Gå til innhold

Har du jukset på eksamen?

Fremhevede innlegg

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner ikke hvordan det er mulig å jukse på eksamen, med mindre man går på et slapt studie. På ingeniørstudiet er det vanlig med åpen bok, dvs alle hjelpemidler, men kan du ikke pensum før eksamen så hjelper det ikke om man så har med seg hele biblioteket. Jeg har derfor aldri jukset, eller vurdert det. Jeg har heller aldri opplevd at medstudenter har blitt tatt i juks, så jeg antar at dette må gjelde typiske samfunnsfaglige studier hvor slappfiskene bare skal huske noen setninger ordrett ut av boka 😄 .

Anonymkode: 53094...7da

Jeg vet ikke hvaslags ingeniørstudium du har gått på, men i min ing.grad var det stort sett ikke tillatt med bøker eller formelhefter på eksamen. Fikk som regel utdelt et ark med noen få formler. Flere eksamener på sisteåret var helt uten formler, kun enkel casio som hjelpemiddel. 

Anonymkode: dbeff...3f7

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
12 timer siden, Tibbie skrev:

Helt enig. Eneste måte å jukse på eksamen er når det kommer til ting som er vanskelig å huske. Hvis man skal jukse til seg ny kunnskap, så må man skrive ned hele pensum på låra - og så store lår har de færreste :P 

Jeg synes det er ganske teit at eksamen er lagt opp til hvor god hukommelse man har, og ikke bare hva man kan.

Det handler ikke bare om hukommelse men heller å strukturere teori og formler. Det finnes mange teknikker og huskeregler for å gulpe opp formler som Pi. 

Hvis man ikke har lært seg effektive strategier blir det vanskelig å gjennomføre et studium. 

Skrevet

Jeg har juksa en gang, på muntlig eksamen i kjemi på vgs. Jeg gikk inn, trakk tema og ble plassert på et bakrom for å forberede meg i et kvarter eller noe. Uten hjelpemidler, bare med penn og papir. På bakrommet lå lærerens bok... 

Jeg brukte den og fikk 5 på eksamen. Hadde aldri klart det uten. 

Anonymkode: 7ee38...570

• Liker 2
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke hvaslags ingeniørstudium du har gått på, men i min ing.grad var det stort sett ikke tillatt med bøker eller formelhefter på eksamen. Fikk som regel utdelt et ark med noen få formler. Flere eksamener på sisteåret var helt uten formler, kun enkel casio som hjelpemiddel. 

Anonymkode: dbeff...3f7

Det er mulig praksisen var anderledes før, hvis dette var lenge siden. Men som nevnt, åpen bok eksamener er laget på en slik måte at det ikke hjelper å slå opp i bøkene under eksamen dersom man ikke kan stoffet fra før av. Derfor har jeg stort sett kun fått bruk for formelbøker på åpen bok eksamen likevel. Det er lett å gå i fella og tro at man slipper å lese så lenge man tar med seg pensumbøkene. I de rene realfagseksamnene så er det kun veglagte regelbøker og evt. godkjente formelsamlinger som er lov. Det er tøvete å kreve at folk skal huske hundrevis av kompliserte formler, og det er muligens det utdanningssystemet har innsett? Så lenge man kan løse problemene og vite hvilke formler som skal brukes så har man testet om kandidaten har nødvendig kompetanse for å utføre sitt arbeide. Nå skal det sies at masterstudiet preges av litt mer "pugging" og at man forventes å kunne mer enn på bachelorstudiet, men dét er jo naturlig.

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lærerutdanning, vi har kun ett fag dette semesteret, i mitt tilfelle naturfag. 

Man må naturligvis ha en del kunnskap om emnene, men dersom man har en A4 side i hver sko med karakterarter i alle de forskjellige økosystemene og sonene, en begrepsliste, soneinndeling, kort respirasjoinskretsløpet, litt om karbonkretsløp og drivhuseffekt, et par reaksjonslikninger, noen fysikkformler og forslag til utregninger vil jeg tro det fint kan vippe deg opp en karakter. Men det er naturligvis ingenting man ikke kan pugge seg til. 

Anonymkode: 26af2...90e

Hehehe, ser man dét. Lærere som jukser seg gjennom utdannelsen ja... og godt over halvparten av læreraspiranter stryker på matte som er så enkel at enhvér akademiker burde klare den med letthet. Hvordan skal en kunne lære bort et fag dersom man ikke klarer å huske noe som helst? Det er kanskje noe i ordtaket "those who can't do, teach" 😄.

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hehehe, ser man dét. Lærere som jukser seg gjennom utdannelsen ja... og godt over halvparten av læreraspiranter stryker på matte som er så enkel at enhvér akademiker burde klare den med letthet. Hvordan skal en kunne lære bort et fag dersom man ikke klarer å huske noe som helst? Det er kanskje noe i ordtaket "those who can't do, teach" 😄.

Usmakelig kommentar

Anonymkode: 8ad95...4e7

Skrevet

Nei, har ikke samvittighet til det. Karakterene går ut ifra normalfordeling og dersom jeg oppnår en bedre karakter ved å jukse tar jeg i teorien en god karakter fra en medelev 

Anonymkode: 0a6b4...8f7

• Liker 2
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Usmakelig kommentar

På hvilken måte? Om lærere av alle folk skal nedlate seg til å jukse på prøver så kan vi like godt hive hele systemet med prøver rett i dass. Hvordan skal de kunne kreve av sine elever at de lærer seg pensum uten å jukse? En får ha litt yrkesstolthet, og klarer man ikke eksamen så passer man kanskje ikke til yrket sitt?

• Liker 3
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På hvilken måte? Om lærere av alle folk skal nedlate seg til å jukse på prøver så kan vi like godt hive hele systemet med prøver rett i dass. Hvordan skal de kunne kreve av sine elever at de lærer seg pensum uten å jukse? En får ha litt yrkesstolthet, og klarer man ikke eksamen så passer man kanskje ikke til yrket sitt?

Jeg er enig i det at det er synd at det er så mange på lærerstudiet som jukser på eksamen. Jeg kan forstå at det er mye å huske på én eksamen (istedet for tre), men det rettferdiggjør det ikke. 

Det som var usmakelig er at du latterliggør en hel yrkesgruppe

• Liker 1
Gjest Wilma89
Skrevet

Jukset masse på ungdomsskolen, men tror ikke det skjedde på VGS og aldri på høyere utdanning. Kreativt å skrive på innsiden av lårene da🙈

Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er enig i det at det er synd at det er så mange på lærerstudiet som jukser på eksamen. Jeg kan forstå at det er mye å huske på én eksamen (istedet for tre), men det rettferdiggjør det ikke. 

Det som var usmakelig er at du latterliggør en hel yrkesgruppe

Hehe, det var heller ment for den delen av lærerstanden som har kommet seg gjennom ved juks og bedrag. Jeg synes det er noe urettferdig om de skal sitte på sin høye hest og rette prøver dersom de selv jukset seg gjennom studiene.

Skrevet
1 time siden, Wilma89 skrev:

Jukset masse på ungdomsskolen, men tror ikke det skjedde på VGS og aldri på høyere utdanning. Kreativt å skrive på innsiden av lårene da🙈

Hvis man skal bruke den metoden så er man jo avhengig av en del doturer, samt huske det du har skrevet ned ganske fort. 

Jeg har ikke hatt skriftlig eksamen på åtte år. Er det noen regler for hvor lenge man kan oppholde seg på do og hvor ofte man kan gå på do i løpet av eksamen?

Skrevet

Jukset og jukset... Det svart et for meg på forberedelsen i matematikk muntlig. Da sendte jeg bilde av oppgaven til en i klassen og skrev "jeg besvimer". Jeg klarte å se igjen 5 min før jeg skulle inn, og så fort at det jeg skulle bruke var Thales setning. Like etter dukket det opp på tlf min at jeg skulle bruke Thales setning... 

Jeg vet at noen på lærerstudiet skrev noen nynorsk bøyningsmønstre på lårene. Man kunne gå ned opp til 3 karakterer ved dårlig nynorsk. 

Anonymkode: 82047...7b9

Skrevet

Jeg jukset på matte tentamen på ungdomsskolen  en gang. Jeg har sterk dyskalkuli, men fikk ikke dette bekreftet før VGs (ungdomsskolen mente det ikke var nødvendig å teste meg for det...) så en venninne og jeg sendte lapper til hverandre gjennom korrekturlakken. Jeg lånte den av henne, spurte hva svaret var på den og den oppgaven, surret lappen rundt flasken, ga den tilbake, hun skrev svaret på en lapp, surret den rundt korrekturlakken og jeg lånte den igjen. Gjorde vel det en 3-4 ganger. Til tross for hjelp så fikk jeg bare 2. Men uten det så hadde jeg nok strøket. 

Anonymkode: e361c...414

• Liker 3
Skrevet

Har aldri jukset. 

Husker tilbake til et økonomifag, foreleser la ut om hvor viktig det var at vi kunne disse lange formlene. Uten formlene ville det gå rett i rennesteinen med oss. Ingen hjelpemidler tillatt, kun kalkulator. Så vi pugget. Og pugget. Pugget. Kryptiske tegn omringet av parenteser og brøkstreker. Pugget. 

Da vi fikk utlevert eksamen var det lagt ved et ekstra ark. En formelsamling. 

Den jævelen. 😂

Anonymkode: fc871...8d6

• Liker 4
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nja, både og. Jeg går i klasse med mange utrolig dyktige mennesker, som en gang kommer til å bli kjempegode lærere. Men jeg vil tippe at ca. 1/3 av klassen faller ut før året er omme. Fravævslistene er redusert fra 6 til 3 sider med studenter allerede. 

Anonymkode: 26af2...90e

• Liker 1
Skrevet

Nei, aldri. Ikke på vanlige prøver heller.

Kom i om dette temaet  med flere unge kolleger, alle de fortalte åpenlyst om hvordan de jukset masse. Kjente jeg ble så sint. Jeg manglet bitte bitte litt på karaktersnittet for å komme inn på den skolen jeg ville. Livet ble veldig annerledes for meg som ikke jukset. Kjente bitterheten svulme opp fra magen, men før den nådde munnen min så kvelte jeg dette i i halsen. Vond kamel å svelge...

• Liker 3
Skrevet

Nei, jeg har ikke jukset.

Jeg er lærer på ungdomstrinnet, og slår hardt ned på alt av juks blant elevene mine.

Én gang annullerte jeg en engelskprøve (i grammatikk) for en hél klasse, da jeg fikk vite at minst en tredjedel av klassen hadde sett prøven på forhånd. En elev i en annen klasse hadde fått utdelt to prøver ved en feiltagelse, og beholdet den ene prøven. Denne viste han frem til elevene i min klasse, mot betaling. 

Etter en tordentale i klassen, så laget jeg en ny prøve som hele klassen måtte ta, og alle som hadde jukset fikk en mulighet til å komme å unnskylde/forklare seg. Det kom mange angrende syndere dit jeg satt. Alle som var involvert fikk brev med hjem. 

En jente takket meg senere for det jeg gjorde, hun sa at hun aldri kom til å prøve å jukse igjen. 

• Liker 1
Skrevet
På 7.12.2018 den 23.12, Pipaluk skrev:

Hvor skal man få utløp for det man har skrevet? Man kan ikke akkurat sitte i eksamenslokale og studere lårene sine. Det ville vekket mistanke og frykten for at andre skulle oppdage det ville nok tatt fokuset bort fra det man forsøkte å tilegne seg

Du går på do og frisker minnet med det du behøver av info ;) 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...