Gå til innhold

Astma = parfymeallergi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Er det slik at de med astma ikke tåler parfymeprodukter?

Da tenker jeg ikke på åpenbare parfymer som i parfyme, men f.eks. hudkremer, dusjprodukter, osv. som har innhold av alcohol og perfume.

Anonymkode: b1925...dc0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det er ikke nødvendigvis en sammenheng. Jeg har astma og en del allergi. Men parfyme og parfymerte produkter reagerer jeg ikke på. 

Anonymkode: 520f0...132

• Liker 3
Skrevet

Har ikke astma, men reagerer på veldig mye parfymerte produkter. Og får pusteproblemer på offentlig transport hvis noen som sitter nære har dusjet seg i parfyme.

Anonymkode: b2ba0...1ff

Skrevet

Jeg har infeksjonsutløst astma, altså jeg får en hoste fra helvete når jeg er forkjølet men har aldri reagert på parfyme. Selv bruker jeg ekte parfyme ikke billigparfyme fra Nille, når det kommer en gjeng med ungdommer som har dusjet hele seg i billigparfyme så kjenner jeg det i både hode og nese men får ikke anfall av det liksom.

Forstår ikke hvorfor ingen voksne rundt forklarer de at less is more...

Anonymkode: abaee...a8f

Skrevet

Nei det har nok ingen sammenheng. Jeg har ikke astma, men jeg tåler ikke parfymerte produkter. Naboen min har sterk astma, men kona bader i parfyme og han ser ut til å tåle det bra.

Anonymkode: c5989...ddd

Skrevet

Tenkte å kjøpe noe hånskrem, men ser det inneholder parfyme og alkohol.

Skrevet

Kjenner to med kraftig astma - ingen av dem tåler, parfyme, hårspray, kremer med duft etc.

Skrevet

Parfyme, altså duftstoffer, kan utløse bl.a. astmaanfall. Disse stoffene, avhengig av hva de består i, kan være sterke irritanter selv for personer uten astma eller allergi/overfølsomhet. Dess mer en utsettes for slike stoffer, jo større risiko for at en utvikler overfølsomhet/allergi. 

Anonymkode: 59e07...28f

• Liker 1
Skrevet (endret)
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei,

Er det slik at de med astma ikke tåler parfymeprodukter?

Da tenker jeg ikke på åpenbare parfymer som i parfyme, men f.eks. hudkremer, dusjprodukter, osv. som har innhold av alcohol og perfume.

parafyme allergi er noe annet og fører til at det tetter seg i brystet, det kommer masse slim og hoste og blir stramt og tett og får nesten ikke puste og kvelninge fornemmelser, det gjelder alt med markante dufter ikke bare parafyme

Endret av kvinne35+
Skrevet

Nei, jeg er ikke allergisk mot parfyme selv om jeg har astma, men jeg kan bli astmatisk av sterke lukter. 

Anonymkode: dab56...ae3

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, jeg er ikke allergisk mot parfyme selv om jeg har astma, men jeg kan bli astmatisk av sterke lukter. 

Anonymkode: dab56...ae3

Enig dette. Klarer ikke å være mer enn et halv minutt på Lush, f.eks..

Anonymkode: d6b9a...130

Skrevet
3 timer siden, kvinne35+ skrev:

Blir stramt og tett og får nesten ikke puste og kvelninge fornemmelser, det gjelder alt med markante dufter ikke bare parafyme.

Stemmer. Slik har jeg det med hvitløk. Heldigvis har jeg en OK sjef, så på jobb er det forbud mot å spise det.

Anonymkode: 3b531...ff3

• Liker 1
Skrevet

Så hudpleieprodukter med innhold av parfyme er greit for folk med astma?

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så hudpleieprodukter med innhold av parfyme er greit for folk med astma?

Du bør jo gjerne høre med den enkelte før du vurderer å gi noe med duft i gave til en person som har periodevis pustebesvær ;)

Skrevet

Jeg har både astma allergi og infeksjons utløst astma.....

Så får pusteproblemer med luftveisinfeksjoner..... Da er parfyme problematisk.... 

Og reagerer med pusteproblemer/ekstrem hoste ved allergiske reaksjoner.....

Har vært mange ganger jeg har måttet gå av bussen pga parfyme..... Da har jeg sitti bakerst omtrent og noen har kommet på og satt seg foran,men med mye parfyme på.....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...