Gå til innhold

Baking og juleverksted med barn - kaos!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har min sønn blitt 8 år, og jeg trodde det skulle gå bedre i år. Men nå har vi nettopp lagd pepperkakehus og pyntet en jukekule med halvdårlig resultat. Han vimser sånn at han ikke klarer å få med seg beskjeder. Han griser så unødvendig mye. Og han er kun med fordi han vil smake på alt. Han putter fingre i munnen, og jeg må hele tiden be han vaske hendene. Han løper plutselig bort til en kjøkkenstol og tar på den, med melis og glasur på fingrene. Det blir ikke koselig... så fort han får et lite opphold setter han seg med iPad og møkkete fingre. Jeg følte jeg gjorde alt rett på starten. Julemusikk, godt humør, rolige beskjeder, senket forventningene mine, og lot han smake mye, prøvde å tøyse og gjøre det hyggelig. Men allikevel eskalerte det pga ukonsentrert unge og ble dårlig stemning. Kanskje vi baker for sjeldent. Men jeg orker jo ikke dette så ofte. Er det sånn for dere andre også? 

Anonymkode: 35037...b28

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor ikke la han søle og spise på fingre? Så kan han spise det selv også 

Anonymkode: d4385...e49

• Liker 7
Skrevet

Er han sånn i hverdagen også da? Jeg synes 8 år høres for gammelt ut for sånn oppførsel, man bør da være gammel nok til å forstå at man ikke tar på ting med klissete hender for eksempel.. samt normal hygiene rundt mat. Men har ikke barn selv så vet ikke hvordan man håndterer det.. 

Anonymkode: 0e34c...78c

• Liker 15
Skrevet

Men har han noen glede av å være med da ?  Er det noe han har lyst til dette med å bake og lage julepynt, eller vil du bare at han skal ville ?

om så så kanskje du skulle droppe det hele og bake alene ?

Anonymkode: 5cffd...44e

• Liker 6
Skrevet

Hvem gjør dere disse tingene for? Deg eller han?

Anonymkode: 43a39...a87

• Liker 4
Skrevet

Helt ærlig tenker jeg først og fremst dårlig oppdragelse. 

En 8 åring er stor nok til ikke å oppføre seg slik. 

Anonymkode: 01df3...fc8

• Liker 9
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor ikke la han søle og spise på fingre? Så kan han spise det selv også 

Anonymkode: d4385...e49

Hygienen ble langt dårligere enn jeg egentlig syns er greit, og han skal få spise det selv etter hvert ja ;) Fant ut at det ikke nyttet å holde min standard på det.

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er han sånn i hverdagen også da? Jeg synes 8 år høres for gammelt ut for sånn oppførsel, man bør da være gammel nok til å forstå at man ikke tar på ting med klissete hender for eksempel.. samt normal hygiene rundt mat. Men har ikke barn selv så vet ikke hvordan man håndterer det.. 

Anonymkode: 0e34c...78c

Han er sånn når han blir veldig gira. Og han ble det nå pga forventninger om å spise godteri, smake på glasur osv. Ellers er han en ganske rolig og oppegående gutt. Jeg tror det skjer fordi han ikke klarer å kontrollere seg når det skjer for mye. Han blir så ukonsentrert og vimsete, og gjør mye rart. Og så har vi sikkert bakt for sjeldent. For jeg orker egentlig ikke, det blir jo ikke koselig.

Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå har min sønn blitt 8 år, og jeg trodde det skulle gå bedre i år. Men nå har vi nettopp lagd pepperkakehus og pyntet en jukekule med halvdårlig resultat. Han vimser sånn at han ikke klarer å få med seg beskjeder. Han griser så unødvendig mye. Og han er kun med fordi han vil smake på alt. Han putter fingre i munnen, og jeg må hele tiden be han vaske hendene. Han løper plutselig bort til en kjøkkenstol og tar på den, med melis og glasur på fingrene. Det blir ikke koselig... så fort han får et lite opphold setter han seg med iPad og møkkete fingre. Jeg følte jeg gjorde alt rett på starten. Julemusikk, godt humør, rolige beskjeder, senket forventningene mine, og lot han smake mye, prøvde å tøyse og gjøre det hyggelig. Men allikevel eskalerte det pga ukonsentrert unge og ble dårlig stemning. Kanskje vi baker for sjeldent. Men jeg orker jo ikke dette så ofte. Er det sånn for dere andre også? 

Han er et barn. Om du forventer perfeksjonisme så må du gjøre alt alene. Det fine er jo at alt han klasser på kan bli til gaver eller egen mat. Det du ikke vil ha klasset på får du lage selv.

Anonymkode: 166b4...3d6

• Liker 1
Skrevet

Dessuten stekes maten/pepperkakene? Da trenger du ikke være redd for bakterier og det fine er at du bare kan vaske opp alt rundt deg etterpå. Det bør ikke være noe problem tenker jeg da.

Anonymkode: 166b4...3d6

• Liker 3
Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror du tar det litt for seriøst? Hva forventer du egentlig av en på 8 år? 

Anonymkode: a8f57...a78

• Liker 2
Skrevet

Min er akkurat lik, derfor baker jeg etter leggetid. Han skal få en liten pepperkakedeig og prøve å stikke ut noen hjertet eller noe, men alt annet fikser jeg selv. Han spiser deig, tørker snørr, løper med klissete fingre i sofaen og bare griser. 

Han er tre år. 

Niåringen har ansvar for å bake egne slag, og spør kun om hjelp til å vurdere om de er ferdigstekt. Jeg må vaske, da, for standarden min er litt annerledes enn hans. 

Anonymkode: f4ec4...5aa

• Liker 6
Skrevet

Han er et barn. De er ikke så opptatt av at det skal være rent og ryddig eller gjort slik mamma vil det skal gjøres og de har ikke så mye tålmodighet. La ham søle og kose seg, alt kan vaskes. Og om hele seansen bare varer 20 minutter. vel det var så lenge konsentrasjonen rakk denne gangen. Det er viktigere å ha det hyggelig, å inkludere barna og å lære dem matlaging/baking. :) Det kommer til å bli mange år med søl og rot på kjøkkenet og hvor du må komme etter å vaske, men sånn er det en stund. Det vil bli bedre og imellomtiden får du prøve å fokusere mer på kosen og samholdet mens dere holder på framfor at alt skal være så rent. :) 

• Liker 3
Skrevet

Sånn holder min på å...Men han er 3.

Anonymkode: 95679...b12

• Liker 4
Skrevet

1Det blir så mye kaos som man lager det til selv. Jeg har hatt juleverksted og bakt med 1-38(!) barn i alderen 6-12 år. Enig i at det kan være stress, men stort sett blir det slik jeg setter standarden for. 

Anonymkode: 028a0...a40

Skrevet

Unger kan være grisete og rotete. Jeg er kunst og håndverkslærer på barneskolen, og det ser helt bomba ut i mine timer! To regler har jeg da: vi leker ikke med materialene (greit at de prøver seg litt frem, men det fins en grense), og vi rydder fint når vi er ferdig. Barn er barn. De søler, mister ting på gulvet, og de er nysgjerrige. 

Men de får selv ta ansvar for å rydde opp etter seg. Med litt veiledning fra en voksen, selvfølgelig.

Anonymkode: 1e775...9ea

Skrevet

Min jente på 5 år er også slik. Et helvete å ha med seg under baking og matlaging forøvrig..

Derfor foretrekker jeg å gjøre dette når hun er i seng. Setter så klart av en deigklump slik at hun kan lage et eller annet med det. Lager jeg noe sammen med henne, så legger hun beslag på meg hele tiden. Og på den måten får jeg ikke gjort noe..

Jeg har som flere av dere her også drømt om harmonisk bakestund, hvor barn inkluderes. Men det blir bare tull og styr ut av det hele, samme hvor fint ting er lagt opp for og hvor tålmodige man er. Barnet mitt blir utålmodig/hissig, og spiser opp pynten. Det blir bare tull og for mye rot..

All ære til barnehagen som orker å stå i dette daglig :) :) 

Anonymkode: ab47f...f35

• Liker 2
Skrevet

Min erfaring med å bake med tre- og seksåring (to- og femåring i fjor), er at man må ha knallgod logistikk hvis ikke alt skal spinne ut av kontroll.

Hold på med en ting om gangen, enten baking eller pynting, for eksempel. Og så hjelper det om de er vant til å sitte i ro ved bordet og å vaske hendene når de går fra.

Og viktigst av alt: avslutt i tide! Når fokuset hos ungene begynner å rakne, får de avslutte og finne på noe annet mens jeg gjør unna resten. 

• Liker 4
Skrevet

Jeg har en 6-åring og en 8-åring. Når vi baker, vet jeg at det må skje innenfor et kort tidsrom, for at motivasjonen skal holde seg oppe. Derfor kjøper vi ferdiglaget pepperkakedeig. Det blir mye søl og rot og krangling (XXX fikk større deigklump enn jeg!!! UUUUrettferdig!!!" og jeg må holde meg i skinnet for å ikke bli sur og kjefte. Passer på å ta et bilde helt i starten og sende til bestemor når motet til oss alle ennå er på topp. :)

Når kakene er i ovnen, får barna en pause. Så har de fått hvilt seg litt før pyntingen starter. Da holder de ut litt lenger. Så er de selvsagt superstolte etterpå, og skryter til alle over at dette har DE laget, helt selv....

Selv hater jeg å bake og lage mat, men prøver å ikke "smitte" barna med dette... :)

Man må i allefall velge sine kamper med omhu når man gjør slike aktiviteter med barna. Og de som ikke er spesielt interesserte i baking, trenger kanskje ikke være med på hele prosessen.

Anonymkode: ee963...5c9

• Liker 7
Skrevet
På 8.12.2018 den 11.09, AnonymBruker skrev:

Jeg synes du har urealistiske forventninger til et barns oppførsel. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...