Gå til innhold

Hvor mye av klærne vi sender til fretex kontainere blir faktisk solgt videre i Norge?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har alltid lurt litt på det.. hvor "bra" må klærne være før de selges videre i Norge? Dersom en genser har litt nupper på seg blir den bare resirkelert og ender opp som klut isteden eller blir den solgt eller gitt bort til en fattig familie her i Norge?

Anonymkode: e526b...4a1

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dersom en genser har litt nupper på seg blir den bare resirkulert og ender opp som klut istedet eller blir den solgt eller gitt bort til en fattig familie her i Norge?

Alt begynner med penger og slutter med penger. Kan genseren selges, blir det gjort. Hvor lurt tror du det å gi bort varer gratis – fører det til større eller mindre salg?

Anonymkode: d50a0...a45

• Liker 1
Skrevet

En del av klærne sendes nok til utlandet til folk som trenger det. Det synes jeg er kjempebra og jeg vil heller gi klærne til folk som virkelig trenger det i stedet for at de blir solgt videre i Norge. 

Anonymkode: 8d9d5...2f1

• Liker 1
Skrevet

Hvis klærne ikke er ‘fine nok’ til å selges, blir de kvernet opp til en masse og laget tepper av. 

Disse teppene blir brukt i katastrofeområder, flyktningeleire osv

• Liker 1
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alt begynner med penger og slutter med penger. Kan genseren selges, blir det gjort. Hvor lurt tror du det å gi bort varer gratis – fører det til større eller mindre salg?

Anonymkode: d50a0...a45

Nettopp.

https://www.dagen.no/Inspirasjon/gjenbruks-gullgruven/Tjener-gull-på-slitte-gensere-253680

8 av 10 plagg selges, mye selges til fattige land istedenfor å gi de klærne gratis. De tjener millioner, og kun 10 % av pengene går til frelsesarmeen. Det er ufattelig kynisk at de gjemmer seg bak en "god sak" når det de egentlig gjør er å tjene penger grovt på folks giverglede og ønske om å hjelpe de som trenger det.

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, Addie skrev:

Hvis klærne ikke er ‘fine nok’ til å selges, blir de kvernet opp til en masse og laget tepper av. 

Disse teppene blir brukt i katastrofeområder, flyktningeleire osv

Ja, men hvor fine må de være for at de skal bli solgt her i Norge? Noen som har vært i en fretex butikk før?

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men hvor fine må de være for at de skal bli solgt her i Norge? Noen som har vært i en fretex butikk før?

Det finnes både ubrukte klær med prislappen på og uvaskede t-skjorter der.

Skrevet
24 minutter siden, Salvie skrev:

Nettopp.

https://www.dagen.no/Inspirasjon/gjenbruks-gullgruven/Tjener-gull-på-slitte-gensere-253680

8 av 10 plagg selges, mye selges til fattige land istedenfor å gi de klærne gratis. De tjener millioner, og kun 10 % av pengene går til frelsesarmeen. Det er ufattelig kynisk at de gjemmer seg bak en "god sak" når det de egentlig gjør er å tjene penger grovt på folks giverglede og ønske om å hjelpe de som trenger det.

Skal være ærlig og si at jeg bryr meg ikke, fordi jeg bruker fretex som en søppelbøtte. Altså kaster alt av tøy der. Det er også fordi vi får bot om vi kaster ting feil, og jeg orker ikke å gamble på at sengetøy og klær kan kastes i restavfall, så for å være sikker så havner det i fretex containeren. 
Det som kan brukes gies bort gratis på div facebook sider og finn.no. Det er fordi jeg stoler ikke på organisasjoner som påstår at ting havner hit og dit at pengene faktisk blir brukt til det de sier. Det har vært så mange avsløringer at jeg har rett og slett gitt opp. 

Anonymkode: 7a145...efa

• Liker 5
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skal være ærlig og si at jeg bryr meg ikke, fordi jeg bruker fretex som en søppelbøtte. Altså kaster alt av tøy der. Det er også fordi vi får bot om vi kaster ting feil, og jeg orker ikke å gamble på at sengetøy og klær kan kastes i restavfall, så for å være sikker så havner det i fretex containeren. 
Det som kan brukes gies bort gratis på div facebook sider og finn.no. Det er fordi jeg stoler ikke på organisasjoner som påstår at ting havner hit og dit at pengene faktisk blir brukt til det de sier. Det har vært så mange avsløringer at jeg har rett og slett gitt opp. 

Hahaha

Anonymkode: f765c...cf3

• Liker 1
Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Anonymkode: 7a145...efa

Helt enig med deg. Jeg gir alt brukbart og pent til loppemarkeder etc.

Skrevet

Fretex er blitt business. 

Anonymkode: 67d22...2a8

Gjest Kjærlighetsbarn98
Skrevet

Jeg trodde de leverte alle klærne gratis til utlandet? Tar jeg helt feil nå? 

Skrevet

Bot på søppel? Så søppeltømmerne dine går igjennom nettopp din søppel? Hva slags hjemmel i lovverket har de til å se igjennom din søppel? 

Asos Marketplace og andre utenlandske nettsider for brukte klær har hele tiden lassevis med adidas og umbroklær fra norske idrettsklubber i alle fall, langt mer enn fra tyske, selv om de er 20 ganger befolkningen. Eller engelske. Så din sexy nylon adidas treningsdress fra håndballen tilbake i 1999 som ble en sliter i årevis stappet nedi i de lange tykke svette championsokkene og som semipensjonert ble den foretrukne sitte på fanget til ymse mer om mindre interessante kjærester med fikling både utenpå og under... på hytta i en årekke, og som kun ungikk å bli malingsplagg fordi du hadde en enda mer utslitt hettegenser, er nå cool item i London eller der omkring. 

Anonymkode: e7628...f56

Skrevet

Klærne skal være hele og rene for å bli solgt. Ødelagte klær blir kværnet.

Anonymkode: ceffb...c8b

• Liker 1
Skrevet
På 8.12.2018 den 20.47, Salvie skrev:

Nettopp.

Ja, de får ikke solgt alt folk leverer inn og uansett om de hadde gitt bort mer så er det fortsatt for mye.

Det er jo på grunn av at folk kjøper såpass mye klær at de leverer inn mer enn Fretex klarer å selge. Hadde flere kjøpt mer brukt eller plagg som varer så hadde man kunnet redusere det at de gjør det på den måten.

Det står også i artikkelen at det du finner i Fretex-butikkene reflekterer folks holdninger og det stemmer jo bra siden det meste av det som selges er klær som i utgangspunktet var billige.

Ønsker man en endring så må flere endre på egne vaner.

Anonymkode: d9b2c...578

Skrevet
På 8.12.2018 den 19.55, AnonymBruker skrev:

Har alltid lurt litt på det.. hvor "bra" må klærne være før de selges videre i Norge? Dersom en genser har litt nupper på seg blir den bare resirkelert og ender opp som klut isteden eller blir den solgt eller gitt bort til en fattig familie her i Norge?

Den blir renset og solgt i fretexbutikkene hvorpå pengene går til arbeid for fattige,  eller donert direkte til fattige. Jeg gir absolutt alle plagg til Fretex, nupper,  hull osv og tar du deg en runde i fretexbutikk ser du gensere med nupper der og men ikke med hull. Det som ikke kan selges syes det blandt annet lappetepper og sokker og håndvarmere av som gis til hjemløse.  

Anonymkode: 99463...ced

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, de får ikke solgt alt folk leverer inn og uansett om de hadde gitt bort mer så er det fortsatt for mye.

Det er jo på grunn av at folk kjøper såpass mye klær at de leverer inn mer enn Fretex klarer å selge. Hadde flere kjøpt mer brukt eller plagg som varer så hadde man kunnet redusere det at de gjør det på den måten.

Det står også i artikkelen at det du finner i Fretex-butikkene reflekterer folks holdninger og det stemmer jo bra siden det meste av det som selges er klær som i utgangspunktet var billige.

Ønsker man en endring så må flere endre på egne vaner.

Anonymkode: d9b2c...578

I artikkelen jeg linket til står det også at de selger 8 av 10 plagg i tillegg til at kun 10% av det de tjener går til veldedighet. Jeg vet ikke med deg, men jeg synes de som har behov for det fortjener å gå med mer enn slitte klær når folk ønsker å gi de det. At de selger det beste (inkludert merkeklær) er ikke det jeg ser på som riktig når de får alt gratis.

Prisene på Fretex er også høy i forhold til at det er gratisvarer  som selges. Det er billigere å kjøpe klær på sluttsalget til de store kjedene enn å kjøpe pene klær på Fretex.

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, Salvie skrev:

I artikkelen jeg linket til står det også at de selger 8 av 10 plagg i tillegg til at kun 10% av det de tjener går til veldedighet. Jeg vet ikke med deg, men jeg synes de som har behov for det fortjener å gå med mer enn slitte klær når folk ønsker å gi de det. At de selger det beste (inkludert merkeklær) er ikke det jeg ser på som riktig når de får alt gratis.

Prisene på Fretex er også høy i forhold til at det er gratisvarer  som selges. Det er billigere å kjøpe klær på sluttsalget til de store kjedene enn å kjøpe pene klær på Fretex.

Nå er det ikke kun veldedighet og gi bort klær og donere penger Fretex driver med heller så det er sikkert riktig at kun 10% av inntekten doneres bort. 

Fretex butikkene ansetter arbeidsløse folk, ofte som er kommet  ut av fengsel og bidrar til å holde de vekk fra mer kriminalitet, det er utrolig viktig da ettervernet til kriminalomsorgen er fraværende og ikkefungerende. Det er også andre ansatte der som skal ha lønn, pensjonister som er ensomme og gjerne vil ha en arbeidsplass å gå til osv og lønnen bidrar til mestringsfølelse og selvverd hos psykisk syke som jobber der på tiltak. Frelsesarmeen arrangerer ukentlige matutdelinger i flere seksjoner av byene og gir tusenvis pr uke mat i magen og et sted å komme til for å få hjelp med å fylle ut søknader eller ringe til steder som kan lette livet deres. De arrangerer arrangementer og utflukter for fattige, rusmisbrukere, hjemløse, og barnefamilier og er en helt nødvendig organisasjon med alt arbeidet ute i feltet de gjør og som er avgjørende for mange av brukerne i et spørsmål om liv og død. 

Anonymkode: 99463...ced

• Liker 2
Skrevet

Fretex er vel landets største arbeids- og inkluderingsbedring (attføringsbedrift), og det koster. 

Sitat

Fretex er eid av Frelsesarmeen i Norge. Ti prosent av bruktomsetningen går til Frelsesarmeens øvrige sosiale arbeid. Dette utgjør ca 30 millioner kroner årlig. 

(...)

Hva skjer med klærne som gis til Fretex? 78 % går til gjenbruk, 20 % til materialgjenvinning og 2 % til energigjenvinning. Klærne blir solgt i våre butikker, eksportert og delt ut via Frelsesarmeens sosiale arbeid.

https://www.fretex.no/om-fretex/om-fretex-norge

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...