Gå til innhold

Har de i matbutikken lov til å jobbe morgen til kveld samme dag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I går gikk jeg på butikken ca 8.30. Jeg gikk tilbake litt før kl. 21 med vilje for å kjøpe sjokolade sånn at det skulle være to forskjellige personer som ekspederte meg  siden jeg kjøpte potetgull den første gangen. Men så var det jo samme person som satt i kassa? Det må bety at hun jobbet fra kl. 9.30 til 21 minst.

Er det lov å jobbe så lenge på en gang egentlig?

Anonymkode: 50721...56f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det skal stå 8.30 i siste setning

Skrevet

Stusser mer på at fu føler at du ikke kan kjøpe to usunne ting på en gang g må forklare det 

Anonymkode: b88d2...4a9

• Liker 22
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Stusser mer på at fu føler at du ikke kan kjøpe to usunne ting på en gang g må forklare det 

Jeg lurer på arbeidstiden.

Gjest Dævendøtte
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I går gikk jeg på butikken ca 8.30. Jeg gikk tilbake litt før kl. 21 med vilje for å kjøpe sjokolade sånn at det skulle være to forskjellige personer som ekspederte meg  siden jeg kjøpte potetgull den første gangen. Men så var det jo samme person som satt i kassa? Det må bety at hun jobbet fra kl. 9.30 til 21 minst.

Er det lov å jobbe så lenge på en gang egentlig?

Ja, kanskje hun er sjef, eller måtte steppe inn for noen som var syke. Så lenge hun får lønna og alt er på stell ellers, er det ikke noe problem å jobbe en 12 timers dag i ny og ne. 

Så ja, det er lov. 

Skrevet

Det bør gå bra. Inntil 14 timer i løpet av et døgn er lov så lenge det ikke skjer ofte. Litt usikker på om du var der 8:30 eller 9:30 første gang, men hvis det var 9:30 så var det problemfritt. Mange skiftarbeidere går 12 timers vakter, men de har selvsagt fritid innlagt i turnusen som veier opp for det. 

• Liker 3
Skrevet

Man kan fint jobbe en dobbel vakt. Jobber som sykepleier og det er absolutt ikke uvanlig.

• Liker 6
Skrevet

Jeg jobber 12,5 timers vakter i helse, så det er lov. Har opp til 5 slike vakter i løpet av en uke, men, så har jeg jo lengre perioder med fri også da. Så så lenge hun får det hun har krav på i form av hviletid og lønn(selv om det lett er en vits) så er det ikke noe i veien for det nei. Er vel opp til 14 timer.

Anonymkode: 0956f...fd0

Skrevet

Ja, turte du å kjøpe sjokoladen da? hehe

• Liker 8
Skrevet

Der jeg jobbet delte vi dagene mandag-fredag, men lørdag jobbet vi fra åpning til stengetid.

Anonymkode: 066c4...98e

Skrevet

Lokale bestemmelser vurderer dette :) både 12 og 14 timers dag i helsevesenet er helt vanlig enkelte steder. Å ta doble skift i butikk har jeg også gjort ved sykdom etc. :) 

Skrevet

Måtte en sjelden gang jobbe dobbelskift da jeg jobba på butikk for mange år siden. Fikk ekstra pause så det var jo ikke noe problem og lønnsmessif ble det bra. Så lenge det er selvvalgt /frivillig og ikke førerer til at man blir utbrent er det ikke noe i veien med det 

• Liker 2
Skrevet

I unntakstilfeller er det lov, men det er ikke meningen at en butikkansatt skal bli pålagt å jobbe så lange vakter ofte

Anonymkode: f86e9...41e

Skrevet

Skjer vel støtt å stadig det, kan jo ha vært sykdom eller så har ho hatt en pause på dagen. Det er mange ulike scenarioer og så lenge vedkommende får lønn er alt iorden. 

Anonymkode: 08100...50a

Skrevet

I arbeidslivet slik det er nå er det dessverre ikke uvanlig. Og det er nok neppe friperioder i mellom, siden de fleste arbeidsgivere ikke bryr seg særlig om AML. 

Anonymkode: d3240...9e7

Skrevet

Ja, det er lov. Du: de i butikken er interesseret i å selge mest mulig. De hadde bare blitt glad om du kjøpte 3 store plater sjokolade og 6 potetgullposer samtidig for da tjener de mer på deg. Så du kaster seriøst bort tiden om du tror de bryr seg om hvor mye godteri du spiser. 

Anonymkode: e2b81...c0d

• Liker 3
Skrevet
På 8.12.2018 den 16.43, AnonymBruker skrev:

Jeg har opplevd at ansatte (da typisk på 7-eleven når jeg tar pauser fra lesingen) kommenterer når jeg er innom. I motsetning til mange andre studenter spiser jeg ganske mye mer enn jeg vanligvis gjør i eksamensperioden, og det er egentlig ikke så kult å høre "er du tilbake alt???" og diverse kommentarer om hva jeg har kjøpt. Jeg pleier å rullere på hvor jeg går. Da får man nå også litt variasjon i hverdagen. 

Anonymkode: a528a...3aa

• Liker 1
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har opplevd at ansatte (da typisk på 7-eleven når jeg tar pauser fra lesingen) kommenterer når jeg er innom. I motsetning til mange andre studenter spiser jeg ganske mye mer enn jeg vanligvis gjør i eksamensperioden, og det er egentlig ikke så kult å høre "er du tilbake alt???" og diverse kommentarer om hva jeg har kjøpt. Jeg pleier å rullere på hvor jeg går. Da får man nå også litt variasjon i hverdagen. 

Anonymkode: a528a...3aa

Da har du vært uheldig. Har jobbet i både kiosk og butikk, har aldri brydd meg om hva folk handler uansett hvor ofte de kommer innom. Ingen andre butikker har heller brydd seg om at jeg kommer inn og kjøper sjokolade hver dag i en uke. Vanligvis bryr ikke folk seg eller de har såpass folkeskikk at de holder kjeft. Og jeg bryr meg heller ikke, pengene får de uansett. Har selv vane for å glemme folk som har vært i kassa bare minutter etter de har dratt. Husker som regel bare fjes på folk som kommer inn flere ganger i uka, og det er som regel de som alltid skal ha øl.

Men er enig med at variasjon er greit ;) Hadde de kommet med sånn kommentar igjen hadde jeg bare gitt en like dum kommentar tilbake, som "Jøss, er du her enda?" eller "Er jeg? Ble usikker nå jeg, takk for at du bekreftet det."

Anonymkode: ddc8d...9ab

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...