Gå til innhold

Samboerskap, snart giftemål

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og min samboer skal gifte oss til sommeren. Sammen har vi et barn, han har et barn fra før. 

Min mor har etablert et testament som spesifikt sier hennes arv er min særie, slik at hva jeg arver etter henne er noe som følger meg og mitt barn ved eventuelt samlivsbrudd og skipsmisse. Jeg er enebarn og det er en del verdier i boetz 

Min samboer har reagert negativt på dette uten at han forklarer hvorfor. Det er 15 års aldersforskjell oss i mellom og han sier hans barn kommer dårlig ut. Jeg mener at det ikke har noen betydning for hans særkullsbarn da da de får det de trenger her og nå. Vi gjør ikke forskjell. 

Anonymkode: 09ee6...145

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noe sånt kunne nok mine foreldre gjort også. De har en god del verdier. Men min samboer ville aldri reagert negativt i forhold til mine stebarn. Han sier selv at de har sin familie de arver, fellesbarnet har sin. Sånn er det bare. 

At jeg er så glad i stebarna at jeg vil overføre noe til dem når det evt skjer er så sin sak, men det har jeg ikke sagt til noen. 

Synes det er helt greit av din mor. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg forstår ikke helt hvorfor din samboer reagerer på dette, det sier seg jo egentlig selv. Hans barn vil jo få fra han og sin mors familie, barnet hans skal jo ikke ha noe arverett i forhold til deg.

Flott at moren din sikrer deg og ditt barn hvis noe skjærer seg med denne mannen.🤗 Jeg må si jeg hadde stusset noe voldsomt av en slik reaksjon fra en partner. Det er jo sunn fornuft...

• Liker 6
Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor moren din har gjort dette eller hvorfor samboeren din reagerer. Arv er automatisk særeie, trenger ikke skrive noe i testamente om det. Altså lages det stor ståhei ut av ingenting.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg tenker at det i utgangspunktet er helt greit at alle bare arver sine biologiske foreldre, det er tross alt x'en han valgt å få det barnet med, og de måtte da ha en viss peiling på hva slags fremtid de kunne gi barnet. Og særlig siden dere behandler barna likt ellers synes jeg mannen din overreagerer. Barnet hans har to foreldre/familier å arve fra, det samme har ditt. Blir vel ikke mer rettferdig enn det.

Jeg vet at min stefar likevel har valgt å skrevet meg og broren min inn i testamentet sitt, på tross av at han også har to egne barn med min mor. Han sier han gjør det fordi vi er like mye barna hans som hans egne (vi var veldig små når han og mamma flyttet sammen, og han har vært en større del av livet og oppdragelsen vår en biologisk far). Tror også det har litt å si at vår far nok ikke kommer til å etterlate så mye arv til oss, kanskje ingenting da han er dårlig økonomisk stilt. Men jeg kunne aldri forventet det. Ble ganske rørt når jeg fant ut av det egentlig.

Også har jo loven gjort det sånn at 2/3 skal gå til egne barn uansett.

Endret av heipådegsann
Skrevet

Som en annen over her sier, så blir arv fra andre enn ektefellen, automatisk særeie når en er gift. Og det er ikke sånn at hans barn kommer dårlig ut av det, de har krav på 2/3 av det han etterlater seg, opp til 1 000 000 kr på hvert barn.

uanseht så er det greit at du arver den summen, hvis det er slik at han er 15 år eldre enn deg, for du kan ikke sitte i uskifte med hans bo når han har særkullsbarn, med mindre særkullsbarnet samtykker

Anonymkode: 5dbff...adc

Skrevet

Sånn kommer jeg og min familie til å gjøre det også. Arven etter mine foreldre skal ikke han ha rett på selvom vi er gift. Så får det være opp til meg om jeg ønsker å sette deler av den arven på en felles konto eller bruke på ting som kommer forholdet til gode. Om han reagerer negativt på det så ville det fortalt meg at han giftet seg hovedsakelig fordi han ville ha kloa  i min families formue. 

Anonymkode: 793a6...8c4

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg og min samboer skal gifte oss til sommeren. Sammen har vi et barn, han har et barn fra før. 

Min mor har etablert et testament som spesifikt sier hennes arv er min særie, slik at hva jeg arver etter henne er noe som følger meg og mitt barn ved eventuelt samlivsbrudd og skipsmisse. Jeg er enebarn og det er en del verdier i boetz 

Min samboer har reagert negativt på dette uten at han forklarer hvorfor. Det er 15 års aldersforskjell oss i mellom og han sier hans barn kommer dårlig ut. Jeg mener at det ikke har noen betydning for hans særkullsbarn da da de får det de trenger her og nå. Vi gjør ikke forskjell. 

Anonymkode: 09ee6...145

tror du bør holde fast på ditt, sånn er det bare.

Anonymkode: ed3d5...e8b

Skrevet

Dette har din samboer ingen grunn til å bli fornærmet eller sur over. Din mor disponerer over sine midler som hun vil, og når du er enebarn og har ett barn så skjønner jeg godt at hun ønsker at de skal gå til dere. Din manns særkullsbarn arver sin far OG sin mor, og får dermed de de skal fra sin familie. 

Så her hadde jeg bare oversett den sure samboeren, evt forklart ham at hans særkullsbarn arver sine foreldre, slik ditt barn arver sine. Ikke verre enn det. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...