Gjest Kjærlighetsbarn98 Skrevet 7. desember 2018 #1 Skrevet 7. desember 2018 Det var jeg som startet begge trådene «brev fra psykiater» og «samfunnet har ikke skylden for psykisk sykdom» og jeg må bare lette litt på hjertet: jeg har aldri ment å si noe galt, ei heller å skylde på individet. Bare slik at det kommer frem veldig tydelig: Psykisk sykdom er aldri ens egen feil! Psykisk sykdom er ikke selvvalgt! Å bli frisk er en prosess. Det er ikke å bare gjøre «slik» eller «slik». Sykdom har ingen lett løsning. Det trengs ofte mye støtte, behandling og et godt nettverk; og det skulle bare mangle- alle mennesker fortjener å ha det godt psykisk❤️ Ingen fortjener å ha det vondt! Og har du det vondt så er det IKKE pga noe du har gjort galt. Det er fordi vi lever i en verden med mye lidelse- dessverre, og det er ikke slik det burde ha vært😢 Det jeg bare ville si var at jeg er uenig i teorien om at sosiale medier har skylden. Jeg uttrykte meg litt uheldig, men jeg mente bare at om mediene hadde vært syndebukken, så måtte vi logget av; laget ordentlige regler for hva som er lov til å legge ut. Foreldre måtte vært mye mer påpasselige med hva barna leste og ble påvirket av. Sosiale medier måtte også hatt økte aldersgrenser. Man måtte sluttet å følge de som påvirket en negativt. Man måtte tatt et tak, sammen alle sammen for å forhindre at sosiale medier skaper sykdom for unge mennesker. Jeg tror ikke sosiale medier er ene og alene årsaken. Jeg tror at årsakene er omfattende. Mobbing, overgrep, dårlig kosthold, passiv livsstil, dødsfall, dårlige familieforhold, skilsmisser, ulykker, mishandling, omsorgssvikt og emosjonelt fraværende foreldre osv osv. Det er sjeldent det går an å peke på en konkret årsak til at et menneske sliter, derfor mener jeg at det er feil at vi skylder på samfunnet, på sosiale medier, på bloggere. Det er også feil å skylde på seg selv, ja, man skal ta ansvar, men ikke bære skyld. Man har aldri skyld i egen sykdom. ALDRI! Man kan dermed verken skylde på samfunn eller individ; årsakene er for komplekse til at det finnes en syndebukk. Sykdom er tragisk uansett! Og alle syke har krav på hjelp for å få det bedre Ingen fortjener å leve et liv med smerter og lidelse. Jeg kan gå med på at sosiale medier kan være en utløsende årsak, men at den ikke er den underliggende årsaken! Det jeg ville si, er at jeg ikke støtter teorien om at samfunnet nødvendigvis har skylden, og at det ikke går an å peke på en årsak. Vi må se det i en større sammenheng. Det finnes tusenvis av grunner til at folk blir syke! Veldig mange er også bare veldig veldig uheldige og blir syke, dessverre😢 Jeg brenner virkelig for å hjelpe de som sliter, og jeg beklager hvis de tidligere trådene virket usympatiske. Det var ikke meningen å fremstå slik! Jeg er veldig opptatt av å formidle forståelse, men for at samfunnet skal forstå, så må vi nødt å se på hele livet som en årsak; hvor biologi, miljø, familiesituasjon, medfødt sårbarhet og traumer osv osv på sikt kan bidra til sykdom. Vi blir nødt til å virkelig grave i årsakene slik at vi kal hjelpe de som trenger det! Klem til dere som har det vanskelig. Skulle ønske jeg kunne gi dere en personlig klem og si at det finnes mulighet for å få det bedre; at DU fortjener det! At det alltid finnes et håp❤️❤️ Skriver med nick, så kan dere sende meg en pm om dere lurer på noe. Beklager på det sterkeste om noen ble støtt. Jeg skulle ha forklart meg bedre i de andre trådene. ❤️❤️
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2018 #2 Skrevet 8. desember 2018 Er du psykiater? Anonymkode: 41195...46b
Gjest Autofyll Skrevet 8. desember 2018 #3 Skrevet 8. desember 2018 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Er du psykiater? Anonymkode: 41195...46b Tviler. Men jeg tror vi er flere som skriver om psykologi her - uten å nødvendigvis ha kompetanse. Jeg tror at det å se på fortiden og årsaken av og til er unødvendig og diffust- med mindre det er snakk om alvorlig traumer, så tror jeg det er bedre for mennesker som sliter psykisk å lære seg å gå videre i livet og ikke bare fokusere på fortiden og årsakene. Ingen fortjener smerte og lidelse- så og si, men det hender alle her i livet, enten psykisk eller fysisk - eller begge deler. Man kan rett og slett ikke unngå sykdom her i livet. De beste psykiatere og psykologer jeg kjenner til er de som ikke sliter for mye selv. Ofte kan man føle at man kan hjelpe folk mye når man selv vet godt hva det dreier seg om. Det er i såfall forbeholdt på KG😅 Fordi man har ofte en tendens til å sammenlikne sin egen situasjon med andre - og det går ikke. Folk oppfatter sykdom meget ulikt- og for noen kan det til og med også være positive sider med sykdommen. Virker uansett som at du har et mindre forenklet syn på samfunnet gjennom dette innlegget som fremstår som mer nyansert👏 Mvh Endret 8. desember 2018 av Autofyll
Gjest Kjærlighetsbarn98 Skrevet 8. desember 2018 #4 Skrevet 8. desember 2018 (endret) 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Er du psykiater? Anonymkode: 41195...46b Nei. Jeg ville oppklare det. Personen som hadde skrevet brevet var psykiater og la vekt på at sosiale medier var mye av årsaken. Det andre avsnittet var en kommentar til det psykiater hadde skrevet; der skrev jeg at jeg trodde grunnene var mye mer sammensatte; at jeg tror at de fleste som har psykiske lidelser har det pga traumer, mobbing, vanskelige familiesituasjoner- at det i de fleste tilfeller ligger mye mer bak enn sosiale medier og press. Endret 8. desember 2018 av Kjærlighetsbarn98
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå