AnonymBruker Skrevet 7. desember 2018 #1 Skrevet 7. desember 2018 Ungdom har blitt spurt om hvorfor de tror mange sliter med angst og depresjonsplager. De svarer at det er pga press i samfunnet: Instagram, syltynne mennesker i rampelyset, et jag om å være perfekt, fordi man må trene, har den fineste kroppen og alltid se tipp topp ut når man går ut av døra hjemme. Man skal ha flott jobb, stort hus og helst ha merkeklær. Jeg føler det blir feil å skylde på samfunnet. Det er mye som kanskje kunne vært annerledes, men uansett så tenker jeg at hvert menneske har ansvar for eget liv. Om jeg føler meg lei meg og stresset fordi noen fremstiller et perfekt liv på IG, hvorfor ikke bare unfollowe den personen som drar meg ned? Ingen tvinger meg til å se vakker ut konstant. Ingen ser ned på meg om jeg har litt ekstra kilo. Ingen dømmer meg for å ikke være toppidrettsutøver. Ingen tenker at jeg må ha den perfekte kroppen. Jeg føler det er ansvarsfraskrivelse å legge skylden overpå samfunnet. Det handler jo mye om hvordan man forholder seg til det man ser rundt seg. Istedenfor å skylde på andre, så kan man ta tak og faktisk slette personene som skaper dårlig innflytelse. Jeg tror vi i samfunnet må jobbe for å bevisstgjøre at en selv har ansvar for eget liv, at de ikke er bloggernes skyld at unge mennesker opererer seg, men at det faktisk er et valg de tar selv. Om de ikke vet hvordan de skal beskytte seg, så må foreldrene eller andre omsorgspersoner forklare de at nå er tida inne for å ikke følge den blogge og heller slette f.eks Instagram. Hva tenker dere? Anonymkode: fe59d...122 9
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2018 #2 Skrevet 7. desember 2018 Jeg tenker at det er mye du ikke har forstått i dagens samfunn. Anonymkode: 89c97...810 26
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2018 #3 Skrevet 7. desember 2018 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenker at det er mye du ikke har forstått i dagens samfunn. Anonymkode: 89c97...810 Hva har jeg ikke forstått? Anonymkode: fe59d...122 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2018 #4 Skrevet 7. desember 2018 Er du helt blond? Anonymkode: 18639...38e 3
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2018 #5 Skrevet 7. desember 2018 Selvsagt er det ikke samfunnet sin feil, men den enkelte. Det blir for dumt å skylde på samfunnet vårt. Du velger selv hvor påvirket du skal bli av det du ser rundt deg. Anonymkode: e6ca6...98b 9
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2018 #6 Skrevet 7. desember 2018 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ungdom har blitt spurt om hvorfor de tror mange sliter med angst og depresjonsplager. De svarer at det er pga press i samfunnet: Instagram, syltynne mennesker i rampelyset, et jag om å være perfekt, fordi man må trene, har den fineste kroppen og alltid se tipp topp ut når man går ut av døra hjemme. Man skal ha flott jobb, stort hus og helst ha merkeklær. Jeg føler det blir feil å skylde på samfunnet. Det er mye som kanskje kunne vært annerledes, men uansett så tenker jeg at hvert menneske har ansvar for eget liv. Om jeg føler meg lei meg og stresset fordi noen fremstiller et perfekt liv på IG, hvorfor ikke bare unfollowe den personen som drar meg ned? Ingen tvinger meg til å se vakker ut konstant. Ingen ser ned på meg om jeg har litt ekstra kilo. Ingen dømmer meg for å ikke være toppidrettsutøver. Ingen tenker at jeg må ha den perfekte kroppen. Jeg føler det er ansvarsfraskrivelse å legge skylden overpå samfunnet. Det handler jo mye om hvordan man forholder seg til det man ser rundt seg. Istedenfor å skylde på andre, så kan man ta tak og faktisk slette personene som skaper dårlig innflytelse. Jeg tror vi i samfunnet må jobbe for å bevisstgjøre at en selv har ansvar for eget liv, at de ikke er bloggernes skyld at unge mennesker opererer seg, men at det faktisk er et valg de tar selv. Om de ikke vet hvordan de skal beskytte seg, så må foreldrene eller andre omsorgspersoner forklare de at nå er tida inne for å ikke følge den blogge og heller slette f.eks Instagram. Hva tenker dere? Anonymkode: fe59d...122 Genene er ikke tilpasset moderne tider, du må enten genmanipulere fremtidige barn, eller endre samfunnet. "bevisstgjøring" høres ut som en fin teori, men ser ikke helt hvordan du skal få til det, folk er forskjellige, noen er "sterke" andre "svake", det handler ikke om at du er så jævla bevisst pga fri vilje etc (spoiler alert, vi har ikke fri vilje) det handler om din personlighet som hovedsakelig er genetisk bestemt. Du hadde flaks med gode gener som passer for å takle sosiale medier, gratulerer, det handler ikke om noen ekstern bevisstgjøring. Men med mindre du foreslår genmodifisering av mennesker, må vi ta valg basert på dagens gener, og genmangfold, og dagens gener, matcher i snitt veldig dårlig med sosiale medier, det er ikke 12 åringens skyld, det er samfunnets valg (og foreldre) som må vurdere, bør vi endre dette, eller la det gå. Selvsagt bør barn beskyttes mot sosiale medier, spør zuckerberg om han lar sin 12 åpringer "bevisstgjøres" som du snakker om, nei han gir dem forbud og holder dem langt unna SoMe, hva er det han forstår, som leder facebook, som du tydeligvis gjør? Vi kan ikke bevisstgjøre ungene våre, det blir som å skade mot barn, også "lære dem å tåle det", ikke vær så svak da barn er dere ikke bevisst nok stakkars?, nei det er feil medisin, vi må beskytte ungene det er der resursene bør settes inn, 18 års grense er en start f.eks, Den vil nok Zuckerberg ha for sine barn, men du vil kanskje sende ungene dine på "bevisstgjøringskurs" du, siden du er så bevisst så kan jo barne dine bli det også hahahahhahaha, lykke til. Anonymkode: a1ae3...d00 3
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2018 #7 Skrevet 7. desember 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Selvsagt er det ikke samfunnet sin feil, men den enkelte. Det blir for dumt å skylde på samfunnet vårt. Du velger selv hvor påvirket du skal bli av det du ser rundt deg. Anonymkode: e6ca6...98b Så feil så feil! Kommer jo veldig an på mor og far. Les litt psykologi du. Da finner du ut litt mer. Dette var bare idiotisk sagt. Anonymkode: 18639...38e 4
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2018 #8 Skrevet 7. desember 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ungdom har blitt spurt om hvorfor de tror mange sliter med angst og depresjonsplager. De svarer at det er pga press i samfunnet: Instagram, syltynne mennesker i rampelyset, et jag om å være perfekt, fordi man må trene, har den fineste kroppen og alltid se tipp topp ut når man går ut av døra hjemme. Man skal ha flott jobb, stort hus og helst ha merkeklær. Jeg føler det blir feil å skylde på samfunnet. Det er mye som kanskje kunne vært annerledes, men uansett så tenker jeg at hvert menneske har ansvar for eget liv. Om jeg føler meg lei meg og stresset fordi noen fremstiller et perfekt liv på IG, hvorfor ikke bare unfollowe den personen som drar meg ned? Ingen tvinger meg til å se vakker ut konstant. Ingen ser ned på meg om jeg har litt ekstra kilo. Ingen dømmer meg for å ikke være toppidrettsutøver. Ingen tenker at jeg må ha den perfekte kroppen. Jeg føler det er ansvarsfraskrivelse å legge skylden overpå samfunnet. Det handler jo mye om hvordan man forholder seg til det man ser rundt seg. Istedenfor å skylde på andre, så kan man ta tak og faktisk slette personene som skaper dårlig innflytelse. Jeg tror vi i samfunnet må jobbe for å bevisstgjøre at en selv har ansvar for eget liv, at de ikke er bloggernes skyld at unge mennesker opererer seg, men at det faktisk er et valg de tar selv. Om de ikke vet hvordan de skal beskytte seg, så må foreldrene eller andre omsorgspersoner forklare de at nå er tida inne for å ikke følge den blogge og heller slette f.eks Instagram. Hva tenker dere? Anonymkode: fe59d...122 Det uthevede tror jeg sjelden er årsaken til psykiske lidelser, men det kan nok bidra til å forsterke manglende følelse av mestring hos mennesker med psykiske lidelser. Mobbing, traumatiske opplevelser, undertrykte følelser, vanskelige familieforhold etc. er vanlig å ha opplevd/oppleve blant mennesker med psykiske lidelser. Dette er bare hva jeg tror, da. Har selv borderline personlighetsforstyrrelse, og sosiale medier har på ingen måte skyld i selve lidelsen. Kanskje kan sosiale medier gjøre vondt verre, men likevel er det ikke årsaken. Anonymkode: 3d4a9...bcd 6
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2018 #9 Skrevet 7. desember 2018 Ansvarsfraskrivelse er jo typisk psykisk sykdom da. Det, sammen med ett enormt fokus på seg selv gjør at man klandrer some and so on. Enklere det enn å ta ansvar for eget liv. Anonymkode: a1ded...6f2 5
Gjest Autofyll Skrevet 7. desember 2018 #10 Skrevet 7. desember 2018 (endret) Årsaker til psykisk sykdom er så mangt: -Arvelig disposisjon (genetikk) - Oppvekstvilkår (Det kan innebære alt fra omsorgssvikt til dårlig emosjonell tilknytning fra barnsben av) Der av kommer miljøfaktorer (sosiale omgangskrets eller mangel på dette; mobbing, rus m.m) Så kommer vi til hva jeg vil benevne som triggere eller påvirkere: -Sosiale media, press på å prestere best i alt, karakterpress osv. Én ting som er veldig viktig å vite om psykisk sykdom er at å si til en deprimert person «Ta deg sammen, det er ditt ansvar», er som å fortelle en med kreft om å gjøre det samme. Psykisk sykdom er det ingen som velger selv! Endret 7. desember 2018 av Autofyll
Gjest Vanlig fyr Skrevet 7. desember 2018 #11 Skrevet 7. desember 2018 2 hours ago, AnonymBruker said: Hva har jeg ikke forstått? Anonymkode: fe59d...122 Det virker som om du har et veldig forenklet syn på samfunnet. Jeg kan jo bare nevne begrepet arv og miljø som brukes innen psykiatrien.
Gjest Autofyll Skrevet 7. desember 2018 #12 Skrevet 7. desember 2018 (endret) 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ansvarsfraskrivelse er jo typisk psykisk sykdom da. Det, sammen med ett enormt fokus på seg selv gjør at man klandrer some and so on. Enklere det enn å ta ansvar for eget liv. Anonymkode: a1ded...6f2 Det folk ikke skjønner at man har en personlighet ved siden av det å ha en psykisk sykdom. Sykdommen definerer ikke vedkommende. Det vil si at man kan være en skikkelig ansvarløs person - uten at det har noe med lidelsen å gjøre. Det finnes mange, mange ansvarløse mennesker som ikke er psykisk syke. Når det kommer til bipolar lidelse er dette med «ansvarløs» noe annet og det er pga. Humørsvingningene kan kort sagt gjøre en hemningsløs. Slik er det jo med andre psykoselidelser også. Sier jo seg selv hvorfor. Endret 7. desember 2018 av Autofyll
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2018 #13 Skrevet 7. desember 2018 2 minutter siden, Vanlig fyr skrev: Det virker som om du har et veldig forenklet syn på samfunnet. Jeg kan jo bare nevne begrepet arv og miljø som brukes innen psykiatrien. Ja, arv og miljø har veldig mye å si. Mange har en genetisk predisposisjon, noe som gjør de mer sårbare. Jeg er helt enig i det, og jeg synes absolutt at de med psykiske lidelser burde få hjelp og bli møtt med forståelse. Jeg vet at det ikke bare er å ta seg sammen. Psykiske lidelser er sykdom, ikke et valg!! Det jeg stusser på er at sosiale medier og press er årsaken. Jeg tror årsakene er sammensatte. Som en nevner lenger oppe, omsorgssvikt, emosjonell distanse til omsorgsspersoner, mobbing og masse mer. Ts. Har aldri ment å tråkke på noen med psykiske lidelser. Har vært syk i 20 år selv, og jeg vet at det er et helvete uten like. Det eneste jeg mener er at det IKKE er press og sosiale medier som er grunnen. Det er mye mer komplekst enn det. Jeg mener at det ikke går an å skylde på samfunnet, ei heller på sosiale medier. Individet har ikke skylden selv for å være syk, men kanskje de nærmeste rundt. Ikke Instagram eller sosiale medier. Anonymkode: fe59d...122 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2018 #14 Skrevet 7. desember 2018 Det virkelige problemet til at mange sliter så mye med psykiske problemer, er fra barndommen av. Foreldrene som mangler empati og utviser lite forståelse for at ungene deres er selvstendige individer som de ønsker å bygge opp, fremfor å bygge ned har nok stor betydning. Det er bare ikke politisk korrekt å tenke slik. Alltid mye lettere å skylde på alt mulig annet. Anonymkode: 4d9e6...fce 4
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2018 #15 Skrevet 7. desember 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det virkelige problemet til at mange sliter så mye med psykiske problemer, er fra barndommen av. Foreldrene som mangler empati og utviser lite forståelse for at ungene deres er selvstendige individer som de ønsker å bygge opp, fremfor å bygge ned har nok stor betydning. Det er bare ikke politisk korrekt å tenke slik. Alltid mye lettere å skylde på alt mulig annet. Anonymkode: 4d9e6...fce Dette er nok sant. Dette var ikke en tråd for å si at psykisk sykdom ikke finnes eller at unge ikke sliter. Jeg er så for åpenheten og for hjelp til de som har det vanskelig, jeg er bare uenig i at det er pga sosiale medier. Ts Anonymkode: fe59d...122 4
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2018 #16 Skrevet 7. desember 2018 13 minutter siden, Autofyll skrev: Årsaker til psykisk sykdom er så mangt: -Arvelig disposisjon (genetikk) - Oppvekstvilkår (Det kan innebære alt fra omsorgssvikt til dårlig emosjonell tilknytning fra barnsben av) Der av kommer miljøfaktorer (sosiale omgangskrets eller mangel på dette; mobbing, rus m.m) Så kommer vi til hva jeg vil benevne som triggere eller påvirkere: -Sosiale media, press på å prestere best i alt, karakterpress osv. Én ting som er veldig viktig å vite om psykisk sykdom er at å si til en deprimert person «Ta deg sammen, det er ditt ansvar», er som å fortelle en med kreft om å gjøre det samme. Psykisk sykdom er det ingen som velger selv! Helt enig! ts Anonymkode: fe59d...122
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2018 #17 Skrevet 7. desember 2018 5 minutter siden, AnonymBruker said: Dette er nok sant. Dette var ikke en tråd for å si at psykisk sykdom ikke finnes eller at unge ikke sliter. Jeg er så for åpenheten og for hjelp til de som har det vanskelig, jeg er bare uenig i at det er pga sosiale medier. Ts Anonymkode: fe59d...122 Det er jeg helt enig i. Jeg mener at det er en avsporing fra den ubehagelige sannheten. Sosiale medier er bare en plattform for å uttrykke seg, som tidligere generasjoner gladlig ville ha brukt også, om de hadde muligheten til det. Forskjellen er bare at det er mer synlig nå, enn i tidligere tider. Anonymkode: 4d9e6...fce 2
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2018 #18 Skrevet 7. desember 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er jeg helt enig i. Jeg mener at det er en avsporing fra den ubehagelige sannheten. Sosiale medier er bare en plattform for å uttrykke seg, som tidligere generasjoner gladlig ville ha brukt også, om de hadde muligheten til det. Forskjellen er bare at det er mer synlig nå, enn i tidligere tider. Anonymkode: 4d9e6...fce Akkurat! Grunnen til psykisk sykdom er langt mer komplekse enn sosiale medier og press i samfunnet. Anonymkode: fe59d...122 3
Gjest Vanlig fyr Skrevet 7. desember 2018 #19 Skrevet 7. desember 2018 15 minutter siden, AnonymBruker said: Ja, arv og miljø har veldig mye å si. Mange har en genetisk predisposisjon, noe som gjør de mer sårbare. Jeg er helt enig i det, og jeg synes absolutt at de med psykiske lidelser burde få hjelp og bli møtt med forståelse. Jeg vet at det ikke bare er å ta seg sammen. Psykiske lidelser er sykdom, ikke et valg!! Det jeg stusser på er at sosiale medier og press er årsaken. Jeg tror årsakene er sammensatte. Som en nevner lenger oppe, omsorgssvikt, emosjonell distanse til omsorgsspersoner, mobbing og masse mer. Ts. Har aldri ment å tråkke på noen med psykiske lidelser. Har vært syk i 20 år selv, og jeg vet at det er et helvete uten like. Det eneste jeg mener er at det IKKE er press og sosiale medier som er grunnen. Det er mye mer komplekst enn det. Jeg mener at det ikke går an å skylde på samfunnet, ei heller på sosiale medier. Individet har ikke skylden selv for å være syk, men kanskje de nærmeste rundt. Ikke Instagram eller sosiale medier. Anonymkode: fe59d...122 Kanskje vi kan si at sosiale medier er med på å forverre de som har grunnlaget for å utvikle psykiske plager grunnet feks omsorgssvikt/mobbing etc? Selv har jeg mer eller mindre kuttet ut sosiale medier og det angrer jeg ikke et sekund på.
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2018 #20 Skrevet 7. desember 2018 Bare for å oppklare; jeg har aldri ment å tråkke på noen som er psykisk syke. Jeg vet hvilket helvete det er; har levd oppi det i 20 år. Det jeg ønsker å diskutere er at det ikke går an å skylde på samfunnet eller sosiale medier. Grunnene er langt mer omfattende enn det; mest sannsynlig så er det genetiske, medfødte og utløsende årsaker i tidlig barndom som skaper grobunn for psykisk sykdom. Jeg tviler sterkt på at det går an å skylde på samfunnet, men det går heller ikke an å skylde på individet. Ingen har selv skyld i å være syk. Man har et ansvar for å ta tak og få hjelp, men man er ikke skyld i sykdom ei heller burde man skamme seg eller tenke at disse personene skal skjerpe seg. Å skjerpe seg går ikke an, det er jeg helt enig i! Men jeg tror heller ikke sosiale medier, press eller Instagram er utløsende årsaker. Hadde det vært det, så hadde man blitt frisk av å slette de som har dårlig påvirkning- om det bare var så lett. Men det er det ikke, for årsaken er en annen og ligger mye dypere enn som så. Ts Anonymkode: fe59d...122 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå