AnonymBruker Skrevet 8. desember 2018 #1 Skrevet 8. desember 2018 Hvor kan man kjøpe en ekte bibel som ikke. er oversat på norsk. Jeg vil lese en orginale bibel som er ekte og på latinsk språk kan noen si meg. Hvor jeg kjøper en sånnen bibel. Kanskje jeg ønsker meg en sånn i julegave eller kanske jeg kjøper, den selv jeg er ikke kristen. Skal likevel ha den fordi tenkte at det kan væte spenene og lese denne boken på latin. Jeg har dysleksi og skriver nok en del feil norsk men jeg har lært meg latinsk og et interesert i religiøs litteratur så tenkte det var bra og lese bibelen på latin Anonymkode: 53c22...d6a
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2018 #2 Skrevet 8. desember 2018 https://www.biblestudytools.com/vul/ Kan leses her. Anonymkode: a5233...213
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2018 #3 Skrevet 8. desember 2018 Er det ikke hebraisk som er originalspråket for de fleste bøkene i bibelen? Uansett, morsom valg av kategori. Anonymkode: c3958...a60 8
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2018 #4 Skrevet 8. desember 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: https://www.biblestudytools.com/vul/ Kan leses her. Anonymkode: a5233...213 Tusen takk for svar men hadde sat pris på den i fysisk bok Anonymkode: 53c22...d6a
Ullvott Skrevet 8. desember 2018 #5 Skrevet 8. desember 2018 Bibelen på latin er også oversatt. Det er derfor ikke å lese den på det ekte originalspråket selv om du leser latin. Tekstene i gamletestamentet er originalt skrevet på hebraisk, og arameisk så vidt jeg husker. Det nye testamentet er skrevet på gresk. 9
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2018 #6 Skrevet 8. desember 2018 Hvorfor ligger denne under seksualitet? Anonymkode: b3308...ecf 7
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2018 #7 Skrevet 8. desember 2018 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor ligger denne under seksualitet? Anonymkode: b3308...ecf En munk eller nonne dette her. Hvem ellers leser latin, uten leger og filosofer? Anonymkode: 28ebc...f9d
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2018 #9 Skrevet 8. desember 2018 Hvis jeg var deg ville jeg kjøpt en King James bibel på engelsk og en Strongs ordbok og satt igang hvis du ønsker å studere bibelen og ordenes rette betydning på de forskjellige språkene. Det forutsetter at du er stødig i engelsk. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Strong's_Concordance De har både King James bibelen og Strong's concordance på nettbutikken Adlibris. Anonymkode: d6bf1...69f
Perelandra Skrevet 8. desember 2018 #10 Skrevet 8. desember 2018 23 minutter siden, Ullvott skrev: Bibelen på latin er også oversatt. Det er derfor ikke å lese den på det ekte originalspråket selv om du leser latin. Tekstene i gamletestamentet er originalt skrevet på hebraisk, og arameisk så vidt jeg husker. Det nye testamentet er skrevet på gresk. Riktig. Det gamle testamentet er skrevet på hebraisk og Det nye testamentet på gresk. Arameisk er en hebraisk dialekt og var det språket Jesus og folkene rundt han snakket. Vulgata er en latisk oversettelse som ble til i tidsrommet år 382-405. Å lese bibelen på originalskpråket er krevende. Alle som skal studere teologi og bli prester må innom gresk og hebraisk, men få kan lese det flytende. Særlig er hebraisk vanskelig fordi det tilhører en helt annen språkfamilie og er oppbyggingen av språket er veldig annerledes. Dersom man ønsker å studere bibelen grundig, men ikke har mulighet til å lære seg originalspråkene, kan det likevel være nyttig å lese bibelen på flere språk, for eks. på engelsk eller svensk. 2
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2018 #11 Skrevet 8. desember 2018 Her finner du bibelen på latin: https://www.adlibris.com/no/bok/biblia-sacra-vulgata-9781598561784 Anonymkode: f0fba...2a2
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2018 #12 Skrevet 8. desember 2018 30 minutter siden, AnonymBruker said: Hvorfor ligger denne under seksualitet? Anonymkode: b3308...ecf Ja, det kan man virkelig lure på. Anonymkode: a6afe...7dd 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2018 #13 Skrevet 8. desember 2018 Les heller den hebraiske bibelen. Anonymkode: 69e7b...2e8
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2018 #14 Skrevet 8. desember 2018 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis jeg var deg ville jeg kjøpt en King James bibel på engelsk Nå kan han jo latin. Hvorfor i all verden skal han da lese Bibelen på et tilfeldig annet språk, mer enn 400 år gammelt og helt foreldet, dessmer? Anonymkode: 9781f...984 2
dr_zhivago Skrevet 8. desember 2018 #15 Skrevet 8. desember 2018 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: En munk eller nonne dette her. Hvem ellers leser latin, uten leger og filosofer? Anonymkode: 28ebc...f9d 🧕"Ecce Homo, Qui est Faba!.... .... Vale Homo, Qui est Faba! ... Quuuiiii est Faaaabaaa!"
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2018 #16 Skrevet 8. desember 2018 Stæl en bibel fra kjerka. Jesus og Gud tilgir vettu. Anonymkode: 90934...ccd
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2018 #17 Skrevet 8. desember 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Nå kan han jo latin. Hvorfor i all verden skal han da lese Bibelen på et tilfeldig annet språk, mer enn 400 år gammelt og helt foreldet, dessmer? Anonymkode: 9781f...984 Fordi ordboken jeg nevnte er laget for king james bibelen og i den er ord i bibelen oversatt fra ulike språk og ordforklaringer gitt til hva ordet betyr på de forskjellige språkene. Sånn kan man finne mer ut om hva den opprinnelige meningen med forskjellige ordene var før de ble oversatt. Grunnen til at jeg tipset om det var siden det virket som ts ønsket å studere bibelen og finne ut hvordan den var på originalspråket. Men hvis ts bare ønsket en latinsk bok eller ikke kan engelsk var det vel et dårlig tips. Anonymkode: d6bf1...69f
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2018 #18 Skrevet 9. desember 2018 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor ligger denne under seksualitet? Anonymkode: b3308...ecf Hva har det uansett å si? Anonymkode: 45f6d...1af
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2018 #19 Skrevet 9. desember 2018 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Stæl en bibel fra kjerka. Jesus og Gud tilgir vettu. Anonymkode: 90934...ccd Patetisk av deg Anonymkode: cae4d...c5f 1
stan Skrevet 9. desember 2018 #20 Skrevet 9. desember 2018 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvor kan man kjøpe en ekte bibel som ikke. er oversat på norsk. Jeg vil lese en orginale bibel som er ekte og på latinsk språk kan noen si meg. Hvor jeg kjøper en sånnen bibel. Kanskje jeg ønsker meg en sånn i julegave eller kanske jeg kjøper, den selv jeg er ikke kristen. Skal likevel ha den fordi tenkte at det kan væte spenene og lese denne boken på latin. Jeg har dysleksi og skriver nok en del feil norsk men jeg har lært meg latinsk og et interesert i religiøs litteratur så tenkte det var bra og lese bibelen på latin Anonymkode: 53c22...d6a Hvis du bor i Oslo har Bok og Media i Akersgaten bøker for teologi studenter. Om de ikke har akkurat det du ønsker, så vet de sikkert hvor du kan henvende deg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå