AnonymBruker Skrevet 8. desember 2018 #1 Del Skrevet 8. desember 2018 Jeg har begynt å bli mer oppmerksom på brannfaren det innebærer å la enkelte støpsler stå i stikkontakten over natten. Feks lar jeg nå aldri mobillader, PC-lader eller kaffetrakter/vannkoker stå tilkoblet når de ikke er i bruk. Lader heller ingenting over natten. Men hva med mikrobølgeovn, TV og stasjonær PC? Kan jeg la det stå tilkoblet? Og utgjør kjøleskap noen brannfare? Det er jo naturligvis ikke aktuelt å slå av kjøleskapet over natten uansett. Jeg mistet en i familien i brann for noen måneder siden, da var det ei lampe som tok fyr. Han ble røykforgiftet og døde i søvne. Etter det har jeg blitt mer bevisst på brannsikkerhet. Anonymkode: 312fa...344 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2018 #2 Del Skrevet 8. desember 2018 Den største tryggheten du kan gi deg selv er å sørge for nok røykvarslere som kan varsle deg. Du kommer til å miste nattesøvnen om du skal bekymre deg for alt i huset som går på strøm. Skaff brannteppe til å ha på kjøkken, og sjekk brannslukningsapparatet hvert år. Veldig trist å høre om familiemedlemmet ditt ❤️ Anonymkode: 0212b...bab 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skrue Skrevet 9. desember 2018 #3 Del Skrevet 9. desember 2018 11 hours ago, AnonymBruker said: Jeg har begynt å bli mer oppmerksom på brannfaren det innebærer å la enkelte støpsler stå i stikkontakten over natten. Feks lar jeg nå aldri mobillader, PC-lader eller kaffetrakter/vannkoker stå tilkoblet når de ikke er i bruk. Lader heller ingenting over natten. Men hva med mikrobølgeovn, TV og stasjonær PC? Kan jeg la det stå tilkoblet? Og utgjør kjøleskap noen brannfare? Det er jo naturligvis ikke aktuelt å slå av kjøleskapet over natten uansett. Anonymkode: 312fa...344 Hmm, vær klar over at hovedproblemet med stikkontakter er dårlig kontakt og dermed mulighet for varmgang ved høy belastning. Både i kontakten og støpselet/ledningen som kobles til. Mye til- og frakobling sliter rent mekanisk på begge deler. Det er (veldig) sjeldent at det som kobles til (altså selve PC-en feks) feiler selvom det så klart ikke kan utelukkes 100%. To ganger har jeg sett løse skjøteledninger ta fyr/smeltet (en gang med en åpen stikkflamme). Begge gangene skjedde det fordi ledningen var mekanisk slitt, altså bøyd fram og tilbake mange ganger rett ved støpselet. Jeg sier ikke at du ikke skal koble ut det du gjør over, men ha i bakhodet at å la ting stå i ro ofte kan være det beste. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2018 #4 Del Skrevet 9. desember 2018 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har begynt å bli mer oppmerksom på brannfaren det innebærer å la enkelte støpsler stå i stikkontakten over natten. Feks lar jeg nå aldri mobillader, PC-lader eller kaffetrakter/vannkoker stå tilkoblet når de ikke er i bruk. Lader heller ingenting over natten. Men hva med mikrobølgeovn, TV og stasjonær PC? Kan jeg la det stå tilkoblet? Og utgjør kjøleskap noen brannfare? Det er jo naturligvis ikke aktuelt å slå av kjøleskapet over natten uansett. Jeg mistet en i familien i brann for noen måneder siden, da var det ei lampe som tok fyr. Han ble røykforgiftet og døde i søvne. Etter det har jeg blitt mer bevisst på brannsikkerhet. Anonymkode: 312fa...344 At tv ikke skal stå i ventemodus men slåes av med knappen på tven erl noe det har blitt opplyst om i flere tiår. PCer tar også fyr når de står på og tilkoblet strøm. Det samme gjelder vaskemaskiner og tørketromler. Å trekke støpselet ut er vel ikke så vanskelig, særlig når det er tordenvær eller du reiser bort over flere døgn? Selv over natten eller mellom hver gangs bruk så kan man velge å fjerne strømtilgangen. Anonymkode: ac7c6...b2e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2018 #5 Del Skrevet 9. desember 2018 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Den største tryggheten du kan gi deg selv er å sørge for nok røykvarslere som kan varsle deg. Du kommer til å miste nattesøvnen om du skal bekymre deg for alt i huset som går på strøm. Skaff brannteppe til å ha på kjøkken, og sjekk brannslukningsapparatet hvert år. Veldig trist å høre om familiemedlemmet ditt ❤️ Anonymkode: 0212b...bab Hva er nok røykvarslere? En røykvarsler redder i beste fall liv, men den redder ikke hus fra å brenne ned. Da er det en ting som gjerne er mer smart, nemlig å koble fra strømmen til tven og andre elektriske dingser vi ikke trenger om natten eller når vimikke er hjemme. Anonymkode: ac7c6...b2e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2018 #6 Del Skrevet 9. desember 2018 Som allerede godt beskrevet i et annet innlegg - normalt utgjør det en større risiko å dra stikkontakter inn og ut, enn å bare la de stå i. Brannfaren ved ting som står i stikkontakter er nærmest ikke-eksisterende, det er bare å se på statistikk over hvordan branner starter i Norge. Jeg trur denne myten har satt seg fordi det var et helt annet risikobilde for noen år siden (selvfølgelig skulle man skru gamle TVer helt av), og at mediene raskt blåser opp mobillading som gikk feil. Det viktigste er produktene man kjøper, unngå uautoriserte ladere, billige lamper, vannkokere og lignende. Så har man selvfølgelig komfyrvakt og brannteppe, og god varsling. For meg er det uaktuelt å leve uten varsling direkte til sentral gjennom alarmselskapet, og varsling til egen mobiltelefon. Går en av brannalarmene i huset ringer telefonen min høyt. Anonymkode: 50985...8e6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2018 #7 Del Skrevet 9. desember 2018 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva er nok røykvarslere? En røykvarsler redder i beste fall liv, men den redder ikke hus fra å brenne ned. Da er det en ting som gjerne er mer smart, nemlig å koble fra strømmen til tven og andre elektriske dingser vi ikke trenger om natten eller når vimikke er hjemme. Anonymkode: ac7c6...b2e En røykvarsler kan så absolutt redde hus fra å brenne ned ved at den som blir varslet kan gjøre tiltak for å stoppe branntilløp, altså stoppe røykutvikling som ikke er blitt brann enda eller små branner. Jeg synes det er tryggest å ha røykvarsler inne på soverom, men det skal være nok å ha dem i gangen utenfor. Det er egentlig anbefalt å ha en varsler i hvert rom. Man bør i alle fall ha på stua og på kjøkkenet om man ikke har åpen kjøkkenløsning. Hovedpoenget med brannvarsler er dog å redde liv fordi det er ganske mye viktigere enn det materielle. Elektriske gjenstander kan avgi livsfarlige gasser og det er denne gassen man kan dø av før det er utviklet seg til å bli brann. Brannvarslere fanger opp de gassene og ikke bare vanlig røyk. Anonymkode: 8699d...eea 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå