AnonymBruker Skrevet 7. desember 2018 #1 Skrevet 7. desember 2018 Hei! Begynner å bli desperat etter råd nå! Har ei venninne som konstant maser og skriver til meg fra jeg står opp om morgenen til jeg legger meg, hver eneste dag. Jeg har aldri i mitt liv blitt kjent med noen som maser så mye.. Spør meg flere ganger til dagen hva jeg gjør på, skriver masse ting bare for at vi skal holde en samtale igang og det er ting jeg driter en lang i, men jeg føler meg presset til å svare henne.. Med en gang hun ser jeg er pålogget en plass skriver hun og hvis jeg ikke svarer der finner hun en annen måte å få kontakt med meg på. Hvis jeg er med andre folk skriver hun, og hvis jeg ikke svarer spør hun hvorfor, når hun VET jeg er med andre. Om jeg er alene og ikke svarer begynner hun å lure på om det har skjedd noe med meg😩 Hun kveler meg og jeg er så lei og sliten. Jeg får aldri alenetid og tid for meg selv og mine behov, noe jeg trenger men hun forstår ikke det. Jeg kan heller ikke ha et sosialt liv med andre uten at hun skal prøve å ta del i det. Hun kan også finne på å spørre meg hva jeg skal gjøre en uke fram i tid sånn at jeg ikke kan få sjanse til å lage andre planer. Har vi en avtale om å møtes kan hun finne på å spørre hva jeg driver med rett før vi skal møtes. Dette begynner å bli så ekstremt at jeg vurderer å kutte all kontakt men jeg aner ikke hvordan.. Jeg vil jo ikke såre henne men det virker ikke som hun skjønner selv at dette er ekstremt. Anonymkode: 1c88b...50d
Gjest Kjærlighetsbarn98 Skrevet 7. desember 2018 #2 Skrevet 7. desember 2018 Har du sagt ifra klart og tydelig at dette er altfor mye?
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2018 #3 Skrevet 7. desember 2018 3 minutter siden, Kjærlighetsbarn98 said: Har du sagt ifra klart og tydelig at dette er altfor mye? Nei for jeg tenker at uansett hvordan jeg legger det frem blir det frekt og jeg vet ikke hvordan hun kommer til å reagere Anonymkode: 1c88b...50d
Gjest Kjærlighetsbarn98 Skrevet 7. desember 2018 #4 Skrevet 7. desember 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei for jeg tenker at uansett hvordan jeg legger det frem blir det frekt og jeg vet ikke hvordan hun kommer til å reagere Anonymkode: 1c88b...50d Jeg forstår tankegangen din. Jeg skjønner godt at dette er vanskelig. Jeg tror likevel det er viktig at du setter grenser for deg selv. Du kan si f.eks at «Jeg kan ikke snakke nå, kan vi snakkes igjen neste uke?» Da får du en liten pause, samtidig som hun vil forstå at du er opptatt. Dette høres jo veldig slitsomt ut, så jeg håper det ordner seg slik at du får pustet litt mer
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2018 #5 Skrevet 8. desember 2018 2 minutter siden, Kjærlighetsbarn98 skrev: Jeg forstår tankegangen din. Jeg skjønner godt at dette er vanskelig. Jeg tror likevel det er viktig at du setter grenser for deg selv. Du kan si f.eks at «Jeg kan ikke snakke nå, kan vi snakkes igjen neste uke?» Da får du en liten pause, samtidig som hun vil forstå at du er opptatt. Dette høres jo veldig slitsomt ut, så jeg håper det ordner seg slik at du får pustet litt mer Enig,og om hun spørr om det er noe galt så kan du svare at du har mange du skal rekke over,og at du er en person som trenger litt alenetid også. Anonymkode: a98a5...773 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2018 #6 Skrevet 8. desember 2018 Når hun spør om noe er galt, kan du si at "neida, men akkurat nå kobler jeg av og slapper av litt alene". Når hun maser når du er med andre, kan du svare noe ala; "Hei, er litt opptatt nå. Snakker med deg senere " Synes ikke noe av dette er uhøflig. Samtidig skal du ikke unnskylde deg for at du ikke har svart med en gang. Spør hun hva du gjør på, er det bare å svare at du er litt opptatt akkurat nå. Anonymkode: 5c7c9...4b2 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2018 #7 Skrevet 8. desember 2018 Hun er avhengig av deg, og hun må gi deg space - men du må si i fra. Anonymkode: 47f43...ed0
Gjest Autofyll Skrevet 8. desember 2018 #8 Skrevet 8. desember 2018 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Hun er avhengig av deg, og hun må gi deg space - men du må si i fra. Anonymkode: 47f43...ed0 Enig- her må du gjøre henne bevisst på hennes egen atferd. Kan hende hun tror du vil lytte til dette her - når du ikke setter grense selv. Kanskje hun trenger en psykolog? Høres ut som hun sliter og er veldig avhengig, eller bare har problemer med å forstå sosiale koder.
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2018 #9 Skrevet 8. desember 2018 Er det noe du liker med henne eller hadde der vært best for deg å avslutte det hele? på den annen side: her har du en gylden anledning til å øve på grensesetting. Syns du har fått masse bra forslag her om hva konkret gjøre😊 og om du begynner i det små og utvider etterhvert vil du lære ting som du kommer til å ha glede av resten av livet. Store ord, men hadde en slik venninne selv. Det hele skar seg til slutt. Men før det fikk jeg øvd mye på å sette grenser og bruker det jeg lærte ennå. Begynn i det små, om det virker vanskelig, og sett grenser. Du vil ikke angre i lengden. Anonymkode: b2531...c46 3
Chantielle Skrevet 8. desember 2018 #10 Skrevet 8. desember 2018 (endret) . Endret 9. april 2019 av Nettvenn
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2018 #11 Skrevet 8. desember 2018 Og husk: du har rett til å sette grenser. Du har rett til å bli forbanna når noen holder på slik og du blir invadert. Du eier ditt liv og din tid, ingen andre. en lærer folk hvordan en lar seg behandle. Hva om du bare ikke svarer? Så kan du svare når det passer deg f.eks: «nei da det er ikke noe galt. He he Jeg bare har tenkt litt og tenkt jeg blir så stressa av telefonen i grunn. Helt sprø. Så har tenkt jeg må slå av lyden når jeg er opptatt fra nå av. Ja eller bare når jeg må ha alenetid og slik. Men svarer folk når jeg har tid altså. He he Håper du har en fin kveld.» og så bare holde på at du svarer når det passer DEG. Anonymkode: b2531...c46 2
FrodeF Skrevet 8. desember 2018 #12 Skrevet 8. desember 2018 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei for jeg tenker at uansett hvordan jeg legger det frem blir det frekt og jeg vet ikke hvordan hun kommer til å reagere Anonymkode: 1c88b...50d Ta deg sammen. Du kan ikke la et annet menneske ødelegge livet ditt på denne måten. Er du for feig til å si i fra så får du slutte å svare. Uansett har du ikke noe å klage over hvis du ikke gjør det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå