AnonymBruker Skrevet 7. desember 2018 #1 Skrevet 7. desember 2018 Jeg skal på jobbintervju til uka. Og et spørsmål som vil dukke opp er jo forventninger om lønn. Hvordan kan jeg finne ut hva som er «normen» ? Blir så feil å se på SSB , siden jeg er ganske fersk. Anonymkode: 0e0bc...ec4
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2018 #2 Skrevet 7. desember 2018 Fagforeningen? Anonymkode: 43e8e...c25
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2018 #3 Skrevet 8. desember 2018 Utdanning.no Anonymkode: 65fd8...7b0
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2018 #4 Skrevet 8. desember 2018 Spør på intervju? Helt vanlig spørsmål å stille Anonymkode: bc737...56d
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2018 #5 Skrevet 8. desember 2018 Fagforeningen har vært grei å ha for meg i slike tilfeller. De kunne gi meg gjennomsnittslønn for folk i mitt yrke, med min videreutdanning, samme ansiennitet og i samme sektor. Anonymkode: 8b801...5f1 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2018 #6 Skrevet 8. desember 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Fagforeningen har vært grei å ha for meg i slike tilfeller. De kunne gi meg gjennomsnittslønn for folk i mitt yrke, med min videreutdanning, samme ansiennitet og i samme sektor. Anonymkode: 8b801...5f1 Takk for svar. Men ringte du de da? Føler det er litt rart å gjøre 🤔 men kanskje ikke 🤔 Finner ikke noe på nettsiden deres Anonymkode: 0e0bc...ec4
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2018 #7 Skrevet 8. desember 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Utdanning.no Anonymkode: 65fd8...7b0 Ja men der ser står det vel ikke spesielt for nyutdannede feks? Bare gjennomsnitt. Og det kan være fra sikkert 3 mill til 400.000, så det blir helt feil. Anonymkode: 0e0bc...ec4
Gjest Vanlig fyr Skrevet 8. desember 2018 #8 Skrevet 8. desember 2018 19 hours ago, AnonymBruker said: Jeg skal på jobbintervju til uka. Og et spørsmål som vil dukke opp er jo forventninger om lønn. Hvordan kan jeg finne ut hva som er «normen» ? Blir så feil å se på SSB , siden jeg er ganske fersk. Anonymkode: 0e0bc...ec4 Hvis du er ung og nyutdannet kommer du til å havne under "normen". Du kommer ikke til å få samme lønn som de som har jobbet der i flere år. Du kommer til å begynne en god del lavere, hvis du gjør en god jobb kan du senere forhandle om høyere lønn.
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2018 #9 Skrevet 8. desember 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar. Men ringte du de da? Føler det er litt rart å gjøre 🤔 men kanskje ikke 🤔 Finner ikke noe på nettsiden deres Anonymkode: 0e0bc...ec4 Jeg ringte, ja. Anonymkode: 8b801...5f1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2018 #10 Skrevet 8. desember 2018 Gjennomsnittslønn sier ganske lite. Mange jobber deltid og trekker ned snittet. Spør heller rett ut hva hvilket lønnssintervall de tilbyr en med din kompetanse. Og si at du spør ikke fordi du er så opptatt av høy lønn, men at du er opptatt av å ikke få for lav lønn til å kunne leve av. Noen arbeidsgivere har et lønnssnivå som er helt latterlig lavt. Som for eksmpel politet. Lønnen de tilbyr er så lav at det er rart de i det hele tatt får noen søkere. Men heldigivs er mange offentlige jobber pliktig til å fortelle om lønnen i stillingsannonsen så folk slipper å kaste bort tiden sin på å søke en jobb de ikke kan leve av. Anonymkode: ad3e2...11c
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2018 #11 Skrevet 8. desember 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Gjennomsnittslønn sier ganske lite. Mange jobber deltid og trekker ned snittet. Spør heller rett ut hva hvilket lønnssintervall de tilbyr en med din kompetanse. Og si at du spør ikke fordi du er så opptatt av høy lønn, men at du er opptatt av å ikke få for lav lønn til å kunne leve av. Noen arbeidsgivere har et lønnssnivå som er helt latterlig lavt. Som for eksmpel politet. Lønnen de tilbyr er så lav at det er rart de i det hele tatt får noen søkere. Men heldigivs er mange offentlige jobber pliktig til å fortelle om lønnen i stillingsannonsen så folk slipper å kaste bort tiden sin på å søke en jobb de ikke kan leve av. Anonymkode: ad3e2...11c Greit å spørre om lønnsspenn på intervju, men ikke si det om at du ikke er interessert i høy lønn men ønsker en lønn man kan leve av! For det første: Lite taktisk ift senere lønnsforhandlinger, hvis TS skulle få tilbud om stillingen. For det andre antyder man indirekte at arbeidsgiver betaler så dårlig at lønna ikke er til å leve av = fornærmende. Det er helt kurant å spørre om lønnsspenn på første intervju. Også arbeidsgiver har interesse av å avslutte prosessen med søkere som uansett ikke vil takke ja til jobbtilbud fordi de så for seg høyere lønn enn det arbeidsgiver kan tilby. Begge parter har fordel av å finne ut av hverandres forventninger til lønn på et tidlig tidspunkt. Anonymkode: 8b801...5f1 1
Magnus_L Skrevet 9. desember 2018 #12 Skrevet 9. desember 2018 (endret) "Forventningene mine er verken mer eller mindre enn det markedet vil tilby meg. Akkurat hva det er, har jeg et bedre svar på når søknadsrunden min er over. Jeg venter blant annet svar fra [Høytbetalende selskap 1] og [Høytbetalende selskap 2]." Endret 9. desember 2018 av Magnus_L
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2018 #13 Skrevet 9. desember 2018 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar. Men ringte du de da? Føler det er litt rart å gjøre 🤔 men kanskje ikke 🤔 Finner ikke noe på nettsiden deres Anonymkode: 0e0bc...ec4 Det er ikke rart i det hele tatt. Anonymkode: 43e8e...c25
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2018 #14 Skrevet 9. desember 2018 Jeg har ikke tenkt å ta opp tema først, det kommer nok de å gjøre. Sånn har det ihvertfall vært på de andre intervjuene jeg har vært på. Bare vet ikke helt sikkert hva det burde ligge på, siden det er noe litt annet enn det jeg jobber med nå. Kan ikke si jeg venter svar fra andre selskaper siden tror miljøet er ganske lite på tvers av de relativt store byene og firmaene her. Men, kan jeg ringe fagforening når jeg ikke er medlem? Er en annen fagforening jeg tilhører nå. Fordi det er en annen stilling Anonymkode: 0e0bc...ec4
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2018 #15 Skrevet 9. desember 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg har ikke tenkt å ta opp tema først, det kommer nok de å gjøre. Sånn har det ihvertfall vært på de andre intervjuene jeg har vært på. Bare vet ikke helt sikkert hva det burde ligge på, siden det er noe litt annet enn det jeg jobber med nå. Kan ikke si jeg venter svar fra andre selskaper siden tror miljøet er ganske lite på tvers av de relativt store byene og firmaene her. Men, kan jeg ringe fagforening når jeg ikke er medlem? Er en annen fagforening jeg tilhører nå. Fordi det er en annen stilling Anonymkode: 0e0bc...ec4 Men jeg vil jo bli medlem av den fagforeningen når jeg bytter stilling. Noe jeg skal klare å gjøre uansett hvilket firma det blir hos. Anonymkode: 0e0bc...ec4
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2018 #16 Skrevet 9. desember 2018 51 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men jeg vil jo bli medlem av den fagforeningen når jeg bytter stilling. Noe jeg skal klare å gjøre uansett hvilket firma det blir hos. Anonymkode: 0e0bc...ec4 Det kan du. De blir bare glade for å få nye medl. Anonymkode: 43e8e...c25
mjauritz Skrevet 10. desember 2018 #17 Skrevet 10. desember 2018 På 9.12.2018 den 2.14, Magnus_L skrev: "Forventningene mine er verken mer eller mindre enn det markedet vil tilby meg. Akkurat hva det er, har jeg et bedre svar på når søknadsrunden min er over. Jeg venter blant annet svar fra [Høytbetalende selskap 1] og [Høytbetalende selskap 2]." Ville jeg aldri ha funnet på med mindre jeg faktisk ventet et slikt tilbud. Hadde jeg hatt en slik på intervju hadde jeg ikke følt at personen faktisk ønsket å jobbe her, men bare ønsket å jobbe en plass og at det ikke er så farlig. Er jo viktig å faktisk vise at man virkelig ønsker å jobbe akkurat der man er på intervju, spesielt som nyutdannet! 1
Magnus_L Skrevet 10. desember 2018 #18 Skrevet 10. desember 2018 8 timer siden, mjauritz skrev: Ville jeg aldri ha funnet på med mindre jeg faktisk ventet et slikt tilbud. Hadde jeg hatt en slik på intervju hadde jeg ikke følt at personen faktisk ønsket å jobbe her, men bare ønsket å jobbe en plass og at det ikke er så farlig. Er jo viktig å faktisk vise at man virkelig ønsker å jobbe akkurat der man er på intervju, spesielt som nyutdannet! Da går du glipp av de mest talentfulle og ambisiøse jobbsøkerne. Den psykologien du beskrev nå, har man ikke råd til å ha som fremoverlent bedrift. En nyutdannet med flere jobbtilbud har bestått ansettelsesterskelen flere steder, og dette senker usikkerheten for alle potensielle arbeidsgivere. En person som noen andre har bydd høyt på, er det kanskje grunn for at man selv også burde by høyt på. Litt det samme som finansinstrumenter. Jeg vet ærlig talt ikke hvordan det er mulig å bestemme seg for hvor man vil jobbe før lønnsforhandlingene er ferdig, og jeg skjønner heller ikke hvordan en arbeidsgiver kan tro at en kandidat kan gjøre det. Selvfølgelig vil det snu opp ned på forhandlingene og preferansene hvis en konkurrent skyter inn et vesentlig bedre tilbud. Synene mine er kanskje farget av min egen bransje, IT.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå