Gå til innhold

Brann i huset. Ubeboelig. Trenger tips/råd?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Av mangel på gode råd idag og generelt dårlig informasjon (mulig det er vi som har vært så sjokkskadet og ikke fått det med oss.) så tyr jeg til kvinneguiden, i håp om at noen har tanker rundt dette eller kanskje erfaring? 

Til informasjon vi er to voksne, ett barn på ett år og en liten en i magen. 

 

Våknet idag tidlig av brann på soverommet, som vi forsøkte å slukke, men måtte gi opp. Andre etasje med soverom og bad er brannskadet og vi har ikke vært oppe. Første etasje fikk vi beskjed om at er ubeboelig grunnet røykskader og skader etter slukking (vann og pulver). Vi fikk til slitt lov til å gå inn i første etasje og hente litt nødvendigheter, som flasker til minstemann og noe klær vi hadde nede. 

Etter sykehusbesøk og diverse fikk jeg ringt forsikringa. Innboforsikringen i DnB sa de dekket opphold og at vi skulle spare på alt av kvitteringer,  da de ikke har mulighet for å ordne med penger i helger det må vi legge ut selv.

Husforsikringen hos IF sier at de også dekker mitslertidig bosted dersom det er ubeboelig. Noe jeg formidler at vi har fått beskjed om at det er, men han sa at ja da skulle han skrive det ned. 

Saken er den at vi har måtte legge oss inn på hotell i natt da vi ikke fikk soveplass hos noen akkurat ikveld. Hotellene var også fullbooket så det var jo en jobb i seg selv. Alt av undertøy og klær til barnet lå i andre etasje så har jo måtte handlet inn det også. Økonomien er ikke helt på topp, i tillegg rett før lønning så er litt skralt. Samboeren sitt kort brant på soverommet også, så det får vi ikke gjort noe med før mandag.

 

Er det virkelig sånn at det eneste forsikringene kan si er at desverre er det helg og vi får ikke gjort noe før mandag? Hva hvis vi ikke kunnet låne penger til å legge ut? 

Har fått beskjed om å skrive lister med hva vi eier av ting og har. Men det er jo så mye og hva slags informasjon skal de ha? Var noen fra saneringen innom idag og tok med seg ting så vidt jeg skjønte, men hva det er vet jeg jo ikke. 

Døren er plombert så vi kommer ikke inn. Men vi har ikke fått noe mer informasjon enn det.

Har noen vært i samme situasjon?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jepp.. Vi har. Mitt råd med små barn, ta inn på camping å lei en stor familie hytte. Mye bedre og billigere for forsikrings selskapet deres. 

  • Liker 5
Skrevet
3 minutter siden, Pillow of Dragon skrev:

Jepp.. Vi har. Mitt råd med små barn, ta inn på camping å lei en stor familie hytte. Mye bedre og billigere for forsikrings selskapet deres. 

Takk for svar! Var dette langvarig for deres del?

Skrevet

Vi har vært i tilnærmet lik situasjon, og vi hadde også If som forsikringsselskap.  

Jeg forstår frustrasjonen og uroen over den økonomiske siden.  Det er likevel slik at hotellregningen deres nå skal If betale.  De skal også betale for det dere behøver akutt av klær.  

Pass også på at alt som leveres til renseri kommer strøket tilbake.  

Skrevet

Uff så fælt, og rett før jul! 😟 Dette kan ta tid!

Ang forsikring og liste av ting: hadde innbrudd, og masse ting jeg ikke visste var borte. Skrive liste tar mye tid og energi! Begynn i en ende og ta ting i kategorier. Klær, sko, møbler, kjøkken, bad/håndklær, sengetøy, utstyr, smykker, toalettsaker etc etc. 

If er etter min erfaring veldig greie. Du kan ringe de i morgen igjen og spørre om det du lurer på.

Bare en liten obs: da det brant i en barnehage i nærheten fikk de ikke lov å ta med noe av tøy/tekstiler, plast eller tre/annet porøst materiale, pga gifter fra røyken som setter seg i materialet.. sjekk med brannvesenet hva som er OK etter dagens regler. 

Lykke til med alt!

  • Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, Blackbird skrev:

Uff så fælt, og rett før jul! 😟 Dette kan ta tid!

Ang forsikring og liste av ting: hadde innbrudd, og masse ting jeg ikke visste var borte. Skrive liste tar mye tid og energi! Begynn i en ende og ta ting i kategorier. Klær, sko, møbler, kjøkken, bad/håndklær, sengetøy, utstyr, smykker, toalettsaker etc etc. 

If er etter min erfaring veldig greie. Du kan ringe de i morgen igjen og spørre om det du lurer på.

Bare en liten obs: da det brant i en barnehage i nærheten fikk de ikke lov å ta med noe av tøy/tekstiler, plast eller tre/annet porøst materiale, pga gifter fra røyken som setter seg i materialet.. sjekk med brannvesenet hva som er OK etter dagens regler. 

Lykke til med alt!

Tusen takk for svar!

var litt det vi lurte på, hvor smått skal man tenke. Skal ALT skrives ned, og verdi? Samt ting som har brent inne som vi trenger f.eks. PC, det må vi egentlig ha snarest, er så vanskelig å da ikke vite hvor lang tid der tar. 

Ja, de var veldig strenge på hva vi tok med, så det ble ikke stort.

Skrevet
7 minutter siden, rundfirkant skrev:

Tusen takk for svar!

var litt det vi lurte på, hvor smått skal man tenke. Skal ALT skrives ned, og verdi? Samt ting som har brent inne som vi trenger f.eks. PC, det må vi egentlig ha snarest, er så vanskelig å da ikke vite hvor lang tid der tar. 

Ja, de var veldig strenge på hva vi tok med, så det ble ikke stort.

Ja, fordi du vil få alt du skriver ned nytt! Forsikringen tar høyde for at du ikke husker mye av hva du eier og derfor skal du skrive ned hver minste ting. Alt av klær, alt av kjøkkenutstyr, baderomsartikkler, antall håndduker, støvsuger, tepper du hadde på gulv, kunstverk, bord, stoler, julepynt. Alt skal med. Du taper på det uansett da man alltid glemmer mye! 

Anonymkode: 22791...031

  • Liker 10
Skrevet
4 minutter siden, rundfirkant skrev:

Tusen takk for svar!

var litt det vi lurte på, hvor smått skal man tenke. Skal ALT skrives ned, og verdi? Samt ting som har brent inne som vi trenger f.eks. PC, det må vi egentlig ha snarest, er så vanskelig å da ikke vite hvor lang tid der tar. 

Ja, de var veldig strenge på hva vi tok med, så det ble ikke stort.

Alle bekker små... er utrolig dyrt å erstatte innbo! Bare å kjøpe inn 10 underbukser til hver koster jo fort 1000 kr... Husker tyvene hadde tatt flere (store) ryggsekker bl.a... dyrt å erstatte.

Erstatningen fra mitt lille innbrudd kom på rundt 70.000, og det var mest lettomsettelige ting som spillmaskiner/2 Nintendoer, masse spill,  kontrollere etc etc. 

Skrevet

Hei, vi hadde brann hos oss for noen år siden hvor alt var ødelagt. Hele øvre etasjen i huset var brent bort, vi som bodde i underetasjen hadde hele leiligheten oversvømt av vann og alt var ødelagt - sånn sett kunne vi igjennom alt å se hva som var ødelagt. Dette er dog 5 år siden men vi måtte notere ned hver eneste ting vi skulle ha erstatning for og verdi (samt om det var kjøpt nytt eller brukt når vi kjøpte tingene). 

 

I forhold til forsikringen så skal de kunne forskuttere dere penger om dere ikke har penger (det gjorde vår forsikring som var gjensidige - vi har studenter og hadde ikke så god råd da...).

kjempe synd å høre at det har skjedd! Brann er helt grusomt å oppleve, håper det står bra til med dere!

Anonymkode: b28a2...573

  • Liker 1
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Hei, vi hadde brann hos oss for noen år siden hvor alt var ødelagt. Hele øvre etasjen i huset var brent bort, vi som bodde i underetasjen hadde hele leiligheten oversvømt av vann og alt var ødelagt - sånn sett kunne vi igjennom alt å se hva som var ødelagt. Dette er dog 5 år siden men vi måtte notere ned hver eneste ting vi skulle ha erstatning for og verdi (samt om det var kjøpt nytt eller brukt når vi kjøpte tingene). 

 

I forhold til forsikringen så skal de kunne forskuttere dere penger om dere ikke har penger (det gjorde vår forsikring som var gjensidige - vi har studenter og hadde ikke så god råd da...).

kjempe synd å høre at det har skjedd! Brann er helt grusomt å oppleve, håper det står bra til med dere!

Anonymkode: b28a2...573

Forresten, glemte å skrive dette: Anbefaler dere også etter dere har sendt inn lister over hva dere skal ha erstattet å skrive ned alle timene dere har brukt på dette - det skal dere ha erstatning for det også. våre forsikringer informerte ikke om det. Vi har noen vi kjenner som jobber med forsikring som fortalte det.

Anonymkode: b28a2...573

  • Liker 4
Skrevet
35 minutter siden, rundfirkant skrev:

Takk for svar! Var dette langvarig for deres del?

2 uker på camping før vi fant et hus å leie. Huset kunne ikke boes i å måtte rives. 

Velg hytte med fullt utstyrt kjøkken 

Skrevet
32 minutter siden, Pillow of Dragon skrev:

2 uker på camping før vi fant et hus å leie. Huset kunne ikke boes i å måtte rives. 

Velg hytte med fullt utstyrt kjøkken 

Erstattet de et helt nybygd hus for dere da? Og opphold i mellomtiden?

Anonymkode: 3edd1...59f

Skrevet
1 time siden, Pillow of Dragon skrev:

2 uker på camping før vi fant et hus å leie. Huset kunne ikke boes i å måtte rives. 

Velg hytte med fullt utstyrt kjøkken 

Fant dere huset selv da eller var dette noe forsikringen tok på seg? Beklager mye spørsmål!

Skrevet

Jeg ville laget en annonse på finn om at dere søker bolig å leie. Denne ville jeg delt på Facebook med spørsmål om andre kunne dele videre. Det er sikkert viktig for dere å komme dere i en eller annen bolig før jul, og slike innlegg blir delt hyppig, spesielt nå når det er tid for raushet. Kanskje dere er heldige og finner en grei nok bolig. Jeg tviler på at If ordner ny bolig for dere, det er jo dere som vet hva dere trenger. 

Jeg synes jo det er litt rart at man ikke får noe annen hjelp bare fordi det er helg, men dere har heldigvis et kort eller to? Har dere kredittkort? Hvis dere må fortsette å legge ut ville jeg bedt om et utvidet kredittkort hos banken på mandag.

Når det kommer til å skrive ned ting dere eier, så kan dere prøve å gå gjennom boligen mentalt, rom for rom. Hva hadde dere i skapet i gangen? Hva med sjenken på stua? Mat og tørrvarer som står seg lenge koster også mye nytt. Ikke glem fastmonterte ting, som lamper, alarmsystem etc. De fleste ting/typer eiendeler har en fast plass. Og ting man ofte ikke husker at man har er ting man ikke har brukt på lenge. Dette er typisk gaver av høy verdi, sølvtøy fra dåpsgaver, servise fra bryllup etc. Så tenk litt på hva dere har fått opp igjennom årene også. 

Anonymkode: 7c794...583

  • Liker 2
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Erstattet de et helt nybygd hus for dere da? Og opphold i mellomtiden?

Anonymkode: 3edd1...59f

Alt ble såklart erstattet. Første natta var på hotell før vi fant ut at dette går ikke med 2 små barn. Hotell kostet mer per natt enn hytte. De bygde nytt hus ja. 

2 timer siden, rundfirkant skrev:

Fant dere huset selv da eller var dette noe forsikringen tok på seg? Beklager mye spørsmål!

Forsikringen fant ingenting for oss. Hotell, hytte og leie av hus fant vi selv. Alle kostnader til hytte og hotell ble dekket i ettertid. Også fikk vi utbetalt 6 måneders kostnad for leie av et bolig i samme standard og størrelse. 

Skrevet

Forsikringen utbetalte 100 000 kort tid etter brannen som forskudd på innbo så vi kunne handle inn klær og pc og slikt. Disse pengene går utrolig fort. 

Skrevet
5 timer siden, rundfirkant skrev:

Av mangel på gode råd idag og generelt dårlig informasjon (mulig det er vi som har vært så sjokkskadet og ikke fått det med oss.) så tyr jeg til kvinneguiden, i håp om at noen har tanker rundt dette eller kanskje erfaring? 

Til informasjon vi er to voksne, ett barn på ett år og en liten en i magen. 

 

Våknet idag tidlig av brann på soverommet, som vi forsøkte å slukke, men måtte gi opp. Andre etasje med soverom og bad er brannskadet og vi har ikke vært oppe. Første etasje fikk vi beskjed om at er ubeboelig grunnet røykskader og skader etter slukking (vann og pulver). Vi fikk til slitt lov til å gå inn i første etasje og hente litt nødvendigheter, som flasker til minstemann og noe klær vi hadde nede. 

Etter sykehusbesøk og diverse fikk jeg ringt forsikringa. Innboforsikringen i DnB sa de dekket opphold og at vi skulle spare på alt av kvitteringer,  da de ikke har mulighet for å ordne med penger i helger det må vi legge ut selv.

Husforsikringen hos IF sier at de også dekker mitslertidig bosted dersom det er ubeboelig. Noe jeg formidler at vi har fått beskjed om at det er, men han sa at ja da skulle han skrive det ned. 

Saken er den at vi har måtte legge oss inn på hotell i natt da vi ikke fikk soveplass hos noen akkurat ikveld. Hotellene var også fullbooket så det var jo en jobb i seg selv. Alt av undertøy og klær til barnet lå i andre etasje så har jo måtte handlet inn det også. Økonomien er ikke helt på topp, i tillegg rett før lønning så er litt skralt. Samboeren sitt kort brant på soverommet også, så det får vi ikke gjort noe med før mandag.

 

Er det virkelig sånn at det eneste forsikringene kan si er at desverre er det helg og vi får ikke gjort noe før mandag? Hva hvis vi ikke kunnet låne penger til å legge ut? 

Har fått beskjed om å skrive lister med hva vi eier av ting og har. Men det er jo så mye og hva slags informasjon skal de ha? Var noen fra saneringen innom idag og tok med seg ting så vidt jeg skjønte, men hva det er vet jeg jo ikke. 

Døren er plombert så vi kommer ikke inn. Men vi har ikke fått noe mer informasjon enn det.

Har noen vært i samme situasjon?

Et skikkelig forsikringselskap samt kommunens kriseteam skal hjelpe dere mer enn det dere her ser ut til å ha fått av hjelp. 

Dere har en mega jobb foran dere med å dokumentere hva dere har hatt i huset og prisen på det dere har hatt. Det er deres jobb. Og setter dere prisene for høyt, blir det regnet som forsøk på forsikringssvindel og all utbetaling stanses. 

Alt av kvitteringer må dere ta vare på, og sette opp lister over alle utlegg. Før dette fortløpende og ta nilder med mobilen av kvitterinegen så de ikke roter seg bort. 

Restverdibilen og folkene skal rykke ut straks brannen er slukket og røyken luftet ut. Deres jobb er å redde det som reddes kan og å tømme for innbo. De lager ofte lister over innbo og fotograferer så deres lister over innbo bør stemme overens med restverdiens. 

Dere har ett langt og strevsomt år foran dere med mye jobb før dere forhåpentligvis på nytt får bolig permant å bo i. Pengene dere får til å bo i midlertidig bolig varerer ikke lenge dersom dere blir boende på hotel, så her bør dere snarest begynne leting etter annen bolig. Den jobben er også deres. 

I tillegg til et liv i kaos, sorg, frustrasjon og massiv dokumentasjon skal dere fungere i hverdagen deres. Ikke enkelt, men en prosess en lærer mye av både om systemet, valg av forsikringsselskaper, og seg selv som menneske. Men selv om prosessene er nyttige, lærerike og alt mulig annet så er prossesen og livet på vent bare jævlig - bedre ord finnes ikke. 

Anonymkode: 80b30...098

  • Liker 2
Skrevet

En ting til. Ta ikke imot penger for å utbedre/bygge nytt selv. Det taper dere mye på både menneskeligmog økonomisk.  Få forsikringen til å ta jobben med utbedring/nybygg.

Anonymkode: 80b30...098

Skrevet
På 9.12.2018 den 3.43, AnonymBruker skrev:

Jeg ville laget en annonse på finn om at dere søker bolig å leie. Denne ville jeg delt på Facebook med spørsmål om andre kunne dele videre. Det er sikkert viktig for dere å komme dere i en eller annen bolig før jul, og slike innlegg blir delt hyppig, spesielt nå når det er tid for raushet. Kanskje dere er heldige og finner en grei nok bolig. Jeg tviler på at If ordner ny bolig for dere, det er jo dere som vet hva dere trenger. 

Jeg synes jo det er litt rart at man ikke får noe annen hjelp bare fordi det er helg, men dere har heldigvis et kort eller to? Har dere kredittkort? Hvis dere må fortsette å legge ut ville jeg bedt om et utvidet kredittkort hos banken på mandag.

Når det kommer til å skrive ned ting dere eier, så kan dere prøve å gå gjennom boligen mentalt, rom for rom. Hva hadde dere i skapet i gangen? Hva med sjenken på stua? Mat og tørrvarer som står seg lenge koster også mye nytt. Ikke glem fastmonterte ting, som lamper, alarmsystem etc. De fleste ting/typer eiendeler har en fast plass. Og ting man ofte ikke husker at man har er ting man ikke har brukt på lenge. Dette er typisk gaver av høy verdi, sølvtøy fra dåpsgaver, servise fra bryllup etc. Så tenk litt på hva dere har fått opp igjennom årene også. 

Anonymkode: 7c794...583

Takk for svar! Kortene våre er jo også inne der, vi har bare det vi stod i, rakk ikke stort annet. Lurt å legge ut på Facebook det må vi gjøre. 

Skrevet
På 9.12.2018 den 5.51, AnonymBruker skrev:

Et skikkelig forsikringselskap samt kommunens kriseteam skal hjelpe dere mer enn det dere her ser ut til å ha fått av hjelp. 

Dere har en mega jobb foran dere med å dokumentere hva dere har hatt i huset og prisen på det dere har hatt. Det er deres jobb. Og setter dere prisene for høyt, blir det regnet som forsøk på forsikringssvindel og all utbetaling stanses. 

Alt av kvitteringer må dere ta vare på, og sette opp lister over alle utlegg. Før dette fortløpende og ta nilder med mobilen av kvitterinegen så de ikke roter seg bort. 

Restverdibilen og folkene skal rykke ut straks brannen er slukket og røyken luftet ut. Deres jobb er å redde det som reddes kan og å tømme for innbo. De lager ofte lister over innbo og fotograferer så deres lister over innbo bør stemme overens med restverdiens. 

Dere har ett langt og strevsomt år foran dere med mye jobb før dere forhåpentligvis på nytt får bolig permant å bo i. Pengene dere får til å bo i midlertidig bolig varerer ikke lenge dersom dere blir boende på hotel, så her bør dere snarest begynne leting etter annen bolig. Den jobben er også deres. 

I tillegg til et liv i kaos, sorg, frustrasjon og massiv dokumentasjon skal dere fungere i hverdagen deres. Ikke enkelt, men en prosess en lærer mye av både om systemet, valg av forsikringsselskaper, og seg selv som menneske. Men selv om prosessene er nyttige, lærerike og alt mulig annet så er prossesen og livet på vent bare jævlig - bedre ord finnes ikke. 

Anonymkode: 80b30...098

Restverdibilen var der allerede på lørdag ja, regner med at de har tatt med seg en del da.

nei, vi har jo prøvd å ringe kommunen og diverse i helgen, men alle sier at vi skal ringe opp igjen på mandag for absolutt alt er stengt. Forsikringene skulle vi også ringe idag, da var saksbehandlere på jobb. Er jo litt av en jobb da, og man får ikke sortert alle tanker selv. 

Håpet er at det bare har brent i andre etasjen slik at det er lister over ting der vi må skrive. Det i første etasjen har jo vannskader men er jo helt så kan gjenkjennes! Har heldigvis forsikring uten tak, så ikke bekymret for å få tilbake det vi skal ha men at det blir en stor jobb.

  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...