Gå til innhold

Hvordan få de til å forstå at de ikke må legge ut bilder på nett av oss?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber i en slik jobb hvor jeg opplever trusler, og det gjør mannen også. Det hele toppet seg da en person dukket opp utenfor huset og skrapte opp bilen vår. Om det var han eller meg som var motivet er egentlig helt likegyldig, poenget er at det er ubehagelig og man må ta visse forhåndsregler.

Vi bestemte oss for å flytte og holde adressen vår litt "skjult" (vi bor ikke på hemmelig adresse, men vi tar forhåndsregler). Jeg har også valgt å være veldig privat på sosiale medier. Det vil si at vi har veldig lukket profil, ikke legger ut bilde av barna, osv. Det høres vanvittig ut, men dette er noe vi vært klar over i det vi gikk inn i slike jobber, og jeg elsker jobben min. Merk at det kun er NOEN som ikke klarer å oppføre seg, men de fleste vi er i kontakt med er ordentlig flotte mennesker.

(Jeg jobber i barnevern, han i fengsel)

Vi har et etternavn som kun hører til hans familie, og vi begge må skrive under med etternavn i saksdokumenter som brukerne har fult innsyn i. Det vil si at de vet hva vi heter - noe som selvfølgelig er helt greit. Problemet er at det da er lett å finne hans (og min) familie på Facebook, og de poster mye. De poster ofte bilder av våre barn, statuser om at vi har flyttet til X osv. De dokumenterer alt på Facebook. Nå har det seg sånn at jeg hadde en ubehagelig opplevelse med en bruker som truet i retning av "hva om jeg hadde drept din "Mia (datteren min), hun med det lyse håret som går på X skole". Jeg har selvfølgelig politianmeldt, men det er lite mer jeg kan gjøre, annet enn å råde oss om forhåndsregler.

Jeg prøver å få svigers til å forstå, men de bagatelliserer saken. Jeg elsker jobben min, men ser meg snart nødt til å slutte fordi sikkerheten til barna kommer først - samtidig viser jo dette trollene at de kommer en vei med denne oppførselen. Jeg har til nå prøvd å gjøre meg "usynlig" på nett slik at de ikke finner frem til denne informasjonen, men det er vanskelig når svigers kommer opp når de søker på vårt navn. Her ligger det masse statusoppdateringer om oss (mange er ikke tagget, står kun navn, men de skjønner jo hvem det gjelder). Jeg spurte en kollega om hun kunne gå inn på deres profil og skrive ned alt hun fant ut om oss som lå åpent på nett (hun er ikke venn med de) for å vise svigers hva man kan finne frem til. Hun fant:
- Barnets navn og etternavn
- Barnets skole og barnehage
- Navn og utseende på barnets favorittkosedyr
- Finn-annonsen til vårt nye hus, med adresse og utseende.
- Bilen vår, med skiltnummer
- Bilder av oss, barnet og resten av familien

Med andre ord - all den informasjonen som trengs for å finne frem til en person man ikke kjenner. Dette stikker dypt når det er trusler, for det er jo ikke noe problem for dem å finne barnet (eller oss). Politiet får ikke gjort noe før noe faktisk skjer, og da er det allerede for sent. 

Jeg har spurt om de ikke i det minste kan gjøre det privat, men de vil ikke fordi de eeeelsker jo at alle kan få følge med på livet deres. De er litt glad i prestisje, og elsker å brette ut om hvor flott livet, jobben, barn og barnebarn er. 

Hva gjør vi nå? Vi vil jo ikke anmelde foreldrene hans for å legge ut bilder og statuser, men jeg er helt rådvill!

Anonymkode: 5342b...959

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere må faktisk gjøre det dere må for å beskytte dere og barn. Vil de ikke høre på dere, anmelder dere dem. Det høres hardt ut, men det er det eneste rette. Dessverre

• Liker 27
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Vil de ikke høre er anmeldelse eneste utvei.

Skrevet

Gi beskjd om at det ikke blir mer kontankt med dere eller barnebarn før du har respektert ønskene dere og forstår alvoret. Når man ikke tar inn over seg at et barnebarn er drapstruet er det ganske drøyt. Bildene kan du rapportere til fb. Og så anmelder dere, for å vise alvoret. 

Anonymkode: f3fd2...2dc

• Liker 41
Skrevet

Her må dere være harde. Dere ber om at alt som er lagt ut slettes, og at de må slutte å legge ut noe som helst om dere som dere ikke har godkjent først. Slutter de ikke så er eneste utvei å anmelde, i sånne jobber kan man ikke la hele verden ha innsikt i hva dere foretar dere, hvor dere bor, skoler og barnehager etc. Det går ikke på at man «overdriver» men på sikkerheten til dere og ikke minst barna! 

Anonymkode: 65929...35e

• Liker 11
Skrevet

Fordi besteforeldre skal få vise frem barnebarn og vellykket familie, så skal sikkerheten deres risikeres.
Med oppesen ungdom tar man dem med til politiet og lar dem fortelle hvor skummelt enkelte ting kan være - kanskje en ide med besteforeldre også.

• Liker 12
Skrevet

Du kan rapportere bilder og slik til fb, så fjerner de bildene. 

Endre fb-navnene deres slik at etternavnene ikke vises. 

Og si til svigers at de utsetter dere for veldig risiko ved å legge ut denne infoen. Dersom de ønsker dere vondt, må de bare fortsette. Men må regne med å bli anmeldt. 

Anonymkode: 0a5b9...25c

• Liker 12
Skrevet

Jeg blir rett og slett oppgitt over den familien din. Man legger aldri ut sånt om andre uten at de synes det er ok. Og i hvert fall ikke når dere ber om å få være private og har opplevd sånne ting. Jeg tror jeg rett og slett hadde blitt ufin og spurt om de virkelig ønsker å finne barnebarnet død en dag, for det er det som kan skje om de holder på sånn. Gud forby at det skjer, og jeg håper virkelig dere aldri opplever noe så ille, men man kan aldri stole på folk. Uansett synes jeg det er fryktelig at folk skal gå etter deg og han bare pga yrkene deres. Greit det ikke er de mest populære yrkene, men likevel gir det ikke grunn til å holde på sånn. 

• Liker 11
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har spurt om de ikke i det minste kan gjøre det privat, men de vil ikke fordi de eeeelsker jo at alle kan få følge med på livet deres. De er litt glad i prestisje, og elsker å brette ut om hvor flott livet, jobben, barn og barnebarn er. 

Hva gjør vi nå? Vi vil jo ikke anmelde foreldrene hans for å legge ut bilder og statuser, men jeg er helt rådvill!

Seriøst! Hva er det som er viktig her, at besteforeldre skal få vise seg frem på FB, eller barnas sikkerhet? 

Det er det verste jeg har hørt, de besteforeldrene kan jo ikke være vel bevart!

Du er nødt å sette hardt mot hardt

Anonymkode: ef886...dfb

• Liker 5
Skrevet

Dersom dette var meg, ville jeg ha gitt dem et ultimatum og sagt at enten respekterer de våres ønsker om saken ellers bytter hele familien etternavn. Det spørs hvordan familien stiller seg til det da - her i gården ville det vært nok til å skremme dem til hva som helst, det er såpass viktig for dem at navnet føres videre (for ikke å nevne hvordan de ville «mistet ansikt» utad, tenke seg om unga ville endra etternavn? Noe så flaaaut ville min mor tenkt)

Anonymkode: 98ca2...f11

• Liker 10
Gjest BearMama
Skrevet

Hadde gitt dem et ultimatum. Enten respektere at de ikke legger ut NOE eller så kuttes all kontakt med dem og vi hadde skiftet navn og flyttet på hemmelig adresse og de hadde aldri sett oss igjen.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber i en slik jobb hvor jeg opplever trusler, og det gjør mannen også. Det hele toppet seg da en person dukket opp utenfor huset og skrapte opp bilen vår. Om det var han eller meg som var motivet er egentlig helt likegyldig, poenget er at det er ubehagelig og man må ta visse forhåndsregler.

Vi bestemte oss for å flytte og holde adressen vår litt "skjult" (vi bor ikke på hemmelig adresse, men vi tar forhåndsregler). Jeg har også valgt å være veldig privat på sosiale medier. Det vil si at vi har veldig lukket profil, ikke legger ut bilde av barna, osv. Det høres vanvittig ut, men dette er noe vi vært klar over i det vi gikk inn i slike jobber, og jeg elsker jobben min. Merk at det kun er NOEN som ikke klarer å oppføre seg, men de fleste vi er i kontakt med er ordentlig flotte mennesker.

(Jeg jobber i barnevern, han i fengsel)

Vi har et etternavn som kun hører til hans familie, og vi begge må skrive under med etternavn i saksdokumenter som brukerne har fult innsyn i. Det vil si at de vet hva vi heter - noe som selvfølgelig er helt greit. Problemet er at det da er lett å finne hans (og min) familie på Facebook, og de poster mye. De poster ofte bilder av våre barn, statuser om at vi har flyttet til X osv. De dokumenterer alt på Facebook. Nå har det seg sånn at jeg hadde en ubehagelig opplevelse med en bruker som truet i retning av "hva om jeg hadde drept din "Mia (datteren min), hun med det lyse håret som går på X skole". Jeg har selvfølgelig politianmeldt, men det er lite mer jeg kan gjøre, annet enn å råde oss om forhåndsregler.

Jeg prøver å få svigers til å forstå, men de bagatelliserer saken. Jeg elsker jobben min, men ser meg snart nødt til å slutte fordi sikkerheten til barna kommer først - samtidig viser jo dette trollene at de kommer en vei med denne oppførselen. Jeg har til nå prøvd å gjøre meg "usynlig" på nett slik at de ikke finner frem til denne informasjonen, men det er vanskelig når svigers kommer opp når de søker på vårt navn. Her ligger det masse statusoppdateringer om oss (mange er ikke tagget, står kun navn, men de skjønner jo hvem det gjelder). Jeg spurte en kollega om hun kunne gå inn på deres profil og skrive ned alt hun fant ut om oss som lå åpent på nett (hun er ikke venn med de) for å vise svigers hva man kan finne frem til. Hun fant:
- Barnets navn og etternavn
- Barnets skole og barnehage
- Navn og utseende på barnets favorittkosedyr
- Finn-annonsen til vårt nye hus, med adresse og utseende.
- Bilen vår, med skiltnummer
- Bilder av oss, barnet og resten av familien

Med andre ord - all den informasjonen som trengs for å finne frem til en person man ikke kjenner. Dette stikker dypt når det er trusler, for det er jo ikke noe problem for dem å finne barnet (eller oss). Politiet får ikke gjort noe før noe faktisk skjer, og da er det allerede for sent. 

Jeg hadde skikkelig laget bråk over at dette her setter barnas liv i fare og at nå må de slutte og poste en prikk om dere fra dags dato og hvis de poster noe vil det bety at familiebånden blir krokete og om de ønsker virkelig å utsette ungen for dette?

• Liker 4
Skrevet

Har du spurt rett it om de er glad i dere? Det tror jeg jeg hadde gjort. Sannsynligvis hadde de svart ja, og da hadde jeg fortsatt med å spørre hvorfor de da ønsker dere drept. Noen ganger må man sette ting veldig på spissen for å få frem poenget. Hadde gitt de et ultimatum,  enten slettes alt nå, og det legges ille ut noe nytt,  eller så ser de dere aldri igjen. Jeg tenker at mennesker som tar deres sikkerhet så lite alvorlig kanskje ille er noe stort tap likevel?

Hvis dere ikke vil gå så drastisk til verks kan dere eventuelt legge et ekstra etternavn til navnet deres. Ett eller annet som halve Norge heter. Så kan dere signere ting med det nye navnet, men bruke bare det gamle på Facebook. (si.du heter Anne Storhavet,  så legger du til Olsen, og signerer Anne Olsen, eller Annen S. Olsen)Hjelper jo ikke for klienter som allerede vet hva dere heter, men vil i det minste forebygge at nye finner info. 

Anonymkode: a2cb5...af8

• Liker 9
Skrevet

Mannen min jobber i forsvaret og ønsker også lav profil på sosiale medier. Han bruker derfor hverken bilde av seg selv eller sitt ekte etternavn på facebook, i tillegg til lukket profil. Alle tagger på facebook må han godkjenne. Problem så og si løst. 

• Liker 3
Skrevet

Hvor jævla igjengrodd er det mulig å være i huet!? Hvorfor i helv.... vil de utsette sine barn og barnebarn for så mye risiko bare for å kunne skryte på facebook!?

Nu. Jeg mistenker at noe av problemet her er at dine foreldre ikke forstår hvor enkelt og hvor mange det de poster når ut til. Generasjonen deres er jo generelt ikke kjent for å være så kunnskapsrik når det kommer til data. Er nesten så du skulle fått noen til å terrorisere dem på samme måte som dere blir, basert på hva de finner om dem på facebook, så tenker jeg pipa ville fått en annen låt.

Litt mer realistisk; send de på datakurs. Og holder litt med ultimatumnet her; slett og slutt å legg ut, ellers må vi kutte kontakten for å beskytte barna våre. Så enkelt er det faktisk.

Anonymkode: a13a1...85a

• Liker 5
Skrevet
4 minutter siden, addict skrev:

Mannen min jobber i forsvaret og ønsker også lav profil på sosiale medier. Han bruker derfor hverken bilde av seg selv eller sitt ekte etternavn på facebook, i tillegg til lukket profil. Alle tagger på facebook må han godkjenne. Problem så og si løst. 

Dette hjelper dessverre ikke i TS sin situasjon, når man kan finne svigerfamilien ut i fra deres navn på facebook, og de legger ut masse informasjon om TS og familien. 

Jeg er enig i de som sier at dere må være helt tydelige på at disse besteforeldrene utsetter barnebarna for livsfare ved å legge ut denne informasjonen. Jeg synes faktisk at dere skal fortelle her deres foreldre at du mottok en konkret drapstrussel mot "Mia" pga informasjon de hadde lagt ut. Dere bør også legge fram listen over all informasjonen de har lagt ut om dere, siden de kanskje ikke forstår hva "åpen" betyr.

Anonymkode: d73b3...379

• Liker 10
Skrevet

Enten er dette trollinnlegg eller så er politiet som dere har sendt anmeldelse til helt tafatte. 

Dette burde de ha tatt opp allerede etter første mottatte trusler og innkalt besteforeldrene til samtale. Om ikke, burde dere kanskje ha bedt politiet om å ta en prat med de slik at de skjønner alvoret? 

Du kan også rapportere bilder og info du ikke har samtykket til. 

Anonymkode: 4b0e3...aad

Skrevet

Jeg blir så oppgitt over enkelte!! 

Hverken jeg eller samboer har farlige jobber slik du beskriver, men jeg hadde likevel blitt rasende om noen hadde lagt ut så mange detaljer om oss på sosiale medier. Jeg syns det handler om personvern generelt, og ekstra mye for dere og barna! 

Her må du være beinhard. Tror rett og slett du må be dem om å ta seg til helvete sammen, ellers anmelder du. Dette er ikke noe å bagatellisere 😮 

• Liker 3
Skrevet

Det er foreldrene som bestemmer hvor mye av info som skal kunne finnes av barna på nett. Så bestem det da. Det er mannen din som må ta en god prat med siden foreldre, slik at all info om dere som familie kan slettes og ikke noe nytt legges ut. Er helt sikker på at dette ikke er et problem dersom dere tar det opp på en skikkelig måte. 

I tillegg ville jeg kuttet ut alt dere gjør på nett. Slutt å bruke fb, andre sosiale medier, ikke registrer deg noen steder osv. 

(Jeg er så godt som usynlig på nett, det var en kjempejobb å bli det, men fungerer. Folk flest aner ikke hva som finnes av info om en selv) 

Anonymkode: c2a2a...700

• Liker 2
Skrevet

Jeg ble forbannet da jeg leste innlegget ditt, Ts. Herregud for en famile!! De må være helt tette i topplokket! 

Er det mulig å få noen andre til å snakke dem til fornuft? Kollega av mannen din eller lignende? 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...