Gjest Anonymous Skrevet 31. mars 2005 #1 Del Skrevet 31. mars 2005 Hvor langt ned skal jeg bøye knærne og hvor spredt skal beina være? Vil gjerne gjøre det riktig! Rumpa skal bli stram før sommeren Vil forresten også gjerne vite hvordan utfall(?) skal gjøres.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 31. mars 2005 #2 Del Skrevet 31. mars 2005 PS: Hvis jeg skal bruke vekter på knebøy, hvordan skal de holdes? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nin@ Skrevet 31. mars 2005 #3 Del Skrevet 31. mars 2005 Hvis målet er å få mest belastning på rumpa vil jeg anbefale at du har bena en halvmeter fra hverandre og føttene pekende lett ut til hver side(slik at knærne går fra hverandre når du går ned). Du skal ned til minst 90 grader, men prøve å holde ryggen så oppreist som mulig. Vekten kan du holde på mange måter: som stang bak på skuldrene, stang foran på skuldrene (mer avansert, ikke for nybegynnere. Og helt unødvendig etter min mening...), eller en hantel i hver hånd og hendene hengende ned langs siden. Poenget er ikke hvor du holder vekten, men at musklene får økt belastning som følge av ekstra vekt. Knebøy kan også utføres uten vekt hvis man ikke har det tilgjengelig, da kan man gjerne gå så langt ned man kan. Uansett hvordan du gjør det, knip rumpa godt sammen på vei opp. Super rumpeøvelse forresten! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nin@ Skrevet 31. mars 2005 #4 Del Skrevet 31. mars 2005 Glemte utfall: Stå med bena samlet. Ta et langt steg frem med benet du ønsker å trene. Bøy det bakerste benet slik at kneet går nesten i gulvet, da skal det forreste benet ha 90 graders vinkel i kneleddet. Det er viktig at steget du tar er så langt at kneet på det forreste benet IKKE stikker lenger ut enn foten! Gå tilbake med benet og gjenta i ønsket antall for deretter å bytte ben. Eller ta gående utfall ved å alternere hvilket ben du går fremover med. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Litjmæ Skrevet 31. mars 2005 #5 Del Skrevet 31. mars 2005 Du kan f.eks. gå til ca 90 grader, eller helt ned så langt du klarer. Hold skulderbredt mellom bena. Pass på å holde ryggen rett gjennom hele øvelsen - bruk gjerne styrkeløftbelte, særlig hvis du har kommet opp i litt kilo. Tenk at du skal sette deg ned, pass på å dytte knærne utover i den retningen tærne peker (litt utover), løft ved å "presse hælene gjennom golvet" til du står oppreist igjen. Ikke begynn for tungt, men vær heller ikke redd for å øke! De fleste treningsstudioer har også instruktører som kan hjelpe deg og se på teknikken din, lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kath Skrevet 31. mars 2005 #6 Del Skrevet 31. mars 2005 Vet ikke hvorvidt det er tillatt å legge ut lenker her, men jeg prøver.. http://php.iform.no/pub/art.php?id=267 Her ser du det veldig, veldig bra! Og ikke vær redd for å legge på mye vekter. Du er nok mye sterkere i beina enn du tror! Det fikk jeg erfare..... Men noe som kan lønne seg litt er å "skyve" hoftepartiet litt frem, klemme inn rumpa når du er oppreist, da får du brukt de helt øverste musklene også, de ved hoftene. Det gir veldig pene bein når du får trent en stund! Det har jeg også erfart...... Men pass på så du ikke tipper forover/bakover når du kommer oppreist. Legg vekten på hælene, og jobb stødig. Lykke til, work it out! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MiniMjau Skrevet 31. mars 2005 #7 Del Skrevet 31. mars 2005 Det er også viktig at knærne ikke kommer foran tåspissen(sier instruktøren på sats). Jeg synes knebøy er dødsvanskelig!! Jeg er fokusert på å holde vekten på hælene, men jeg kommer i ubalanse hele tiden. På utfall er det viktig at du dropper rett ned, som om du har en tråd festet i toppen av hodet og noen drar deg opp og slipper deg ned igjen...og at du bruker den forreste benet til å jobbe deg opp igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kath Skrevet 31. mars 2005 #8 Del Skrevet 31. mars 2005 Og, noe annet som er viktig, stram magen mens du jobber! Det er veldig mye bedre for ryggen om du fokuserer på å holde magen stram når du gjør denne typen øvelser. Noen over her nevnte noe med å gå ned slik at knærne peker litt utover, vær veldig forsiktig med det. Det kan skade knærne, jobb med beina rett frem, i skulderbredde og føttene pekende rett frem. Hvis du vil trene rumpe bør du nok heller velge en annen øvelse enn akkurat denne. Tror du skal finne det også på linken jeg ga over! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nin@ Skrevet 31. mars 2005 #9 Del Skrevet 31. mars 2005 Fin link Kath! Men på figuren som gjør knebøy ser det ut som han skyver brystet VELDIG mye frem. Det skal du ikke strebe etter... Det er også lurt å holde blikke rettet rett fremover når du står oppreist, og så holde blikket på det punktet hele tiden mens du gjør øvelsen. Gjør det lettere å holde balansen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nin@ Skrevet 31. mars 2005 #10 Del Skrevet 31. mars 2005 Det som er skadelig for knærne Kath, er om knærne kommer lenger ut enn tærne. Man skal ikke ha føttene MYE ut til siden, bare en anelse . På den måten vil rumpa få mer belastning enn om du har knærne pekende rett frem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Litjmæ Skrevet 31. mars 2005 #11 Del Skrevet 31. mars 2005 Det viktigste er at tærne ikke peker innover, det gir fare for kneskade. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kath Skrevet 31. mars 2005 #12 Del Skrevet 31. mars 2005 Godt å diskutere litt rundt det her! Fint med andre synspunkter. Jeg er veldig klar over dette med knærne Nin@, jeg vil bare presisere veldig at sånt kan lett gjøre skade, og ettersom hun ikke har noen kyndige som står ved og sier nøyaktig hvordan det må gjøres, -men mange som prøver å skrive hvordan man gjør det. Da må man være litt ekstra var, og tydelig i beskrivelsene! Men så lenge det kjennes greit, så er det bare å stå på! Ang ryggen etc på bildene, jeg trener selv på s.a.t.s, og ser altfor mange som liksom lener seg frem over knærne (som om de er på vei ned holmenkollen), og det er jo bare helt feil... Man må være strak i ryggen, og prøve å holde seg noenlunde "opp" og ikke så veldig fremoverlent! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 31. mars 2005 #13 Del Skrevet 31. mars 2005 Tusen takk for alle svar! Kjempesnillt av dere! :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 31. mars 2005 #14 Del Skrevet 31. mars 2005 Trener man utsiden av lår ved knebøy? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 31. mars 2005 #15 Del Skrevet 31. mars 2005 Vil du ha ridebukse lår kanskje? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 31. mars 2005 #16 Del Skrevet 31. mars 2005 Må hælene være i bakken hele veien ved knebøy? Klarer ikke å være rett i ryggen hvis ikke jeg løfter litt på hælene... :-x Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 31. mars 2005 #17 Del Skrevet 31. mars 2005 Må hælene være i bakken hele veien ved knebøy? Klarer ikke å være rett i ryggen hvis ikke jeg løfter litt på hælene... :-x Samme her! Noen som vet?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 31. mars 2005 #18 Del Skrevet 31. mars 2005 Trener man utsiden av lår ved knebøy? næh, hovedsaklig: knestrekker, knebøyerne og stumpen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 1. april 2005 #19 Del Skrevet 1. april 2005 Må hælene være i bakken hele veien ved knebøy? Klarer ikke å være rett i ryggen hvis ikke jeg løfter litt på hælene... :-x På de fleste treningstudior har de en planke man kan ha hælene på for de som har litt stram akillessene. Vil bare legge til at knebøy er en fantastisk øvelse for rumpa og beina. Det er en såkalt baseøvelse...aktiverer visst over 20 muskler i kroppen, og ja man får trent korsrygg og mage og hvis man gjør det riktig. Jeg gjorde bare kvarte før jeg visste bedre, men nå går jeg skikkelig dypt( under 90 grader) Bare pass på å ha bra teknikk. Eksperimenter litt med beinstillinger,finn ut det som er mest komfortabel for deg....kan skrive under på alle de råd gitt ovenfor Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nin@ Skrevet 1. april 2005 #20 Del Skrevet 1. april 2005 Du kan også ha en vektskive under hver hæl, mange som bruker det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå