Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Velferdsstatens bærekraft er truet, sier barne og familieminister Linda Hofstad Helleland, regjeringen setter ned et utvalg som skal vurdere tiltak. KrF foreslår minst 200 tusen i fødsels penger til alle. For knuslete til å gi noen effekt tenker jeg!

Ingen kan vel være overrasket over utviklingen?  Det «dynamiske» arbeidsmarkedet har gitt usikkerhet med inntekt og jobb for store grupper unge. Barn er et prosjekt som blir utsatt til man har trygge rammer. 25 år er optimal alder for å bli mamma biologisk sett. I dag utsetter mange så lenge at det blir et problem å få det til når man endelig vil prøve å få barn.

Hvorfor ikke satse ordentlig fra myndighetenes side, og utbetale 600 tusen i fødselspenger til alle, uansett inntekt? Det vil også gi bedre betalt permisjon for mange pappaer.

Noen vil sikkert innvende at en slik ordning vil gjøre det mer lønnsomt å lage barn enn å jobbe for folk med lave til middels inntekter.!

Kan ikke se at det skulle være noe problem, finnes det noen viktigere oppgave enn å sikre Norges framtid?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ifølge MPG er dette usolidarisk. Vi burde ikke få flere barn i Norge men heller øke antall flyktninger for å kompensere for lavere fødselstall.

Kvinner i Norge føder ca1,7 barn, i Afghanistan er tallet ca 7. Afrika vil passere 5 milliarder i 2100. Nigeria alene vil bli 1 milliard. Massevis av folk som kan hentes hit på 6-7 timer med fly.

Vi trenger ikke å bruke penger på å lage flere her på berget. Tenk globalt.

Hilsen MPG

Anonymkode: be775...c6b

Skrevet

600 000 i fødselspenger til alle? Det ville garantert blitt født en del barn som ikke burde bli født. 

Anonymkode: 73cba...2a9

• Liker 6
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

600 000 i fødselspenger til alle? Det ville garantert blitt født en del barn som ikke burde bli født. 

Jeg pleide å være rusavhengig. Hadde jeg fått 600.000 for å lage barn, så hadde jeg masseprodusert for å få råd til mere dop. Jeg er garantert ikke den eneste som hadde tenkt i de baner. 

Anonymkode: 9af31...ebc

• Liker 15
Skrevet

Ifølge MPG er dette usolidarisk. Vi burde ikke få flere barn i Norge men heller øke antall flyktninger for å kompensere for lavere fødselstall.

Kvinner i Norge føder ca1,7 barn, i Afghanistan er tallet ca 7. Afrika vil passere 5 milliarder i 2100. Nigeria alene vil bli 1 milliard. Massevis av folk som kan hentes hit på 6-7 timer med fly.

Hilsen MPG

Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hilsen MPG

Overhodet ikke. Det vi må gjøre er å redusere det totale antall mennesker på jorden.

Anonymkode: bab80...b6e

Skrevet

Gjeldsproblemer? Få et barn. Lyst på nytt hus? Få et barn. Problemer med narkotika? Få et barn. Finansiere bryllup? Få er barn.

Dette tror jeg er en av de dårligste idèene jeg har hørt.

• Liker 4
Skrevet

Jeg tenker vel at med 600.000 pr unge er det nok de som ikke burde ha barn som produserer bøtter og spann.

Det tilsvarer 1.000.000 i årslønn etter skatt. Mye penger for 16-17 åringer med dilla på shopping.

• Liker 4
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg pleide å være rusavhengig. Hadde jeg fått 600.000 for å lage barn, så hadde jeg masseprodusert for å få råd til mere dop. Jeg er garantert ikke den eneste som hadde tenkt i de baner. 

Anonymkode: 9af31...ebc

Da kobles jo gjerne barnevernet inn ved hver graviditet. Uten en baby og permisjon ville du jo ikke fått en krone. Må faktisk gjøre mer en å føde for å få permisjonspenger. 

Anonymkode: bc421...46b

• Liker 2
Skrevet

Jeg tror mye av grunnen til at mange utsetter å få barn så lenge handler om at folk ikke greier å bestemme seg for hvilken utdannelse de skal ta og at mange er ganske gamle før de begynner på en grad. Jeg begynte på bacheloren rett etter VGS og er nå 23 år og jobber 100% og vil tro jeg og kjæresten kommer til å få barn om sånn ca 3 år når vi har kjøpt oss leilighet. 

Penger burde ikke være en motivasjon for å få barn fordi det vil føre til at feil folk får barn fordi de gjør det for pengenes skyld. Jeg tror heller det er viktig å stramme inn på lånekassen for å unngå at folk er evige studenter og at de må fullføre en grad for å få omgjort lån til stipend. 

Anonymkode: 14ca4...d67

Skrevet

Gjør det lettere å kreve fast stilling, og gi mor lengre permisjon. Og løft taket på foreldrepengene, slik at de med god lønn ikke taper så mye.

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Da kobles jo gjerne barnevernet inn ved hver graviditet. Uten en baby og permisjon ville du jo ikke fått en krone. Må faktisk gjøre mer en å føde for å få permisjonspenger. 

Anonymkode: bc421...46b

Det er mye rusavhengighet som ikke er synlig. Uansett et håpløst forslag. Det vil stimulere til at flere med dårlig økonomi velger å få flere barn, og barn skal faktisk fostre opp til de er 18 år. 

• Liker 1
Skrevet

For å presisere: Du skal ikke få 600 tusen i hånda når du kommer ut fra fødestua! Vanlig permisjon med skattetrekk hver måned til mamma, evt. pappa. Så det blir ikke en mill i årslønn!

Mulig jeg er naiv, unntak finnes, men jeg har tro på at de aller fleste mammaer (og pappaer) setter barna sine høyere enn egne behov!

Og: import av barn er vel usolidarisk?  Klarer ikke Norge engang å produsere sine egne har ikke nasjonen særlig tl framtid!

Skrevet (endret)
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror mye av grunnen til at mange utsetter å få barn så lenge handler om at folk ikke greier å bestemme seg for hvilken utdannelse de skal ta og at mange er ganske gamle før de begynner på en grad. Jeg begynte på bacheloren rett etter VGS og er nå 23 år og jobber 100% og vil tro jeg og kjæresten kommer til å få barn om sånn ca 3 år når vi har kjøpt oss leilighet. 

Penger burde ikke være en motivasjon for å få barn fordi det vil føre til at feil folk får barn fordi de gjør det for pengenes skyld. Jeg tror heller det er viktig å stramme inn på lånekassen for å unngå at folk er evige studenter og at de må fullføre en grad for å få omgjort lån til stipend. 

Anonymkode: 14ca4...d67

Stramme inn på Lånekassen?? Ærlig talt. Det må være noe av det minst fornuftige jeg har lest. Innbiller du deg at studenter lever fett på de skarve kronene?

du må forresten fullføre semesteret for å få omgjort  deler av lånet til stipend. 

Endret av Snaskesnusken
  • Liker 2
Skrevet

Jeg synes det er bedre med ettergivelse av studielån og lignende ordninger enn utbetaling av penger som premiering for å få barn, for da unngår vi at folk som absolutt ikke bør bli foreldre formerer seg for penger. 

Anonymkode: d42e3...885

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...