Gå til innhold

Når voksne kjefter på andres unger.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg feiret min datters 12.årsdag igår. Jeg gjorde det beste jeg kunne for at den skulle bli vellykket. 

MEN 

Forhistorie - to av jentene i klassen (A og B - 12 år) er frekke med hverandre, kaller hverandre med navn (bitch ol), og venner igjen. Stortsett så er de mer uvenner enn venner. De er lite hyggelige med hverandre. Min egen datter har ikke opplevd slikt fra de og er mer den ene som prøver å roe disse jentene ned. 

På vei til bursdagen så treffer moren til jenta (A) som følger datteren sin til døra, jenta (B), der moren har sluppet henne utenfor blokka og reist. Innen de når døra så snakker denne mammaen på en irritert måte, med sint stemme til jenta (B), om å ikke være frekk osv (min mann var vitne til dette opptrinnet). Resultatet er at jenta ((B) kommer inn døra til oss, oppløst i tårer, sammen med jenta (A). Min mann får med seg mora tilbake i heisen og ut blokka, for å få henne med seg vekk fra jentene. Opptrinnet ble også sett av faren til en tredje jente som ble levert, og av en nabo som hørte høylydte lyder gjennom sin dør. 

Min datter som gledet seg for bursdagfesten  måtte bruke 20 min av bursdagstid på å roe henne (B) ned (noe jeg selvsagt er stolt over). Resten av bursdagen gikk kjempebra og uten konflikter. 

Så til sakens kjerne. 

1. En voksen person som syns det er helt greit å regelrett kjefte på en annens unge på den måten. 

2. Dette i tillegg på vei til andres bursdagsfest, der alle egentlig skal kose seg. 

Jeg har lyst til å ringe denne mammaen og si min ærlige mening. Hva syns dere? Ikke blande meg inn i andres konflikter? Syns egentlig at jeg bør si noe. Min mann sier at jeg risikerer å bli skjelt ut av henne selv. 

Anonymkode: f40ad...8c6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syns stort sett det er fint når andre voksne sier ifra de gangene foreldrene er blinde på det selv, men jeg er enig i at denne damen gikk over streken. Men kanskje du skulle kontaktet foreldrene til B, så de vet hva som har skjedd i tilfelle hun er lei seg? 

Anonymkode: 3037f...230

• Liker 23
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns stort sett det er fint når andre voksne sier ifra de gangene foreldrene er blinde på det selv, men jeg er enig i at denne damen gikk over streken. Men kanskje du skulle kontaktet foreldrene til B, så de vet hva som har skjedd i tilfelle hun er lei seg? 

Anonymkode: 3037f...230

Egentlig enig med deg i at voksne skal si fra om noe som skjer som ikke burde skje. Jeg gjør det selv, de par gangene det har vært nødvendig, sånn akutt. Men jeg hadde ikke satt pris på om det hadde vært min unge som ble kjeftet på av en annen voksen, når hun tilfeldigvis var alene. 

Tenkte å ringe både mammaen til A for å si min ærlige mening, og til B for å si fra hva som har skjedd. Mamma til B vet noe av hva som har skjedd da B ringte mamma fra festen, og prøvde så å ringe mammaen til A, uten at hun tok telefonen, hun sto fortsatt med mannen min, og han så at moren til A avslo telefonen fra moren til B. 

Ts

Skrevet

At voksne tar seg bryet med å korrigere andre sine unger er en veldig god ting, uavhengig av din episode.

• Liker 21
Skrevet

Upassende av moren å gjøre det der å da, burde blitt tatt opp med de 2 jentene med foreldre i passende andledning, men det er jo utrolig mange barn som går på selvstyr og få gjøre/si akkurat som de vil, hva barna gjør hjemme er en ting, har selv blitt oppringt av en mor for å ha "straffet" barnet hennes, (rydde opp etter mitt barn og hennes barn hadde rotet) men hos meg er det " my house, my rules"

• Liker 3
Skrevet

Jeg kjefter på andre barn. Hjemme, i bhg, i skolegården, på butikken osv dersom jeg ser en oppførsel som ikke er grei. 

• Liker 16
Skrevet
5 minutter siden, CaramelDevil skrev:

Jeg kjefter på andre barn. Hjemme, i bhg, i skolegården, på butikken osv dersom jeg ser en oppførsel som ikke er grei. 

Enig jeg gjør det samme.  Jeg setter også pris på om andre kjefter på mine barn dersom de gjør noe galt.

• Liker 8
Skrevet
4 minutter siden, CaramelDevil skrev:

1 minutt siden, bettsa skrev:

Enig jeg gjør det samme.  Jeg setter også pris på om andre kjefter på mine barn dersom de gjør noe galt.

Mener dere virkelig kjefting, eller mener dere tilsnakk og at dere sier i fra til barn? Helt greit at folk snakker strengt til barnet mitt og korrigerer det om h*n gjør noe som ikke er greit, men jeg synes det er en uting at enkelte mennesker bruker sint kjeftestemme på både andre voksne og barn som første virkemiddel. 

Anonymkode: 4e2c4...4cf

• Liker 12
Skrevet (endret)
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

er frekke med hverandre, kaller hverandre med navn (bitch ol), og venner igjen. Stortsett så er de mer uvenner enn venner.

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

irritert måte, med sint stemme til jenta (B), om å ikke være frekk osv

Er vel bra det at noen sier ifra til jentungen om å ikke være frekk osv. Barneoppdragelse er en fin ting. La nå de 2 mødrene ta en prat med hverandre,ikke bland deg opp i det.Det er en sak mellom foreldrene til de det gjelder.
Jeg får et inntrykk av at det som 'irriterer' deg,er at dette skjedde like før festen til ditt barn.Det er stort sett sjeldent det 'passer' å si ifra til en uoppdragen unge,moren var vel såpass drittlei av oppførselen at hun sa ifra der og da.
Bursdagsfesten gikk jo bra,datteren din var snill og støttet hun som var lei seg.
Og 'alle' har lært at det er ikke alltid ting går akkurat slik man forventer seg.

Endret av Nettvenn
  • Liker 13
Skrevet

TS her. 

Først og fremst så er jeg enig om en ting. En ugrei oppførsel bør få tilsnakk. Hvis jeg hadde vært vitne til noe sånt (eks mobbing / slåsskamp / frekkhet som jeg var vitne til), så hadde jeg sagt fra og blandet meg inn der og da. Jeg hadde brydd meg døyten om hva foreldrene el andre mente. 

Men

Mener dere helt seriøst at det er greit at  moren til A kjefter høylydt til B, uten at moren hennes er der. Både A og B er direkte frekke. Jeg har personlig sett sms-er fra A til B hvor hun brukt ordet B***h flere ganger i samme melding. Så hun er ikke akkurat englebarn. Men dette er noe som de og foreldrene må finne ut av, syns bare det er direkte ufint å kaste seg over et barn på denne måten. 

• Liker 1
Skrevet

Datteren min på 7 har et lignende forhold til en i klassen. De ryker stadig ihop over småting og misforståelser, selv om de egentlig trives godt sammen. Jeg vet det, hans foreldre vet det, skolen vet det. Det hadde virkelig ikke falt meg inn å kjefte på ham for det, all den tid vesla er minst like delaktig som ham! Gi tilsnakk når jeg ser ugrei oppførsel, selvsagt, til begge to. Megle og hjelpe til å løse konflikter. Men først og fremst oppdra min egen unge til å ikke starte/eskalere konflikter med ham.

Anonymkode: dea64...b9c

• Liker 4
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

direkte ufint å kaste seg over et barn på denne måten. 

12 års gamle barn,er ikke småbarn lenger. Jenta oppfører seg nok bedre med en forelder tilstede..

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis jeg hadde vært vitne til noe sånt (eks mobbing / slåsskamp / frekkhet som jeg var vitne til), så hadde jeg sagt fra og blandet meg inn der og da. Jeg hadde brydd meg døyten om hva foreldrene el andre mente. 

Forstod ikke helt? Du sier jo at du selv hadde gjort det samme,dersom du var vitne til frekkhet osv?

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes det er greit å snakke til andres barn, spesielt om barnet har vært slem mot ditt eget barn, men dette var jo ikke noen god setting eller noen god måte å gjøre det på. Her burde jo foreldrene til A og B først snakket sammen, deretter snakket med sine respektive barn. Deretter burde de snakket med dem sammen om det ikke funket. En 12-åring burde kanskje ikke blitt så lei seg da over å få beskjed om å ikke være frekk... kan det være at denne 12-åringen ikke er vant til å få beskjed om noe og at moren til A derfor var oppgitt og følte foreldrene til B ikke sa nok ifra til henne? Hvor streng var hun siden jenta ble så lei seg...? Kan se for meg at hun var litt i overkant følelsesmessig involvert på sin datters vegne (mye mulig hun kun har fått sin datters side av saken og ikke vært flink nok til å få vite hele bildet). Men ja, ikke greit å ta opp en sånn konflikt ut av det blå i den settingen synes jeg

Anonymkode: 3418a...ad5

• Liker 2
Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor du skal blande deg i det her. Det har da ikke noe med deg å gjøre.

Når det er sagt: Jeg kjenner jeg blir oppriktig bekymra for ungdommen hvis de ikke skal tåle såpass, selv om det var urimelig. Hvis datteren min kommer hjem og forteller om sånne hendelser, sier jeg at hun må prøve å tenke seg at ting ikke er svart hvitt. Det er viktigere å lære barna våre å tenke selv og se an situasjonen. Kanskje fikk hun urimelig kjeft, men da bør hun kunne gå med hevet hode ut av situasjonen likevel. 

Anonymkode: 871c8...059

• Liker 8
Skrevet

Ville ringt til begge foreldrene og sagt hva jeg mente. Eventuelt sendt en sms/mail til lærer og sagt hva som hadde skjedd så lærer kan kalle inn til møte med begge barna og foreldrene. 

Grunnen til jeg mener dette er fordi dette skjedde mot meg som barn. Jeg husker det kjempe godt! 

Jeg og en venninne hadde elsk-hat forhold. Vi var skikkelig frekke med hverandre men også veldig gode venninner. Hun var mest intens da hun var "ledertypen" og jeg var "følgeren". Men jeg lot alt pelle av meg og mine foreldre forstod at vi hadde det greit begge to. For det hadde vi jo! 

Plutselig møter jeg moren til venninnen min alene på butikken. Hun gikk til angrep på meg. Jeg husker jeg ble livredd. Venninnen min hadde også løyet mye til henne så hun var selvsagt rasende. Jeg løp hjem og turte ikke si noe til mine foreldre. Heldigvis kom venninnen min til meg senere den dagen og beklaget veldig for morens oppførsel. Foreldrene mine overhørte dette og dermed fikk læreren vite det og vi ble kalt inn til møte. 

Anonymkode: 4fe09...96d

• Liker 3
Skrevet

Hvorfor skal utenforstående foreldre/voksne blande seg inn her? Ringe foreldrene og styre?

Er det greit at tolvåringer kaller hverandre bitch osv mener dere? Er det greit at de andre barna også plukker det opp?

Klart andre skal måtte kunne irettesette barna dine hvis de oppfører seg som drittunger! Hvis de reagerer så kraftig på det så tyder det på at de ikke er vant til å bli irettesatt i situasjoner hvor de burde blitt det! Da har du som mor kanskje noe å ta tak i.

Anonymkode: 6156d...fe6

• Liker 6
Skrevet

Det er jo generelt sett positivt at andre kan prate med barna og stoppe/veilede dem, men kjefting er ikke særlig konstruktivt mot noen. 

Anonymkode: a0eea...2fd

• Liker 3
Skrevet

Kjefting eller ei, denne 12-åringen hadde nok veldig bruk for å høre sannheten. Så mener det er verre at hun griner i 20 minutter, da er hun ikke særlig vant med tilsnakk. 

Anonymkode: d1b4e...746

• Liker 5
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjefting eller ei, denne 12-åringen hadde nok veldig bruk for å høre sannheten. Så mener det er verre at hun griner i 20 minutter, da er hun ikke særlig vant med tilsnakk

Anonymkode: d1b4e...746

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Klart andre skal måtte kunne irettesette barna dine hvis de oppfører seg som drittunger! Hvis de reagerer så kraftig på det så tyder det på at de ikke er vant til å bli irettesatt i situasjoner hvor de burde blitt det! Da har du som mor kanskje noe å ta tak i.

Anonymkode: 6156d...fe6

Det trenger det ikke bety. Det kan bety at hun følte kjeften var uforholdsmessig krass i situasjonen, urettferdig, eller svært ydmykende, eller hun følte skam. Alle barn er da forskjellige, noen preller nær all kjeft av på, andre skammer seg meget lett og voldsomt.

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det trenger det ikke bety. Det kan bety at hun følte kjeften var uforholdsmessig krass i situasjonen, urettferdig, eller svært ydmykende, eller hun følte skam. Alle barn er da forskjellige, noen preller nær all kjeft av på, andre skammer seg meget lett og voldsomt.

Det kan også bety at moren til A legger all skyld på B, uten å se at A er minst like delaktig. 

Anonymkode: dea64...b9c

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...