Gå til innhold

Skulle jeg ikke få alt utbetalt i november uten trekk av skatt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har blitt trukket skatt av november lønnen, skulle ikke den være skattefri?

Ble skikkelig skuffet av lønnen!!!

Anonymkode: 2f55e...ae8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

du har halv skatt, ikke skattefri...

Anonymkode: b9531...ecd

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jo den skal være halv skatt, snakk med arbeidsgiveren å si at du har blitt trukket for mye.

Endret av BMW 5-serie 535D
Skrevet

Er da ikke skattefri lønning, det er halv skatt.

Anonymkode: f4d6b...5e4

• Liker 4
Skrevet

Noen arbeidsgivere trekker halv skatt av lønn i november, andre trekker halv skatt av lønn i desember. 

Anonymkode: 50c54...cd3

• Liker 4
Skrevet

Er ikke skattefritt... det er halv skatt.. 

Anonymkode: 66423...893

Skrevet

Er det juli det er skattefritt da eller?

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er aldri skattefritt. Men du betaler skatt 10.5 mnd, så ofte er junilønn uten skattetrekk og 50% i desember.

Anonymkode: 79e3d...228

• Liker 6
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei det er da aldri skattefrie utbetalinger. Eneste unntaket er noen stønader via nav, slik som aap. Der er en utbetaling om sommeren og en i desember trekkfri 

Anonymkode: 66423...893

• Liker 3
Skrevet

Hvorfor skal de lage det så jævla innviklet?

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er aldri skattefritt. Det er bare at du i juni ikke betaler skatt av den utbetalingen du får den måneden, men du skatter av feriepengene likevel ved at du betaler mer skatt de resterende månedene av året

Altså ville skatteprosenten din hver måned vært lavere om den var fordelt på 12 måneder, men du skatter for 12 måneder fordelt på 10,5 mnd. 

Det er overraskende hvor mange som tror de slipper unna skatt i juni og halv skatt i desember. 

Anonymkode: 130c5...d07

• Liker 13
Skrevet

Hvorfor skal de lage det så jævla innviklet?

Det er ikke innviklet. Det skal stå et sted om du skatter fordelt på 10,5 mnd, hos meg står det på lønnsslippen. Når du søker om skattetrekk i prosent så legger du inn hva du tjener på et år inkludert feriepenger. Derfor er det ganske lett å tenke seg til at feriepenger ikke er skattefri siden de inngår i inntekt. 

• Liker 4
Skrevet

Har ikke fastlønn, så hvis jeg tjener mindre eller mer da det er halv skatt eller o skatt, så kan jeg tjene eller tape på det?

Skrevet

Har ikke fastlønn, så hvis jeg tjener mindre eller mer da det er halv skatt eller o skatt, så kan jeg tjene eller tape på det?

Nei. Årslønn din blir årslønn din, og er utifra den du betaler skatt.

• Liker 8
Skrevet

Nei, om du skatter mer enn du trenger ila et år får du tilbake på skatten året etter. Om du skatter mindre enn du må så må du betale restskatt året etter. 

• Liker 4
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke innviklet. Det skal stå et sted om du skatter fordelt på 10,5 mnd, hos meg står det på lønnsslippen. Når du søker om skattetrekk i prosent så legger du inn hva du tjener på et år inkludert feriepenger. Derfor er det ganske lett å tenke seg til at feriepenger ikke er skattefri siden de inngår i inntekt. 

Så hvis det står i en stillingsutlysning at lønna er 500.000 i året, så er det inkludert feriepenger?

Anonymkode: 6143c...3f7

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Er aldri skattefritt. Men du betaler skatt 10.5 mnd, så ofte er junilønn uten skattetrekk og 50% i desember.

Junilønn, det er da man ikke får lønn, men kun fjorårets opptjente feriepenger. Skulle ønske vi IKKE hadde denne tvungne sparingen forresten, staten (Ferieloven) har bestemt at arbeidsgiver skal spare for OSS. Er dette nødvendig for de fleste da? Man må lære seg posjonere forbruket selv...? Flere som er enig i at feriepenger og "halv skatt" i desember (eller november) som noen her får er bare forvirrende...

Skrevet

Så hvis det står i en stillingsutlysning at lønna er 500.000 i året, så er det inkludert feriepenger?

Anonymkode: 6143c...3f7

Ja.

Anonymkode: ceb10...78e

• Liker 3
Skrevet

Jaja, det stemmer kanskje da. Ble jævla skuffet, så for meg mye høyere utbetaling, et skikkelig ballespark 

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er aldri skattefritt. Det er bare at du i juni ikke betaler skatt av den utbetalingen du får den måneden, men du skatter av feriepengene likevel ved at du betaler mer skatt de resterende månedene av året

Altså ville skatteprosenten din hver måned vært lavere om den var fordelt på 12 måneder, men du skatter for 12 måneder fordelt på 10,5 mnd. 

Det er overraskende hvor mange som tror de slipper unna skatt i juni og halv skatt i desember. 

En av tidenes mest forslitte setninger på KG.

Anonymkode: ef3d0...7c7

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...