lillesky Skrevet 31. mars 2005 #1 Skrevet 31. mars 2005 Hunden min (livlig jack russel terrier) synes det er forferdelig kjedelig med tørrfôr. Jeg tror nesten han sulter seg, i håp om at det kjipe tørrfôret skal forvandle seg til noe lekkert! Han får middagsrester av og til. Han har egentlig alltid vært sånn, når jeg tenker meg om, at han liker alt annet bedre. Noen tips om hva jeg kan gjøre? Har prøvd flere forskjellige typer tørrfôr uten at det hjelper. Har også prøvd å våte maten, ha matolje over.
Gjest Revenka Skrevet 31. mars 2005 #2 Skrevet 31. mars 2005 Hehe... høres ut som vår hund. Fra vi fikk han (da han var 8 uker) ga vi han middagsrester og annen menneskemat som vi blandet i maten hans. Det tok ikke lang tid før han ikke spiste hundematen sin hvis det ikke var noe godt i den. Hjemme hos svigermor har han aldri fått hundemat (hun nekter å gi han hundemat fordi hun syns det er ekkelt og så er det jo så mange farlige stoffer i hundematen som ikke er bra for hunden! hehe ) Der får han en porsjon med middagsmat (det de skal ha til middag), og til frokost så har han fått ristet loff med meierismør og kjøtt eller pølse. Etter at jeg protesterte fikk han hundemat der, men de gav ham en skje med rømme på maten for at han skulle spise. Dette utviklet seg til at han måtte ha mer og mer rømme på hvor at han skulle spise. Til slutt ville han ikke ha før han fikk et beger med rømme til hvert måltid!! Vi har prøvd mange for typer, også slakteavfall/vok/naturlig hundemat. Det er bra en uke, så krever han rømme og annet på det også. Han ser så trist på meg når han står ved hundematen, og skjønner at vi faller for skuespillet hans innimellom. I sommer fikk han flere våteksemutbrudd etter å ha fått rått kjøtt/slaktavfall/vom, så det har vi sluttet med. Nå orker jeg ikke mere mattull. Vi har nå gått tilbake til tørrfor. Har prøvd flere typer og satt frem skåler med ulik type for, med og uten vann. Har funnet ut at han aller helst vil ha Lonestar Magnum i 20-tiden om kvelden, med litt kokende vann over. Lar det svelle og avkjøles til lunket. Jeg har bedret matrutinene også. Etter at han har spist og gått ifra maten tar jeg den bort med en gang. Passer på at det ikke blir liggende. Samtidig prøver jeg å ikke gi han ekstra utenom. Han får fort en osteskive når jeg lager meg brødskiver, og gjerne godbiter som belønning når vi trener LP. Prøver å belønne mer med lek. Samtidig har jeg økt morsjon og trening. Får jo mer apetitt av å gjøre noe De to siste dagene har jeg delt opp måltidene, hvor han har fått 2/3 på ettermiddagen og 1/3 på kvelden, men da spiser han ikke alt. Han er rett og slett ikke sulten på morgenen. Må nevne at jeg har en stor hannhund på 50 kg +++, og han er i god form. Men skulle gjerne hatt på han litt ekstra kg med tanke på utstilling. Han blir ikke Nuch av å være slank. Dommerne vil gjerne ha de litt tykke. Men det går igjen utover bruks og lydighetsaktivitetene mine. Nei, jeg får komme meg hjem og steke entrecôte til middag til bikkja.. hehe (det var en spøk altså)
Gjest gjest1 Skrevet 2. april 2005 #3 Skrevet 2. april 2005 hva med å prøve Olivers? har aldri hørt om en hund som ikke spiser det...
Gjest Leola Skrevet 2. april 2005 #4 Skrevet 2. april 2005 Hunden min ble også matlei. Jeg gikk over til Hills og blandet det med leverpostei eller knuste litt frysetørket lever over tørrforet. Nå spiser han med god apetitt hver dag.
Gjest Lea Skrevet 2. april 2005 #5 Skrevet 2. april 2005 Server maten lunken (og oppbløtt). Da lukter den mer. Knust, tørket lever er fin-fint som krydder. En liten klatt med leverpostei som dyttes ned i maten lager også lukt og får hunden til å spise. Uansett så spiser hunden når den blir sulten nok. Ta vekk maten etter en halvtime og sett den frem igjen etter noen timer. Når hunden blir sulten, så spiser den nok skal du se.
lillesky Skrevet 2. april 2005 Forfatter #6 Skrevet 2. april 2005 Jeg har en mistanke om at han får litt godbiter (middagsrester) av naboene også... Men det er egentlig ok, for de er snille og passer på han.
Gjest Lilleulv Skrevet 2. april 2005 #7 Skrevet 2. april 2005 jeg har fått meg et litt annet syn på fôr jeg da... hunden er en kjøtteter, og tørrfôr består av 80% kornprodukter... det mener jeg blir feil. jeg fôrer med norwegian polar som er reint kjøtt og nemi elsker det :D
Gjest Anonymous Skrevet 2. april 2005 #8 Skrevet 2. april 2005 jeg har fått meg et litt annet syn på fôr jeg da... hunden er en kjøtteter' date=' og tørrfôr består av 80% kornprodukter... det mener jeg blir feil. jeg fôrer med norwegian polar som er reint kjøtt og nemi elsker det :D[/quote'] Har fôrprodusenten en hjemmeside? Er det frossent?
Gjest Revenka Skrevet 2. april 2005 #9 Skrevet 2. april 2005 NP er frosset ja. Jeg ga bikkja mi det før, men det tok ikke mange dagene før det ikke var bra nok lenger. De som selger det har ikke hjemmeside, men de annoserer i hvert eneste nr av hundesport. Ang oliver, jeg brukte det før, men sluttet da han bare spiste 1/5 av daglig rasjon. Forer på Lonestar Magnum nå, og det spiser han (inntil videre....)
lillesky Skrevet 2. april 2005 Forfatter #11 Skrevet 2. april 2005 Det er kanskje bare sånn, at de blir litt matlei? Tørrfôr gir bra trening for tennene, men samtidig, han får jo bein o.l. Kjøpte ei frossen hundepølse i dag - den vil han nok elske!
Midnattsol Skrevet 2. april 2005 #12 Skrevet 2. april 2005 Han får oppbløtt tørrfor. Har lunka vann på og lar det stå litt. Kokende vann er ikke bra, da forsvinner noe av næringen i fòret så det bør være lunka. Spiser ikke hunden en dag så får han ikke noe annet den dagen. Hunder sulter seg ikke så lenge de har tilgang på mat (utenom et par raser). Han får aldri middagsrester, rømme, ost, brød og slike ting. Hadde foreldrene mine, svigerforeldrene mine eller andre som passer han gitt han menneskemat og ikke det vi fòrer med hadde jeg blitt sint. Han får ikke spise sent på kvelden og han får ikke mat på søndager, bare vann. Dette for å rense systemet (tarmtottene) hans. Begynte med det da han var over året. Jeg mener du skal holde deg til det du fòrer med, trådstarter og ikke skjemme han bort i matveien med å gi han andre ting.
Cherie Skrevet 2. april 2005 #13 Skrevet 2. april 2005 han får ikke mat på søndager, bare vann. Dette for å rense systemet (tarmtottene) hans. . Hva er dette for tull? hvor fikk du det rådet?
Cherie Skrevet 2. april 2005 #14 Skrevet 2. april 2005 Men synes du skal holde deg hard på maten. Sett den bort og tilby hunden maten senere
Gjest Lea Skrevet 2. april 2005 #15 Skrevet 2. april 2005 Hva er dette for tull? hvor fikk du det rådet? Jeg har også fått dette rådet fra flere hold. Ikke akkurat en gang i uka, men at hunden bør faste for å rense systemet. Vi praktiserer det egentlig ikke hos oss, men av og til dropper vi maten en dag. Gjerne i forbindelse med at fòrsekken er tom.
lillesky Skrevet 2. april 2005 Forfatter #16 Skrevet 2. april 2005 Vi er kanskje litt slappe når det gjelder å ta bort skåla. Får skjerpe oss på det punktet! :fy: til meg selv. Har hørt mye skryt her på KG av Olivers. Men revenka har ikke hatt noe suksess med det ser jeg. Lonestar Magnum? Hva/hvor er det? Hunden er iallefall sprek og frisk. Det er det viktigste.
Midnattsol Skrevet 2. april 2005 #17 Skrevet 2. april 2005 Hva er dette for tull? hvor fikk du det rådet? Dette er ikke tull, nei.
Gjest Revenka Skrevet 2. april 2005 #18 Skrevet 2. april 2005 Jeg tar alltid bort matskålen så fort han går ifra den, så står den ikke der lenge med mat i. Han får ikke tro at han kan spise når det passer han Jeg har prøvd de fleste merker kjøpt hos dyrlegen/butikk. Også norwegian polar og rå hundemat fra vom&hundemat. Nå har jeg en spesielt kresen hund også. Har prøvd ulike oljer kjøpt hos dyrlegen, men da rører han ikke maten i det hele tatt. Etter å ha prøvd meg frem, hentet smaksprøver fra ulike typer, servert med og uten vann, har jeg funnet ut at han foretrekker Lonestar. http://www.jakt-fritid.no/produkter_lonestar.php Han spiste godt av Oliver til å begynne med, men etter jul har han spist veldig lite av den. Etter at en venninne av meg tipset meg om magnum foret til lonestar, bestemte jeg meg for å prøve det. Har bare gitt han en sekk på 15 kg nå, begynner på sekk nr 2 til uken. Foreløbig veldig fornøyd. For meg er det viktigste at han spiser. Han har god apetitt nå. Får håpe det varer. Bikkja vår er veldig var på miljøet. Han får hundematen sin på kjøkkenet (eneste hundemat vennlige stedet). Han foretrekker at vi sitter i stuen mens han spiser. Er vi på pc-rommet så er det ikke alltid han spiser. Da har han ikke kontroll på hvor vi er. Rar bikkje. Og blir det mye gåing mens han spiser slutter han også. Så nå prøver jeg å gi han mat og så sette meg i sofaen og overse han, da spiser han. Han liker at vi er i nærheten, men ikke forstyrrer Åh, han er jo såå søt da. Og nå er han nybadet og fin også! Har støvsuget/vasket stua 3 ganger i dag fordi jeg ikke har vært flink nok til å tørke han på bena etter at han har vært ute. Han har jo lang pels, tror jeg tørker bra, men når han reiser seg opp så er det en sandhaug på gulvet.
Gjest Revenka Skrevet 2. april 2005 #19 Skrevet 2. april 2005 En annen ting. Har aldri hørt at man ikke gir hunder mat en dag for å rense systemet. Har snakket med dyrleger om bikkja sine matvaner, og de dyrlegene jeg har snakket med mener at ingen hunder har vondt av å gå uten mat en dag i blant, men ikke for å rense systemet. Er det behov for å rense tarmene til en bikkje?? Syns det høres ut som noe Paris Hilton kan finne på jeg, for å være helt ærlig. :o Ute i det fri ville vel ikke hunden spist mat hver dag, og jeg tror ikke det er for at den skal ta seg en rens.. haha.. Og hva er så galt med å gi hunden sin litt god mat i ny og ne, det er ikke skadelig
Midnattsol Skrevet 3. april 2005 #20 Skrevet 3. april 2005 Jo, det samler seg mye slagg som hunden bare har godt av å kvitte seg med. Og hva er så galt med å gi hunden sin litt god mat i ny og ne, det er ikke skadelig Det kommer an på hva hunden får av god mat og hvor mye/ofte, for noe kan være skadelig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå