke det bra da? Da går du vel ned da. Det er vel ikke sunt å ligge for mye i kaloriunderskudd også har jeg og hørt at dersom du ligger for mye i underskudd så vil du ikke gå ned i vekt fordi kroppen går i sparemodus. Anonymkode: 3bbc4...2e8
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2018 #13 Skrevet 9. desember 2018 26 minutter siden, Thyra skrev: De fleste som skal ned i vekt sliter med å få i seg lite nok mat. Hvor mye spiste du før, da? Tydeligvis for mye, siden du har behov for å gå ned i vekt. Selv om du har begynt å trene, trenger du vel ikke å spise mer enn du gjorde før når du skal ned i vekt? Om du spiser majones, smør og helmelk, spiller vel ikke så stor rolle, det er det samlede kaloriinntaket som teller. Før spiste jeg rundt 4 brødskiver og 2 porsjoner middag i løpet av en dag. Grunnen til at jeg gikk opp i vekt var medisiner og det at jeg var nesten ikke rørte på meg. Anonymkode: 3bbc4...2e8
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2018 #14 Skrevet 9. desember 2018 22 minutter siden, Pinkee skrev: Hvor stort underskudd har du? Og, hvordan har du beregnet behovet? Hvor lenge har du trent? For mange så vil matinntaket regulere seg selv etter hvert når man begynner å trene, så lenge man ikke nekter seg mat. Er det kvalmen som gjør at du ikke får i deg nok kcal? Har du vært til lege med kvalmen? Ligger rundt 700-800 kcal i underskudd, beregnet behovet ved å bruke en BMR kalkulator. Har trent i 1 uke. Ja, det er kvalmen som gjør at jeg ikke klarer å få i meg nok kcal, har vært til fastlege pluss at jeg har snakket med psykiater om det og de begge sier at det mest sannsynlig er angst eller et type angstanfall. Anonymkode: 3bbc4...2e8
Pinkee Skrevet 9. desember 2018 #15 Skrevet 9. desember 2018 Da har du litt vel mye underskudd ja. Liker du peanøttsmør, er det ypperlig. Mye kalorier på liten mengde, og så sunt at det griner! Hvis du ikke liker, så er jo en klunk olivenolje på en salat fint, majones på skiva osv. Pass på at du får i deg variert fett, hvis du går den veien. Men, sjokolademelk etter trening er jo bare lækkert, proteiner og sukker, da restituerer du. Lykke til, psyken vil få det bedre med trening. Men, for stort underskudd i energi, er ikke bra for fremgang på trening.
tirben Skrevet 9. desember 2018 #16 Skrevet 9. desember 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er vel ikke sunt å ligge for mye i kaloriunderskudd også har jeg og hørt at dersom du ligger for mye i underskudd så vil du ikke gå ned i vekt fordi kroppen går i sparemodus. Anonymkode: 3bbc4...2e8 Dette er tull. Det er ingenting som heter sparemodus. Hvis ts er overvektig fra før, som jeg forutsetter pga ønsket vektnedgang, vil kroppen nå tære på eget fettlager. Så lenge hun/ han spiser hver dag, er det ingen fare. 2
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2018 #17 Skrevet 9. desember 2018 Hva med en neve nøtter mellom måltidene? Anonymkode: 3287a...a4a
Gnå Skrevet 9. desember 2018 #18 Skrevet 9. desember 2018 Hvis du sliter med å orke maten, kan det være lurt å drikke kaloriene. Du kan f. eks. drikke juice eller lage smoothie. Smoothier kan bli veldig kaloririke hvis du tilsetter de "riktige" tingene (olje, nøtter, frø osv.).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå