Montezuma Skrevet 31. mars 2005 #1 Skrevet 31. mars 2005 Jeg lurer på om det finnes noen diabetikere her inne? Gjerne noen med erfaring fra syreforgiftning/ketoacidose.
Gjest ¤Chanela¤ Skrevet 31. mars 2005 #2 Skrevet 31. mars 2005 Er diabetiker, men det har aldri gått så langt at jeg har hatt syreforgiftning. Har hatt blodsukker på 28 mmol/l, det er det høyeste so far... Du da? Har du diabetes, kanskje?
Gjest Anonymous Skrevet 31. mars 2005 #3 Skrevet 31. mars 2005 Ja, jeg er diabetiker og har nylig vært alvorlig syk . Det er første (og forhåpentlig siste!!!) syreforgiftningen, så jeg er veldig interessert i å høre andres erfaringer med dette. Siden du er diabetiker vil bare be deg passe godt på deg selv!!! Det er en fryktelig farlig sykdom, noe vi har lett for å glemme. Vi har ikke råd til å stresse og mase. Vi må ta hensyn til oss selv først for at andre skal kunne ha glede av oss.
Montezuma Skrevet 31. mars 2005 Forfatter #4 Skrevet 31. mars 2005 Det var uloggete tuppelure over her!
Gjest synseren Skrevet 31. mars 2005 #5 Skrevet 31. mars 2005 Har fått konstantert en mild form for diabetes. Jeg regulerer den med kostholdet. Heldigvis slipper jeg tabletter. Er heldigvis ikke plaget med føling eller syreforgiftning som du nevner så jeg kan ikke hjelpe deg, desverre :veldigsur:
Gjest ¤Chanela¤ Skrevet 1. april 2005 #6 Skrevet 1. april 2005 Det finnes ingen ''mild'' form for diabetes. Type 2 ble regnet som mild før, men kan medvirke til en rekke senskader akkurat som type 1. Ikke for å skremme deg, synseren, for det er klart vi kan leve et godt og langt liv med velreguelert diabetes Men det er en farlig sykdom, uansett!
Gjest synseren Skrevet 1. april 2005 #7 Skrevet 1. april 2005 Legen min sier jeg har en mild form for diabetes og da tror jeg på henne. :fy:
Gjest ¤Chanela¤ Skrevet 1. april 2005 #8 Skrevet 1. april 2005 Diabetesforbundet sier at det ikke finnes noen mild form for diabetes! ALLE type 2-ere begynner med diettbehandling, men må før eller siden gå over til tabletter eller insulin. Det kan ta måneder, det kan ta mange, mange år, men det er vanlig at det skjer. Forutsatt at du får sykdommen relativt tidlig da. Ingen kan vite hva bukspyttkjertelen finner på, og ingen kan forhindre den å lage mindre insulin, hvis det er det den bestemmer seg for. Men med målinger, trening, sunn kost og medisin kan sykdommen fint holdes i tøylene og vi kan leve like lenge og være like friske som andre folk! So no worries
Gjest synseren Skrevet 1. april 2005 #9 Skrevet 1. april 2005 Ingen regel uten unntak! Jeg har en mild form for diabetes 2. Legen min vet hva hun snakker om. Dessuten skjønner jeg ikke hvorfor du er så interessert i min private helse. :hår: Har til og med fått beskjed om at den kan forsvinne hvis jeg går ned i vekt.
Gjest ¤Chanela¤ Skrevet 1. april 2005 #10 Skrevet 1. april 2005 Er absolutt ikke interessert i din private helse, bare sykdommen alene. Eneste jeg har kommet med er påstand mot påstand. Jeg har hørt èn ting fra fagfolk, du har hørt noe annet fra fagfolk. Jeg har som sagt diabetes selv og har satt meg grundig inn i alt jeg har kommet igjennom. Har lagt bak meg mange lange samtaler med diabetessykepleier og flere leger, og kjenner nå en del andre som har sykdommen. Diabetes er en KRONISK sykdom, har du ført fått den, blir du aldri kvitt den, såfremt du ikke foretar en transplantasjon av bukspyttkjertelen: Noen som blir oppdaget med type 1-diabetes tidlig vil av og til ha en overgangsperiode hvor de kan være ganske friske. Dette er fordi betacellene ennå ikke har stoppet helt opp med å produsere insulin. Men før eller siden vil de insulinproduserende cellene bli ødelagt. Denne overgangsperioden kalles ''hvetebrødsperioden''. Svært overvektige type 2-diabetikere som klarer å gå ned mye i vekt vil kunne få et tilnærmet normalt blodsukker ved å holde vekta nede. Legger man på seg igjen, vil derimot blodsukkeret stige. Svangerskapsdiabetes: Noen utvikler type 1-diabetes under svangerskapet og beholder den senere. Andre som er disponert for type 2-diabetes får diabetes under svangerskapet og blir kvitt den under fødselen. Disse er utsatt for å få type-2 senere i livet. Transplantasjon: I noen tilfeller av alvorlig nyreskade kan det være mulig med transplantasjon av nyre og bukspyttkjertel. Da vil man bli kvitt diabetesen. Dette skjer sjelden. (fra bladet Diabetes Intro 2003-2004) Altså; vi kan være ganske friske med diabetes, men vi har det. Enten vi vil eller ei. Det er alltid godt håp! Jeg holdt blodsukkeret mitt veldig lavt de første månedene, rett og slett fordi jeg stod på og trente og spiste sunt. Jeg følte meg friskere enn på lenge! Nå lenger er jeg ikke fullt så flink og målingene er høyere.
Gjest synseren Skrevet 1. april 2005 #11 Skrevet 1. april 2005 Legen min vet tydeligvis ikke hva hun snakker om, skjønner jeg. Kan du ikke ringe opp å oppdatere henne for meg.
Gjest synseren Skrevet 1. april 2005 #12 Skrevet 1. april 2005 Svært overvektige type 2-diabetikere som klarer å gå ned mye i vekt vil kunne få et tilnærmet normalt blodsukker ved å holde vekta nede. ) Tilnærmet normalt blodsukker er bra nok for meg iallefall. Vil påstå at du er så å si frisk da.
Gjest ¤Chanela¤ Skrevet 1. april 2005 #13 Skrevet 1. april 2005 Frisk, ja! Men du er ikke kvitt sykdommen
Gjest synseren Skrevet 1. april 2005 #14 Skrevet 1. april 2005 Viktigst for meg å være frisk i praksis, selv om du kan bli syk igjen i teorien. Alle kan vel få diabetes hvis de spiser for mye usunn mat og da spesielt sukker.
Gjest Anonymous Skrevet 1. april 2005 #15 Skrevet 1. april 2005 Hva er insulinresistens? Er det det samme som Diabetes 2?
Gjest ¤Chanela¤ Skrevet 2. april 2005 #16 Skrevet 2. april 2005 Du kan ha insulinresitens uten å ha diabetes. Men du har i hvert fall insulinresistens HVIS du har diabetes 2. Det betyr bare at ikke insulinet virker godt nok. Ja, overvekt er en faktor, så vel som arv. Jeg vil si at min sykdom ligger mest på det siste, siden jeg er undervektig, 20 år og ikke kan si jeg har gomlet for mye på snop. Veldig tilfeldig hvem som får det, tror jeg. Min mormor hadde diabetes 2, og hun har 14 barnebarn. Flere av dem er overvektige, og noen nærmer seg førti. Men jeg er den eneste som har fått påvist diabetes. UFLAKS!!! Jah, det er det eneste som spiller inn tror jeg. Rett og slett uflaks og uheldige gener!! Verste jeg vet er når folk gir meg skylden for min egen sykdom!! Det er ikke MIN feil at jeg har fått diabetes!!! Og det er ingens SKYLD at de blir overvektige. Noen liker mat bedre enn andre, noen legger på seg lett, andre er tynne som synåler og legger aldri på seg.
Gjest synseren Skrevet 2. april 2005 #17 Skrevet 2. april 2005 Huff jeg kuppet tråden din. Håper du får svar på det du spør om.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå