ops2 Skrevet 15. desember 2018 #21 Skrevet 15. desember 2018 (endret) 2 hours ago, Marihønepøne said: Det ble avtalen. En uke senere ble han benådet likevel. Skulle gjerne visst hva norske myndigheter truet med for å få et annet land til å fullstendig ettergi flere dommer inkludert for drap og spionasje. Spionasje for Norge. Norge ble dømt for å ha sendt spioner til Kongo. Kongo krevde totalt 3038 milliarder fra Norge. Dere er for unge og har glemt innholdet i dommene, og hvordan rettsakene ble gjennomført. Det var en farse. https://www.dagbladet.no/nyheter/staten-kongo-krever-3038-milliarder-kroner-fra-norge-og-de-tiltalte/65276265 Endret 15. desember 2018 av ops2 2
Gamle Smukka Skrevet 15. desember 2018 #22 Skrevet 15. desember 2018 På 12.12.2018 den 23.38, Limbo 2014 skrev: Han kan fortelle sin historie ja, men inntektene bør gå til staten. Tenk hvor mange sykehjemsplasser, sykehusposter og barnehageplasser han har kostet staten. Det er midler som kunne vært brukt til noe helt annet enn dyre advokater, rådgivere og reiser for å befri en fur som tok en kalkulert risiko og oppførte seg som en idiot da det gikk galt («vi anerkjenner ikke denne domstolen» sa de med sin hvite arroganse der de sto ustelt og med håndjern, som om de liksom hadde noe de skulle sagt). Han har nok ikke kostet staten verken sykehjemsplasser eller lignende. Som kjent er det ikke mangel på penger som hindrer staten i å opprette flere av disse. Om saken French/Moland aldri hadde eksistert, hadde det ikke vært en eneste sykehjemsplass mer i Norge. Rett skal være rett. 3
Marihønepøne Skrevet 15. desember 2018 #23 Skrevet 15. desember 2018 49 minutter siden, Tulipanpiken skrev: Neivel? Ett fengselsdøgn for én person er beregnet å koste ca. 1500 kr. 21 år blir da ca 11 millioner, som er det samme som det offisielle tallet French-saken har kostet Norge. I tillegg kommer kostnader til etterforskning og iretteføring av straffesak for vedkommende som blir dømt. Det er altså høyst sammenlignbart. Mener du at bare French skal måtte betale for seg? Det offisielle tallet, ja. Det uoffisielle tallet er trolig et ganske annet. Det skal ikke store regnekunnskapene til for å skjønne det.
Marihønepøne Skrevet 15. desember 2018 #24 Skrevet 15. desember 2018 13 minutter siden, ops2 skrev: Spionasje for Norge. Norge ble dømt for å ha sendt spioner til Kongo. Kongo krevde totalt 3038 milliarder fra Norge. Dere er for unge og har glemt innholdet i dommene, og hvordan rettsakene ble gjennomført. Det var en farse. https://www.dagbladet.no/nyheter/staten-kongo-krever-3038-milliarder-kroner-fra-norge-og-de-tiltalte/65276265 Jeg er ikke ung og jeg husker utmerket godt både rettssakene og dommene. Jeg husker de godt nok til å se at ja, de var en farse, men mest av alt en farse sett med de øynene norske journalister og myndigheter ville at vi skulle se med. French og Moland ble dømt for spionasje. Og drap/medvirkning til drap/å unnlate å hjelpe en døende person. Og våpenbesittelse. Og ulovlig innreise til Kongo. Uansett om rettssaken var en farse, har de brutt en lang rekke kongolesiske lover, til og med lover som dreier seg om rikets sikkerhet, og de visste at de gjorde det og de gjorde det med forsett. I samme slengen brøt de en lang rekke norske lover. (Det er jo forøvrig ikke rart Kongo trodde de var spioner på vegna av den norske stat når de reiste dit for å utføre spionoppdrag med offisiell legitimasjon fra det norske forsvaret i lomma. Jeg skjønner forøvrig ikke helt hvorfor Norge lar det gå at to tidligere befal tilbyr leiesoldattjenester til voldelige opprørsgrupper i egenskap av å være befal i det norske forsvar?) 5
Jordbæra Skrevet 15. desember 2018 #25 Skrevet 15. desember 2018 På 8.12.2018 den 1.32, Michaelhe skrev: Jeg skjønner hva du sier, men han må da likevel få fortelle sin historie? Jeg sier jo ikke at jeg synes noe om det de driver/drev med. Det er bare prinsippet om at alle partene i en sak skal få uttale seg jeg insisterer på. Hvis noen blir gjenstand for filmer og bøker, så må de da få rett til å fortelle sin versjon på et vis. Vi står fritt til å la være å tro på dem. At han må få fortelle? Hadde du lest en bok av andre drapsmenn? 3
ops2 Skrevet 15. desember 2018 #26 Skrevet 15. desember 2018 https://www.dagbladet.no/nyheter/moland-og-frenchs-oppdragsgiver-er-pressefotograf-og-pasifist/65274240 Quote - Hvis dette beviset blir tillagt vekt, er det helt absurd, og sier i så fall noe om resten av bevismaterialet. Historien kunne vært morsom, hadde det ikke dreid seg om en drapssak der folk kan bli henrettet. Jeg synes synd på gutta, sier Folkedal. https://www.tv2.no/a/2885253/ Quote Han tok seg deretter tid til å latterliggjøre både påstanden om at kart og GPS er spionutstyr. – Hvis GPS er spionutstyr, så er alle med GPS på mobiltelefonen spioner, sier Kimbambe. Kart, kompass og GPS "beviste" at de var spioner på oppdrag fra Norge. https://www.tv2.no/a/2977052/ Quote TV 2 har sporet opp våpnene. De er ikke i Kongo, og har neppe vært der. Dommen tok ikke hensyn til at det påståtte drapsvåpenet var i Norge. 1
ops2 Skrevet 15. desember 2018 #27 Skrevet 15. desember 2018 (endret) 6 minutter siden, Marihønepøne said: Jeg er ikke ung og jeg husker utmerket godt både rettssakene og dommene. Jeg husker de godt nok til å se at ja, de var en farse, men mest av alt en farse sett med de øynene norske journalister og myndigheter ville at vi skulle se med. French og Moland ble dømt for spionasje. Og drap/medvirkning til drap/å unnlate å hjelpe en døende person. Og våpenbesittelse. Og ulovlig innreise til Kongo. Uansett om rettssaken var en farse, har de brutt en lang rekke kongolesiske lover, til og med lover som dreier seg om rikets sikkerhet, og de visste at de gjorde det og de gjorde det med forsett. I samme slengen brøt de en lang rekke norske lover. (Det er jo forøvrig ikke rart Kongo trodde de var spioner på vegna av den norske stat når de reiste dit for å utføre spionoppdrag med offisiell legitimasjon fra det norske forsvaret i lomma. Jeg skjønner forøvrig ikke helt hvorfor Norge lar det gå at to tidligere befal tilbyr leiesoldattjenester til voldelige opprørsgrupper i egenskap av å være befal i det norske forsvar?) De skal dømmes for det de har gjort, og det er ikke dødstraff for å ha gjort noen av disse tingene, unntatt drap og spionasje. Drapet kunne ikke ha skjedd som vitnene forklarte, og drapsvåpenet var ikke i Kongo. Endret 15. desember 2018 av ops2 2
Marihønepøne Skrevet 15. desember 2018 #28 Skrevet 15. desember 2018 2 minutter siden, ops2 skrev: De skal dømmes for det de har gjort, og det er ikke dødstraff for å ha gjort noen av disse tingene, unntatt drap og spionasje. Drapet kunne ikke ha skjedd som vitnene forklarte, og drapsvåpenet var ikke i Kongo. Unntatt drap og spionasje, ja. Spionasjen hoppet du altså glatt over.
Tulipanpiken Skrevet 15. desember 2018 #29 Skrevet 15. desember 2018 34 minutter siden, Marihønepøne skrev: Det offisielle tallet, ja. Det uoffisielle tallet er trolig et ganske annet. Det skal ikke store regnekunnskapene til for å skjønne det. Du kaster rundt deg med spekulasjoner og nå også hersketeknikk, men har lite konkret å vise til selv? Uansett koster også vanlig soning i Norge millioner av kroner når de dømte blir sittende i årevis, og det er ikke snakk om kun en brøkdel av det French sin sak har kostet. Så hvor mener du grensen bør gå for når man skal betale selv?
Marihønepøne Skrevet 15. desember 2018 #30 Skrevet 15. desember 2018 13 minutter siden, ops2 skrev: https://www.dagbladet.no/nyheter/moland-og-frenchs-oppdragsgiver-er-pressefotograf-og-pasifist/65274240 Her er Moland og French sin oppdragsgiver. Han er hverken pressefotograf (han er utdannet innen psykologi i tillegg til militær utdannelse og trening) eller pasifist. Tilnavnet hans er «Slakteren av Kisangani» og Kisangani er ikke det eneste stedet han har bevist at han er sjeldent lite pasifistisk anlagt. 2
Gliffy Skrevet 15. desember 2018 #31 Skrevet 15. desember 2018 Han har selvfølgelig lov til å fortelle sin historie, som alle i Norge har. Men det betyr ikke at man ønsker å gi han en plattform der han skal tjene seg rik på denne historien. Arrangører, aviser og media bestemmer selv hvem de vil slippe til og det er mange som ikke ønsker å han på talerlisten av ganske åpenbare grunner. 3
T-Rex Skrevet 15. desember 2018 #32 Skrevet 15. desember 2018 Fyren tabba seg ut, noe solid. Nå kan han gjøre hva han vil. Om det er smart å gjøre det han gjør, er en annen historie.
Limbo 2014 Skrevet 15. desember 2018 #33 Skrevet 15. desember 2018 5 hours ago, Gamle Smukka said: Han har nok ikke kostet staten verken sykehjemsplasser eller lignende. Som kjent er det ikke mangel på penger som hindrer staten i å opprette flere av disse. Om saken French/Moland aldri hadde eksistert, hadde det ikke vært en eneste sykehjemsplass mer i Norge. Rett skal være rett. Selvfølgelig har han det. Om det hadde vært sykehjemsplasser, fastlegestillinger, barnehager etc er underordnet, men eventyret hans har krevd at flere millioner av tilskuddsmidler til UD er brukt på noe man kunne sluppet å bruke penger på og gjort behovet lavere til neste år, og frigjort midler til andre formål. Du demonstrere imidlertid en korttenkthet typisk for mange i Norge, som tror staten bruker monopolpenger eller tenker «det er mer der det et kommer fra» uten å forstå at disponibel midler utgjør en absolutt - ikke uendelig - mengde. Samfunnsøkonomi burde vært del av pensum slik at vi får hakket mer informerte og ansvarlige velgere og politikere. 2
Gamle Smukka Skrevet 15. desember 2018 #34 Skrevet 15. desember 2018 5 minutter siden, Limbo 2014 skrev: Selvfølgelig har han det. Om det hadde vært sykehjemsplasser, fastlegestillinger, barnehager etc er underordnet, men eventyret hans har krevd at flere millioner av tilskuddsmidler til UD er brukt på noe man kunne sluppet å bruke penger på og gjort behovet lavere til neste år, og frigjort midler til andre formål. Du demonstrere imidlertid en korttenkthet typisk for mange i Norge, som tror staten bruker monopolpenger eller tenker «det er mer der det et kommer fra» uten å forstå at disponibel midler utgjør en absolutt - ikke uendelig - mengde. Samfunnsøkonomi burde vært del av pensum slik at vi får hakket mer informerte og ansvarlige velgere og politikere. Du tar feil. Midlene som går til slike ting er øremerket i lang tid i forveien, som en del av et budsjett. Som Berg som nå sitter i fengsel i Russland, tror du regjeringen må finne penger til dette på sparket? Eller forsåvidt alle utenlandssaker der det kreves bistand fra Norge. Som dukker opp i svært varierende grad, spesielt de som aldri kommer media for øre.
Gjest Blondie65 Skrevet 15. desember 2018 #35 Skrevet 15. desember 2018 Jeg synes French skal få reise på foredragsturne så mye han vil. Og så kan du og jeg som ikke gidder å høre på det der la være å kjøpe billetter. I tillegg kan du og jeg sørge for at arrangementer vi arrangerer ikke har han på talelisten. Da får jo både vi og han sagt meningen vår, er ikke det fint?
Gjest ISeeYouCreep Skrevet 15. desember 2018 #36 Skrevet 15. desember 2018 (endret) Michaelhe skrev (På 8.12.2018 den 1.32): Jeg skjønner hva du sier, men han må da likevel få fortelle sin historie? Jeg sier jo ikke at jeg synes noe om det de driver/drev med. Det er bare prinsippet om at alle partene i en sak skal få uttale seg jeg insisterer på. Hvis noen blir gjenstand for filmer og bøker, så må de da få rett til å fortelle sin versjon på et vis. Vi står fritt til å la være å tro på dem. Endret 16. november 2023 av Nasse Nøff ❤
Martin13 Skrevet 16. desember 2018 #37 Skrevet 16. desember 2018 Norge, landet hvor kriminelle som mullar krekar og flere får mer respekt og goder enn de gamle som har slitt et helt liv. At vi finner oss i det, gjør hjerteskjærende ondt! En dag skal vi stå til ansvar for dette "djevelskapet" vi har drevet med! 1
ops2 Skrevet 16. desember 2018 #38 Skrevet 16. desember 2018 On 12/15/2018 at 2:11 PM, Marihønepøne said: Unntatt drap og spionasje, ja. Spionasjen hoppet du altså glatt over. Og da de ble dømt, var det for spionasje for Norge. Det er det de har sittet i fengsel for. Hva som kommer opp etterpå, var ikke en del av rettsakene. det sto ikke i de offisielle dommene. Virkelig, debattantene her er som Marty McFly, det er bare å dra tilbake til framtiden, tilbake til fortiden eller det som passer for deres argument.
Stina234 Skrevet 16. desember 2018 #39 Skrevet 16. desember 2018 Forstår veldig godt kritikken av French. Joda han har ytringsfrihet som alle andre men å reise rundt å tjene penger på denne svært tvilsomme historien som medførte en person sin død er kritikkverdig. 5
ops2 Skrevet 16. desember 2018 #40 Skrevet 16. desember 2018 Ytringsfrihet er ikke bare for det du vil høre. Det gjelder for alle, og reguleres av lover som sier hva som ikke er lov å si eller gjøre, men dette er ikke en slik sak. Selv om noen gjerne skulle se at de bestemte over ytringsfriheten. Jeg bryr meg ikke om hva dere mener er moralsk rett. Begynner vi å dømme etter den politisk korrekte gode moral, kansje det passer noen nå, men det kan fort bli at dere angrer dere senere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå