Gå til innhold

Når ledelsen svikter, hvem snakker man med da?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en ganske slitsom situasjon på jobb. Jobber i kommunen. Har en avdelingsleder som aldri er tilstede og som ofte ikke svarer på mail. Mange har ting de ønsker å ta opp ang ting som ikke er bra. Det er ikke lett når man aldri treffer leder. Jeg har sendt mail mer enn en gang om ting som ikke er bra, og som leder bør ta tak i. Dette er situasjoner på jobben som går ut over meg og min helse. I beste fall får jeg svar om at han/hun skal se på det. Alternativ 1 er at jeg ikke hører noe mer. Alternativ 2 er at leder tar tak i det i noen uker og så sklir det ut og alt er tilbake til som det var før.

neste steg vil være å snakke med virksomhetsleder. Men det har vi prøvd før og det førte ikke til noe. Tvert i mot ble vi latterligjort og truet med at vi ikke var uerstattelige. Ledelsen er veldig opptatt av å verne om hverandre og være «lojale» ovenfor hverandre som de sier.

steg 3 vil kanskje være å ta det med fagforbundet. De som er organisert i hvertfall. Men her møtte vi også et problem sist gang. Tillitsvalgt er tidligere ansatt i virksomheten og er også svært «lojal» ovenfor avdelingsleder og virksomhetsleder.  så hvem snakker vi med? Hvem varsler vi til? Kommunalsjef? For vi var nemlig innom han/hun sist runde også, uten at det hjalp. Alle 4 er venner på privaten og det oppleves som at alle beskytter hverandre. Det er snakk om stort press på ansatte, da det er vi som «driver» stedet pga fraværende leder. Vi har flere langtidsykemeldte og stor gjennomtrekk av ansatte fordi folk ikke orker mer. Jeg er selv på randen til å bli syk av alt presset og stress. Har legetime og det ender mest sannsynlig i sykemelding, men dette løser jo ingenting på sikt. Vi er flere som ønsker å gå sammen og ta et skikkelig oppvaskmøte men aner altså ikke hvem vi skal hendvende oss til

Anonymkode: 4ebad...06c

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette høres ut som min arbeidsplass, venter spent på om du får gode råd!

Anonymkode: a00b9...674

• Liker 2
Skrevet

snakker med verneombud ? 

Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette høres ut som min arbeidsplass, venter spent på om du får gode råd!

Anonymkode: a00b9...674

Verden er jo ikke så stor, kanskje vi jobber på samme sted?😂

25 minutter siden, BiancaWhite skrev:

snakker med verneombud ? 

Jo, kan vel prøves det og, for all del. men av ulike grunner har jeg mine tvil om at det heller fører til noe🤯

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Verden er jo ikke så stor, kanskje vi jobber på samme sted?😂

Jo, kan vel prøves det og, for all del. men av ulike grunner har jeg mine tvil om at det heller fører til noe🤯

Verneombud er allerede nevnt. Har dere mulighet for å kontakte en annen fagforening og be om hjelp? Har selv vært tillitsvalgt og tatt inn medlemmer på denne måten. De har også fått hjelp. 

Gjest Kjærlighetsbarn98
Skrevet (endret)

Kanskje noen på arbeidsplassen vet hvem andre dere kan kontakte? Dere trenger noen som er nøytrale i saken. 

Endret av Kjærlighetsbarn98
Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har en ganske slitsom situasjon på jobb. Jobber i kommunen. Har en avdelingsleder som aldri er tilstede og som ofte ikke svarer på mail. Mange har ting de ønsker å ta opp ang ting som ikke er bra. Det er ikke lett når man aldri treffer leder. Jeg har sendt mail mer enn en gang om ting som ikke er bra, og som leder bør ta tak i. Dette er situasjoner på jobben som går ut over meg og min helse. I beste fall får jeg svar om at han/hun skal se på det. Alternativ 1 er at jeg ikke hører noe mer. Alternativ 2 er at leder tar tak i det i noen uker og så sklir det ut og alt er tilbake til som det var før.

neste steg vil være å snakke med virksomhetsleder. Men det har vi prøvd før og det førte ikke til noe. Tvert i mot ble vi latterligjort og truet med at vi ikke var uerstattelige. Ledelsen er veldig opptatt av å verne om hverandre og være «lojale» ovenfor hverandre som de sier.

steg 3 vil kanskje være å ta det med fagforbundet. De som er organisert i hvertfall. Men her møtte vi også et problem sist gang. Tillitsvalgt er tidligere ansatt i virksomheten og er også svært «lojal» ovenfor avdelingsleder og virksomhetsleder.  så hvem snakker vi med? Hvem varsler vi til? Kommunalsjef? For vi var nemlig innom han/hun sist runde også, uten at det hjalp. Alle 4 er venner på privaten og det oppleves som at alle beskytter hverandre. Det er snakk om stort press på ansatte, da det er vi som «driver» stedet pga fraværende leder. Vi har flere langtidsykemeldte og stor gjennomtrekk av ansatte fordi folk ikke orker mer. Jeg er selv på randen til å bli syk av alt presset og stress. Har legetime og det ender mest sannsynlig i sykemelding, men dette løser jo ingenting på sikt. Vi er flere som ønsker å gå sammen og ta et skikkelig oppvaskmøte men aner altså ikke hvem vi skal hendvende oss til

Hva er dette for en fremstilling av arbeidsplassen din? Alle konspirerer med alle? 

Normalt så fagorganiserer man seg for å ha noen å søke hjelp hos. Hjelper ingenting og man bare fortsetter å være misfornøyd med alt og alle, så er det en ting å gjøre, nemlig å si opp og finne seg noe annet å gjøre. Du er nemlig ikke uerstattelig, og å fortelle deg det er inge trussel, uansett hvem meldingen kommer fra. 

Skal du være vanskelig, så får du skaffe deg en advokat og ta regningen for hjelpen selv. 

Anonymkode: 17929...66b

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er dette for en fremstilling av arbeidsplassen din? Alle konspirerer med alle? 

Normalt så fagorganiserer man seg for å ha noen å søke hjelp hos. Hjelper ingenting og man bare fortsetter å være misfornøyd med alt og alle, så er det en ting å gjøre, nemlig å si opp og finne seg noe annet å gjøre. Du er nemlig ikke uerstattelig, og å fortelle deg det er inge trussel, uansett hvem meldingen kommer fra. 

Skal du være vanskelig, så får du skaffe deg en advokat og ta regningen for hjelpen selv. 

?????????

Anonymkode: a55ea...6cf

• Liker 7
Skrevet

Hva med rådmannens stab? Jeg hadde dratt det helt opp til ordfører om jeg måtte og visste at jeg hadde alle i ryggen. 

Anonymkode: 74303...753

Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker said:

Er du en av sjefene og gjenkjenner deg selv?

• Liker 8
Skrevet

Hvis lokal tillitsvalg ikke fungerer kan du kontakte fylkeskontoret for hjelp, men da bør du har forsøkt den lokale først. Hvis dere ikke får svar hos leder eller øverste leder kan du kontakte politisk ledelse, f.eks byråd helse om du jobber på sykehjem. 

Anonymkode: 7a97f...252

• Liker 2
Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I alle dager...😂 hva er det for en måte å uttale seg på? Du vet ikke halve historien en gang

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis lokal tillitsvalg ikke fungerer kan du kontakte fylkeskontoret for hjelp, men da bør du har forsøkt den lokale først. Hvis dere ikke får svar hos leder eller øverste leder kan du kontakte politisk ledelse, f.eks byråd helse om du jobber på sykehjem. 

Anonymkode: 7a97f...252

Takk, jeg jobber på sykehjem ja. Vi har avtalt å ha et møte på mandag for å diskutere hva vi skal gjøre videre. Tar med meg alle deres gode råd og innspill. 😊Vel alle unntatt et i hvertfall😂

Skrevet

Hvis ingenting hjelper, så må du enten angripe (og ja, det kan innebære true og kjefte), være sterk og stå i det, eller så må man finne seg en annen jobb dessverre.

Har dessverre mye tilsvarende erfaring i egen jobb. Å ta opp ting hjelper ikke, det blir aldri tatt tak i likevel, så jeg ser meg etter en annen karriere før jeg blir syk. For blir jeg syk på grunn av jobb, så skal det bli hevn på et eller vis, det skal jeg love.

Anonymkode: c9e3e...a2e

• Liker 2
Skrevet

Hvis du jobber i helsevesenet så er det sansynligvis mye enklere å finnne seg en ny jobb enn å styre med fagforeninger osv.

Anonymkode: 38948...6a9

• Liker 3
Skrevet

Ofte er flere fagforeninger representert. Delta, Fagforbundet og Sykepleierforbundet er vel de mest aktuelle? Kanskje noen av de som er misfornøyde er medlem av et annet forbund enn du er, evt om du kan vurdere overgang til et annet forbund? Det er mulig å få hjelp, selv om et forbund ikke har lokalt tillitsvalgte. I alle fall Fagforbundet har vel en hovedtillitsvalgt som er nivået over plasstillitsvalgt. Evt så er det vel tid for årsmøter snart? Kanskje dere kan velge en annen tillitsvalgt? 

Skrevet
20 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg tenker at kanskje kan dere ta kontakt med IA-rådgiveren som kommunen har, så må virksomhetsleder (tror jeg det er) og tillitsvalgte, løse dette arbeidsmiljøproblemet. Her må ting takes tak i. Hør på IA-podden, kjempenyttig og bra input! Lykke til! Det er så bra at du engasjerer deg, håper dere får orden i sakene. 

• Liker 1
Skrevet

tillitsvalgt i fagforeningen du er medlem i,
verneombudet på jobben,
HMS bedriften hører til under,
bedriftshelsetjenesten,
fagforbundets kontaktperson i kommunen 

og hvis det er ordentlig ille

fylkesmannen

Anonymkode: 3a5af...93b

Skrevet

Når en leder sier "Det er en frivillig sak å jobbe her", kjenner jeg får spader av slike uttalelser, det innfrir ikke til en åpenhetskultur, det er nesten en "hersketeknikk"-retorikk, som avskjærer diskusjonen.  Ikke bra av virksomhetsleder å latterliggjøre dere, det koster kommunen dyrt med så høyt gjennomtrekk av folk. Dere trenger å lufte problemer og frustrasjoner i et personalmøte sammen med virksomhetsleder/avdelingsleder, og gjerne IA-rådgiver kanskje?

• Liker 4
Skrevet

Media. Få trollene (ledere som ikke tar ansvar) ut i lyset.

• Liker 1
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ser at du ikke har mye erfaring ja.

Anonymkode: 3a5af...93b

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...