AnonymBruker Skrevet 7. desember 2018 #1 Skrevet 7. desember 2018 Jeg er nylig blitt alene med en jack russel tispe på 10 mnd etter at min samboer dro sin kos. Jeg sitter igjen med ansvaret for hunden alene noe som byr på en del tidsklemmer og utfordringer i og med at jeg er i en 100% stilling + bruker ca 40 min på reisevei til og fra jobb. Bikkja har ikke pleid å være alene hjemme i mer enn rundt 4 timer av gangen. Det har vi fått til da min eks ikke jobbet fulltid og når han jobbet ofte jobbet kveld og helg som er tider jeg har fri. Jeg tenker nå at en løsning kan være å høre i nabolaget om det er et barn 10-13 år som kunne tenke seg å tjene litt lommepenger etter skoletid ved å gå tur + leke med hunden. For meg høres det litt ut som drømmejobben dersom barnet er glad i hund! Men hvor mye ville man lønnet et barn i denne alderen for pass av hund? Andre alternative løsninger på denne situasjonen taes også i mot med takk! Jeg får allerede også hjelp av familie og venner så barnet vil ikke bli en "fulltidsansatt". Tenker kanskje ca 2 dager i uka, ca 2 timer per gang. Anonymkode: be5de...7c0 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2018 #3 Skrevet 7. desember 2018 En 10 åring bør ikke ha fulle ansvar for en hund. Mye kan skje på tur, og da må den som går tur, være voksen nok til å håndtere en slik situasjon. Så minimum 14 år tenker jeg. Minst 150kr gangen tenker jeg er grei betaling. Anonymkode: e722a...e04 14
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2018 #4 Skrevet 7. desember 2018 Det du gjør er ulovlig. Barn skal ikke ha ansvar for dyr. Aldersgrensen er 16 år Anonymkode: 424ce...256 13
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2018 #5 Skrevet 7. desember 2018 Du kan ikke la barn som ikke er vant til hunden passe den alene. Anonymkode: 4df4f...44b 3
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2018 #6 Skrevet 7. desember 2018 Jeg ville ikke latt et så ungt barn være med en så ung valp alene. Aldri i livet! Vedkommende skal ikke bare like hunder, men kunne mye om både oppdragelse og hva h*n skal gjøre i ulike situasjoner. Anonymkode: d2e56...df8 8
KillerKitty Skrevet 8. desember 2018 #7 Skrevet 8. desember 2018 Vet ikke om jeg ville latt noen under 15 ha ansvar alene, men hva med å høre med noen som er ufør eller pensjonert? Sikkert mange som ønsker seg hund, men som ikke har god nok helse til å ha en på fulltid 3
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2018 #8 Skrevet 8. desember 2018 Tenk om folk kunne gi blaffen i å være så belærende og bare svare på det som blir spurt om??? Jeg ville gitt 150 pr gang. Anonymkode: 1cc86...4d3 9
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2018 #9 Skrevet 8. desember 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tenk om folk kunne gi blaffen i å være så belærende og bare svare på det som blir spurt om??? Jeg ville gitt 150 pr gang. Anonymkode: 1cc86...4d3 😂😂 så enig, man kan altså ikke passe en hund før man er like gammel som man er når en har lov til å kjøre moped og traktor, øvelseskjøre eller ha sex. Anonymkode: 7ea93...597 11
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2018 #10 Skrevet 8. desember 2018 8 timer siden, AnonymBruker skrev: En 10 åring bør ikke ha fulle ansvar for en hund. Mye kan skje på tur, og da må den som går tur, være voksen nok til å håndtere en slik situasjon. Så minimum 14 år tenker jeg. Minst 150kr gangen tenker jeg er grei betaling. Anonymkode: e722a...e04 Enig dette. For ungt under 13-15 år. Betaling pr gang 150 kr om det bare er en gang i blandt eller f eks 300 kr i uka om det er en time hver dag. Snakk også med foreldrene til jenta/gutten om hva de syns er greit. Er jo ikke alle som syns det er stas med mange hundre kroner til godteri som det ungen sjøl syntes. Foreslå feks at foreldrene får til sparebøsse til sykkel eller ryggsekk eller lignende og gi max 200 kr til godis/eget bruk pr uke Anonymkode: 013a6...86a 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2018 #11 Skrevet 8. desember 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tenk om folk kunne gi blaffen i å være så belærende og bare svare på det som blir spurt om??? Jeg ville gitt 150 pr gang. Anonymkode: 1cc86...4d3 Barn har ikke lov til å ha ansvaret for dyret, og ved å svare på dette vil man da indirekte oppfordre til brudd på norsk lov, hvilket ikke er tillatt etter forumreglene. Anonymkode: f11b7...8c5 4
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2018 #12 Skrevet 8. desember 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Barn har ikke lov til å ha ansvaret for dyret, og ved å svare på dette vil man da indirekte oppfordre til brudd på norsk lov, hvilket ikke er tillatt etter forumreglene. Anonymkode: f11b7...8c5 Hehe, vis meg gjerne denne loven du😂 Anonymkode: 1cc86...4d3 9
Zaga Skrevet 8. desember 2018 #13 Skrevet 8. desember 2018 Jeg passa en hund gratis i den alderen der og tenkte aldri på penger nei. Synes det var veldig koselig med den hunden og den første hunden min var oppkalt etter den hunden der som også redda barneårene og ungdomsårene mine. Hadde alltid lyst på hund selv men fikk ikke lov og to uker etter jeg flytta så kom det en valp i leiligheten min. Så det gikk ikke lange stunden. Hehe. 4
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2018 #14 Skrevet 8. desember 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: man kan altså ikke passe en hund før man er like gammel som man er når en har lov til å kjøre moped og traktor, øvelseskjøre eller ha sex. Som du godt vet, er den setningen usann. Et barn KAN passe en hund. På samme vis som en KAN gå/kjøre på rødt lys. Om en finner det forsvarlig og risikoen for å bli tatt er minimal, vil de fleste velge å gjøre det. Anonymkode: 6f4ae...a7f 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2018 #15 Skrevet 8. desember 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Barn har ikke lov til å ha ansvaret for dyret, og ved å svare på dette vil man da indirekte oppfordre til brudd på norsk lov, hvilket ikke er tillatt etter forumreglene. Anonymkode: f11b7...8c5 Barn under 16 år kan ikke ha selvstendig ansvar for dyr, det skal være en voksen som har hovedansvar. Dette innebærer ikke at barn ikke kan lufte en hund før de er 16 år. Så vidt jeg har forstått, dreier dette seg mer om at foreldre ikke skal kjøpe kjæledyr til barn, for så å overlate alt ansvar for dyrets velferd til barnet. «Dyrevelferdsloven slår fast at det bare er personer over 16 år som kan ha eneansvar for et dyr, så det er foreldrene i familien som må være hovedansvarlig for et kjæledyr. Men professor Braastad peker på at det er sunt og verdifullt for et barn å få små oppgaver som å gi mat, vann og gå luftetur med hunden.» https://www.aftenposten.no/norge/i/vmRKL/Dette-larer-barnet-av-a-ha-dyr Anonymkode: 8e6ca...c6c 16
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2018 #16 Skrevet 8. desember 2018 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Det du gjør er ulovlig. Barn skal ikke ha ansvar for dyr. Aldersgrensen er 16 år Anonymkode: 424ce...256 Hvor i all verden får du det fra? 😅 Anonymkode: dc1a3...831 5
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2018 #17 Skrevet 8. desember 2018 10 minutter siden, AnonymBruker said: Hvor i all verden får du det fra? 😅 Anonymkode: dc1a3...831 Haha jeg må le av alle disse besserwisserne som attpåtil tar feil😂 jeg ville gitt 500 kr mnd Anonymkode: 4d079...4f0 9
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2018 #18 Skrevet 8. desember 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Barn har ikke lov til å ha ansvaret for dyret, og ved å svare på dette vil man da indirekte oppfordre til brudd på norsk lov, hvilket ikke er tillatt etter forumreglene. Anonymkode: f11b7...8c5 Det finnes ingen bestemmelser i norsk lov som forbyr barn under 16 år å passe en hund. Dyrevernloven paragraf 6 annet ledd fastslår derimot at foresatte ikke skal la barn under 16 år ha selvstendig ansvar for dyr. Bestemmelsen gjennomfører forpliktelser i henhold til Europarådets kjæledyrevernkonvensjon art.6 som forbyr salg av dyr til personer under 16 år. Den tar altså sikte på situasjoner der voksne kjøper dyr til barna sine uten å følge dyrene opp, alternativt at barn kjøper dyr alene uten foresattes samtykke. Anonymkode: 9181c...4ed 4
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2018 #19 Skrevet 8. desember 2018 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Barn har ikke lov til å ha ansvaret for dyret, og ved å svare på dette vil man da indirekte oppfordre til brudd på norsk lov, hvilket ikke er tillatt etter forumreglene. Anonymkode: f11b7...8c5 Jeg venter fortsatt på en link til denne lovteksten, fra forumpolitiet:-). Anonymkode: 1cc86...4d3 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2018 #20 Skrevet 8. desember 2018 5 hours ago, AnonymBruker said: Hvor i all verden får du det fra? 😅 Anonymkode: dc1a3...831 Les Dyrevelferdsloven. Din jævla løk Anonymkode: 424ce...256
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå